Mag mijn klomp nog wel breken?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » vr 08 november 2013, 13:35

ja, allemaal heel belangrijke mensen. :?

Vox popule wil gewoon een zwarte piet, en dan maar racistisch...schijt...
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Twijg » vr 08 november 2013, 14:22

Het is wat we noemen gekleurde berichtgeving, maar dan heel letterlijk.
Toch knap, maar vooral wat een armoede bij de journalistiek, dat de actievoerders dat bereikt hebben.
Omdat je blank bent is je standpunt van zwaarder gewicht kennelijk . . . hoe discriminerend kun je zijn in een poging een discriminatie debat te verslaan.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor gurley » vr 08 november 2013, 18:40

Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » za 09 november 2013, 0:13

Tussen alle discussies over tere zieltjes en lange tenen zie ik een foto bij een artikel in de krant staan wat iedereen blijkbaar doodnormaal vindt.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2204 ... nie__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Noortje
Berichten: 2187
Lid geworden op: vr 01 juni 2012, 21:05
Locatie: R'dam

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Noortje » za 09 november 2013, 0:37

Tussen alle discussies over tere zieltjes en lange tenen zie ik een foto bij een artikel in de krant staan wat iedereen blijkbaar doodnormaal vindt.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2204 ... nie__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hahahaha! Oh wat erg!

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Iago » za 09 november 2013, 9:43

Hij rookt in het openbaar? :mrgreen:

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Mar » za 09 november 2013, 11:02

Neeheee, zijn schoenen zijn niet gepoetst. Zie je tog wel?
Samen lopen door omstandigheden

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor runningslim » za 09 november 2013, 11:31

oef. had al schrik dat het over de V-hals zou gaan...

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » zo 10 november 2013, 16:32

Hahahaha! Oh wat erg!
Het gaat niet zozeer om de vrouw met het bos hout achter de deur.. Dit is geen stockfoto over Albanie.
Als je 'Albanie' intypt en op afbeeldingen zoekt dan zul je deze foto er ook niet tussen vinden.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Mar » wo 13 november 2013, 20:50

(Die mevrouw heeft geen klompen! Dat is het natuurlijk! :( )

Dat van die klomp kún je proberen aan meneer de Vries te vragen. Hij schijnt er meer van te weten.
Voor wortels en lijstjes zou het wel minder handig zijn, zo'n kapotte klomp. Maar dat terzijde.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » wo 13 november 2013, 23:46

Een kapotte klomp?
Zou zwarte Piet dat dan hebben gedaan?

In Afrika hakken elkaar ook de handen af. Best wel enge mensen die zwarte pieten.. doe ze maar snel een kleurtje op.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Iago » do 14 november 2013, 9:25

Tja.. Dan lok je ze met spiegeltjes en kralen uit de boom en hier naar toe, geeft ze werk als docent maatschappijleer..

Ook geen onverdeeld succes, zoals bleek.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » do 14 november 2013, 12:48

hou kind thuis met Sint

Volgens mij kun je ze beter thuis houden als van die enge zwarte mensen voor de scholen drugs staan te dealen inplaats van pepernoten uitdelen.
Maar dat zal ik wel verkeerd zien.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Mar » do 14 november 2013, 13:30

Ik weet niet precies waar jullie/hunnie mee bezig zijn maar ik vermaak me prima met de (laat ik me vermaken door) kinderlijk grappige journaals :D
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Mag mijn klomp nog wel breken?

Berichtdoor Jippie » do 14 november 2013, 21:27

Ik weet niet precies waar jullie/hunnie mee bezig zijn maar ik vermaak me prima met de (laat ik me vermaken door) kinderlijk grappige journaals :D
Ik ben bezig met te verbazen waar "hunnie" mee bezig zijn. Ik geloof al lang niet meer in zwarte piet en welke kleur hij ook heeft... ik krijg niets in mijn schoen.

Slavernij.. de slavernij waar "hunnie" op doelen kennen ze alleen nog maar uit geschiedenisboekjes. Het negroïde ras bleek bij uitstek geschikt voor het zware werk wat de "natives" in Zuid Amerika niet aankonden. Dus werden ze door hun eigen soort (want voor de premier league van de rassenhaat moet je in Afrika zijn) uitgeleverd aan de slimme jongens met de VOC mentaliteit en werden ze verscheept. Al met al was het niet fraai wat er gebeurde maar het was toegestaan in die tijdsgeest, een tijd waarin iedereen nog loonslaaf was en vrouwen totaal geen rechten hadden.
Wats kebeurt in tussentijd... Zwarte Piet wordt nu in verband gebracht met, wat nu in onze ogen, een schending was van mensenrechten. DE SLAVERNIJ...Slavernij is een zwarte bladzijde..(euh, gekleurde bladzijde) in de geschiedenis. Nu is het niet zo dat slavernij niet meer voor komt want in Azie en in de seksindustrie is slavernij nog vrij normaal, maar het verhaal over de onderdrukte negers op de plantage is in ieder geval al lang verleden tijd.
Waarom zwarte piet met slavernij in verband wordt gebracht is eigenlijk niemand duidelijk want Piet is alles behalve een slaaf. De enige overeenkomst is zijn huidskleur. Maar donkere mensen zien er helemaal niet uit als een zwarte piet, hun gelaatstrekken zijn totaal anders, het gaat dus puur alleen om de kleur. Dus waar maken ze zich nu druk om?
"Het is racisme" zeggen ze. Aha.. de filosofie die uitgaat van de gedachte dat het ene ras op een hoger peil staat dan het andere. Racisme is namelijk een gevoelig woord in Nederland. Als het om allochtonen gaat dan zijn wij Hollanders zijn als Foxy Foxtrot en hebben elastieken knieën. Zodra het woord racisme valt buigen we alle kanten op.
"Piet mag geen rode lippen hebben en geen gouden oorbellen als compromis" zegt de burgermeester van Amsterdam. Wat is dat voor waanzin? Negers hebben helemaal geen rode lippen en dragen geen gouden oorbellen. Vrouwen doen dat.
Het anti pietenkamp dreigt met geweld... euh.. racistisch geweld wel te verstaan. Want het gedogen van andere culturen en gewoontes is hen blijkbaar plots vreemd, ook al wonen ze al vanaf hun kinderjaren in Nederland.
Ik zit me nu af te vragen. Welk trauma heeft de huidige generatie dan aan de slavernij over gehouden, aan iets wat ze alleen uit verhalen van hun bed-over-grootouders kennen? En wat is er voor racistisch aan zwarte piet behalve dat hij zwart van kleur is, net als een kolenkit, een begrafenis auto, een schoolbord etc..
Ik heb als kind de link nooit gelegd, negers kwamen uit Afrika en hadden in mijn kindertijd een rieten rokjes aan een een botje door de neus en een zwarte piet had een raar pakje aan, een veer op zijn muts en kwam uit Spanje.
Ik heb als volwassene ook nooit de link gelegd. Misschien omdat jezelf zwartmaken een soort entertainment was net als vroeger de [url=hhttp://www.youtube.com/watch?v=7m18gLkTqAg]black and white minstrel show[/url].

Ik vier geen Sinterklaas en aan alles komt ooit een eind, dus ook aan Sint en Piet.
Maar ik heb anderzijds ook geen elastieken benen, dus kom eens met een goed argument inplaats van dat eeuwige zelfbeklag en gejammer over iets wat je zelf nooit hebt meegemaakt.

Jippie..nog steeds verbaasd. :?
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten