* Hoerenbezoek en Integriteit

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » wo 28 januari 2004, 0:36

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » wo 28 januari 2004, 18:55

zoeffff je zegt dit in een eerdere posting: "Als we er van uitgaan dat het onderwijs in gebreke blijft, en ik denk ook in die richting, "

dan denk ik eerder aan ouders die in gebreke blijven qua opvoeding, en alles maar afwentelen op instanties waaronder onderwijs :?

Pippin
Berichten: 595
Lid geworden op: vr 24 augustus 2001, 1:01
Locatie: The Netherlands

Berichtdoor Pippin » do 29 januari 2004, 9:32

Flippo,

Als je het motto "Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap" als hoogtepunt van de burgelijke mores neemt, dan volgt de individualisering vanzelf. Dat is de keerzijde van die medaille. Het enige dat dat zou kunnen stoppen is het benadrukken van broederschap. Nou, dat is van oudsher al een probleem ("Ben ik mijn broeders hoeder?") en rivaliteit heeft een biologische functie. Als je even katten en merels in gedachten neemt, wie zijn dan de rivalen van de merels, de katten? Nope, die vreten er hooguit zo af en toe eentje op. Dé rivalen van merels zijn andere merels, in de competitie om dezelfde wurmen, territoria en vrouwtjes.

Daaruit valt dus af te leiden waarom de waarden Vrijheid en Gelijkheid na de diverse revoluties wel zo sterk omhelst zijn, en de waarde Broederschap gedoemd is te mislukken. Nou, daar heb je je normvervaging. Een bushokje slopen komt voort uit Vrijheid en niemand die er wat van durft te zeggen komt voort uit Gelijkheid. Broederschap (iemand anders wil ook van dat bushokje gebruik maken) was het enige dat het tij had kunnen keren, maar dat wordt in de weg gestaan door die elementaire biologische wet.

Want in het bekende motto stond broederschap niet voor een familieband, maar werd het als metafoor gebruikt, een ieder was je broeder (of zuster). In de biologie heeft men pas ingezien dat het bevoordelen van een broeder of zuster ook kan zorgen dat de eigen genen kunnen overleven (zij het dan indirect) maar zodra er een eigen belang is (het eigen kroost) wordt daar alles aan opgeofferd. Volgens mij is nog nooit beschreven dat een soort de jongen van een broer of zuster bevoordeelt boven eigen jongen. Die eigenschap selecteert zich bijzonder snel uit! :)

Misschien dat het met het motto "Vrijheid, Gelijkheid en Vaderschap" het wel gelukt was. Vaders (m/v) met verantwoordelijkheidsbesef, vaders als gezag. Maar broederschap werkt niet en zal ook nooit werken.

C'est la vie... :?

Pip

zzoeff
Berichten: 141
Lid geworden op: di 09 december 2003, 14:11
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor zzoeff » do 29 januari 2004, 19:05

zoeffff je zegt dit in een eerdere posting: "Als we er van uitgaan dat het onderwijs in gebreke blijft, en ik denk ook in die richting, "

dan denk ik eerder aan ouders die in gebreke blijven qua opvoeding, en alles maar afwentelen op instanties waaronder onderwijs :?
Tuurlijk maar je moet ergens beginnen. Bovendien kun je moderne opvoeding niet 180 graden draaien. Dan kom je uit in de jaren '50. Dat willen we niet en dat kan ook niet. Als we nou beginnen met scholieren zelfbewust te maken. Dan zijn we denk ik al een eind opweg.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » vr 30 januari 2004, 11:47

zzoef
als we nu eens beginnen bij de basis en de eerstverantwoordelijken ?
als we nou ouders eens bewustmaken?

zzoeff
Berichten: 141
Lid geworden op: di 09 december 2003, 14:11
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor zzoeff » za 31 januari 2004, 15:16

Hoe wil je al die ouders bereiken Goldengirl?

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » za 31 januari 2004, 19:29

via OKC
via scholing op het gebied van Opvoeden
via (verplichte) voorlichting
via ondersteunende projecten voor de laag/sociaal zwakkeren

voor alles hebben we een diploma nodig
behalve voor het allerbelangrijkste : het begeleiden op alle fronten van een mens op weg naar volwassenheid



GG die vind dat we ons druk maken om dingen die er niet toe doen en bij de dingen die er toe doen maken we ons niet druk


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 29 gasten