Fantasie over vreemdgaande vriendin

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

de_onbekende
Berichten: 86
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 20:34

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor de_onbekende » wo 24 december 2014, 13:24

Gaat het om haar iets gunnen of gaat het om het bevredigen van je eigen fantasie, dat is denk ik de vraag. De kans dat die twee dingen precies gaan samenvallen is denk ik op zijn zachtst gezegd nogal klein. Maar natuurlijk, het kan.

In plaats van expliciet uit te spreken dat je het leuk zou vinden als ze met andere mannen naar bed zou gaan is het misschien wat interessanter om je vriendin te vragen wat haar eventuele heimelijke fantasie is die ze niet zo gauw zou durven uitspreken.
Maak dan zo goed mogelijk duidelijk dat je haar heel veel plezier gunt, zelfs als dat dingen zijn die je niet zo gauw ter sprake zou brengen in een monogame relatie. Geef bij haar het idee ook genoeg tijd om te groeien. Je hebt al van mevrouw Hera gehoord dat dit iets is wat best wel lang kan duren. Maar wie weet, op een goede dag, als jullie weer eens een beetje teut zijn, gooit ze een balletje op. Je hebt geen haast toch?

En als wat ze voorstelt uiteindelijk niet helemaal of helemaal niet in je eigen straatje past, zou je het haar dan nog steeds gunnen?

Misschien heeft ze niet eens die heimelijke fantasie, dat kan natuurlijk ook heel goed. Misschien is ze wel compleet happy met de relatie zoals die is en heeft ze helemaal geen behoefte om met iemand anders naar bed te gaan dan met jou en maakt het haar niks uit dat ze met weinig mannen seks heeft gehad. Ik was de eerste voor mijn vrouw en zij was voor mij de tweede. Ik hoop gelukkig oud te worden met haar zonder het kleine aantal sekspartners over en weer ooit als gemis te beschouwen en voor zover ik weet geldt voor haar hetzelfde. Dat kan - hoe saai ook - dus ook gewoon.

Ik bewonder in elk geval je hoge gunfactor. Maar het is natuurlijk zoals mevrouw Hera terecht aangaf altijd maar de vraag of het goede gevoel van je fantasie zou blijven als het allemaal echt zou gebeuren. Wie weet is die ene ervaring uit het verleden in dit geval een garantie voor de toekomst, maar ik zou er niet te stellig op rekenen want bepaalde pilletjes hebben soms vreemde uitwerkingen op mensen :-)

Gebruikersavatar
stimorol
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 21:16

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor stimorol » wo 24 december 2014, 13:47

Heel erg bedankt voor alle reacties. Erg tof dat iedereen hier normaal reageert en uitgebreid ingaat op iets wat toch heel lastig en verwarrend voor mij is.

Ik kom terug op al jullie reacties, maar kan een paar dagen duren ivm de kerst.

Nogmaals bedankt. Fijne dagen!

Gebruikersavatar
stimorol
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 21:16

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor stimorol » zo 28 december 2014, 12:57

Hier ben ik weer. Hoop dat iedereen een heerlijke kerst heeft gehad. :D

Ik heb gisteren met mijn vriendin gepraat. Ze wilde mij een massage geven (wat meestel resulteert in seks) en dat vond ik wel een mooie gelegenheid om er over te beginnen. Ik vroeg haar of ze fantasieën had, die ze nog niet had waargemaakt. Ik gaf aan dat "alles mocht", wat maar in haar opkwam. Na wat (on)schuldige fantasietjes zei ze ineens dat ze het best eens met een meisje wilde doen (met mij samen).

Dat kwam nogal als een verrassing. Dat was natuurlijk wel een mooi punt om over een andere man te beginnen. Dat idee vond ze helaas wat minder. Zowel niet 1 op 1 met een man als een trio met mij en een man; zat ze niet echt op te wachten. Toen begon ik over een stel. Ze vroeg hoe ik dat dan voor me zag. Ik vertelde over partnerruil, maar daar moest ze wel heel erg goed over nadenken. Uiteindelijk wilde ze het "eerst maar eens met een meisje proberen".

In ieder geval heb ik wel wat losgemaakt wat betreft haar fantasieën, want later vroeg ze hoe en waar we aan een meisje moeten komen. Ik had dit al nooit verwacht, omdat ze nooit echt open leek te staan voor een ander meisje. Het is dus een begin. Seks met andere mensen was eigenlijk nooit een onderwerp en ik denk dat het vijf jaar geleden sowieso taboe was geweest.

Rick
Berichten: 47
Lid geworden op: di 04 november 2003, 15:36

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Rick » ma 29 december 2014, 11:11

Hahaha, wat een tegenvaller...
Lucky bastard!

Benno
Berichten: 334
Lid geworden op: za 24 november 2001, 2:01

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Benno » ma 29 december 2014, 13:25

Vind je ’t niet wat zorgwekkend dat zij voor haar allereerste ervaring meteen aan een vrouw denkt?
Stel dat de rollen omgekeerd waren en jij zou aangeven dat je je seksuele vrijheid liever met een man beleeft dan met een andere vrouw, zou zij je dan niet verdenken van homofiele geaardheid... en daaruit conclusies trekken over de kansen op een blijvende succesvolle relatie met jou?

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Anwen » ma 29 december 2014, 13:56

Vind je ’t niet wat zorgwekkend dat zij voor haar allereerste ervaring meteen aan een vrouw denkt?
Stel dat de rollen omgekeerd waren en jij zou aangeven dat je je seksuele vrijheid liever met een man beleeft dan met een andere vrouw, zou zij je dan niet verdenken van homofiele geaardheid... en daaruit conclusies trekken over de kansen op een blijvende succesvolle relatie met jou?
Je moet je dus bedreigd voelen als de ander nieuwsgierig is naar seks met iemand van het andere geslacht, iemand met hetzelfde soort lijf? En als je dat wil dan ben je meteen homoseksueel/lesbisch en is je relatie in gevaar?

Het binaire denken in action....getverderrie zeg.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Savanne » ma 29 december 2014, 14:25

Op zich natuurlijk een legitieme vraag toch Anwen...
Nadeel is wel op dit forum dat we lezen vanuit een ruimdenkend referentie kader...

Ik las m ook met een oordeel toen ik m de eerste keer las, en was ook getriggerd om Benno op zijn vingers te tikken...

Maar de vraag ben je niet bang,is natuurlijk een volstrekt legitieme vraag...

@Benno, het zou voor mij niet het eerste zijn om aan te denken, maar ik ben dan ook van mening dat veel vrouwen ( zo niet alle vrouwen) bi seksueel zijn. De voorkeuren man-vrouw zullen ook in onze huidige maatschappij voorlopig nog wel de boventoon voeren, maar niets staat een verscheidenheid aan voorkeuren natuurlijk in de weg...

En als dat zo is, zou het dan overigens fair zijn om haar het vrouw vrouw contact te onthouden? Stel dat ze er achter komt dat het meer haar cup of tea is dan ze gedacht had, had je haar dan willen opsluiten, juist omdat jij ( egoistische benadering wellicht) haar niet kwijt wil?

Is dat eens iets om mee te nemen in jouw afweging Benno?

@ stimorol leuk om weer een man te lezen die zijn partner andere mensen gunt, het kan namelijk zo leuk zijn... al moet je je afvragen natuurlijk of het niet vervullen van de fantasie een probleem zou kunnen vormen voor jouw relatie, denk wel dat nu ze zo open geweest is over haar fantasieen, je ook wat meer ruimte hebt om de jouwe te bespreken?

groetjes Sav
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Anwen » ma 29 december 2014, 14:43

Tuurlijk, er staan ook vraagtekens achter de zinnen, en een legitieme vraag is het misschien ook wel. Evengoed vind ik dat er nogal vergaande gevolgtrekkingen worden gemaakt en er een paar denkstappen over lijken te worden geslagen in het denkproces achter de vraag. Het lijkt ook te suggereren dat de relatie makkelijk kan worden losgelaten voor iets/iemand anders (of dat nu m/v is) en die aanname dat de relatie niet sterk genoeg is staat me gewoon niet zo aan. Dat weet niemand.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Laars » ma 29 december 2014, 15:00

Ook al komt iemand tijdens zulke ontdekkingstochten achter een geaardheid.. dan is dát toch wat er is? Over binair denken gesproken ;)

Mooie post Savanne, ik heb je gemist! Ik werd ook even van mijn denkbeeld: "de cuckoldman is een man met een heel groot hart" afgekukeld. Want eerlijk gezegd lees ik Benno zo, misschien Flippo nog meer.
Als hij dan plotseling over een angst begint, twijfel ik of het allemaal wel zo vrij en vrolijk is. Het is een heel teer gebied mijns inziens: "jij mag buiten de deur maar ik wil de gevoelsgrenzen bepalen".. Afijn de heren een beetje (Shespotlezende) kennende maak ik mij geen zorgen.
Het heeft zeker ook met mij te maken, hoe ik naar dingen kijk..

Laars, heeft aan halve partner genoeg :D1
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

de_onbekende
Berichten: 86
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 20:34

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor de_onbekende » ma 29 december 2014, 15:35

Wat goed dat je het op deze manier hebt gevraagd. In plaats van je eigen fantasie door te duwen weet je nu wat haar zelf echt spannend en leuk lijkt. Nu komt zoals ik in mijn vorige post al aangaf dus de vraag in hoeverre je haar dit ook zou gunnen. En is het ook even afwachten in hoeverre het voor je vriendin bij een fantasie mag blijven. Dat ze dit al vrijwel direct heeft durven uitspreken is al heel wat denk ik. Dus wie weet, mag je ook wat je eigen fantasie betreft nog blijven hopen.

Als vrouw seks hebben met een vrouw maakt je nog niet lesbisch en het maakt je zelfs nog niet eens biseksueel wat mij betreft. Datzelfde geldt volgens mij, ondanks het grotere sociale stigma wat eraan vast hangt, ook voor mannen. Waarom stimorol hier dus meer angst voor moet hebben dan wanneer zijn vriendin wel seks zou willen met een andere man, dat ontgaat me. Of dat zou dan moeten liggen in het feit dat ze dit meer voor zichzelf zou doen dan voor hem. Maar dan lijkt me de basis van vertrouwen die er voor zoiets nodig is al te broos om er zelfs maar aan te willen beginnen.

Ik ben hoe dan ook wel benieuwd wat stimorol hier over te zeggen heeft.

Gebruikersavatar
stimorol
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 21:16

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor stimorol » ma 29 december 2014, 19:29

Bedankt voor de reacties allemaal.

@ Benno

Nee, ik vind dat niet zorgwekkend. Ze stond niet te springen om een extra of andere man, ik denk ook omdat dat enorm heftig is als vrouw zijnde. Alles wat ze met iemand anders wil doen, wil ze met mij erbij doen. Het is een hartstikke lief, soms wat verlegen meisje, en dan twee van die "dekhengsten" als eerste ervaring is wellicht wat te veel van het goede. Een wat veiligere manier voor haar om te beginnen denk ik.

Ik vroeg of ze bi was, maar dat is ze niet. Maar zoals Savanne al zegt, wellicht is elke vrouw een soort van bi. Of zijn ze er simpelweg makkelijker in om seks met elkaar te hebben. Of zoenen, of strelen. Het ligt ook een beetje in de aard van onze maatschappij (helaas). Vraag een vrouw iets over het uiterlijk van een andere (mooie) vrouw, dan zal ze waarschijnlijk daar positief op reageren. Vraag een man iets over een andere man, dan komt er meestal een reactie als in "ik val niet op mannen, geen idee". En hoeveel hetero-vrouwen hebben gezoend met andere hetero-vrouwen, met uitgaan of op school om te proberen? Dat percentage ligt een heel stuk hoger dan bij mannen heb ik het idee. Althans, ik heb genoeg meiden zien zoenen in de kroeg, tijdens uitgaan, maar eigenlijk nog nooit twee vrienden die elkaar voor de gein eens gaan tongzoenen ;)

Daarnaast.. stel DAT ze (ineens???) les of bi is. Dan zou dat vroeg of laat toch wel uitkomen. Ik zie het verschil tussen een man en een vrouw niet zo in dit verhaal. Op een andere man zou ze in theorie ook verliefd kunnen worden. Nu komt ze er wellicht achter dat ze (ook) op vrouwen valt. Lesbisch zal ze echt niet zijn, dat weet ik wel na zeven/acht jaar. En onze relatie is daarnaast ook enorm sterk, de seks is goed, etc. Ik kan me niet voorstellen dat ze mij zou verlaten voor een vrouw. Haar kennende zou ze er eerder met een andere man vandoor gaan, en zelfs die kans schat ik op 0,00001%.

@ Savanne

Ik denk niet dat het niet vervullen van de fantasie een probleem zou vormen voor de relatie. Ze is er nu best wel mee bezig sinds we het besproken hebben. Er komt elke dag wel een vraagje over. En we hebben er ook nog eens extra goede seks bij, omdat we er aan denken. Dat mijn vriendin hier voor openstaat windt mij eerlijk gezegd al erg op. Niet zozeer de fantasie zelf, maar dat ze zo open minded is brengt wel wat los in mij. Ik vind het leuk dat ze er zelf over begint en dat het haar blijkbaar getriggerd heeft.

Nu ze open is geweest over haar fantasieën heb ik dat ook wel gedaan, zoals met een andere man, maar dat vindt ze (nog???) een stap te ver. Maar dat is een zorg voor later. Ik ga haar niet pushen en als zij dat (nu) niet wil, dan houdt dat op. Daar zit ik ook niet heel erg mee, ben allang blij dat ze "out of the box" denkt. Stap voor stap. Ze wil eerst voor een meisje en, als het bevalt, nog een paar keer. Misschien dat ze het idee van "vreemde" mensen steeds leuker gaat vinden en dan kan ze zelf aangegeven (of ik vraag het over een lange poos) of ze wellicht toch eens met een man erbij wil.

@ de_onbekende

Ik gun dit haar zeker. Dat was eigenlijk ook de insteek van mijn vraag (wat is haar fantasie?). Iets doen wat zij heel erg graag wil. En zoals ik al schreef is ze daar best wel enthousiast over, zonder dat ze dat denk ik echt wist. Ze moest ook een tijdje nadenken over haar fantasieën. Het kwam er niet plots uit na 10 seconden. Ergens zat het diep van binnen, in het onbewustzijn misschien wel. Nu praten we er veel over en zij is er zelfs al heel concreet over. Zo wil ze begin volgend jaar al naar een club gaan. Het gaat best snel.

Maar ik zou dit haar dus heel erg gunnen. Ik gun het haar om dingen te ontdekken. Net zoals we samen al veel ontdekt hebben. En net zoals we met zijn tweetjes na onze gesprekken nog meer gaan ontdekken (even los van andere mensen erbij), omdat ze compleet los ging met haar (andere) fantasieën :mrgreen:

--

sorry voor de lange post. Ik waardeer (nogmaals) echt alle berichten. Wat dit betreft is alles toch heel nieuw voor mij en ik ben blij dat iedereen hier serieus reageert. Ook bedankt voor de mensen die mij via PB helpen en hun ervaringen delen.

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Venus » di 30 december 2014, 1:02

Maar zoals Savanne al zegt, wellicht is elke vrouw een soort van bi. Of zijn ze er simpelweg makkelijker in om seks met elkaar te hebben. Of zoenen, of strelen.
Zie je wel, ik wit het!! Ik ben geen vrouw, ik moet er niet aan denken om een vrouw te zoenen of strelen, laat staan om er seks mee te hebben... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Savanne » di 30 december 2014, 1:08

Maar zoals Savanne al zegt, wellicht is elke vrouw een soort van bi. Of zijn ze er simpelweg makkelijker in om seks met elkaar te hebben. Of zoenen, of strelen.
Zie je wel, ik wit het!! Ik ben geen vrouw, ik moet er niet aan denken om een vrouw te zoenen of strelen, laat staan om er seks mee te hebben... :mrgreen:
:shock: daar gaat mijn fantasie
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Benno
Berichten: 334
Lid geworden op: za 24 november 2001, 2:01

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor Benno » di 30 december 2014, 1:40


Ik zie het verschil tussen een man en een vrouw niet zo in dit verhaal. Op een andere man zou ze in theorie ook verliefd kunnen worden. Nu komt ze er wellicht achter dat ze (ook) op vrouwen valt. Lesbisch zal ze echt niet zijn, dat weet ik wel na zeven/acht jaar. En onze relatie is daarnaast ook enorm sterk, de seks is goed, etc. Ik kan me niet voorstellen dat ze mij zou verlaten voor een vrouw. Haar kennende zou ze er eerder met een andere man vandoor gaan, en zelfs die kans schat ik op 0,00001%.
Het lijkt me toch dat je partner in ieder geval “een soort van bi” moet zijn, anders wil je toch van je leven geen seks met iemand van hetzelfde geslacht - surrogaatseks in gevangenissen en dgl. even buiten beschouwing gelaten.
Volgens een in Wikipedia gerapporteerd onderzoek zijn in de bi groep inderdaad meer vrouwen te vinden (16,4%) dan mannen (10,3%).
Komt occasionele bi interesse eveneens vaker bij vrouwen voor? Je voorbeelden wijzen in die richting maar het is niet zo makkelijk te achterhalen of die cultureel bepaald zijn of niet. In zuiderse landen zoenen mannen elkaar namelijk net zo goed als vrouwen dat hier doen, maar ik denk wel dat die mannen zich behoorlijk opgelaten zouden voelen mocht je hen om die reden bi neigingen toedichten.

Zoals ik al schreef verdient je houding alle lof. Vooralsnog bevind je je hiermee op een eenzame hoogte waardoor je, naar mijn gevoelen, kwetsbaar bent. Als je partner voor een man kiest, dan lijkt dat *mij* minder riskant omdat je als man met een andere man nog kunt concurreren, mocht je dat nodig vinden. Met een vrouw lukt dat niet.
Maar indien zoals je aangeeft jullie relatie en jullie vertrouwen sterk genoeg zijn, dan is er vanzelfsprekend geen vuiltje aan de lucht en maakt het helemaal niets uit of zij een vrouw dan wel een man prefereert.

Gebruikersavatar
stimorol
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 21:16

Re: Fantasie over vreemdgaande vriendin

Berichtdoor stimorol » di 30 december 2014, 11:29


Ik zie het verschil tussen een man en een vrouw niet zo in dit verhaal. Op een andere man zou ze in theorie ook verliefd kunnen worden. Nu komt ze er wellicht achter dat ze (ook) op vrouwen valt. Lesbisch zal ze echt niet zijn, dat weet ik wel na zeven/acht jaar. En onze relatie is daarnaast ook enorm sterk, de seks is goed, etc. Ik kan me niet voorstellen dat ze mij zou verlaten voor een vrouw. Haar kennende zou ze er eerder met een andere man vandoor gaan, en zelfs die kans schat ik op 0,00001%.
Het lijkt me toch dat je partner in ieder geval “een soort van bi” moet zijn, anders wil je toch van je leven geen seks met iemand van hetzelfde geslacht - surrogaatseks in gevangenissen en dgl. even buiten beschouwing gelaten.
Volgens een in Wikipedia gerapporteerd onderzoek zijn in de bi groep inderdaad meer vrouwen te vinden (16,4%) dan mannen (10,3%).
Komt occasionele bi interesse eveneens vaker bij vrouwen voor? Je voorbeelden wijzen in die richting maar het is niet zo makkelijk te achterhalen of die cultureel bepaald zijn of niet. In zuiderse landen zoenen mannen elkaar namelijk net zo goed als vrouwen dat hier doen, maar ik denk wel dat die mannen zich behoorlijk opgelaten zouden voelen mocht je hen om die reden bi neigingen toedichten.

Zoals ik al schreef verdient je houding alle lof. Vooralsnog bevind je je hiermee op een eenzame hoogte waardoor je, naar mijn gevoelen, kwetsbaar bent. Als je partner voor een man kiest, dan lijkt dat *mij* minder riskant omdat je als man met een andere man nog kunt concurreren, mocht je dat nodig vinden. Met een vrouw lukt dat niet.
Maar indien zoals je aangeeft jullie relatie en jullie vertrouwen sterk genoeg zijn, dan is er vanzelfsprekend geen vuiltje aan de lucht en maakt het helemaal niets uit of zij een vrouw dan wel een man prefereert.
Daar heb ik het mijn vriendin ook steeds over gehad. Ze geeft aan dat ze een meisje erbij wil om samen met haar mij te verwennen, en onderling wat te experimenteren. Ik vind het eigenlijk niet zo heel relevant of ze dan "een beetje bi" of niet is. Ik weet dat ze op mannen valt en dat ik degene ben die ze wil. Ik snap nu wel je punt wat betreft het "zorgwekkende" dat ze met een meisje wil, en niet met een andere man, omdat ik met een vrouw niet kan concurreren. Maar een vrouw kan ook niet met mij concurreren. Ja, misschien kan een vrouw sommige dingen beter, maar mijn vriendin kennende kan ze niet zonder de kleine Stimorol ;)

Ik kan alles wel heel theoretisch gaan benaderen, maar ik hou er niet van om etiketten te plakken op mensen. Dat doe ik niet bij vreemden en dat doe ik ook niet bij mijn vriendin of mezelf. We zijn allebei sterk genoeg, en onze relatie is sterk genoeg, om het te proberen. Is zij bi als het een compleet geslaagd feest wordt? Wellicht. Het kan ook zijn dat ze het helemaal niets vindt. Dat is juist het spannende en leuke aan een nieuw avontuur. Even op zoek naar het onbekende. Misschien dat ze het wel he-le-maal geweldig vindt met een vrouw en af en toe seks met een vrouw prefereert. Dan gun ik dat haar. Maar ik weet zeker dat onze relatie standhoudt. Ik denk juist dat het ons sterker maakt.

En nogmaals; als zij écht op vrouwen zou vallen (inclusief relatie, zonder mij, etc), dan zou dat toch wel vroeg of laat uitkomen. Wie ben ik dan om dat tegen te gaan houden of haar die ervaringen te onthouden? Mocht zij echt gelukkiger zijn met een andere vrouw, dan ben ik gelukkig voor haar. Maar nogmaals, dat zie ik echt niet gebeuren. Ook niet gezien haar andere plannen die ze met me heeft voor het nieuwe jaar :)


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 19 gasten