Hoe omgaan met verschil in bestedingsruimte tijdens relatie?

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Gebruikersavatar
junglelife
Berichten: 7571
Lid geworden op: vr 23 juli 2010, 20:25
Locatie: het zuiden

Re: verschil qua financien

Berichtdoor junglelife » zo 19 februari 2012, 19:16

Het is een kwestie van geven en nemen.
Vind het wel sieren voor iemand dat hij niet op je zak wil teren.
Maar er moet een middenweg in te vinden zijn, beiden wat toegeven maar dan achteraf ook niet zeuren
dat iemand geteerd heeft op je als de relatie uitgaat.

Maak hem duideljk dat je een middenweg wilt zoeken, jij wilt soms de luxe hebben die je kunt betalen en daarvan geniet en dan het liefst samen met hem en dat je dat nooit tegen hem gaat gebruiken maar daar wel behoefte aan hebt.
En laat hem dan op zijn manier dingen voor je doen, zoals het weigeren van boodschappen ook al komt dat met geldwaarde niet in verhouding maar geef hem dan dat genoegen.

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Nelly » ma 20 februari 2012, 22:57

Op dit moment heb je eigenlijk 2x geen deal: je moet en betalen & je moet daar nog "dankbaar" voor zijn ook. Misschien moeten jullie toch wat meer praten & de diepte in over dit onderwerp - wat zijn jullie verwachtingen voor de toekomst? Zowel mbt. geld als mbt. jullie relatie. Blijven de verhoudingen zoals ze nu zijn - of gaat er nog flink wat veranderen?

Misschien wil hij je 'beschermen' maar doet hij je in feite zeer/ houdt je kleiner dan je bent.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Suzette » di 21 februari 2012, 20:58

Misschien dat het ook nog een taboe is dat de vrouw meer verdient dan de man???

Hier verdient lief far more dan ik. Dat hebben we vrij snel eerder besproken. (we wonen niet samen)

Het boeit hem niets om iets eenvoudigs te doen als ik betaal, weet ook door dat gesprek dat ik ook soms wil betalen.
Hi heeft heel duidelijk gezegd dat hij sommige dingen leuk vindt om te doen met mij en betaalt dat dus. Punt uit zeg maar.

Aanleiding voor dat eerste gesprek was dat hij op wintersport met mij wilde maar ik dat niet kon betalen.
Hij wilde met mij op wintersport en dus betaalde hij dat. Hij accepteert dan voor mijn gemoedsrust dat ik dan vanuit NL wat spullen mee neem qua eten.

maw, ik ken het gevoel van de minder verdienende maar zie ook dat de ander de lol van dingen inziet om te doen en dat met alle liefde wil betalen zodat we dat samen kunnen doen. Zo zie ik dat en hij.

heb niet het gevoel dat ik feteer op zijn geld, we doen leuke dingen samen die soms echt zero kosten (leuke hobby samen die bijna kosteloos is) en sommige dingen kosten geld. Het is niet zo dat ik leef van zijn geld.
Ik geloof niet dat hij blij zou worden als ik zou blijven zeuren over het geld ipv genieten van de dingen die er kunnen door zijn geld.
(en we leven best sober, hij heeft geen bakken met geld uit maar het zijn de extra's die kunnen en het dan leuk maken)

Misschien kun je dat meegeven? gewoon laten genieten? Dat je het hem en jullie gunt?
Het geld is er (bij jou), wat maakt het dan uit?
Schuldgevoel is zinloos hier

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: verschil qua financien

Berichtdoor droomvlinder » vr 24 februari 2012, 9:40

Hier een situatie waarin we geen van beide erg ruim in de centjes zitten. Moeilijk is soms dat we niet altijd voor dezelfde dingen "een financiele inspanning" willen doen. En dat is soms ook een heel moeilijke want dan krijg je iets van : ik heb vreselijk zin in een sauna, maar weet dat jij liever naar een restaurantje gaat ( en liefst altijd die keuze maakt ) je doet het graag samen met hem maar je weet dat hij het wel af en toe wil doen maar dit zelf nooit zou kiezen... Eigenlijk kies ik er nu voor om dit gewoon alleen te doen , maar ja dan heb ik weer minder geld voor restaurantjes pffff En ik hou natuurlijk van beide ........ :roll:
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

If then...
Berichten: 1873
Lid geworden op: di 09 september 2003, 20:08
Locatie: Nederland; IT-er

Re: verschil qua financien

Berichtdoor If then... » za 25 februari 2012, 18:02

dank voor alle reakties.
Even ter verduidelijking: ik heb weinig te besteden, hij ook. Ik ben inmiddels uit de schulden van de advocaat (scheiding) en heb weer een kleine buffer voor het geval de wasmachine stuk gaat. Ik heb geleerd erg goed met geld om te gaan en besef ook dat ik liever 2de hands kleding koop maar dan wel een dagje naar een vreemde stad ga/uit eten/leuke herinneringen opbouw.
Maw dat beetje spendingmoney wat ik elke maand heb daar wil ik ook echt van genieten, iets leuks doen. Hij heeft ong zelfde inkomen maar wil voor zichzelf gaan beginnen en dus moet er geld opzij gezet worden voor apparatuur, opleiding etc.
Allebei weinig geld dus maar ik ben degene die er van geniet hem een cadeautje te laten bezorgen (boek of toy ofzo), uit te gaan in weekend.

IF :!:

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Jippie » zo 26 februari 2012, 20:58

Praktische vraag: hoe ga je er mee om als je vriend/vriendin het financieel stuk krapper heeft dan jij?
Natuurlijk kun je de avondje bioscoop of etentje een keer betalen maar het kan gevoelig liggen als je dat te vaak doet. Een weekendje weg of vakantie zit er niet in tenzij je hem trakteert maar dat voelt niet goed voor hem. Keer de boodschappen betalen omdat ik regelmatig mee-eet is al moeilijk genoeg.

Wordt het een toekomst van bankhangen of zijn er toch manieren om zo nu en dan samen er op uit te gaan zonder gekwetste ego's? Tips graag.

IF :!:
Mijn vriendin heeft geen werk en geen uitkering..
Ik ben alleenverdiener en dat gaat prima zolang je elkaar in de waarde laat.
Zij heeft mijn bankpas en toegang tot mijn bankzaken en daar is nog nooit misbruik van gemaakt.
We zijn open over wat we kunnen uitgeven en waar aan we iets kunnen uitgeven, en we beslissen SAMEN over de financiën want mijn geld is ook haar geld.
Dat is de enige manier waarop je het kan doen... je kan geen zakgeld geven aan iemand die je vrouw is .. dat doe je bij je dochters.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Nelly » ma 27 februari 2012, 10:50

@ifthen - als ik het vrij vertaal (en vergeef me als ik het verkeerd doe, want het is delicaat) investeer jij in de relatie & hij in de toekomst. Dit is een erg vrouwelijke manier van prioriteiten stellen ;-)
Je schrijft dat jij ervan geniet om hem kadootjes te geven, weg te gaan etc. - hopelijk geniet hij er ook van...

Als buitenstaander lijkt het me het eerlijkste als er toch gepraat zou worden:
Komt er - als de relatie goed blijft - ook een moment dat hij in de relatie gaat investeren en jij aan je toekomst/zelfontplooiing kunt gaan werken??

En wat gebeurt er als hij 'een stap vooruit heeft gezet', een vrouw vindt die rijker/ jonger of whateverder is dan jij, en jullie uit elkaar gaan?? Blijf jij dan achter met een : "Ik vond de relatie blijkbaar belangrijker dan hij?". Gaat hij je dan alsnog geld geven uit zijn inmiddels goedlopende eigen bedrijf??

Ik schrijf dit omdat ik zelf ook een van die vrouwen ben die braaf een (nu -ex) vriend door een (ook financieel) moeilijke periode heen geholpen heeft met het idee dat we aan een gezamenlijke toekomst aan het werken waren.

If then...
Berichten: 1873
Lid geworden op: di 09 september 2003, 20:08
Locatie: Nederland; IT-er

Re: verschil qua financien

Berichtdoor If then... » ma 27 februari 2012, 22:02

Ha nelly,

Je ziet het wel goed denk ik: ik investeer meer in nu/genieten/relatie en hij (moet) voor zijn toekomst gaan omdat hij in huidige werk echt ongelukkig is. Beiden geen 40 meer dus beiden al heel wat meegemaakt, goede tijden en slechtere tijden. Nu beiden even wat krap maar beter in het vel. Hij geniet van mijn attenties, hij verwent mij ook door bijv lekkere hapjes ofzo. Als we uit elkaar gaan dan heb ik geen spijt van mijn attenties, ik geniet er ook van als ik hem een leuk boek ofzo kan geven of iets voor zijn hobby.
Ach, ik doe een stapje terug, vorige week gewoon een leuke kaart gestuurd, dat maakt hem ook blij.

IF :!:

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: verschil qua financien

Berichtdoor Nelly » vr 02 maart 2012, 19:10

Hi IF-je, ik kwam jou & je relatie (toevallig) ook tegen in het dating-topic. Hierdoor begrijp ik dat het 'T-woord' (toekomst) best een spannende is. Maar ook wel een mooi onderwerp: om over te dromen, te praten en dan eventueel plannen te maken... veel liefde gewenst & kaartje is ook iets fijns ;-)

If then...
Berichten: 1873
Lid geworden op: di 09 september 2003, 20:08
Locatie: Nederland; IT-er

Re: verschil qua financien

Berichtdoor If then... » za 03 maart 2012, 15:53

Ha Nelly, dank je wel voor je lieve woorden.
Pas weer bij hem geweest en hij nodigde me uit voor etentje, ik ging er van uit dat ik zou betalen, of in ieder geval de helft maar hij liet het niet toe. Heerlijk gegeten, heerlijke avond gehad en hem natuurlijk wel bedankt. Volgende keer betaal ik het uitstapje.

IF :!:


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten