>> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

De plek voor onderwerpen als borstkanker, uitstrijkjes, overgangsklachten en alles dat te maken heeft met het lichaam.

Let op: Bij lichamelijke klachten raadpleeg altijd de huisarts. Het forum is geen vervanging voor deskundige medische zorg!

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » vr 19 april 2013, 19:39

@Peter50

Zoals jij het zegt, klinkt het nogal dramatisch.
Gelukkig ervaar ik dat zelf niet zo. Er zijn genoeg fijne dingen in m'n leven. En die maken het allemaal wat minder heftig. Zolang ik nog kan lachen, komt het wel goed...
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor katarine » zo 21 april 2013, 16:33

Zolang ik nog kan lachen, komt het wel goed...
:D
k :love: crien
en niet alleen daarom

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » vr 10 mei 2013, 13:34

@Katarine
:kiss:
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » vr 10 mei 2013, 13:38

Altijd fijn om te horen dat er dingen wel goed zijn...
Bloeddruk: goed
Zuurstof in bloed: goed
Hartfilmpje: goed

Das al 3 keer goed.
Bloeduitslagen weet ik niet, maar zolang ik niets hoor, ga ik er maar vanuit dat dat ook goed is.
Na al dat ijzer en foliumzuur vreten en b12 injecties kan het bijna niet anders...

En nu maar aftellen....
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Spelfje » za 11 mei 2013, 0:06

Positiviteit...Goed!
Doorzettingsvermogen....Goed!

Het komt GOED!

Succes met aftellen lieverd :kiss:
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » za 11 mei 2013, 1:44

Dank je. Maar geloof me, die positiviteit was gisteren ver te zoeken... :|
Of eigenlijk eergisteren, als ik de klok mag geloven...
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » di 13 augustus 2013, 23:24

Vandaag is het alweer 5 jaar geleden dat ik die eerste knuffel van m'n vader kreeg...
Bizar hoe snel het gaat...
En bizar wat er in die 5 jaar weer allemaal gebeurd is. Het is nog steeds niet 'normaal'.
Hoewel ik ook niet geloof dat dat in onze familie ooit kan.
De laatste weken weer behoorlijk wat voor m'n kiezen gehad. En inmiddels ben ik zo ver dat ik gezegd heb dat, als m'n vader er niet meer is, ik m'n zus nooit meer hoef te zien. Eigenlijk denk ik dat de hele boel uit elkaar sodemietert. Maar goed, dat zien we dan wel weer. Misschien gaan ze ooit het licht nog zien... :roll:
Of ik werkelijk die stap ga maken, zal dan pas blijken. Ik heb het in m'n boosheid gezegd en weet natuurlijk niet of de situatie hetzelfde blijft. Maar ik vrees dat als de dag daar is, als hij overleden is, dat dan de pleuris pas goed losbreekt. Want dan staat oudste broer natuurlijk ook op de stoep. Terecht, wettelijk gezien...

*zucht*

Natuurlijk kwam alle ellende op een moment dat het niet uit kwam (komt het ooit uit? Ik denk het niet).
Ik was pas geopereerd. Ik was eindelijk verlost van m'n nekhernia.
En precies dan natuurlijk gezeik met m'n zus en broer.
Hoewel, het was meer gezeik met m'n broer en flinke ruzie met m'n zus.
Ik maakte 1 opmerking en mevrouw ging door het lint. :roll:

Ik weet niet hoe het nu met haar is. Hoe ze nu over me denkt. Of ik nog wel of niet welkom ben in haar leven, maar dat boeit me niet zo. Ik sta in m'n recht. En dat weet zij ook. Verder zoekt ze het maar uit.

De enige om wie ik op dit moment werkelijk nog geef, is m'n schoonzus.
Zij was ook de enige die belangstelling toonde na m'n operatie (en ook tijdens, ze was erbij en dat vond ik erg fijn. Ze werkt op de O.K.). Zij kwam me opzoeken nadat ik uit het ziekenhuis was ontslagen.
M'n vader pas na tweeënhalve week. De rest niet. M'n broer heeft nog gevraagd per sms: gaatie? En dat was alles.
M'n zus heeft nog steeds niet gevraagd hoe het gaat.
Maar ja, vandaag is het pas 6 weken geleden dat ik geopereerd ben, dus zo lang is het nog niet. :|

Ik heb me afgevraagd of het het allemaal waard is geweest. Als ik alles had geweten, had ik dan naar de begrafenis gegaan...
Ik weet het niet. Aan de ene kant is het het wel waard. Tenslotte heb ik toch een soort van m'n vader terug.
Aan de andere kant, ik had het toen net allemaal op een rijtje. Het was wel lekker rustig zo.
En als ik dan zie wat er vlak na m'n operatie weer gebeurde... Tja...
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Spelfje » di 27 augustus 2013, 23:29

Ik lees je nu pas Crien.... :(

Het enige dat ik kan doen is je een enorme virtuele knuffel geven!

(((((((((KNUF)))))))))
"Women are made to be Loved
....not understood"

Ingunn
Berichten: 76
Lid geworden op: do 09 september 2010, 13:02

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Ingunn » wo 28 augustus 2013, 1:35

Super dikke knuffel...sommige dingen bljiven pijn doen....

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » wo 28 augustus 2013, 13:12

Dank voor de knuffels. :)

Je hebt gelijk, Ingunn. Sommige dingen blijven pijn doen.
Soms denk ik dat ik er aan gewend ben. Dat het me niet meer raakt. Maar dan toch, toch krijgen ze het weer voor elkaar om me pijn te doen. Misschien doe ik er verstandig aan om eens aan mezelf toe te geven dat sommige dingen nooit wennen....
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » vr 30 augustus 2013, 2:12

Dus...
Dinsdag zouden Hubbie en ik naar Rhodos gaan.
Maandagavond hebben we de vakantie op aanraden van de arts, geannuleerd na een bezoek aan de dokterspost na een niersteenaanval van Hubbie. Dinsdag ging ik langs bij m'n vader om hem te vertellen dat we niet op vakantie gingen. Ook heb ik die dag een berichtje op facebook geplaatst. En op donderdagavond (!), 2 dagen later (!), krijgt Hubbie een aantal smsjes van m'n broer die informeert hoe het met hem gaat en wat er aan de hand is, en er staat op facebook een berichtje van m'n zus waarin staat: weten jullie al iets meer? laat even iets weten iedereen is in spanning.

Is het dan heel raar dat m'n broek hiervan volledig afzakt? :evil:

Het is niet dat ze niet naar Hubbie mogen informeren of zo. Maar het is wel keihard dat er aan mij niet gevraagd wordt hoe het met me gaat, maar er wel direct geïnformeerd wordt naar hoe het met Hubbie gaat... :?

Van je familie moet je het maar hebben... :roll: :evil:
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor katarine » zo 01 september 2013, 20:13

Hey Crien,... zou eigenlijk willen zeggen van; hé meid, dat is vast toevallig. En als het niet zo zou zijn; laat het niet aan je hart komen. En vind het mooi wat Ingunn schrijft ... sommige dingen blijven pijn doen. Jammer genoeg.
Liefs, k.

Ingunn
Berichten: 76
Lid geworden op: do 09 september 2010, 13:02

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Ingunn » wo 04 september 2013, 2:08

Lieve Crien...helaas blijven sommige dingen je pijn doen..en mss is dat maar "goed" ook..als het je niet meer zou raken...zou je niet meer Crien zijn...en blijf vooral Crien! xxx

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9561
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor Carina » vr 17 oktober 2014, 20:11

Ik had niet verwacht dat ik dit topic nog eens zou gaan gebruiken. Tenslotte is het alweer ruim een jaar geleden dat ik hier voor het laatst geschreven heb. Dat is niet omdat er niets gebeurd is, maar domweg omdat ik het moeilijk blijf vinden te praten/schrijven over wat me allemaal overkomt. Toch heb ik dit zo af en toe nodig, wil ik niet dat m'n hoofd helemaal ontploft...
Ik heb momenten gehad dat ik op het punt stond om te schrijven, om het vervolgens toch maar niet te doen. Het 'gewoon doorgaan' zit nog steeds diep in me. En dat doe ik dan ook nog steeds braaf (ja, braaf. Je las het goed :P).
Ik tob gewoon door. Doe wat nodig is, pas me aan daar waar nodig is, laat in me snijden als dat nodig is, neem medicijnen die nodig zijn en leef vrolijk verder. Nog steeds gedeeltelijk in de ontkenning. Of nee, eigenlijk is het geen ontkenning. Ik erken dat er iets niet in orde is en leef ernaar. Wel vind ik dat nog steeds moeilijk. Omdat ik nog steeds het idee heb dat ik 'in principe alles kan'. Ik kan wandelen, ik kan m'n huishouden doen, boodschappen, fietsen en weet ik wat nog meer. Ik kan het allemaal. Ik kan het alleen niet zonder pijn. En dat is eigenlijk best lastig. Want wanneer stop je dan.
Je moet de pijn opzoeken, heb ik geleerd. Dat betekent dat je niet bang moet zijn dat iets pijn gaat doen. Bijv ik wil een stuk wandelen, maar weet dat ik last van pijn ga krijgen. Dan moet ik niet op de bank blijven zitten omdat ik bang ben dat ik pijn ga krijgen. Nee, ik moet gaan wandelen totdat het pijn gaat doen. Dan luisteren naar m'n lichaam en rust nemen.
Het klinkt heel simpel. En dat is het eigenlijk ook. Als je begint zonder pijn, tenminste.
En dat is nou net het lastige punt. Waar stop je als je al begint met pijn...
En als dan nog steeds die stem in je hoofd je vertelt dat het allemaal wel mee valt met die pijn... Tja, dan is het lastig om het goede moment te vinden om te stoppen.
Toch heb ik er wel aardig m'n weg in gevonden, denk ik. En m'n leven kabbelde rustig door...
Ondertussen soms toch even een ongenoegen voelend over het feit dat ik eigenlijk nog steeds niet weet wat ik nou precies mankeer. HMS- mogelijk EDS is m'n diagnose. Lekker vaag.
Eind vorig jaar heb ik besloten dat ik het nu wel eens echt wilde weten. En dat zou ik in dit jaar doen. Tenslotte vond ik dat dit jaar een jaar moest zijn zonder extra lichamelijk gedoe. Dus dan was daar wel tijd en ruimte voor.
Helaas liep het anders. Veel gedoe, veel getob gehad. Maar goed, ik leef nog. Dus het valt allemaal wel mee... Maar door al dat gedoe, verdween m'n voornemen om het nu eens goed uit te laten zoeken naar de achtergrond.
Tot er laatst iets gebeurde met m'n broer, dat me over de streep trok.
Hij heeft wel de diagnose EDS. Is er ook een stuk beroerder aan toe dan ik. En door een gebeurtenis die hem nog verder in de kreukels duwde, gingen m'n ogen weer open.
Het is belangrijk dat ik weet wat ik heb. Omdat, als er iets gebeurt, de behandeling aangepast moet worden naar wat je lijf aankan. M'n broer heeft ervaren dat een verkeerde behandeling niet zo fijn is (understatement). Hij belde me op om te vertellen wat er aan de hand was. Wat op z'n zachts gezegd opmerkelijk is. Hij belt me nl nooit op om iets te vertellen. Gelijk heb ik hem gevraagd waar hij z'n diagnose gehad heeft en of ik zijn naam mocht gebruiken.
Ik kreeg alle medewerking van hem en kreeg ook toestemming z'n naam te noemen.
Dat is fijn. Want om de juiste diagnose te krijgen, is genetisch onderzoek nodig. En dat doen ze niet zo maar. Maar nu ik kan zeggen dat het in de familie zit, is het misschien wat makkelijker.

En dan moet je de stap maken...

Ik moest nog een stap maken. Want er speelt meer. Ik had nog een verwijzing nodig.
In april zei m'n huisarts al: als het over 6 weken niet over is, ga ik je door verwijzen...
Het werd iets langer. Er kwam van alles tussen. En ondertussen bleef ik doortobben.
Ik vind het reuze lastig om naar de huisarts te gaan. Of welke arts dan ook. Dan moet je praten over wat je voelt. En daar ben ik niet zo goed in. Dan krijg je vragen over hoeveel pijn het doet... Nou, dat is best lastig. Geef het maar een cijfer. Natuurlijk... Ik ben gewend om altijd te roepen dat het allemaal wel mee valt. Niet alleen tegen anderen, ook tegen mezelf. En ga er dan maar eens een cijfer aan hangen. Ik kan dat niet.
Gelukkig heb ik een hele fijne huisarts. Hij heeft ook gevoel voor humor, dat scheelt een stuk.
Hij luistert goed, en neemt me serieus. Dus na lang twijfelen heb ik vorige week dan toch maar een afspraak gemaakt. Met de verwachting dat hij me nu zou doorsturen naar een reumatoloog.

Het liep anders...
Het genetisch onderzoek was geen punt. Hij heeft me direct doorverwezen naar de klinisch geneticus in het LUMC. Eigenlijk was hij verbaasd dat ze dat niet gelijk hebben gedaan toen ik m'n diagnose kreeg.

De reumatoloog ging het niet worden. Hij denkt niet (en ikzelf ook niet) dat m'n klachten door reuma veroorzaakt worden, maar door het verergeren van m'n hypermobiliteitsproblemen. En daar kan een reumatoloog ook niet zoveel mee. Hij kon niet uitsluiten dat het reuma is, maar gezien de aard van de klachten en de bloeduitslagen, schat hij de kans dat het zo is, op minder dan 5%. Nou, dan hoef ik niet zo nodig naar de reumatoloog.
Ik dacht, klaar...
Maar nee, hij had andere plannen...
Hij vond dat ik toch weer in aanmerking kwam voor een revalidatietraject, en heeft me doorverwezen naar een revalidatie-arts.
En die zag ik dus niet aankomen.
*Slik*
Inmiddels is het alweer 4 jaar geleden dat ik gerevalideerd heb. Hij hoopt dat er andere middelen zijn om m'n leven wat mee te veraangenamen. De zilversplints waren niet zo'n succes. Ik verloor ze, ze braken en veroorzaakten pijnklachten op drukpunten. Met als gevolg dat ik ze niet meer draag. Tenslotte had ik ze om minder pijn te hebben, niet om op andere plekken pijn te veroorzaken...
Dus ik mag weer gaan revalideren...

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
Natuurlijk ben ik blij dat ik serieus genomen word. En ik ben blij dat er geprobeerd wordt om m'n leven zo aangenaam mogelijk te houden.
Maar ik weet ook dat revalideren best heftig is. En druk.
De eerste keer was het zowat een volledige werkweek.
De tweede keer was het wat minder. Een paar uur per dag, 4 dagen per week.
Geen idee wat het nu wordt...

Voordeel is dat ik dan misschien de ernstig prettige sportleraar weer tegen het mooie (*kwijl*) lijf ga lopen... :mrgreen:

We gaan het zien.
Eerst maar eens de brieven afwachten. Geen idee van wachttijden voor het revalidatiecentrum.
Voor de klinisch geneticus is het 46 dagen. Dus dat valt mee. De huisarts verwacht dat ik volgende week wel een brief in de bus zal hebben met een afspraak.
Ook prettig is, is dat hij denkt dat mijn diagnose minder lang zal duren omdat ze al een diagnose van m'n broer hebben en daardoor gericht kunnen gaan onderzoeken...

Eigenlijk weet ik niet of ik de uitslag wel wil weten... Ik wil het allemaal niet.
Ik wil gewoon gezond zijn. Maar ja, als ik gezond ben, ben ik niet helemaal lekker in m'n bovenkamer. Want dan zouden alle klachten die ik heb, nergens vandaan komen. Dus welke uitslag ik ook krijg, EDS, HMS of gezond, het is allemaal niet wat ik wil horen.

Even te verduidelijking: natuurlijk zou ik graag gezond zijn. Maar met de klachten die ik heb, is het niet aannemelijk dat ik gezond ben.
Waarom ik het laat onderzoeken als ik het eigenlijk niet wil weten?
Ik hoop rust te krijgen. Als ik een keiharde diagnose heb, kan ik mezelf niet meer besodemieteren. Nu dan ik nog denken: ik heb geen EDS. Ik heb die diagnose niet. Het valt allemaal wel mee. Ik kan niets met die vage diagnose die ik nu heb. Ik hoop dat duidelijkheid me helpt die stem in m'n hoofd nu voor eens en altijd het zwijgen op te leggen.
Dat zal waarschijnlijk niet lukken. Maar in ieder geval kan ik m dan wel met een echte diagnose om z'n oren slaan.

Ik spring in het diepe en hoop op het beste...
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

EstherC
Berichten: 5133
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: >> Mijn verhaal (voorheen: Eindelijk....)

Berichtdoor EstherC » vr 17 oktober 2014, 22:47

Je bent echt goed bezig crien. Ben trots op je :kiss:
Dream it. Wish it. Do it!


Terug naar “Lichaam&Medisch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast