Kinderen en seks- alvast condooms kopen?

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Kinderen en seks- alvast condooms kopen?

Berichtdoor Suzette » ma 10 september 2012, 23:45

Hoe doen jullie dit?

Dochter is erg into boys, nog niet heel ver met seks maar dat gaat tzt wel een keer komen.

Kan nog zomaar 1-2 jaar duren, toch wil het voor zijn

Seksuele voorlichting is geen issue, er wordt hier van alles openlijk besproken, dat is wel erg ok, geen gene

Maar ik wil toch al wel condooms hier in huis hebben, die zijn redelijk lang houdbaar ;)
Ik wil ze eigenlijk gewoon kopen en zeggen waar ze liggen.

Hoe pakten jullie dat aan?


Andere zaken om aan te denken?

Gebruikersavatar
Rosa
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 8:06
Locatie: België - Vlaanderen

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Rosa » di 11 september 2012, 8:20

Suzette, hoe oud is uw dochter ?

Ik heb alleen maar zonen. De oudste is 13,5. Zijn lichaam verandert erg (stem slaat over, >1,70m, ...). Hij vindt dit allemaal nog heel genant. Hij zal zich niet vertonen in zijn onderbroek en vindt ook dat zijn huisgenoten dat niet moeten doen.
Ik zag wel bij het boeken kaften dat bij het vak natuurwetenschappen 'de bloemetjes, de bijtjes en de voortplanting bij de mens' dit jaar op het programma stond. "Alleen kaften, hé mama, niet in kijken" en het boek verdween weer netjes in de kast.
De seksbijbel van Goedele Liekens staat hier in de boekenkast. Deze hebben we in de eerste plaats voor onszelf gekocht, maar toch ook met de bedoeling een aanvulling te zijn op wat in de school verteld wordt. Toen ik daar langs mijn neus weg iets over zei, was zijn repliek : "Maar mama, waar gij uw geld aan uitgeeft !"
Ik hoop dat zijn gedrag slechts een pose is en dat zijn nieuwsgierigheid uiteindelijk we de bovenhand zal halen. We hebben hier ook nog een halve doos condooms in het medicijnkastje staan die alhoewel lang houdbaar, toch over de vervaldatum zijn. Ik laat ze ook gewoon staan. Iedereen denkt dat ik ze al lang vergeten ben en ze bij de volgende opruimbeurt zonder natellen zal in de vuibak doen.
Mocht ik dochters hebben dan zou ik er een niet vervallen doos zetten ... 8)

Gebruikersavatar
dragonfly
Berichten: 262
Lid geworden op: do 07 juni 2012, 15:02
Locatie: Drenthe nl

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor dragonfly » di 11 september 2012, 8:31

Hoi Suzette,
Ook wij hebben alleen jongens, maar bij het eerste weekeindje dat hij samen op de kamer ging met een meisje heeft mijn man hem gewoon wat condooms gegeven.Zoon kreeg een kleur maar man zei als je het nodig bent heb je het tenminste.Dus ik zou ze zeker in huis halen.Groetjes

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor katarine » di 11 september 2012, 9:33

Hey suzette,
Ik had van mijn zus een boek gekregen voor jongens die in de puberteit kwamen en waar alles duidelijk werd uitgelegd. Alles ivm de hormonen, wat die doen en hoe zich dat uit, over masturbatie, hygiëne, sexualiteit, .. Ik heb dat aan mijn jongens getoond en het boven laten rondslingeren. En het slingert daar nog steeds rond.
Daarnaast had ik een doosje condooms gekocht en in de medicijnenkast gelegd en gezegd dat dat voor hen was als ze dat ooit nodig hadden. Ik heb er eigenlijk niet veel heisa rond gemaakt, op dezelfde manier benaderd als ' ik heb een nieuwe brooddoos gekocht voor jou en die ligt hier' :D.
Ik vind de puberteit een zalige periode, te zien hoe je kinderen groot worden en welke richting ze uit gaan. Geniet ervan!

Gebruikersavatar
Bert1960
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 16 juli 2012, 16:24
Locatie: Twente

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Bert1960 » di 11 september 2012, 20:22

mijn oudste dochter is 23, die heeft destijds een paar condooms meegkregen toen ze als 16/17 jarige alleen met een stel meiden op vankantie ging.

Zelfde met mijn jongste dochter, 17 jaar. Vorig jaar voor het eerst alleen met een stel meiden weg.

Verder is het belangrijk om er wel open en eerlijk over te zijn. Dat vinden ze soms een beetje genant, maar achteraf wordt dat wel gewaardeerd!!
geniet van het leven

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Suzette » do 13 september 2012, 17:44

Suzette, hoe oud is uw dochter ?

Ik heb alleen maar zonen. De oudste is 13,5. Zijn lichaam verandert erg (stem slaat over, >1,70m, ...). Hij vindt dit allemaal nog heel genant. Hij zal zich niet vertonen in zijn onderbroek en vindt ook dat zijn huisgenoten dat niet moeten doen.
Ik zag wel bij het boeken kaften dat bij het vak natuurwetenschappen 'de bloemetjes, de bijtjes en de voortplanting bij de mens' dit jaar op het programma stond. "Alleen kaften, hé mama, niet in kijken" en het boek verdween weer netjes in de kast.
De seksbijbel van Goedele Liekens staat hier in de boekenkast. Deze hebben we in de eerste plaats voor onszelf gekocht, maar toch ook met de bedoeling een aanvulling te zijn op wat in de school verteld wordt. Toen ik daar langs mijn neus weg iets over zei, was zijn repliek : "Maar mama, waar gij uw geld aan uitgeeft !"
Ik hoop dat zijn gedrag slechts een pose is en dat zijn nieuwsgierigheid uiteindelijk we de bovenhand zal halen. We hebben hier ook nog een halve doos condooms in het medicijnkastje staan die alhoewel lang houdbaar, toch over de vervaldatum zijn. Ik laat ze ook gewoon staan. Iedereen denkt dat ik ze al lang vergeten ben en ze bij de volgende opruimbeurt zonder natellen zal in de vuibak doen.
Mocht ik dochters hebben dan zou ik er een niet vervallen doos zetten ... 8)

Ze is van dezelfde leeftijd maar dan zonder die schaamte. Seks is een gewoon gespreksinderwerp, net als wat we gaat eten, enzo
Dat scheelt wel

Was net bij de drogist en ben ze toch vergeten te kopen besef ik.

Waarom zou je voor meisjes geen en voor je zoon wel verlopen condooms laten gebruiken?

Besef trouwens dat die dingen erg duur zijn, belachelijk zeg. Zou met als de pil tot een bepaalde leeftijd gratis moeten zijn toch?
Nu heb je kans dat kinderen ze niet kopen omdat ze te duur zijn.
(en daarom koop ik ze en ook ivm de mogelijke gene bij het kopen)

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Suzette » do 13 september 2012, 17:48

Hey suzette,
Ik had van mijn zus een boek gekregen voor jongens die in de puberteit kwamen en waar alles duidelijk werd uitgelegd. Alles ivm de hormonen, wat die doen en hoe zich dat uit, over masturbatie, hygiëne, sexualiteit, .. Ik heb dat aan mijn jongens getoond en het boven laten rondslingeren. En het slingert daar nog steeds rond.
Daarnaast had ik een doosje condooms gekocht en in de medicijnenkast gelegd en gezegd dat dat voor hen was als ze dat ooit nodig hadden. Ik heb er eigenlijk niet veel heisa rond gemaakt, op dezelfde manier benaderd als ' ik heb een nieuwe brooddoos gekocht voor jou en die ligt hier' :D.
Ik vind de puberteit een zalige periode, te zien hoe je kinderen groot worden en welke richting ze uit gaan. Geniet ervan!

Oh ik vind het idd een leuke periode, al hebben we onze troubles-portie ook al wel gehad hoor
Maar de ontwikkeling zien vind ik bijzonder
Ik heb nooit voorgelilcht dmv boekjes, steeds beetje bij beetje verteld als er iets ter sprake kwam in de loop der jaren.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Suzette » do 13 september 2012, 17:49

mijn oudste dochter is 23, die heeft destijds een paar condooms meegkregen toen ze als 16/17 jarige alleen met een stel meiden op vankantie ging.

Zelfde met mijn jongste dochter, 17 jaar. Vorig jaar voor het eerst alleen met een stel meiden weg.

Verder is het belangrijk om er wel open en eerlijk over te zijn. Dat vinden ze soms een beetje genant, maar achteraf wordt dat wel gewaardeerd!!

Die eerlijkheid is hier geen punt dus. Denk dat wachten tot haar 16de wat te laat is;)

Ik heb een kast boven bij de badkamer/overloop. Daar maar gewoon een doosje neerzetten (en neeeeeeeee niet gaan tellen, lol)

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Nelly » do 13 september 2012, 22:56

Ik zou persoonlijk oppassen met 'verlopen' condooms. Die dingen hebben niet voor niet een uiterste datum (neem ik aan - drogen ze niet uit of zoiets??).

Ik heb ook wel eens voorlichting aan jonge jongens gegeven (in kader van vrijwilligerswerk) & doe dat dan behoorlijk technisch & heel direct. De jongens waar ik mee te maken heb zijn gay - dus ik gebruik wat tijd om de 'soorten' condooms toe te lichten ('fun' condooms zijn vaak niet betrouwbaar, er bestaan extra stevige condooms voor anale seks etc.) Ook leg ik duidelijk uit dat je moet oppassen met olie/vet/crème & in plaats daarvan spuug of gel op water/siliconen-basis moet gebruiken. Iets anders wat ik benadruk is dat je nooit de 'seksuele biografie' van een liefdespartner moet geloven, zelfs een net getest iemand kan nog steeds onveilig zijn. Last but not least geef ik het advies van de vroegere Rutgers-stichting door: onderhandelen en afspraken maken als je je onderbroekje nog aan hebt.

Het levert me meestal een combinatie op van verbaasde/ ironische blikken & toch ook reacties waaruit blijkt dat ze bepaalde info. handig vinden of er nog nooit zo rationeel over hebben nagedacht.

Zwartestern
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 13:38
Locatie: Utrecht

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Zwartestern » do 13 september 2012, 23:09

Wat prima helpt is het probleem te schetsen buiten je eigen omgeving en vragen aan de kinderen wat zij zouden doen in die situatie. Maar beter is nog om je eigen waarden/gedachten/bezorgdheid hierover te delen met je kinderen en vervolgens aangeven waar ze de condooms kunnen vinden in huis. Maar dan wel binnen de houdbaarheidsdatum!!
En vergeet niet om er een uit de verpakking te halen als showmodel. Je neemt denk ik een hoop gene en drempels weg voor je kids.
Pluk de dag!

Gebruikersavatar
Rosa
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 8:06
Locatie: België - Vlaanderen

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Rosa » vr 14 september 2012, 21:52

Sorry,
Maar misschien ben ik van het naieve idee dat mijn zoon van 13,5 condooms nog niet echt gaat gebruiken om geslachtsgemeenschap mee te hebben, maar eerder om solo te experimenteren. :oops:
Maar ik zal de verlopen condooms dus toch maar weggooien en er binnenkort een verse doos voor in de plaats zetten, sorry :oops:

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor Nelly » za 15 september 2012, 0:17

Hi Rosa - je hebt vermoedelijk helemaal gelijk.

Zelf ben ik erg direct (op het botte af) & ik zou (als ik in jouw schoenen stond) gewoon een pakje kopen, het aan zoonlief geven en erbij zeggen: "ik verwacht dat je deze gebruikt om te oefenen, het is natuurlijk geen goed idee om ze pas uit te gaan proberen als je een vriendinnetje hebt".

*zucht* - maar ik kan met dat "botte" wegkomen omdat het bij m'n imago hoort & de jongens die ik voorlichting geef kunnen tegen een stootje. Misschien bezorg jij je kind het trauma van z'n leven als je opeens zulke taal gaat uitslaan!

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor vir40 » di 06 november 2012, 14:45

bij ons in huis liggen standaard een doos condooms..niet voor ons maar voor mn zonen...ze vrijen altijd veilig (teminste dat zeggen ze)

en als de doos op is dan koop ik gewoon weer nieuwe...ik weet dat de verantwoording bij mijn zonen liggen...maar nu hoeven ze maar te pakken

als ze op hun eigen wonen dan mogen ze voortaan zelf voor die dingen zorgen...zolang ze nog onder mijn dak wonen zorg ik ervoor
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

coool
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 november 2012, 8:12

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor coool » do 15 november 2012, 8:15

nice posts...........

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Re: kinderen -seks - condooms?

Berichtdoor vir40 » vr 14 december 2012, 22:19

en dan denk je dat ze condooms gebruiken..wat dus niet is..want zoonlief heeft vandaag een soa test moeten doen van de huisarts,omdat hij pijn had aan zn plasbuis..
zijn huidige vriendin heeft gister een soa test gedaan..ze hadden onveilig gevreeen.
hij heeft na zijn ex vriendin geen sex meer gehad met iemand anders...zijn huidige vriendin weten we dat ze het niet zo nauw nam met haar vriendjes...

vrijdag krijgt hij de uitslag..ben benieuwd

hij is er zelf helemaal van ondersteboven...is weer een wijze harde les voor hem (de zoveelste)
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten