Mammografie

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8414
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » wo 27 januari 2010, 21:28

ben blij dat het goed was made..liefje :)
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » wo 27 januari 2010, 21:31

lol @ tot zover radio mammo. :lol:


Fijn dat alles in orde was Madeliefje!
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

hotmama
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 juli 2009, 23:47
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor hotmama » do 28 januari 2010, 0:11

hoi,

Ik heb in mei 2009 ook een mammografie gehad, nou het leek wel of ze m,n borst eraf trokken!! echt niet prettig.. Het leek wel of ze bij de slager op het hakblok werden gelegd en als schnitzel werden platgeslagen :oops:

Daarna ook een echo gehad omdat ze het niet vertrouwden, bleek ook een behoorlijke cyste te hebben, maar die blijft ook onder controle.

Wel werd mij verteld dat als 'de bobbel of bultje' pijn doet het in 99% van de gevallen om een cyste gaat..

Gr hotmama

Puppie
Berichten: 473
Lid geworden op: ma 24 juli 2006, 23:58

Berichtdoor Puppie » vr 29 januari 2010, 1:21

Gelukkig geen enge dingen bij je gevonden, opluchting hé....

Hier een cup DD, maar echt last heb ik niet van een mammografie, niet echt pijnlijk.

Vorig jaar nog gehad, borsten waren pijnlijk. Cystes ontdekt met de echo, foto's beoordeeld en die waren goed gelukkig.
Cystes doen ze vaak niets mee.

(werd na de foto opnieuw opgehaald uit de wachtkamer, moest meekomen want ze wilden iets beter bekijken... de arts dan..... nou, ik schrok even behoooooorlijk toen... gelukkig meegevallen)

Tissot
Berichten: 2260
Lid geworden op: wo 02 juli 2008, 13:53

Berichtdoor Tissot » vr 29 januari 2010, 11:02

Je moet erop staan dat men niet alleen een mamografie maakt, maar omdat men er niet alles op ziet, ZEKER OOK een echografie.

Laat vooral GEEN punctie doen ! De reden hiervoor is dat bij een punctie in een kwaadaardig gezwel er cellen los komen die in de bloedbaan of lymfesysteem circuleren en dan uitzaaingen veroorzaken.
Een dokter die het tegengestelde zou beweren beschouw ik een misdadiger.

Ik duim met je dat als het een bolletje is het goedaardig mag blijken.

Geloof me ik ben ervaringsdeskundige maar mijn lieve schat is er niet meer om het zelf te zeggen.

Tissot
Berichten: 2260
Lid geworden op: wo 02 juli 2008, 13:53

Berichtdoor Tissot » vr 29 januari 2010, 11:05

Oops, je 2de bericht niet goed gelezen, probleem blijkbaar opgelost en watg belangrijker is, is dat het geen gezwel is.
Ik laat mijn vorige post toch maar staan, is belangrijk genoeg om eens door alle vrouwen gelezen te worden.

leana
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 22 juni 2009, 20:34

Berichtdoor leana » vr 29 januari 2010, 20:02

Ook ik heb met kleine borsten (A-cup) een nare ervaring gehad met veel getrek en geplet; echt geen pretje! Maar na mijn borstvergroting ging het heel anders, veel voorzichtiger. Dus jouw ervaring deel ik niet, Vir! Misschien toch wat veranderd in 15 jaar? Wel kreeg ik aanvullend op de mammografie nog een echo. Dat schijnt standaard te zijn bij implantaten omdat ze dan meer kunnen zien. Wel voel ik sinds mijn vergroting allerlei bubbeltjes en randjes. Dat was ook de reden voor de mammografie; even zeker weten dat alles in orde is.

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » za 30 januari 2010, 10:00

Je moet erop staan dat men niet alleen een mamografie maakt, maar omdat men er niet alles op ziet, ZEKER OOK een echografie.

Laat vooral GEEN punctie doen ! De reden hiervoor is dat bij een punctie in een kwaadaardig gezwel er cellen los komen die in de bloedbaan of lymfesysteem circuleren en dan uitzaaingen veroorzaken.
Een dokter die het tegengestelde zou beweren beschouw ik een misdadiger.

Ik duim met je dat als het een bolletje is het goedaardig mag blijken.

Geloof me ik ben ervaringsdeskundige maar mijn lieve schat is er niet meer om het zelf te zeggen.
dank je Tissot, dat je ons namens je lieve schat hebt gewaarschuwd.

er wordt kennelijk in verschillende ziekenhuizen anders mee omgegaan.

ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gehad, ben toen in een ander ziekenhuis onderzocht (een academisch) en daar werd het bolletje, zonder dralen leeggezogen, en het vloeistof onderzocht...bleek achteraf dus idd niet kwaadaardig te zijn.
mss dat ze dat deden omdat het op de echo als vochtblaas te zien was, maar nu ik jou verhaal lees, had ik het daar toch liever eerst eens goed over willen hebben met de arts.

nu was op de echo de zwelling weer te zien als vochtblaas.
en de arts adviseerde geen punctie en /of leegzuigen omdat je er ook kwaad mee kan doen.

Waar ik nog wel boos over ben geweest, is het volgende.

ik heb al vaker een mammografie gehad, en nooit is me verteld dat ik cystes in mijn borsten heb.
steeds was de enige boodschap..er is niks aan de hand...

nu zei de echografiste (hoe heet iemand die echo's maakt)
dat op de foto's te zien was dat ik meerdere cystes heb, maar dat ik die niet heb gevoeld omdat ze meer naar binnen liggen, deze die ik, voelde lag aan de buitenkant.
had ik dat geweten had ik me niet zo'n zorgen gemaakt, steeds als ik een bolletje voel.
er wordt zo weinig verteld..
ik heb de gewoonte als het kan, om door te vragen, dus ik heb nu weer maar eens gevraagd waar ik op moet letten, hoe ik een cyste herken, en wanneer ik wel aan de bel moet trekken.

antwoord:
steeds als je het niet vertrouwd naar de huisarts!
beter te vaak dan 1 keer te weinig.
het is heel lastig te herkennen of een bolletje kwaadaardig is.

meestal voelt een cyste glad aan, als een glad bolletje dat los ligt van het weefsel.

maar vertrouw je het niet..laten nakijken!

The music is all around us...you only have to listen..

Zij
Berichten: 930
Lid geworden op: do 25 oktober 2001, 1:01
Locatie: Gelderland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Zij » zo 31 januari 2010, 10:25

Ik heb nog nooit zo'n onderzoek gehad maar ik zie er nu al tegenop. Mijn moeder vindt het ook erg pijnlijk en we lijken lichamelijk nogal op elkaar dus ik hoop dat er tzt iets nieuws minder akeligs is dan geplet worden tussen 2 platen.

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » di 01 juni 2010, 7:35

de borstjes houden me wel bezig..
een paar maanden geleden een knobbel links
nu voel ik 2 flinkerds rechts :?

en ik heb verdorie in januari nog zo'n mammo gehad..
moet dat nu weeeeeeeeeer? :shock:
*zucht*
wat moet ik daarmee?
ik kan toch niet elke keer als ik een bobbel voel naar de huisarts hollen?
of wel?
ja..toch maar weer wel..
ze zeiden toch...
als je het niet vertrouwt...komen!
oke
ik zou het mezelf nooooit vergeven als ik kanker blijk te hebben en te laat ben omdat ik dacht dat het maar cystes waren.
dusss.....bellen maar weer.
ik heb dat schrikbeeld voor ogen van een vrouw in mijn bekendenkring.
zij had een negatieve mammo uitslag (niks aan de hand dus)
en 1,5 jaar later was ze overleden aan..jawel...borstkanker.
dat gaat mij niet gebeuren!
:x
The music is all around us...you only have to listen..

Gebruikersavatar
vir40
Berichten: 8414
Lid geworden op: za 23 september 2006, 13:43

Berichtdoor vir40 » di 01 juni 2010, 7:43

beter tig keer teveel naar de dokter dan 1 keer te weinig

ik denk aan jou :kiss:
the angel on my shoulder tells me to listen to the devil on the other

Tissot
Berichten: 2260
Lid geworden op: wo 02 juli 2008, 13:53

Berichtdoor Tissot » di 01 juni 2010, 10:43

Madeliefje,

Het klinkt wat raar voor een man om te spreken "uit ondervinding".
Maar ik weet er veel van hoor, spijtig genoeg moet ik eraan toevoegen.

Je moet er op staan dat men een echografie maakt, daar ziet men 100x meer op dan op een mamografie.

Groetjes en all the best !

Tantra Man
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 14 mei 2010, 14:37
Locatie: Zeeland, genietend van een very extended sabbatical

Berichtdoor Tantra Man » di 01 juni 2010, 12:22

Ik heb zelf in de radiologie gewerkt; het is zeker niet zo dat een echografie per definitie meer 'zichtbaar' maakt, op een mammografie en een echografie zijn andere details zichtbaar. De radioloog kan weet het beste de keuze te maken, of natuurlijk voor beide te kiezen om niets uit te sluiten..
Volg je droom, niet je angst...

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » di 01 juni 2010, 19:03

dank dank...

arts raadde een echo aan
dus dat gaan we maar eens doen :wink:
The music is all around us...you only have to listen..

hotmama
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 juli 2009, 23:47
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor hotmama » vr 11 juni 2010, 21:20

Ook ik werk op een radiologie afdeling, Het maken van Mammo's is ook leeftijdsafhankelijk en erfelijke belasting..

Indien een vrouw jonger is dan 30 en geen erfelijke belasting heeft wordt er geen mammografie gemaakt maar alleen een echo.

Ik heb zelf ook een cyste maar ook 2 fibroadenomen (2 kleine goedaardige gezwelletjes), Ik ben bij de radioloog geweest met mijn voorlaatste uitslag om te vragen of een mammo nodig was, echter wordt de cyste niet onder controle gehouden maar de adenomen wel, dus moet alleen een echo maken omdat die daar wel op te zien zijn en niet op een mammo.

En inderdaad als je het niet vertrouwd naar de huisarts gaan en vragen voor een verwijzing!!


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten