NFP

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Lux

Berichtdoor Lux » di 10 november 2009, 23:12

Ik zeg enkel maar dat ik óók verhalen hoor van mensen die er NIET bewust bij stil staan. Ik zeg 'sommige' mensen.

Als je daar niet bij hoort, hoef je je NIET aangesproken te voelen en er niet heftig op te reageren. Als je er zelf heel bewust mee bezig bent, en als je alleen maar mensen in je omgeving hebt, die er bewust mee bezig zijn... da's alleen maar mooi. Ik zeg niet dat ik de enige ben. Ik zeg dat ik er OOK bewust mee bezig ben.

Maar jullie zijn niet de enige die vanuit jullie persoonlijke ervaring en omgeving reageren toch? Ik net zo goed... en het kan toch dat ik steeds vrouwen tegenkom die er níet over nadenken? Leeftijdsgenoten die enkel maar de pil krijgen voorgeschreven om acné of menstruatiepijn te "genezen", enz. Dat zijn mijn persoonlijke ervaringen waardoor ik over dingen na ga denken, die mijn mening kleuren.

Geen oordeel over jóuw pilgebruik, Kronkel. Stel je gerust als slachtoffer op... En speel het niet steeds op mijn leeftijd, zeg dan gewoon rechtuit dat ik geen recht van spreken heb omdat ik nog zo onvolwassen ben vergeleken met jullie rijpe dames. :roll: Ik zal alles inderdaad wel alleen uit boekjes hebben, want ik heb natuurlijk nog helemaaaal geen levenservaring! Wie denigreert er nou? :?

Kronkel

Berichtdoor Kronkel » di 10 november 2009, 23:22

Denigrerend is het noemen van een levenservaring niet lijkt me.
Het is gewoon een gegeven dat mensen met veel levenservaring een extra hebben in de zin van dat ze meer dingen letterlijk aan den lijve en geest hebben ondervonden.
Dat is wat ik ermee zeg. Niet dat jij een minkukel bent. Dat maak je er zelf van.
Dat is dan een staaltje slachtoffer spelen van je eigen fabriek in dezen...

En nee, ik voel me niet alleen maar persoonlijk aangesproken Lux.
Ik kom ook op voor anderen hier die net zo schrikken van bepaalde stellingnames.
Je kunt er alleen niet zo goed tegen als die stellingnames worden getoetst aan andere ervaringen dan die van jouzelf.

Dan speel je het snel weer op de minderbedeelde zijn hier als jong iemand of als dat je te hard wordt benaderd in plaats van ECHT een discussie aan te gaan over de gevolgen of mogelijke gevolgen van je stellingnames, deels voor jezelf (wat je uiteraard helemaal zelf moet weten), deels voor anderen (wat je kunt meenemen in je denken, voelen en bewustworden wat je zo vurig aanhangt.)

Vlucht niet weg in negatief verdedigend gedrag maar verweer je stellingnames met goede argumenten en onderbouwing. Dat karma bijvoorbeeld...
Waar baseer je dat op?
Laatst gewijzigd door Kronkel op di 10 november 2009, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Berichtdoor Venus » di 10 november 2009, 23:24

Ik denk dat het onderwerp heftige reacties op kan roepen, zeker als het over abortus gaat, of bijv. over zwangerschappen van 'niet volmaakte' kinderen. Dat wil niet zeggen dat mensen die een andere mening hebben er niet over na zouden denken, zij denken alleen anders. En dat is wat misschien doorschemert in jouw postings Lux, tenminste, dat is hoe het op mij overkomt. Dat jij erover hebt nagedacht, en dat anderen misschien maar klakkeloos iets doen. Zo is het heel waarschijnlijk niet door jou bedoeld, maar zo kunnen mensen het wel lezen, en dan komt het voor mensen met een andere mening of ervaring misschien keihard over.
Nogmaals, ik veroordeel niemand...

Guusje
Berichten: 151
Lid geworden op: di 14 april 2009, 19:25

Berichtdoor Guusje » di 10 november 2009, 23:29

Toen ik een jaar of 16, 17 was gingen vriendinnen van mij aan de pil. Tegen de acné en/of menstruatiepijn. Ik begreep dat toen al niet zo goed, die kwaaltjes hoorden er toch bij? Bij je leeftijd, bij het vrouwzijn? Die vriendinnetjes waren allemaal nog maagd. Ze hadden verder ook geen idee wat de pil met hun lichaam en cyclus deed, ze wisten alleen dat ze, als ze dan seks zouden hebben met hun vriendjes in de toekomst, er geen kindjes van zouden komen.
Ik ben aan de pil gegaan toen ik een vaste relatie kreeg. Ik was toen 18 en heb niet naar alternatieve gekeken. Het was gewoon normaal. Je wilt nog geen baby's, dus ga je aan de pil. Pas na een paar jaar begon ik te merken dat ik me niet goed voelde bij de pil. Vooral in mijn hoofd niet. Maar ik vond het ook onnatuurlijk en wilde een echte cyclus, geen nep-menstruatie.
Ik heb me heel goed gevoeld bij de hormoonloze periode van 3, 4 jaar, maar toen werd ik de acné op mijn rug toch wel zo enorm zat...dan ben je 25 en je rug en schouders zitten onder. Ik koos, bewust van alle voor- en nadelen van de pil, alle voors- en tegens, en alle gevoelens die ik er bij had, voor de Diane35. Na 3 maanden werd het bovendien zo serieus met mijn vriend dat we besloten om het concoom achterwege te laten.
Ik ben heel goed op de hoogte van hoe mijn lichaam werkt, ik ben alleen te verstrooid en te onzeker voor andere methodes. Ik heb regelmatig seks en wil me geen zorgen maken over een eventuele zwangerschap. Ik ben daar namelijk emotioneel niet klaar voor en mijn leven is er nu niet op ingericht. Ik wil nog 100.000 andere dingen doen.
Klakkeloos slikken van hormonen...ooit wel gedaan, maar al heel snel informatie verzameld en gehandeld naar wat voor mij goed voelde. Omdat ik een gevoelsmens ben.
Hoe het is afgelopen met die schoolvriendinnen? Op Hyves las ik net van een zwangerschap, een ander is nog druk met het runnen van haar eigen dansschool en weer een is een verstokte vrijgezel. Denken ze na over hun keuzes en waarom en hoe? Misschien niet, maar misschien ook wel. En wat betreft pillen van een heel andere aard: ook ik ben daar enorm mee geholpen. Ik heb me goed laten informeren, gelezen, gelezen en nog eens gelezen en uiteindelijk heel bewust gekozen voor die medicatie. En er geen spijt van, want ook mij heeft het alleen maar goed gedaan. Ik ben juist weer gaan voelen en uit mijn schulp gekropen, en kon weer gaan kijken naar de wereld om me heen.
Goed, er zijn mensen die met een dipje naar de huisarts gaan en dan een anti-depressivum krijgen voorgeschreven. Ze denken er verder niet bij na en denken dat het de oplossing is. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die jarenlang vechten en zoeken naar een medicijn-lose oplossing. Uiteindelijk komen ze uit bij de psych of de huisartst en blijken geholpen te kunnen worden met medicijnen. Dus als je geen ervaring hebt met zo'n soort onderwerp kun je er beter afblijven.

Sorry als ik nu weer wat raars zeg of iemand op z'n tenen trap.
Ik kan best goed schrijven (al zeg ik 't zelf :wink: ), maar altijd wel een beetje jaloers over hoe veel shespotters hun mening zo mooi en treffend uit een kunnen zetten, en dan voel ik me maar een beetje een sufferd.

Lux

Berichtdoor Lux » di 10 november 2009, 23:41

Dan speel je het snel weer op de minderbedeelde zijn hier als jong iemand of als dat je te hard wordt benaderd in plaats van ECHT een discussie aan te gaan over de gevolgen of mogelijke gevolgen van je stellingnames
Jij bent hier diegene die over mijn leeftijd begint. Daar tegenover zet je de 'shespotsters met levenservaring en recht van spreken', ik vind dat oordelend en manipulatief. Ik zet me niet als 'minderbedeelde' neer, ook niet als 'minkukel'. Ik ben nooit begonnen over leeftijd (vind dat ik evenveel recht heb om mee te praten en dat doe ik dan ook), ik reageer op JOUW posting en je draait alles om. Wat weet jij uberhaupt over mijn levenservaring? Jij schiet alleen maar in de verdediging in jouw posts, je trekt mijn uitspraken te ver door en je verdraait de boel.

Dank voor de andere bijdragen. Ik zal toch gek zijn om nog verder een ECHTE discussie aan te gaan (want dat doe ik blijkbaar niet).

Kronkel

Berichtdoor Kronkel » di 10 november 2009, 23:44

Zwak verweer, maar jouw keuze...

Lux

Berichtdoor Lux » di 10 november 2009, 23:48

Weer zo'n manipulatieve uitspraak. Goed van je hoor.
Als er iets is wat discussie tegengaat, is het dat wel.

merci allen

Oceann
moderator
Berichten: 496
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 1:01
Locatie: WvhL - Shespot Mod
Contacteer:

Berichtdoor Oceann » di 10 november 2009, 23:55

Op verzoek van de TS gesloten.

Oceann


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten