Kloppen de cliche's?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Von Kakelstein

Berichtdoor Von Kakelstein » vr 17 juli 2009, 23:23

Romantisch in de zin van zeg het met kaarsen en bloemen etc, ben ik niet. Niet dat ik kaarsen en bloemen niet sfeervol en mooi vind, maar het zijn slechts dingen en daar heb ik niet zoveel mee.

Romantiek zit voor mij vooral in ervaringen. Unieke, eenmalige momenten van geluk, liefde en ontroering. Een vakantie kan dat teweeg brengen, maar ook een diepgaand gesprek met een geliefde thuis. Het is niet zozeer de plek of een ding, maar de stemming die met elkaar beleefd wordt als een soort van ultieme verbondenheid. Van die stemmingen die je door een ringetje wilt halen en in een doosje zou willen bewaren Het zit dus vooral van binnen bij mij. Al het andere is leuk en sfeerbevorderend, maar niet wat mijn huid en hart kippenvel geeft...

Zou ik toch 1 ding moeten noemen als romantisch genot, dan is geur voor mij een heel verfijnde manier om een stemming te laten ontstaan. Ik bedoel dan de geur van heerlijke etenswaren en dranken, brood en zoetigheid incluis. Deze kunnen bijdragen aan mijn gevoel van romantiek omdat eten en drinken samen worden genuttigd en de verbondenheid bevestigen.

Muziek is daarbij ook een factor die een romantische stemming kan bevorderen, plus mooie gedichten erbij om het af te maken. :)

Talisman
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 17 juli 2009, 0:08

Berichtdoor Talisman » za 18 juli 2009, 9:55

Ik ben het nog steeds.
Maar kom mij niet aan met die platgetreden paden van de ja, inderdaad, cliché's. Want dan zeg ik Tsss. of; Nou Jàaah! bv tegen waxinelichtjes..
Waar het uiteindelijk om gaat is dat er een sfeer gemaakt wordt. Zo eentje die je het gevoel geeft dat het om jou draait. Dat je er toe doet.
Dus liever niet met de tl buis aan tijdens het verorberen van een BigMac.
Nee zeg, stel je voor.
Iets orgineels is fijn, maar dat wordt natuurlijk al moeilijker als je bv de waxinelichtjes al hebt gehad.
Iets authentieks is nog beter. Een liedje. Of een gedicht. Speciaal voor mij!
Moet het ook nog eens klinken. Of foutloos geschreven zijn. En dan natuurlijk op geschept papier met een mooie vulpen, niks te sms-en!
Oh gatver! zou je denken; Ze is te laat geboren!
Nou..ech nie.
Het is er nog, het bestaat, het leeft!
En heel af en toe, mag ik dat zomaar meemaken!

Jaques Perk is er niks bij :wink:
:mrgreen:
Earth our body, water our blood, air our breath, fire our spirit.

Gebruikersavatar
erofun69
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 16:25
Locatie: er gaat niets boven...

Berichtdoor erofun69 » za 18 juli 2009, 12:22

Ik kwam eens op een winteravond thuis en binnen leek alles uitgestorven en donker. Maar toen ik de voordeur opende, zag ik een spoor van waxinelichtjes. Hier en daar een rode roos erbij; hier en daar een lief kaartje. En dat spoor leidde uiteraard naar de slaapkamer, met kaarsen verlicht, champagne naast het bed en Efin gehuld in prachtige lingerie.
Alle cliché's bij elkaar (nou ja, Efin is niet echt cliché) , maar ik maakte weinig, zeg maar geen bezwaar. :)

Het zou z'n charme verliezen, als het regelmatig gebeurde. Maar romantiek gaat niet per se verloren, door herhalingen.

Want dit vind ik ondanks talloze herhalingen nog steeds superromantisch:
We wonen afgelegen. En op ons erf, op een paar honderd meter van ons huis, hebben we ons eigen speciale plekje gemaakt. Daar trekken we ons terug op zwoele zomeravonden, zien de zon ondergaan achter de bossen, genieten van de oorverdovende stilte om ons heen en de reetjes die voor onze neus grazen. Ontsteken een kampvuurtje, "vrijen ons tevreden" en slapen onder de hemeldeken, als we alle sterren hebben geteld. En worden 's morgensvroeg gewekt door vogelgezang.
Heaven can wait. :D
Niets is blijvend, alleen de verandering

Damsel
Berichten: 533
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 14:34
Locatie: Rotterdam's rook

Berichtdoor Damsel » zo 19 juli 2009, 22:01

Ik kan mezelf niet echt romantisch vinden. Wandel wel eens over het strand, soms zelfs bij zonsondergang, vaak zelfs met z'n tweeën, maar ik krijg er geen ballen-in-mijn-buik van. Waxinelichtjes gebruik ik vaak (oké, sinds de brand wat minder vaak...) maar vooral omdat ik het gezellig licht vind. Rozen koop ik vooral voor mezelf, maar als de blaadjes de neiging krijgen om een pad voor me uit te strooien, verdwijnen ze wel in de prullenbak. Dus nee, geen clichés.

Mijn vriend is best romantisch, maar op een subtiele manier. Hij is sowieso galant: laat mij altijd voor gaan, houdt deuren voor me open, ruimt obstakels uit mijn weg, dat soort dingen. Zou je niet verwachten van een punkrocker :) maar ik vind het ook een vorm van romantiek. Ik voel me er in elk geval heel lekker bij. Cadeautjes zijn bij hem ook nooit cliché en altijd onverwacht. Niet bij de geëikte gelegenheden. Het is juist het verrassingselement dat hij zo leuk vindt. Pannenlappen in 'mijn' kleuren, omdat hij die toevallig tegenkwam en meteen aan mij moest denken. Een digitaal fotolijstje, omdat ik het zo leuk had gevonden dat hij dat aan zijn oma gaf. En laatst, met Valentijn, een fantastische bos bloemen. Nee, niet persé vanwege Valentijn, maar omdat ik had verteld dat ik nog nooit van iemand iets had gekregen met Valentijnsdag! Altijd bezig in mijn tuin als hij moet wachten tot ik thuis ben. Mijn pergola eigenhandig in elkaar zetten... En dan die keer dat hij champagne meenam, zonder de bijbehorende glazen, en zei dat we toch echt vroeg naar bed moesten die avond :oops:

Het zegt me allemaal veel meer dan de standaardromantiek uit de blaadjes. En ergens zit het me soms best dwars dat ik er niks anders tegenover kan stellen dan af en toe eens flink tekeer gaan met poetsdoek en stofzuiger in zijn huis. Wat hij overigens ook heel romantisch vindt :lol:

Talisman
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 17 juli 2009, 0:08

Berichtdoor Talisman » ma 20 juli 2009, 14:05

Romantisch in de zin van zeg het met kaarsen en bloemen etc, ben ik niet. Niet dat ik kaarsen en bloemen niet sfeervol en mooi vind, maar het zijn slechts dingen en daar heb ik niet zoveel mee.

Romantiek zit voor mij vooral in ervaringen. Unieke, eenmalige momenten van geluk, liefde en ontroering. Een vakantie kan dat teweeg brengen, maar ook een diepgaand gesprek met een geliefde thuis. Het is niet zozeer de plek of een ding, maar de stemming die met elkaar beleefd wordt als een soort van ultieme verbondenheid. Van die stemmingen die je door een ringetje wilt halen en in een doosje zou willen bewaren Het zit dus vooral van binnen bij mij. Al het andere is leuk en sfeerbevorderend, maar niet wat mijn huid en hart kippenvel geeft...

Zou ik toch 1 ding moeten noemen als romantisch genot, dan is geur voor mij een heel verfijnde manier om een stemming te laten ontstaan. Ik bedoel dan de geur van heerlijke etenswaren en dranken, brood en zoetigheid incluis. Deze kunnen bijdragen aan mijn gevoel van romantiek omdat eten en drinken samen worden genuttigd en de verbondenheid bevestigen.

Muziek is daarbij ook een factor die een romantische stemming kan bevorderen, plus mooie gedichten erbij om het af te maken. :)
Inderdaad, voor mij is reuk ook een heel belangrijk onderdeel van het sublieme. Wat mij betreft niet met etenslucht maar reukstaafjes. Heb eraan moeten wennen, maar ben helemaal verkocht. En sommige 'parfums' (zelf gemixt) kunnen me helemaal gek maken. Diepe dierlijke drift welt dan op.

In feite is het misschien wel heel simpel: schakel zoveel mogelijk zintuigen in: smaak, reuk, oren, ogen, tast, huid, lippen, likken, sfeer.

Ik heb wel eens het gevoel dat men daar in andere (oosterse) culturen veel 'verder' mee is, niet behept met het schuldgevoel en de gene die we hier vaak zien en dat mannen en vrouwen er daar al eeuwen gewoon mee bezig zijn en ervaring in hebben.
Earth our body, water our blood, air our breath, fire our spirit.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

reuk

Berichtdoor Suzette » ma 20 juli 2009, 23:52

Reuk is voor mij zo belangrijk.......

Mijn lief heeft altijd een geurtje op dat wel lijkt vat te zitten op zijn lijf. Het IS er gewoon. Als hij weg is enik kruip 's avonds daarna in bed ga ik op zijn kant liggen, hmmmmmmmm
Geen bed verschonen dus erna maar ervoor.

Zoals nu,als hij langer weg is, dan ligt hier een shirt met zijn geur waar ik mee slaap. Ik ben erg, I know.

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » ma 20 juli 2009, 23:54

nee...je bent niet erg
just in lovvveeee 8) 8) 8)
The music is all around us...you only have to listen..

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » ma 20 juli 2009, 23:59

Oh is dat het? mmmmmm

Mijn kinderren hebben het ook, willen iets van mij mee als ze weggaan.

Maar goed, ik beken, ikben gruwelijk verliefd, mis lief die 9 uren weg is van hier (hele onhandige tijdsverschil) en we hadden afgesproken niet te lopen piepen maar nu begint hij grrrrrrrrrrrrr

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » di 21 juli 2009, 0:07

:lol: :lol: :lol:
heerlijk toch? :D

dat van die geur herken ik ook Suzke
heeft iets vertrouwds..
geur is erg belangrijk
wist je dat partners elkaar op geur schijnen uit te kiezen?
na ja
wordt gezegd
ik geloof er niet zo in
maar weet wel van mezelf dat geur erotisch kan werken
en als mijn lief goed ruikt is dat helemaal in zijn voordeel :twisted:
'goed' in de zin van...voor MIJ goed..hoeft niet te betekenen een geurtje uit een flesje..maar kan ook vers zweet zijn 8)
The music is all around us...you only have to listen..

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » di 21 juli 2009, 0:32

Geur is feromonen en daar heb je geen bestand tegen. En daar kan geen flesje tegen op.

Ik kom in mijn werk regelmatig 'vieze lijven tegen. Vies als in onverzorgd, ieuw bah. Maar zo net van het werk op de operatiertafell?, mwah dat kan maar zo niet vies zijn

En er gaat niets boven mannelijk sportzweet, rrrrrrrrrrr


Na de 1ste date met mijn lief waarin we heftig zoenden en verder niks kreeg ik een smsje: als ik mijn ogen dichtdoe ruik ik je nog. Tsssss waar denk je wat ik aan het doen was? Snuiven!!!

Monique
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 21:02
Locatie: Middle of Somewhere

Berichtdoor Monique » di 21 juli 2009, 5:37

Mijn vriend is gek op (mijn) geur. Na een hele dag werken wil hij niet dat ik eerst opfris/ga douchen van hem, maar wil hij eerst vrijen.
Alle plekjes krijgen dan uitgebreid aandacht :oops: Hij zegt altijd dat hij mij wilt ruiken.
M.

As a man thinks in his heart, so is he.

Zij
Berichten: 930
Lid geworden op: do 25 oktober 2001, 1:01
Locatie: Gelderland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Zij » wo 22 juli 2009, 20:19

Ja, ook de mijne heeft mij het liefst puur, zonder parfum en lippenstift al helemaal niet.
Hij is zeker ook romantisch al is hij iets minder goed in de sfeer maken [1 kaars is toch ook een kaars :) ].
Ben trouwens zelf ook niet van rijen waxinekaarsjes en rozen maar dat komt vooral omdat ik dat erg standaard vind.
Ik ben meer van .....................zijn broek en shirt uit doen en aan de hand mee naar buiten nemen tijdens een zomerse regenbui en dansend en vrijend het water lateren kletteren op je lichaam of valt dat niet onder romantisch maar gewoon gek :P

Talisman
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 17 juli 2009, 0:08

Berichtdoor Talisman » vr 24 juli 2009, 11:40

Nooit gedaan maar lijkt me heerlijk. Druppels kletterend op je naakte huiden... Mmm.... Wel eens een streaming video van gezien. Bij muziek van Serge Gainsbourg en Jane Birkin geloof ik.
Earth our body, water our blood, air our breath, fire our spirit.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten