Transgender

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

KATHOEY
Berichten: 42
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 19:52
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor KATHOEY » wo 03 september 2008, 23:28

Lees dan je topic maar even helemaal opnieuw door, misschien kom je er dan achter wat Dragonlady daarmee bedoelt, als je het dan nog niet snapt kan je beter deze topic sluiten en shespot verlaten.
Niemand hoeft mij te zeggen wat ik moet doen.
Dit topic is bedoeld om transgenderschap bespreekbaar te maken, niet om mij taalkundig onderuit te halen.
Mensen die dat niet kunnen respecteren, gelieve een ander topic te zoeken.
THAILAND THE POWER OF DREAMS

KATHOEY
Berichten: 42
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 19:52
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor KATHOEY » wo 03 september 2008, 23:39

Ik heb geen behoefte om mijn levensverhaal hier te gaan verkondigen.
Mijn vraag was hoe kijken jullie tegen kathoey's aan?
Als je niet weet wat een kathoey is ; kan je googlen om meer te weten te komen.
Het lijkt erop dat ik me helemaal moet binnenste buitenkeren omdat ik unknown bent en jullie mij aan een soort kruisverhoor willen onderwerpen.
Daar heb ik geen zin in.
Ik wil tonen wie ik ben en wat mijn gedachtes zijn, maar dan wel wederzijds.
Als jullie mijn sitiatie konden begrijpen, zouden jullie hopelijk meer begrip voor me tonen.
Degene die zegt dat ik fake bent raak mij recht in mijn ziel.
Ik heb respect voor jullie (ook al lijkt dat soms niet zo) en ik verwacht ook respect voor mij.
Niet voor mijn genderkeuze, maar als persoon.
THAILAND THE POWER OF DREAMS

twin
Berichten: 138
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 22:00
Locatie: Z-H.

Berichtdoor twin » wo 03 september 2008, 23:58

Niemand wil jou taalkundig onderuit halen, maar proberen jou te begrijpen en te snappen wat transgender zijn nu precies inhoud en het ook bespreekbaar willen maken maar het enigste wat jij daarmee doet is het negatieve eruit te halen en daar dan op reageren. Zo verdien je nooit het respect wat je graag wilt hebben. Je maakt het voor andere transgenders het alleen maar moelijker en dat kan toch niet de bedoeling zijn :?:
Een goede vriend zie je niet, die staat altijd achter je.

KATHOEY
Berichten: 42
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 19:52
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor KATHOEY » do 04 september 2008, 0:06

Je maakt het voor andere transgenders het alleen maar moelijker en dat kan toch niet de bedoeling zijn :?:
Alles wat ik hier zegt is ten goede van de transgenders.
Ook al druk ik mij volgens jullie niet goed genoeg uit, door deze discussie is er toch interesse voor een groep die ten eerste worstelt met zichzelf en daarna ook nog het onbegrip van vele mensen moet weerstaan.
Belangrijk is dat meer transgenders hun woord verkondigen om een solide basis te vormen en elkaar geestelijk kunnen steunen.
THAILAND THE POWER OF DREAMS

twin
Berichten: 138
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 22:00
Locatie: Z-H.

Berichtdoor twin » do 04 september 2008, 0:20

Kijk nu begint het ergens op te lijken KATHOEY, nu kunnen we doorgaan met de discussie en het bespreekbaar maken van het transgender zijn waar ik persoonlijk zeker respect voor hebt want je moet het maar durven. Het lijkt me geen lekker gevoel om zeker te weten dat je in het verkeerde lichaam zit en daar dan niet uit kan komen.
Een goede vriend zie je niet, die staat altijd achter je.

KATHOEY
Berichten: 42
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 19:52
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor KATHOEY » do 04 september 2008, 0:41

Ik hoop dat de communicatie een beetje op gang komt.
Laten we zeggen dat het eerste begin altijd moeilijk is.
THAILAND THE POWER OF DREAMS

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » do 04 september 2008, 8:12

Ik ben een Thaise transgender (KATHOEY).
In het algemeeen ondervind ik weinig respect voor mijn manier van leven.
Hoe denken jullie erover?
Ik heb geen behoefte om mijn levensverhaal hier te gaan verkondigen.
Mijn vraag was hoe kijken jullie tegen kathoey's aan?

Volgens mij is hieromtrent verwarring ontstaan :-)
Als je respect wil voor je manier van leven, gaan mensen er ook vragen over stellen. Je tweede vraag is veel algemener dan je in eerste instantie aangaf. Zo lees ik het tenminste.
Ik wil tonen wie ik ben en wat mijn gedachtes zijn, maar dan wel wederzijds.
Als jullie mijn sitiatie konden begrijpen, zouden jullie hopelijk meer begrip voor me tonen.
Degene die zegt dat ik fake bent raak mij recht in mijn ziel.
Ik heb respect voor jullie (ook al lijkt dat soms niet zo) en ik verwacht ook respect voor mij.
Niet voor mijn genderkeuze, maar als persoon.
Opnieuw verwarring: wil je nu juist je genderkeuze bespreekbaar maken of niet?
Je vraagt begrip en respect voor een hele groep, juist omdat ze een bepaalde genderkeuze maken.

Ik persoonlijk kan respect opbrengen voor mensen die bepaalde keuzes maken, meer nog ik vind het knap als mensen DURVEN opkomen voor wie ze zelf zijn. Echter, als je je hoofd boven de massa durft uit te steken, kan je je ook aan tegenwind verwachten. Het één niet zonder het ander.
Evenwicht weet je wel :-)

Ik spreek opnieuw voor mezelf als ik vind dat je pas voor een groep kan opkomen, als je jezelf gevestigd en aanvaard hebt als individu.
Aangezien jij blijkbaar nog veel bevestiging nodig hebt als persoon, lijkt me dat nog te vroeg voor je, hoe nobel en eervol je streven ook is.

Tot slot, als je een gesprek op gang wil brengen rond een bepaald onderwerp, is het niet zo handig noch netjes om mensen te verwijzen naar google.

groetjes

otje

p.s.: ik bedoel dit als OPbouwende "kritiek", niet om je af te kraken of wat dan ook.


ow ja:
Mijn vraag was hoe kijken jullie tegen kathoey's aan?
Voorlopig heb ik daar nog niet echt een mening over. Ik kende het fenomeen nog niet, tot het hier ter sprake kwam. Verder ken ik nog te weinig over beweegredenen, eventuele godsdienstige achtergrond enz, om me daar een gegrond beeld bij te vormen.

otje
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » do 04 september 2008, 8:14

Google uitje naar wikipedia:

Katoey


Een kathoey of katoey (in Thais กะเทย) is een mannelijke transgender in Thailand, ook wel ladyboy genoemd. Het is één van de veertien geslachtsidentiteiten in de Thaise boeddhistische samenleving.
Lang niet alle kathoeys zijn uit op een operatieve geslachtsverandering en dus op te vatten als man-naar-vrouw transseksuelen. Maatschappelijk liggen de sekseverhoudingen in Thailand anders dan in het Westen waar er een tweedeling van de seksen bestaat. Net als bij de banci's in Indonesië liggen voor deze mensen de genderrollen niet zo strak als in het Westen. De rondom hen heen verwesterde (of in Indonesië: geïslamiseerde) samenleving wordt langzamerhand steeds intoleranter tegen de groep. De hijra's in India en de berdachen in de Verenigde Staten, die zich ook niet als 'vrouw' maar als derde sekse definiëren, ondervinden dezelfde problemen.
Kathoeys bewegen zich in het theaterwereldje van Patpong en Bangkok, waar ze voor de westerse toeristen een bezienswaardigheid zijn geworden. Ook in de prostitutie zijn er meerdere werkzaam.
Vanwege de redelijke tolerantie die de kathoeys ondervinden trekken steeds meer travestieten en transseksuelen uit de rest van de wereld naar Thailand, in de hoop redelijk ongestoord hun leven te kunnen leiden zonder aan vervolging blootgesteld te worden. De uiterlijkheidsnormen zijn echter daardoor dusdanig toegenomen dat velen zich van gevaarlijke medische therapiëen bedienen, als het in grote hoeveelheden innemen van illegaal verkregen mannelijke geslachtshormonen, en het laten verrichten van plastische chirurgische ingrepen zoals het inspuiten van siliconen in de borsten en het voortijdig laten verwijderen van de mannelijke geslachtsorganen (het scrotum, de testes en de penis) waarna een neovagina wordt aangelegd.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Katoey
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » do 04 september 2008, 9:46

Ook ik heb een andere levens stijl dan anderen. Ik ben dan (gelukkig) geen trangender maar een slavin die onderdanig is aan haar Meester. Maar ik ga dat niet op straat roepen en dan zeggen dat ik respect wil hebben.
Als transgender is het misschien aan de buitenkant te zien. Of misschien aan de stem te horen.

Eenmaal in mijn leven heb ik een transgender mogen ontmoeten. Ik was toen ong 30 jaar en kon echt niet zien dat zij een man was geweest. Ik sprak veel met haar tot zij op een gegeven moment vroeg hoe ik tegen transgenders aankeek.
Mijn antwoord moet zijn geweest dat iedereen het vooral moest doen als zij/hij daar gelukkig mee was.
Zij vertelde toen over haar leven en haar operatie. Ik kon alleen maar respect opbrengen voor haar want het is echt geen lolletje wat ze heeft moeten meemaken. Ook de manier waarop zij er over sprak, de openheid en eerlijkheid gaf me een groot gevoel van respect voor haar. We zijn nog lang vriendinnen geweest tot zij ging verhuizen en de vriendschap verwaterde omdat we uit elkaar groeiden.

Maar je reageerd alleen op dingen die in jou ogen 'aanvallend zijn'.
Net als deze.
Hoe kom je daar nou bij?Ik begreep alleen die zin niet.
Als ik jou postjes lees lijkt het net alsof jij alleen de negatieve dingen uit een postje haalt en daarvan op je achterste benen gaat staan. Je trekt de post uit zijn verband want mijn postje besond niet alleen uit deze zin.

Lees eens goed, laat het tot je doordringen, lees het nogmaals en denk er eens over na.
Je lijkt me een impulsief persoon, waar je verschrikkelijk mee kan lachen maar die heel snel op haar teentjes getrapt is.
Je hebt waarschijnlijk heel veel negatieve ervaringen opgedaan hier in Nederland (en daarbuiten ook) en bent constant in een verdedigende positie omdat je zo graag wilt dat mensen je begrijpen en waarderen.
Wij willen zo graag begrijpen en helpen, maar bij voorbaat heb je al een vooroordeel over ons.
We hoeven je levensverhaal niet tot in de details te weten, maar het zou wel helpen als je een beetje liet zien van je ware zelf.

Het is heel nobel van je om een lans te willen breken voor alle transgenders. Maar is het wel aan jou om dat te doen? Is het niet wat teveel wat je op je schouders neemt als je zelf zo worstelt met vragen?
Verander het woord "respect" een met "acceptatie". Als transgenders hier geaccepteerd worden zal ook jij respect krijgen en vele mede transgenders met jou.

KATHOEY
Berichten: 42
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 19:52
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor KATHOEY » do 04 september 2008, 16:39

Gaat dit topic nou over hoe ik mij formuleert of ervaringen en gedachtes uitwisselen op het gebied van transgender zijn?
THAILAND THE POWER OF DREAMS

Dragonlady
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 20:19
Locatie: Friesland, sub van Meester Noord.

Berichtdoor Dragonlady » vr 05 september 2008, 13:56

Je geeft zelf aan dat je respect wilt. Dus in mijn ogen gaat het over jou.

Dom
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 12:53

Berichtdoor Dom » vr 05 september 2008, 17:38

Wat is respect?
Als homosexueel met vrouwelijke kenmerken tel je in Thailand niet mee.
Als je ook nog eens opgroeit in Thailand in pure armoede, is de stap om als transgender door het leven te gaan ineens een stuk kleiner.
Als kathoey krijg je min of meer wel de aandacht en respect.
En ook financieel sta je er dan er beter voor.
Alleen buiten Thailand is het nog steeds een taboe, ook al zie je er beter uit dan een normale vrouw. :(
Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is, er zijn zoveel mensen met vaste gedachten patronen en met bepaalde beelden en verwachtingen. Voor hen is het moeilijk om met andere ogen te kijken naar iets of iemand die niet voldoet aan een beeld dat in hun hoofd zit.
Dan is gemakkelijker om te schoppen of trappen of schelden naar wat volgens hen anders is.

Voor mij maakt het echt niet uit wat iemand in zijn/haar privé-leven doet. Veel belangrijker is hoe iemand in het leven staat, hoe kijk je naar je eigen leven en het leven in het algemeen, ben je gelukkig, heb je vrienden met wie je idealen delen kunt, is je glas halfvol of halfleeg.....

Voor mij ben je dus gewoon Kathoey, iemand die schrijft op een internetforum en die transgender is.
Ik ben Dom, iemand die schrijft op een internetforum, mensen vinden mij wel eens wat raar omdat ik niet voldoe aan het vooroordeel dat bestaat over rolstoelers. :wink:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!!!!

KATHOEY
Berichten: 42
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 19:52
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor KATHOEY » vr 05 september 2008, 19:03

Voor mij ben je dus gewoon Kathoey, iemand die schrijft op een internetforum en die transgender is.
Ik ben Dom, iemand die schrijft op een internetforum, mensen vinden mij wel eens wat raar omdat ik niet voldoe aan het vooroordeel dat bestaat over rolstoelers. :wink:
Dan ben je de persoon naar mij hart.
Uhm, waar voldoe je dan niet aan?
THAILAND THE POWER OF DREAMS

KATHOEY
Berichten: 42
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 19:52
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor KATHOEY » vr 05 september 2008, 19:07

Je geeft zelf aan dat je respect wilt. Dus in mijn ogen gaat het over jou.
Ik probeer begrip te kweken voor trasnsgenderschap in het algemeen.
Zelf plaatst ik mezelf liever op de achtergrond.
Ik ben alleen een persoon die discussies wil voeden.
THAILAND THE POWER OF DREAMS

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » za 06 september 2008, 1:55

Mag ik je trouwens wat vragen?

Zou het voor je als je in een andere omgeving was opgegroeid waar bv homosexualiteit met vrouwelijke kenmerken wel (beter) geaccepteerd zou zijn de transgenderoperatie voor jou nog een extra iets betekenen?
( Neem nu in beschouwing dat ik weinig bij fenomeen op basis van gevoel weet)

Waar ik over val in jouw postings Kathoey, is dat je de transgenders omschrijft als mooier dan de normale vrouw.. Ik val er over omdat het
1) Generaliserend gesteld is
2) Uiterlijk een te grote rol krijgt naar mijn mening, daar waar ik altijd een voorstander ben van innerlijke aandacht en waardering.

Natuurlijk mag je het vinden, alleen ben ik dan nieuwsgierig naar de reden waarom je zo gefoccussed bent op het uiterlijk..

Kan je me hierop antwoorden? Denk dat er meer zijn die deze vragen hebben

sav
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten