Spiraal: hoe veilig?

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Spiraal: hoe veilig?

Berichtdoor Spot the difference » di 12 augustus 2008, 9:41

Even een lekenvraagje: als mijn vriendin opteert voor een spiraaltje, hoe zeker ben je dan op het gebied van anti-conceptie? Wat zijn jullie ervaringen, of kent er iemand verhalen over toch-nog-zwanger-worden?

Ben me de vraag aan't stellen of ik ook zelf een knoopje zou laten leggen :? . Wil streven naar een 100% zekerheid...

Sol
Berichten: 146
Lid geworden op: za 03 september 2005, 2:21

Berichtdoor Sol » di 12 augustus 2008, 11:59

Zoals je zelf wel zal weten, bestaat 100% zekerheid niet. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Sterilisatie, pil en spiraaltje zijn dan goeie opties in mijn ogen met elke zijn eigen voor- en nadelen. Groot voordeel van het spiraaltje is dat je het niet kan vergeten en ook ziekte/diarree heeft geen invloed op de mogelijke vruchtbaarheidskansen. Hier valt er meer over te lezen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=108

Ik heb 12 jaar de pil geslikt en was pilmoe. Toen dochtertje gekregen en daarna een koperspiraaltje laten plaatsen. Eerste twee maand wat last van lichte buikkramp (niet continu natuurlijk). Heb af en toe wat bruinverlies. Maar verder dus prima. Geen gedoe met condooms (het moment om het ding aan te trekken werd altijd maar langer en langer uitgesteld totdat het écht wel onveilig was :lol: )en pillen slikken (maar 1 of 2 keer op 12 jaar vergeten, maar was het echt beu én had er bijwerkingen van, o.a. maandelijks absolute bitch-moment :evil: ). Mijn partner overwoog ook sterilisatie, maar dat vond ik te definitief.

Sol

badeendje
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 11:03
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor badeendje » do 14 augustus 2008, 21:21

Hi Spot,

Nou ik heb er sinds januari 1 (mirena) en volgens de gyn is hij net zo veilig, dan wel niet veiliger dan de pil(omdat je hem niet kan vergeten;)) de enige voorwaarde is dat hij goed geplaatst moet zijn, als hij verschuift functioneert hij niet meer goed en moet er een nieuwe geplaatst worden. Mijn gyn controleerde na 6 weken of hij goed zat, sommige gyn's doen dat andere niet....
Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

Groetjes Badeendje

ps voor verdere info over mirena kijk onder "hoe doe ik" daar staan meer verhalen daar over..:D
Wat is het leven mooi

JustMyself
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 05 mei 2008, 16:39

Berichtdoor JustMyself » za 16 augustus 2008, 14:00

100% zekerheid is doorknippen...

Zelf ben ik zwanger geraakt door het spiraaltje (mirena). Hij was verdraait en er was een ruimte ontstaan...

En daarbij had ik persoonlijk heel veel last bij het vrijen... bepaalde standjes konden niet doordat mijn baarmoedermond enorm gevoelig was geworden.

Ik heb m nu bijna 2 jaar geleden laten verwijderen en daar gelukkig geen last meer van.

Het is en blijft een persoonlijke keuze.

Succes ermee!

MissN
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 15 oktober 2004, 14:36
Locatie: Brabant

Berichtdoor MissN » ma 18 augustus 2008, 17:36

mijn broer/zus was bijna het product van een moeder met spiraaltje.
goed dat was 25 jaar geleden en de bevruchting eindigde in een miskraam, maar need I say more...

laat ik zeggen dat ik hoop dat ze een stuk veiliger zijn nu maar wat is er mis met de pil?
Het leven is wat je gebeurd, terwijl je andere plannen maakt- Acda en de Munnik

sehnsucht
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 18 oktober 2007, 21:00
Locatie: aan de kust

Berichtdoor sehnsucht » di 19 augustus 2008, 1:38

Vrouwen die de anticonceptiepil slikken, kunnen de ideale partner niet meer ruiken. Ze kiezen vaker een man die genetisch op henzelf lijkt, waardoor er een grotere kans is op vruchtbaarheidsproblemen, relationele problemen, scheidingen en kinderen met erfelijke gezondheidsproblemen berichtte The Independent woensdag.

Onderzoekers van de universiteit van Liverpool lieten honderd vrouwen die niet aan de pil waren ieder aan zes t-shirts ruiken van mannen die genetisch wel en die genetisch niet op hen leken. De vrouwen kozen veelal voor mannen met andere genen. Daarna gingen de vrouwen aan de pil en werd het onderzoek herhaald. De vrouwen neigden toen juist mannen te kiezen met hetzelfde DNA als zijzelf.

De mens is geneigd te vallen op iemand met andere genen om diversiteit te behouden. Uiterlijk en uitstraling zijn belangrijk bij de eerste ontmoeting, maar lichaamsgeur bepaalt met wie een langdurige relatie wordt aangegaan.

Genetische diversiteit is vooral in het immuunsysteem aanwezig, waar ook in combinatie met huidbacteriën de lichaamsgeur bepaald wordt. Mannen die aftershave of geurtjes gebruiken maken mogelijk 'een fout' , want vrouwen kunnen hierdoor minder snel opgewonden raken.

Bron: ANP

Dit bijvoorbeeld..
Panta rhei.

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Berichtdoor Spot the difference » di 19 augustus 2008, 9:18

Heb ik ook gelezen / gehoord.

Maar een belangrijke reden om van de pil af te willen is ook erg langdurige maandstonden, tot 1/3 van de maand ongesteld zijn is niet zo leuk. Met een spiraaltje wordt dat soms tot een minimum herleid, hebben we ons laten vertellen.

Amada
Berichten: 961
Lid geworden op: ma 28 oktober 2002, 2:01
Locatie: ZH

Berichtdoor Amada » vr 22 augustus 2008, 23:22

Bij mij is het jarenlang goed gegaan met het spiraaltje. Maar ik ben ook niet zo supervruchtbaar. Een collega die doorgaans binnen een maand na proberen zwanger werd, werd prompt ook met spiraaltje zwanger. Maar lees de percentages er maar op na op de site van de Rutgerstichting. Het maakt niet veel uit, ook met de pil ken ik zeker 3 die zwanger werden......

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Berichtdoor Lichtje » za 23 augustus 2008, 22:07

Heb ik ook gelezen / gehoord.

Maar een belangrijke reden om van de pil af te willen is ook erg langdurige maandstonden, tot 1/3 van de maand ongesteld zijn is niet zo leuk. Met een spiraaltje wordt dat soms tot een minimum herleid, hebben we ons laten vertellen.
Precies. Ik heb de Mirena nu 2 jaar. Ik was de pil meer dan kotsbeu, en het gedoe met condooms ook. De gynaecoloog dacht dat ik met de Mirena beter af zou zijn.
Het spiraaltje is in juni geplaatst, 1 week voor Rock Werchter. Wat heb ik dat ding toen vervloekt, want het was bloedheet, en ik bleef maar bloeden. In de Makro dan maar familieverpakkingen maandverband en tampons en inlegkruisjes gekocht. En toen stopte het.
Ik heb na 4 maanden de tampons en de maandverbanden doorverkocht, want ik werd niet meer ongesteld. Nog steeds niet. Heel af en toe heb ik last van pms (maar als dat 2x/jaar is zal dat veel zijn), en bloedverlies blijft beperkt tot een sporadisch druppeltje. En dan nog.
Ik vind het dus fantastisch!
Oja... en zwanger ben ik er in die 2 jaar ook niet van geworden! :)
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
Spot the difference
Berichten: 1496
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 16:26

Berichtdoor Spot the difference » ma 25 augustus 2008, 11:59

Oja... en zwanger ben ik er in die 2 jaar ook niet van geworden! :)
Proificiat! :wink:

Merci voor je antwoord, best geruststellend.

Zij
Berichten: 930
Lid geworden op: do 25 oktober 2001, 1:01
Locatie: Gelderland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Zij » do 28 augustus 2008, 19:20

Ik ook jarenlang mirena gehad en niet zwanger geworden. Eerst ff wennen maar een verademing [gewone cyclus, niet gevoelsdood zoals pil, nauwelijks/bijna nooit meer ongesteld].
Maar ja.......wat is zekerheid. Ken ook vervelende verhalen over mirena.

De nieuwste sterilisatie techniek is het inbrengen van een soort veer in je eileiders waar het eitje niet meer door heen kan. Sterft dus af en het veertje word ingesloen door weefsel [soort dichtgroeien] waardoor er ook geen sperma bij kan komen [voorkomen van buitenbaarmoederlijke zwangerschap].

Wat ik absoluut afraad is een koperspiraaltje. Ken alleen maar heftige verhalen [pijnlijk, heftige bloedingen en lang] en je pleegt dan gewoon elke keer een abortus [beschadigd de ingenestelde vrucht van de baarmoeder wand, waardoor het afsterft]. Persoonlijk vind ik dat een klote gedachte. Liever gewoon geen mogelijkheid tot innesteling waar de mirena voor zorgt.

Maar....................
Waarom dit bij Mannenzaken?

Sol
Berichten: 146
Lid geworden op: za 03 september 2005, 2:21

Berichtdoor Sol » do 28 augustus 2008, 21:25

Wat ik absoluut afraad is een koperspiraaltje. Ken alleen maar heftige verhalen [pijnlijk, heftige bloedingen en lang] en je pleegt dan gewoon elke keer een abortus [beschadigd de ingenestelde vrucht van de baarmoeder wand, waardoor het afsterft]. Persoonlijk vind ik dat een klote gedachte. Liever gewoon geen mogelijkheid tot innesteling waar de mirena voor zorgt.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb een koperspraaltje en heb er niks over te klagen. integendeel, ik wou niks meer met hormonen te maken hebben en als knoeien met condooms ook geen alternatief is, dan blijft dat al enige veilig alternatief over (als sterliseren nog een te definitieve optie is).
Als je moreel gezien er problemen mee hebt, dan is dat jouw keuze die gerespecteerd dient te worden. Niet minder, maar ook niet meer dan dat. My 2 cents...

Sol

Zij
Berichten: 930
Lid geworden op: do 25 oktober 2001, 1:01
Locatie: Gelderland, Nederland
Contacteer:

Berichtdoor Zij » za 30 augustus 2008, 9:21

Schattebout ik schrijf ook PEROONLIJK vind ik.... so breath in & chill out!

Dit is het eerste bericht wat ik over koper hoor en positief is and I'm happy for you!

lavendeltje
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 31 augustus 2008, 7:43

Berichtdoor lavendeltje » zo 31 augustus 2008, 8:02

Ben al aan mijn tweede spiraaltje toe (nu toch ook al weer 2 jaar "in"), heel tevreden over. Enkel het verwijderen is wat vervelend, maar dat weegt niet op tegen de voordelen....geen maandstonden en ander gedoe meer.

marianne
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:27
Locatie: bij water, bos en zandverstuiving...

Berichtdoor marianne » zo 31 augustus 2008, 15:04

ik ben ondertussen aan de 3de...
de 1e ging prima!
de 2e was 1 groot drama: laten plaatsen door huisarts.
ze belde me later terug dat ik toch ter controle een echo moest laten maken.
heb ik gedaan, spiraaltje nergens te vinden....
afspraak gyn. gemaakt: hij zat niet in mn baarmoeder, maar ervoor
lekker in mn weefsel genesteld!

ik had al zoveel last van bloedingen, na de seks soms niet normaal...
hebben dat ding steeds dieper in mn weefsel geduwd zeg maar!
hij is er uit gehaald en een nieuwe geplaatst.

hier even heel erg bloedingen van gehad en nu totaal geen last meer!!
moet wel volgende week terug naar de gyn. ben benieuwd...

1 heel groot minpunt: ben de afgelopen maanden door beide spiraaltjes aardig wat kilootjes aangekomen :cry:
baal ik wel van! hebben anderen hier ook ervaringen mee?

liefs M


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 19 gasten