Schaapjes over de dam

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » ma 12 november 2007, 1:16

edit: blijkbaar zinloos :?
Laatst gewijzigd door hadewijch op ma 12 november 2007, 1:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 12 november 2007, 1:17

Wetten en regels zijn nodig om te groeien.
Dat hangt af van wat je onder groei verstaat, of je dat allemaal nodig vind, of dat volgens bepaalde regels moet gaan.

Annexeer niet wat niet van jou is.
Dat heet bescheidenheid, inzicht, wijsheid.

Die gristelijke god heeft meer ellende gebracht dan je lief behoort te zijn.


Maar wie weet, heeft ts zijn eigen visie hierover.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » ma 12 november 2007, 1:24

Die gristelijke god heeft meer ellende gebracht dan je lief behoort te zijn.
.
In het boek de "de verslagen vijand" gaat de Joodse Corrie ten Boom terug naar de concentratiekampen waar ze mishandeld en vernederd werd.
Niet om te memoreren aan die barre tijd maar om de Duitsers te vergeven.
Dat is de kracht van een God en niet de spreuk op het koppel van de Duitse SS.."Gott mit uns"

edit; passage verwijderd die off topic was
Laatst gewijzigd door Jippie op ma 12 november 2007, 1:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 12 november 2007, 1:25

Jippie, met christelijke diehards, waar ik jou toe reken, ga ik niet meer in discussie.
Uitgerekend zij menen redenen en rechten te hebben om ombeschofd met me om te gaan, om redenen die zij in orde vinden en die ik niet begrijpen kan wanneer ik probeer me in hun uitgangspunten in te leven.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » ma 12 november 2007, 1:46

:lol: :lol: Ik ben geen christelijke diehard. Maar blijkbaar ben je doodsbang voor hen.

De verkrachter/overvaller die wegens verkeerde rechtspraak is vrijgelaten en nu is gevlucht heeft als signalement; een tatoeage n de vorm van een Christusfiguur achter zijn oor.
Ik schat jouw intelligentie hoog genoeg om te begrijpen dat een God niets met deze misdaden te maken heeft. net zo min als de gouden medaille van iemand die een kruisje slaat voor een wedstrijd.

Ik heb boeken gelezen van Corrie ten Boom en schat haar als mens hoog in.
En met mens bedoel ik hij of zij die over de horizon heen kan kijken.
Je kunt wegzwijmelen in retoriek over de zin van het leven maar daadwerkelijk vergeven om verder te kunnen, dat is slechts voor weinigen weggelegd.

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » ma 12 november 2007, 2:33

Bang? Juh, dat mocht je willen. :D
Nee, het is energieverspilling, en met de huidige olie-prijzen is dat dus volkomen onverantwoord.

Als Brood nou een wiegeliedje speelt... dat slaapt beter :wink:

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Here Jezus Jippie!

Berichtdoor Brood » di 13 november 2007, 1:05

Hoi Jippie en Mirthe,

Toen ik op pad ging met mijn schaapjes had ik niet verwacht dat ik dit zou ontketenen zo dicht voor kerst. Ik vermoed dat Jippie en ik dezelfde dingen aan het leren zijn. Afstand nemen van anderen en jezelf en reflecteren op wie je zelf werkelijk bent. Een schaap of een herder, of iets daartussen in?

Hoe kan het dan dat ik blad blazen zie als een enig spel en Jippie het blad blazen ziet als een Gotspe. Jippie citeert Nietzsche (filosoof/dominee) en Corrie ten Boom (evangeliste/verzetsstrijdster). Je hecht zelfs waarde aan wat zij te melden hadden. Maar geen van beiden waren/zijn zij erg orgineel. Het was wederom oude wijn in nieuwe zakken voor de macht over de eigen kudde. Niet kritisch lezend vervallen boekenwurmen alleen tot boekenwijsheid. Hoog achten is macht geven en leidt tot verheerlijking en in het slechtste geval tot wellust en ijdelheid.

Ik geloof niet in de meerwaarde van de filosoof met naam. Ik geloof in de mens die in zichzelf gelooft. Ik geloof in de nieuwe tijd met nieuwe normen en waarden. Ik geloof in de utopie van het onbekende. Mijn wijsheid is de wijsheid van een kind dat onbevangen kijkt naar de kennis en de wereld zoals hij is. Ik wil niet meer zijn dan jij en ook niet minder. Want zijn wij niet in alle voegen elkaars gelijken elkaars broeders en zijn wij niet van oorsprong vrij.

Corrie en Nietzsche en het hele flikkerse wetboek van de koningin interesseren me geen biet. Dode regels van dode geesten. Hoewel ik kan genieten van wat beroemdheden schrijven en hoe ze de boodschap brachten in hun tijdsgewricht. Ik leer minstens evenveel van Harry Potter als van Jung. Blijf als je leest open staan en denk na over wie je wilt zijn.

Jij Jippie, als jij last hebt van het lawaai dan ben ik bereid om naar je te luisteren. En als ik plezier heb in iets hoop ik slechts dat je daar begrip voor hebt. Want Jippie, wat hebben je christelijke waarden je geleerd? Kan en mag je dromen, denken, delen en doen? Kan je ook zelf zien? Wil je wel geloven? Of wil je alleen een volgeling van anderen zijn, een kuddedier, een wapen, een soldaat, een pion?

Maar de weg is helder en duidelijk en met de ster voor ogen ga ik vermoedelijk een stal aantreffen, wie volgt? Doe mee aan dit minnenspel van woorden, mijmeringen en vruchtbare gedachten... voel je uitgenodigd om je zelf te zijn.

De herder, die meer vragen heeft dan er antwoorden zijn... en een deuntje neuriet terwijl hij wandelt
Brood, worst case scenario;-)

Mirthe

Berichtdoor Mirthe » di 13 november 2007, 9:02

- off-topic nog eens- ter aanvulling op de ss-god kan ik de film 'Das Leben der Anderen' van harte aanbevelen. 'Mephistoles' is een andere, en visionairder want nog van de tijd van de Muur. Persoonlijk ben ik blij dat dit soort films (eindelijk) doordringen. Zoals ik ook betoog dat heel wat vervloekte moffenhoeren mss de enigen waren die normaal met den vijand omgingen.

Landswetten en minimale mores - ach ja, elke samenleving blijkt zo zijn overlevingsregels te stellen, die wereldwijd veel overeenkomsten hebben.

Vwb voetstukken en standbeelden: zelfs/ook in de Shespot gemeente zetten posters andere postersschandalig op voetstukken. :evil:

Ik lees de uitnodiging van Brood primair als een voor je eigen persoon op te vatten. Dan zien we daarna wel of we bij onze wet of die van de buren uitkomen.

<><><einde -off <><><>

edit: vraag aan brood gewist, ik hoef nl. even geen ge-she meer.


Mirthe
Laatst gewijzigd door Mirthe op wo 14 november 2007, 0:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » di 13 november 2007, 9:32

* pakt een dekentje en trekt even het veld in... legt deze over Brood heen.
Het zal wel koud zijn bij nacht zo in het veld..

Legt ook wat brood en vis naast hem.. die weet ie vast ook wel te delen ...

sluipt stilletjes weg .. een meester in woord moet je niet storen tijdens zijn wel verdiende rust!
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen?

Berichtdoor Jippie » di 13 november 2007, 22:32

Corrie en Nietzsche en het hele flikkerse wetboek van de koningin interesseren me geen biet. Dode regels van dode geesten.

Maar de weg is helder en duidelijk en met de ster voor ogen ga ik vermoedelijk een stal aantreffen, wie volgt?
Ik heb meer het idee dat de GPS van de herder stuk is. Verdwaald omdat zijn wegbewijzering van mooie latijnse woorden telkens worden verzet en een andere kant heen wijzen. En zo zijn we weer terug bij het begin. De weg is duidelijk zegt hij maar alle aanknopingspunten werpt hij ver van zich af.. Waar de grote denkers der aarde hun kennis halen uit de werken van wijsgeren schampt onze herder met de woorden "Dode regels van dode geesten". Een kwalijke blindheid die niet past in het pastorale denken. Hoe zou Thomas van Aquino zijn werken kunnen schrijven als hij niet geïnspireerd werd door Plato? En welke geest is dood? Wie kan spreken van dode geesten als hun geest, hun gedachtegoed, nog leeft onder de mensen en dagelijks inspireert?
Hiermee identificeert de herder zich met de lachende menigte op de marktplaats die het leven individualiseren en het geestelijk verval inluiden .

Je vraagt: Want Jippie, wat hebben je christelijke waarden je geleerd?
Alvorens ik hier een antwoord op kan geven wil ik graag iets weten. Wetboeken worden aan de laars gelapt, wijsgeren en profeten worden op de brandstapel gegooid. Hun geest is vervlogen en de waarde van hun denken is verdampt als een vluchtige vloeistof. Mijn vraag is nu: Wanneer is voor jou iets Christelijk? Op basis van welke informatie of argumenten ontleen jij de definitie "christelijke waarden"?
Want miscommunicatie loopt als een rode draad door het topic; ik citeer Corry ten Boom niet. Ik stel haar als evangeliste ten voorbeeld op de vraag: Wat heeft de Christelijke God voor goeds gebracht? De contradictie tussen de leus "Gott mit uns", waarin een oorlogszuchtige God het Nazisme vertegenwoordigt, en de vergevingsgezinde God van Corry ten Boom die kracht geeft om verder te kunnen. Het is aan de lezer te bepalen wie de werkelijke goddelijke kracht bezit.
En sprak ik over een Christelijke God? Ik zal een God nooit Christelijk noemen Islamitisch noch Joods. Een godsbeeld kan verschillen, een gefragmenteerde God gekneed door mensen die van bijzaken hoofdzaken maken, maar God behoort geen enkel geloof toe.
De God uit het citaat van Nietsche is een filosofische God, de uiteindelijke grond, de zin, het ultieme doel van de werkelijkheid, de bron waaruit we ons leven halen.
Wie zijn God afbakent en Hem in een radicaal keurslijf perst zal Hem verliezen. Wie Hem ontvangt als onuitputtelijke bron van kracht en liefde zal zijn aanwezigheid vermeerderen en stijgt om over de horizon heen te kijken.

Maar welke weg is helder en duidelijk? Welke ster uit de duizenden aan het firmament moeten we volgen? Kent de herder de stand van de sterren? Weet hij op welk uur, op welke plaats ze aan de hemel verschijnen? Welke ster moet de mens van het andere halfrond volgen?
Ik moet de dromers uit hun dromen halen. Je kunt geen ster volgen, de aarde draait en het heelal draait niet mee. Je kunt slechts aan de stand van de sterren de richting bepalen als je tijd en plaats weet.
Alleen een baken van licht kan de weg wijzen. Is het niet verstandiger om over de bergtoppen heen naar stromend water en frisse weide te gaan? Het pad is steil en smal, de nachten koud en eenzaam, maar achter deze bergtoppen ligt misschien de beste plaats om te vertoeven.
Ik kijk naar de donkere bergtoppen die afsteken tegen de dreigende lucht en schaar mij aan de zijkant van de dolende kudde die zich verdrinkt in poëzie en besef dat ik binnenkort mijn pad alleen moet kiezen.


De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Savanne

Berichtdoor Brood » vr 16 november 2007, 22:58

Dank dank dank, natuurlijk sliep ik met een oog open, want ik zou zomaar schaapjes uit het oog kunnen verliezen. Eindelijk een ochtend geen spierpijn.

Maar de volgende keer dan maken we even een vuurtje en nemen we de tijd voor een goed gesprek. Want naast mooie woorden uiten, mag ik ook erg graag luisteren....

De herder, geniet van de warmte van Savanne;-)
Brood, worst case scenario;-)

Brood
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: Flevoland, Nederland
Contacteer:

Re: Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen?

Berichtdoor Brood » vr 16 november 2007, 23:25


Ik heb meer het idee dat de GPS van de herder stuk is. "kan zijn, maar wat boeit dat"

Waar de grote denkers der aarde hun kennis halen.... "haalt abraham de mosterd, bij Appie?"

Hoe zou Thomas van Aquino zijn werken kunnen schrijven als hij niet geïnspireerd werd door Plato? "Hij zou niets zijn?"

En welke geest is dood? "De geest leeft, maar de letters zijn dood, Jij leeft en als het op She staat is het dood"

Wie kan spreken van dode geesten als hun geest, hun gedachtegoed, nog leeft onder de mensen en dagelijks inspireert? "Wat dood is kan inspireren, omdat jij leeft"

Hiermee identificeert de herder zich met de lachende menigte op de marktplaats die het leven individualiseren en het geestelijk verval inluiden. "Die opmerking laat ik graag bij jou als jouw observatie"

Wanneer is voor jou iets Christelijk? "Wanneer jij het zo noemt" of algemener "dat wat iemand christelijk vind is christelijk"

Op basis van welke informatie of argumenten ontleen jij de definitie "christelijke waarden"? "Op de mijne, what else?"

Want miscommunicatie loopt als een rode draad door het topic; "ik mag jou ook graag"

En sprak ik over een Christelijke God? "Nee want voor de meeste gelovigen is er maar één en de rest is een Babylonische spraakverwarring"

De God uit het citaat van Nietzsche is een filosofische God, de uiteindelijke grond, de zin, het ultieme doel van de werkelijkheid, de bron waaruit we ons leven halen. "Dat heeft Nietzsche mooi verwoord"

Wie zijn God afbakent en Hem in een radicaal keurslijf perst zal Hem verliezen. Wie Hem ontvangt als onuitputtelijke bron van kracht en liefde zal zijn aanwezigheid vermeerderen en stijgt om over de horizon heen te kijken. "hel en verdoemenis, maar ik begrijp wat je bedoelt"

Maar welke weg is helder en duidelijk? "de weg met lantaarnpalen"

Welke ster uit de duizenden aan het firmament moeten we volgen? "die leuke, het leven is een keuze"

Kent de herder de stand van de sterren? "Net zo min als hij wichelroede kan lopen"

Weet hij op welk uur, op welke plaats ze aan de hemel verschijnen? "Lekker belangrijk"

Welke ster moet de mens van het andere halfrond volgen? "Die uit het Verre Oosten"

Ik moet de dromers uit hun dromen halen. "Waarom? Is dat je levensdoel?"

Je kunt geen ster volgen, de aarde draait en het heelal draait niet mee. Je kunt slechts aan de stand van de sterren de richting bepalen als je tijd en plaats weet. "Ik ben het niet met je eens, als een ster voor je uit beweegt en boven een stal blijft staan, dan kan je die volgen"

Alleen een baken van licht kan de weg wijzen. "Hoe dan? Moet ik dan niet een kaart hebben en een kompas"

Is het niet verstandiger om over de bergtoppen heen naar stromend water en frisse weide te gaan? "Misschien, maar wil je verstandig zijn?"

Het pad is steil en smal, de nachten koud en eenzaam, maar achter deze bergtoppen ligt misschien de beste plaats om te vertoeven. "Inderdaad"

Ik kijk naar de donkere bergtoppen die afsteken tegen de dreigende lucht en schaar mij aan de zijkant van de dolende kudde die zich verdrinkt in poëzie en besef dat ik binnenkort mijn pad alleen moet kiezen. "Jippie, je groeit"

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht. "Hebt u Jippie gehoord Willem Johan Rijkman Groenink?"
De herder, is niet op weg naar Hamelen
Brood, worst case scenario;-)

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen?

Berichtdoor Jippie » vr 16 november 2007, 23:57

De God uit het citaat van Nietzsche is een filosofische God, de uiteindelijke grond, de zin, het ultieme doel van de werkelijkheid, de bron waaruit we ons leven halen. "Dat heeft Nietzsche mooi verwoord"
Iets beter je huiswerk maken Brood
[ "Hebt u Jippie gehoord Willem Johan Rijkman Groenink?"
Ik denk het niet.
Als meneer Groenink niet naar Ghandi zelf luistert, dan luistert hij zeker niet wanneer Jippie de meester onder een topic citeert.. gewoon als een leuk jatwerkje zoals ieder ander dat doet.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Berichtdoor Savanne » za 17 november 2007, 1:39

Aangezien de uitnodiging uitgesproken is kom ik met geschenken naar het vuurtje..

Een zak met wijn.. een kleine ode aan dionysos... maar ook met de gedachte dat alcohol de tongen los maakt...

Tevens breng ik een citer mee .. muziek is een sfeermaker.... en in de vergelijking die ik maak als ik je lees met Appolon weet je wel raad met de citer...

Het vuur warmt me en het weidse trekt me .. dus ik voeg me graag bij je voor een conversatie...
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Berichtdoor Carina » za 17 november 2007, 2:06

Alvast sorry voor het off topic zijn...
Ik hoor absoluut in dit topic niet thuis.
Maar als ik het zie moet ik steeds weer aan die duiven denken. :? :shock:

Dus Brood, van mij een vriendelijk verzoek... Wil je zorgen dat je volgende topic me niet steeds aan Gert en Hermien doet denken?

:kiss:
Carien
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 41 gasten