Hij vind me te gek, maar.....

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Alison
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 augustus 2006, 12:30
Locatie: R'dam

Berichtdoor Alison » di 05 september 2006, 14:02


ps. ik heb zo enorm veel raad en adviezen en vooral inzichten(!) gekregen van shespotters waarvan ik zeker weet dat jij er ook iets aan zou kunnen hebben..
je hoeft mijn verhaal niet eens te lezen... nergens voor nodig...
maar lees hier en daar eens de reacties ... die vormen samen een encyclopedie aan wijsheid waar je vrijelijk over kunt beschikken.
Lieve Mélixande,

Ik heb alles uit je topic gelezen... kostte me zeker een uur, maar dat was het meer dan waard.

Wat heb jij veel liefde in je zeg! Ik hoop dat je kunt zeggen dat je net zoveel liefde voor jezelf hebt..... Als ik me rot voel ga ik weleens bewust de liefde die ik voor een ander voel ombuigen naar mezelf. Die stroom van liefde stroomt dan even in plaats van weg naar een ander bewust terug naar mezelf. Dat zijn fijne momenten....

Ik heb ook een aantal stukjes uit je topic gehaald die ik even wil herhalen hier.

(1)
"Ik hoorde hem uitleg geven ... een verklaring ... min of meer een 'verontschuldiging' voor onze relatie ... die uitleg ging als volgt:
"ik had de keus of mijn vrouw verlaten of een vriendin te nemen om het vol te kunnen houden". "


Deze uitspraak raakte ook mijn eigen angst aan merkte ik. Dat het een mogelijkheid is dat C. me in zijn leven toelaat om het vol te kunnen houden om zijn ex meer de rug toe te blijven keren. Het lullige van dit soort gedachten is, dat als ik zoiets aan hem zou vragen, hij echt niet zal zeggen: 'Oh ja, da's wel een beetje waar ja'. Hij zal eerder verontwaardigd reageren en zeggen dat het hem toch echt om mij te doen is. Het zou zelfs kunnen zijn dat hij het vervelend vindt dat ik hem in twijfel trek, hem nog niet volledig vertrouw. Ik denk dan op mijn beurt: vertrouwen komt met de tijd, dat kun je niet dwingen. Niet bij jezelf en ook niet bij mij. Wantrouwen kun je elkaar dus niet kwalijk nemen. Dat hoort er gewoon bij, bij dit soort situaties.

(2)
"Wanneer je jaren lang getrouwd bent of samenwoont, wanneer je samen bent en wat goede fijne of onbezorgde jaren hebt samen en dan gebeurt er iets waardoor je partner ziek of depressief wordt, dan kun je dat jaren volhouden omdat je goede jaren gehad hebt en omdat je elkaar ook kent vanuit de betere jaren samen.
Bij mij is het andersom.."


Hier dus ook. Die onbezorgheid met hem ken ik niet. Dat was ook de kern van waaruit ik afgelopen weekend met hem heel emotioneel werd op een gegeven moment.

(3)
"Natuurlijk kom ik hier uit. Dat weet ik. Dit is zo'n moment dat ik zo blij ben dat ik geen 20 meer ben. Ik weet inmiddels 100% zeker ... en niet alleen in theorie maar uit de praktijk.. dat er geweldige nieuwe ervarigen en ontmoetingen in het verschiet liggen die ik anders niet zou gaan meemaken. Dit vertrouwen verzacht de pijn. Het is een onweerlegbaar feit dat met het sluiten van de ene deur er altijd andere open gaan die anders gesloten zouden zijn gebleven. Hoe wat wie wanneer... ik ben krankjorum genoeg om er nu al weer met spanning naar uit te kijken"

Dat is een geruststellende en zeer wijze gedachte!

(4) Zijn mail aan jou:
"Je hebt net het leukste gedaan wat een man kan overkomen, maar het is zo enorm strijdig met waar ik nu sta in het leven. ik ben doodongelukkig. Begrijp mezelf amper, m'n basis is weg. Moet ik eerst zien
te hervinden... wil en moet ik alleen doen.

Één excuus wil ik je alvast geven. Sorry dat ik je heb gekwetst. Was zeker niet mijn intentie.
Nogmaals, begrijp mezelf amper, laat staan dat ik mezelf kan verklaren. Komt misschien
ooit weer.

Dikke kus, "


Dit is voor mij bijna alsof ik een mail van C. lees.

(5)
"Kanjer gun hem zijn verdriet. Laat hem zijn eigen lessen leren".

Een mooie reactie van Buuf. Verdriet is behalve moeilijk ook waardevol. Zijn verdriet is voor hem waardevol, net zoals zijn lessen. Dat zijn niet de mijne, ik krijg mijn eigen lessen. Een psycholoog zei eens: 'Als je als vader of moeder je kind leert lopen, dan pak je het op als het valt en laat het weer verder lopen. Je gaat je kind toch niet dragen omdat het gevallen is? Waarom willen wij volwassenen elkaar dan wel dragen als we vallen?'. Ernaast staan is genoeg....

(6)
"Duidelijkheid daar vraagt het hoofd naar. De liefde is nog altijd een hartskwestie. Voor 100 procent"
- reactie van Juan -

"Als eenvoudige man die ook eens een tijd in rouw is geweest denk ik dat de analyse van Brunetteke van zondag 20 augustus de juiste analyse is. Ik weet nog wel dat ik zelf niet wist dat ik in rouw was. En dingen deed waarvan ik later spijt had - die ik in normale stemming nooit had gedaan.

Dat was dus de rouw. Alleen wist ik toen niet dat ik in rouw was. Pas later zag ik terugkijkend dat in. Ook het gevoel dingen of mensen te mijden, om een confrontatie met een onprettig verleden te mijden, herken ik"

- reactie van Flippo -

...mooie reacties...

(7)
"Hij wil geen relatie.
En niet perse niet met mij... ook niet met iemand anders ... gewoon niet nu.
En later misschien wel met mij. Of misschien met iemand anders.

Ik wordt wanhopig daarvan.
Omdat ik niks anders kan doen dan stand-by blijven.

Als ik blijf staat mij een martelende periode van onzekerheid te wachten.
Als ik vertrek staat mij evengoed ook een martelende periode van onzekerheid te wachten want hoe lang gaat het duren voor ik de rust heb gevonden in de zekerheid dat ik het juiste heb gedaan".


Ik weet ook dat mij een periode van onzekerheid staat te wachten als ik ''blijf'' en net zo goed dat die onzekerheid niet verdwijnt als ik vertrek. Oorzaak: zie reactie van Juan uit punt 6.

Dank je wel Mélixande voor de verwijzing naar je eigen topic. Na alles gelezen te hebben over jouw situatie voel ik nieuwe handvaten voor mezelf om mee aan de slag te gaan. Onze situaties zijn niet hetzelfde, want waar jij allemaal met hem doorheen bent gegaan is bijna onbeschrijflijk en als ik het zo lees ben je er nog steeds niet los van?

..... ik wens je liefde.

Alison.

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » di 05 september 2006, 18:05

jeetje ! heb je alles gelezen :shock:
das veel ja.

ik ben blij dat je zegt dat je er handvaten in kunt vinden voor jezelf
het ging mij geenszins om mijn verhaal of de herkennning

het ging me vooral... ik kan het niet genoeg benadrukken...
om de reacties/inzichten van anderen.




mag je nog wat vragen ?
welk gevoel overheerst bij jou?

dat je de man echt heel erg leuk vindt... dat je harstikke gek op hem bent ..?
of
dat je zo graag wilt dat hij genoeg van jou houdt ?


dat heeft niks met hoeveelheden liefde te maken..
ik ben een grote egoist..
ik ben knetter op mijn lief :) ik vind m hartstikke leuk, lief, lekker, etc.
... wil m gewoon hebben...
dat gevoel blijft steeds maar weer boven drijven.

ik voel me geen slachtoffer van gebrek aan liefde
maar vooral verdrietig en ongelukkig omdat ik hem niet kan "krijgen"
ik voel een gevoel van verlies omdat ik hem kwijt dreig te raken..
(even heeeeel primitief uitgedrukt)

heb jij dat gevoel ook ?? wil je echt die man 'hebben' ?
heb je echt het gevoel dat HIJ het IS ?
of is het vooral het gevoel van gebrek aan liefde dat je verdrietig maakt ?
voel je je verdrietig en ongelukkig vanwege de man zelf of vanwege de liefde die hij je niet wil geven ?? en die je waarschijnlijk zo graag wilt ontvangen.


ik weet dat die zaken niet zo zwart-wit van elkaar te scheiden zijn...
en sommige woordkeuzes zijn wat ongelukkig...
maar ik hoop dat je het gevoel begrijpt waar ik op doel

Alison
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 augustus 2006, 12:30
Locatie: R'dam

Berichtdoor Alison » wo 06 september 2006, 12:37

heb jij dat gevoel ook ?? wil je echt die man 'hebben' ?
heb je echt het gevoel dat HIJ het IS ?
of is het vooral het gevoel van gebrek aan liefde dat je verdrietig maakt ?
voel je je verdrietig en ongelukkig vanwege de man zelf of vanwege de liefde die hij je niet wil geven ?? en die je waarschijnlijk zo graag wilt ontvangen.
Eerlijk gezegd heb ik gevoelens/gedachten als 'hij is HET' kras afgeleerd na mijn eerste ervaringen op liefdesgebied. Sindsdien ben ik ze gaan beschouwen als surrealistisch.

Ik weet wat hij voor me betekent (veel!), maar wat dat zegt over de toekomst weet ik niet. Natuurlijk hoop ik niet op een kater. Niemand solliciteert graag naar liefdesverdriet.

Ik voel niet zozeer een gebrek aan liefde - meer een gebrek aan durf en het kunnen maken van heldere keuzes. De keuze die ik daardoor automatisch te maken heb, is of ik hem dat kwalijk neem of er energie in steek om hem te begrijpen. Te begrijpen waar zijn keuzes (of het gebrek daaraan) vandaan komen.

Ik weet dat ik tot nu toe voor het laatste heb gekozen. Daar heb ik ook geen spijt van, want deze keuze ligt het meest dichtbij mijn gevoel. Het zware daaraan is soms, dat hij sowieso voor hem moeilijke emoties ervaart, of ik hem nou begrijp of niet. Dat betekent dat ook woorden of daden van begrip bij hem tegen een muur kunnen ketsen.

Omdat er in zijn vorige relaties vooral ruimte was voor de ander en minder voor wat er allemaal in hem leeft, is die confrontatie met zichzelf in gezelschap van een ander redelijk nieuw en kwetsbaar. Aan de ene kant heeft dat gebrek aan ruimte voor hem er mede toe geleidt dat hij uit zijn vorige relatie is gestapt, maar anderzijds zat er ook een 'veilige' kant aan, is mijn idee. In contact met mij wordt hij niet minder met zichzelf geconfronteerd (en zijn grenzen daarin) dan andersom...

Hopenlijk leg ik het een beetje goed uit.

Groetjes,
Alison.

Alison
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 augustus 2006, 12:30
Locatie: R'dam

Berichtdoor Alison » za 07 oktober 2006, 11:46

Zo, inmiddels een maand verder.

Hij stelde me gerust.
Ik liet me weer gaan in mijn gevoel voor hem.
Vrijde met hem, was open over mezelf naar hem.
Ik knipperde met mijn ogen.
En weg wassie weer.

Angst - 'het niet kunnen'.
Voor de tweede keer.
Komen-gaan-komen-gaan.
Ik volg het niet.
Hij zei 'ik hou van jou'
Ik zei: 'ik hou van jou'
Angst voor liefde?
Angst voor vrouwen?
Bang het fout te doen?

Liefde
Aantrekkingskracht
Humor
Overeenkomsten
Is dat niet genoeg?

Alison.

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » za 07 oktober 2006, 15:33

Ja, Alison, dat zou absoluut meer dan genoeg moeten zijn. Maar dat gaat over jullie, over hij-jij, jij-hij, niet over hem alleen.
Zo lang hij in de knoop blijft zitten met zichzelf kan er eigenlijk zelf nog geen sprake zijn van jou, laat staan 'jullie'. Denk ik ... :roll:

Alison
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 augustus 2006, 12:30
Locatie: R'dam

Berichtdoor Alison » zo 08 oktober 2006, 13:56

Ja, I know... Ik zie nu in dat ik voor hem een 'uitprobeersel' was ofzo, geen weg naar een relatie en zorgzame liefde. Wie weet projecteerde ik wel mooie eigenschappen van mezelf in hem (hopenlijk niet).
Wie weet een liefde voor later, maar dan mag hij van goede huize komen om mij nog te kunnen overtuigen van zijn liefde en zorgzame karakter.

Hij heeft iemand aan de kant gezet die bereid was veel in hem te investeren, hem werkelijk wilde begrijpen en liefhebben. Dat is zijn fout, angst is geen goede raadgever vind ik, dat blijkt hier ook maar weer. Mijn liefde is oprecht, niet claimend of manipulerend. Ik wil nu mezelf niet meer bewijzen en vechten tegen zijn vooroordelen. Ik wil me kunnen ontspannen bij iemand.

Hij beloofde me dat ik niet meer bang hoefde te zijn dat hij me zou afstoten op de manier waarop hij me eerder afstootte, maar hij heeft zich hier niet aan gehouden. Dit heeft me veel pijn gedaan, en nog steeds. Het is een klap waar ik niet makkelijk overheen kom merk ik en dat is zuur.

Maar ja... Als iemand niet betrouwbaar kan zijn, wat moet ik er dan nu mee? Dan issie maar lekker happy met z'n ''zie je wel, ik kan geen relatie aan'' en dan wens ik hem veel plezier met zijn one-night-stands en z'n zogenaamde vrijheid. Dan blijft ie maar lekker geloven dat je binnen een relatie niet vrij kan zijn... Met zijn joint en zijn zoveelste avondje alleen vieren dattie nog single is, de tranen in zijn ogen, eenzaam, maar in ieder geval lekker gevlucht van "de vrouw".

Alison.

Alison.

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » zo 08 oktober 2006, 15:56

Lieve Alison.... je klinkt erg gekwetst.

Ik weet uit ervaring hoe makkelijk het is om je te gaan zitten voorstellen hoe "hij" ontzettend ongelukkig en eenzaam is .... lekker puh... z'n verdiende loon.

Maar weet ook dat dat slechts een middeltje is om je gekwetstheid om te zetten in kwaadheid en een kleine vorm van wraak. En uiteindelijk helpt dat niet.
Zelfs niet al zou je gelijk hebben. Jouw pijn wordt echt niet minder van het besef dat hij ongelukkig is. (terwijl jij zo enorm bereid was om hem gelukkig te maken... en dat geweldige aanbod heeft hij afgeslagen... nu... dan krijgt hij z'n straf door eenzaam en ongelukkig te zijn). Ik ken die weg van gevoelens maar al te goed.

Het helpt echt niet.
Wat je gaat helpen is jezelf voor houden dat hij inderdaad jou niet wil.
Het heeft echt veel meer zin om dat feit onder ogen te zien.
Ik weet dat dat niet makkelijk is... het heeft mij ook een tijd gekost om dat te durven zien ..omdat het zo godsgruwelijk heftig pijn doet.. maar het is dan wel een korte pijn.. dat weet ik nu gelukkig ook (weer) uit ervaring.
Hij gaat niet voor je. Om welke reden dan ook... dat doet er nu even niet meer toe. (stop ermee om je met hem bezig te houden)

Het feit dat hij niet helemaal 100% voor jou gaat.... dat zegt NIETS ... helemaal niets !!!! over jouw recht van bestaan hier op aarde... het zegt helemaal niets over jouw waarde...het zegt niets over jouw persoonlijkheid..het zegt niets over al jouw capaciteiten, het zegt niets over jouw karakter... niets over je uiterlijk, niets over je innerlijk... het zegt niets over je vermogen tot liefhebben...
en bovenal... het zegt niets over het feit of je de moeite waard bent om ge-liefd te worden !!

JIJ bent niet afgewezen... JIJ bent niet afgekeurd.

Alles wat het zegt is ... 1 man (uit 3 miljard) die er geen zin in heeft om met jou iets op te bouwen. Verkeerde combinatie. Slechte match. Waarschijnlijk ook verkeerde timing.

Maar wat je met hem wilde.... beminnen en bemind worden..
dat kun je ook met een ander.
Nu niet. Dat is te vroeg. Over een tijdje weer wel.

Ik weet uit recente ervaring hoe vreselijk moeilijk het is.
Je gekwetstheid zoekt een uitweg... ofwel jezelf afgewezen voelen..ofwel hem afwijzen. Als je er in slaagt om de pijn te verwerken zonder dat je je liefde voor hem loslaat maar hem wel.... gewoon letterlijk... laat hem vallen zonder dat je het eerst daarvoor nodig hebt om een hekel aan hem te hebben !


.. en indien je daarnaast de liefde voor jezelf weer de kans geeft om te groeien... dan beloof ik je dat je slechts een paar weken nodig hebt om hier over heen te komen.

Loop van hem weg omdat hij schadelijk voor je is... niet omdat je niet meer van hem houdt. Laat hem ongelukkkig of gelukkig zijn... is niet belangrijk.
Belangrijk is dat jij jouw geluk als doel stelt. En met hem wordt je niet gelukkig... al je goede bedoelingen en capaciteiten ten spijt.
En geloof me... iedereen zal het beamen hier... je bent niet afgewezen vanwege jouzelf... het is niet zo dat je niet zou "voldoen" of je 'aanbod' naar hem niet waardevol zou zijn. Hij wil niet of kan niet. Dat doet veel zeer... maar besef... dat zegt niets over jou.

Kijk niet meer om naar hem. Kijk de wereld in !

Alison
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 augustus 2006, 12:30
Locatie: R'dam

Berichtdoor Alison » zo 08 oktober 2006, 17:35

Melixande, bedankt voor je prachtige antwoord.

Wat ik schreef over zijn eenzaamheid/pijn, is niet omdat ik het me zit voor te stellen, of omdat ik hem dat gun, maar omdat hij me dat gezegd heeft. Hoe dan ook weet ik: dat is ZIJN verantwoordelijkheid.

Hoe oprecht hij in zijn gevoel en uitspraken naar mij toe is, heb ik nooit geweten, omdat hij er in ieder geval niet naar handelt op een manier die voor mij prettig is. Ik geloof dat als iemand oprecht van me houdt, dit ook zo voelt. Het feit dat ik daar bij een aantal vrienden niet aan twijfel en bij hem wel, zegt stiekem al genoeg denk ik. Dat hij zijn liefde voor mensen moeilijk op een open en ontspannen manier uit, zoals hij zegt, dat kan heel best zijn, maar dit is weer een ander verhaal dan iemand waarvan je houdt in de kou te laten staan. Ik kan me er totaal niet in verplaatsen namelijk, dat je iemand waarvan je echt houdt laat bungelen.

Het gekke is: ik vind het moeilijk om dit los te laten, terwijl ik weet dat als hij nu ineens wel meer met me wil, hij er bij mij niet meer in komt, mits hij erin slaagt om mijn vertrouwen weer te winnen, wat me erg onwaarschijnlijk lijkt. Allereerst heeft hij zelden de ballen en het doorzettingsvermogen getoond om zich als een vertrouwenspersoon te profileren waar ik van op aan kan. Zijn eigen pijn en angst stonden op de eerste plaats en ook als ik met mijn emoties kwam haalde hij de lakens naar zich toe. Ten tweede pakte hij juist zijn biezen op momenten dat het contact closer was. Dan haakte hij af.

Ik heb het geprobeerd, tijdens het etentje van afgelopen week, om ''normaal gezellig'' te zijn. Dat lukt wel aardig, maar als ik dan thuiskom zijn de dagen daarna gevuld met vragen. Als ik zijn ogen zie, zijn uitstraling, zijn lach, zijn geanimeerdheid, zijn humor... Dan lijkt wat er tussen ons allemaal is voorgevallen en de pijn daarbij zo 'unbelievable'. Dan snap ik er nog minder van dan voordat ik hem recentelijk in de ogen keek. Dat irriteert me.

Op dit punt aangekomen voelt alsof alles mogelijk is. Alsof ik hem niet ken en hem net zo goed volgende week op straat kan zien lopen met een andere vrouw ('ineens' toe zijnde aan een relatie). Niks zal me meer verbazen.

Ik weet niet wie hij is.
Niet meer.

Alison.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten