herpes genetalis

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Radeloos

herpes genetalis

Berichtdoor Radeloos » di 17 juni 2003, 14:26

Ik had een tijdje last van een geirriteerde schaamlip en dacht "ach gaat wel over, zal wel door ondergoed komen". Kom ik net net van de dokter zegt ze dat het veel op herpes genetalis lijkt. Ik viel stijl achterover!! Snap er helemaal niks van!! Ik gebruik ALTIJD een condoom en ben net van top tot teen soa-getest ook op HIV en was OK (knock on wood..)

Het zijn twee kleine zwellinkjes waar na een paar daagjes een beetje vocht uit komt en dan heelt het alweer. Heb zinkzalf gekregen en het moet binnen een paar dagen helemaal weg zijn. Ze zei dat er een kans is dat het misschien zelfs heel wat jaren niet meer terug komt. Ik durf nu geen sex meer te hebben. Heeft er iemand ook iets dergelijks meegemaakt en wat gebruik je daarvoor?

Groetjes

dr bernard

Berichtdoor dr bernard » di 17 juni 2003, 15:02

altijd is niet nodig, bij sex is het wel verstandig.

japie
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 20 januari 2002, 2:01

Berichtdoor japie » di 17 juni 2003, 18:01

Knap vervelend Radeloos,

Maar een paar aantekeningen wil ik wel maken. Herpes genitalis is hoogst irritant en zeker pijnlijk. Je huisarts kan best gelijk hebben, dat het herpes is, maar het bewijs dat het herpes is kan alleen maar als er een kweek wordt gemaakt.
Herpes genitalis is ieg geval zeer pijnlijk en komt regelmatig terug. Een moment in het verleden van onachtzaamheid kan maken dat je het opgelopen hebt en dan kan het regelmatig terugkomen ook al ben je nog zo voorzichtig. Kleine zweertjes zijn het, die gloeiend pijnlijk zijn en om de zoveel tijd zich weer manifesteren. Je kan zo een infectie jaren bij dragen zonder dat je het merkt en dan plots is het er weer.
Een goed en afdoend middel bestaat er niet, maar gelukkig kan je op je eigen afweer vertrouwen. Ooit maak je antistoffen en is het verdwenen. Helaas voor sommigen zal dat jaren duren.

Soa-testen leveren geen uitsluitsel op herpes op want alleen een kweek van een actuele infectie toont aan dat je het nu hebt. En al gebruik je drie condooms over elkaar, als het er eenmaal zit dan speelt het soms op.

Wees gerust, het gaat altijd over, soms duurt het lang, de rest van je lijf zal er niet zoveel van merken. Je kan alleen als het zich manifesteert overdragen op een ander. Er zijn wel middelen tegen ,maar werkelijk genezend is nog geen oplossing gevonden


Japie, medisch technisch onderlegd

definest

Berichtdoor definest » di 17 juni 2003, 18:31

Herpes genitalis


Per jaar lopen ongeveer 12.000 mensen herpes genitalis op.
Herpes genitalis wordt veroorzaakt door een virus. Kenmerkend voor herpes genitalis zijn de blaasjes of kleine wondjes rond de geslachtsdelen. Herpes wordt overgedragen door in aanraking te komen met de uitslag op de huid, of met het slijmvlies van de mond, penis, anus of vagina van iemand die herpes heeft. Herpes is zeer besmettelijk. Vooral op het moment dat iemand wondjes of blaasjes heeft.
Ongeveer een week nadat je bent geïnfecteerd met iemand het herpesvirus, kun je de eerste klachten krijgen. Het kan ook langer duren. De eerste infectie verloopt meestal het hevigst. Als de wondjes zijn genezen, zijn de klachten voorbij. Dat betekent niet dat het virus uit je lichaam verdwijnt. De verschijnselen kunnen steeds terugkomen. Ook zonder seksueel contact. Het virus komt meestal terug op een moment dat de weerstand verzwakt is. Er bestaan wel middelen om de klachten te verminderen en het aantal aanvallen te beperken.
De 'koortslip' (herpes labialis) wordt veroorzaakt door een ander type herpesvirus. Via orale seks kan het 'koortslipvirus' worden overgedragen op de geslachtsdelen en daar herpes genitalis veroorzaken. Andersom kan je op deze manier ook herpes genitalis overdragen op de mond.

Groetjes deFine

Gast

Berichtdoor Gast » di 17 juni 2003, 19:10

Even een verzinsel de wereld uit helpen: een condoom helpt dus NIET tegen elke soa en zeker niet tegen herpes genitalis. De besmettelijke plekjes kunnen zich bevinden op een plek waar het condoom niet zit... Je kan het ook bijvoorbeeld hebben opgelopen door orale sex te hebben met iemand die koortslip heeft/of heeft gehad.

Hele goeie tip: surf naar hiso.nl en daar vind je alle info die je nodig hebt!

Radeloos

Berichtdoor Radeloos » di 17 juni 2003, 19:12

Japie, heel erg bedankt voor je serieuze reactie en nuttige info. Het is idd niet 100% zeker of het HP is. Dan zou ik tijdens een aanvel gelijk een kweek moeten laten afnemen en ik hoop echt op geen aanvalletje meer. Deze eerste aanval is "mild" en ik heb 1.5 jaar een vaste sexpartner met wie ik ALTIJD een condoom gebruik, terwijl de incubtietijd van HP 2 tot 12 dagen kan zijn, misschien droeg ik het virus al veel langer bij me. Daarbij zei de dokter dat de roaccutane-kuur (3 mnden) waar ik nu mee bezig ben mede ook daarvan de oorzaak kan zijn. (zou kunnen, misschien wel/niet, zucht....)

Definest, ook bedankt. Ik heb trouwens ook gelijk de SOA lijn gebeld:0900-2042040

Radeloos

Berichtdoor Radeloos » di 17 juni 2003, 19:21

HISO.nl, goede tip!!! bedankt!!

Radeloos

Berichtdoor Radeloos » wo 18 juni 2003, 13:54

Weet iemand wat "aften" zijn. Iemand zei tegen mij dat dat het misschien ook kon zijn. Japie, weet jij het me misschien te vertellen? Trouwens, is het echt zo dat het lichaam uiteindelijk anti-stoffen aanmaakt tegen HP?. Komt er dan een tijd dat het niet meer terugkomt? Al duurt het jaren, maakt niet uit. Ik heb ervaring met allergieen die na jaren niet meer terugkomen en ook mn hooikoorts wordt jaarlijks minder.

Groetjes

RenALT-130
Berichten: 177
Lid geworden op: do 19 september 2002, 1:01
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor RenALT-130 » wo 18 juni 2003, 14:01

www.vandale.nl:

aft (de ~)
1 afte

af·te (de ~, ~n)
1 viraal zweertje in het mondslijmvlies => aft

Groet,
René.

japie
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 20 januari 2002, 2:01

aften

Berichtdoor japie » wo 18 juni 2003, 20:57

Aften, beste Radeloos, zijn die irritante pijlijke plekjes in de mond die zo branden en na 14 dagen spontaan weer verdwijnen.
Ook heb je de koortslip, die ook door een herpes virus veroorzaakt wordt. Zo een koortslip kan je ook op je schaamlip krijgen want het is besmettelijk van lip op schaamlip. Het is dan een herpes type 1 infectie.

Een echte herpes genitalis is een type 2, die niet te onderscheiden is van een type 1. alleen een kweek kan onderscheid maken.

Maar wees gerust! Ooit komen de antistoffen op gang en genees je ervan. Dat kan nu al en mogelijk zul je er nooit meer last van krijgen, maar je kan ook nog een aantal aanvallen mee moeten maken. Dat kan niemand je voorspellen. Maar je kunt op je klompen aanvoelen, dat als je meer weerstand hebt het sneller zal genezen.

Japie

Radeloos

Berichtdoor Radeloos » wo 18 juni 2003, 22:04

Beste Japie, Ik kan je niet genoeg bedanken voor je enigszins geruststellende woorden. Ik weet dat er van echt "genezen" niet sprake zal zijn, maar wel dat de anti-stoffen hun werk op een dag zullen doen. Gelukkig zijn mijn klachten eeerg mild vergeleken met wat ik over anderen lees op HISO. Nou ja, ik zie het maar als een koortslip, maar dan op mn schaamlip. :cry: Nooit een koortslip gehad trouwens. Nogmaals bedankt voor je info.

Groetjes

Jeannne

Berichtdoor Jeannne » wo 18 juni 2003, 22:07

ff off topic......
Om te voorkomen dat je geplaagd wordt door aften: tanden poetsen met zendium. Helpt echt. Was alles maar zo simpel.

japie
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 20 januari 2002, 2:01

Berichtdoor japie » wo 18 juni 2003, 23:23

Wat er op HISO staat is wel errug heftig hoor. Meestal verloopt het wel veel milder.
En voor de goede orde: die koortslip had HIJ, en nu dus jij daar.


Japie

Gast

Berichtdoor Gast » wo 18 juni 2003, 23:57

ja japie, je hebt gelijk, de meeste gevallen op hiso zijn soms echt wel heftig maar daarom niet minder waar :) het is altijd leuk om te lezen dat het nog erger kan. is natuurlijk héél erg voor die mensen die er zo van afzien maar dat maakt het voor jezelf weer een stukje makkelijker.... (is egoïstisch misschien, maar wel een handige manier om ermee om te gaan) je moet toch iets vinden om ermee om te gaan, want de eerste maanden was het echt een hel: plots zit je daar met levengslange ziekte die een invloed op je sexleven zal hebben aangezien je bijna het hele jaar kans hebt om iemand te besmetten. ter informatie: als je een herpes aanval hebt ben je besmettelijk maar ook daarbuiten is er een kans. Wel vele kleiner...

ik was diegene die de tip gaf om eens naar hiso te gaan kijken want ja, ik heb het ook :)

ik kan alleen maar zeggen dat mijn eerste aanval ook helemaal niet erg was en heb ondertussen slechts één keer nog een aanval gehad (waar ik nu zelfs over begin te twijfelen zelfs) maar dat was in de eerste drie maanden en dan zou je pas naar het schijnt anti stoffen vormen. Ik heb er nu geen last meer van gehad (hout vasthouden) dus ik wens radeloos hetzelfde toe!!!

Radeloos

Berichtdoor Radeloos » do 19 juni 2003, 12:45

Ja gast, bedankt voor de HISO tip. Trouwens waar begin je over te twijfelen?Of het nu wel herpes is of dat het wel je eerste aanval was? Als ik nml terugdenk, had ik rond mn menstruatieperiode wel ns dat het geirriteerd was, maar ik wijtte het aan maandverband. Nu weet ik niet of het een aanval was of gewoon irritatie. Hoe lang heb je al geen aanval gehad? Ik wens jou ook t beste toe en idd als ik HISO lees, voel ik me ook wat beter, hoe lullig het ook klinkt.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 36 gasten