Tantra, de yoga van de sex.. wie kent het /doet het??

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

labje
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 december 2003, 15:51

Berichtdoor labje » di 17 januari 2006, 12:50

Wij doen ook regelmatig tantra. Dit is eigenlijk op een rare manier ontstaan. Het heeft bij ons alles te maken met mijn verleden. Doordat ik nu nog steeds in therapie ben kwam ik ook bij tantra . Dit is een manier van seksbeleving die ik aankan Juist omdat het zolang duurt en niet even vlug Dat is te veel triggers voor mij. Nu kunnen wij het toch heel fijn hebben samen en niet gericht op prestatie. Ja tijd moet je er wel voor nemen dus wordt hier meestal de weekends. Maar wij zijn blij dat dit bestaat en er zo weer een begin aan ons seksleven is gekomen.

Labje

Januce
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 20:48
Locatie: Yr.
Contacteer:

Berichtdoor Januce » di 17 januari 2006, 15:22

En kleine "update"

De laatste week zijn we heel intens met Tantra bezig geweest...en ja Jippie, je hebt gelijk als je denkt dat er veel tijd inkruip :lol: Maar je krijgt er zoveel van terug dat het dubbel en dik in orde is. Ik kan op dit moment zo moeilijk verklaren wat er allemaal gebeurd met mij en mijn lichaam. Als je weet wat je moet doen om je energie te "activeren" zeg maar, dan wordt het zooo heftig! Alles komt los, geen remmingen meer..alleen maar seksuele energie! Heel je lichaam leeft, je voelt alles (dus ook overdag) enorm goed aan. En niet allen jij verandert, maar ook je partner (als het goed zit) en dat is bij ons het geval..ik heb me nog nooit zo dicht bij hem gevoeld als nu! We praten dan ook bijna constant (weinig slaap deze dagen dus) Het is gewoon heel intens :love: En wat nog meer is, ik krijg kanten van hem te zien die ik nog nooit gezien heb (en andersom..en dat voelt heel apart!) Na 15 jaar kunnen we op dit moment niet van elkaar afblijven! Als dat niet mooi is. En dan mag je dit met vage en zweverige types met geitenwollensokken of hippieflodderkleren koppelen...dan nog is het het beste wat ons ooit ooit is overkomen. Btw, manlief was zelf nog niet zo lang geleden redelijk "down to earth" Maar nu ziek ik hem wel vliegen hoor :wink:

Januce - op een wolkje
Liefde is het enige goud
"Samuel Beckett"

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Berichtdoor knipoog » di 17 januari 2006, 15:49

Januce ik deel geheel jouw mening en die energie is onverklaarbaar.
Er kruipt ook veel tijd in, maar gezien wij beiden in de positie zijn onregelmatig te werken, kunnen we er ook alle tijd voor nemen en dat niet alleen in het weekend.
Mijn partner houdt zich sowieso erg bezig met universele energie en sinds die tijd heb ik nauwelijks meer ergens last van. Energie doet meer met je dan je denkt en ook heel zeker in het sexuele deel.....daarbij mooie muziek erbij o.a. een aanrader "Brainsessions" van Ad Visser dan kan het niet meer kapot!!!!
Laatst gewijzigd door knipoog op di 17 januari 2006, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook de langste reis begint bij de 1e stap.........

Januce
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 20:48
Locatie: Yr.
Contacteer:

Berichtdoor Januce » di 17 januari 2006, 16:15

Het is inderdaad onverklaarbaar.

Ik durf niet tegen zo veel mensen vertellen wat ik nu ervaar hoor..het zit gewoon in mijn lijf..en als het even weg is kan ik het zo terug oproepen. Lekker zo :wink: Maar dat is voor mij niet het belangrijkste, de contact dat je met je partner kan hebben op zo'n moment is gewoon wanzinnig. Je VOELT die energie hoor :wink:

Januce - die stap voor stap ging, maar nu in een rollercoaster zit :wink:
Liefde is het enige goud
"Samuel Beckett"

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Berichtdoor knipoog » di 17 januari 2006, 17:30

Ik begrijp je helemaal Januce en geniet :wink:
Ook de langste reis begint bij de 1e stap.........

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » do 19 januari 2006, 14:02

E Btw, manlief was zelf nog niet zo lang geleden redelijk "down to earth" Maar nu ziek ik hem wel vliegen hoor :wink:

Januce - op een wolkje
Mag ik daaruit concluderen dat manlief sinds kort aan de tantra is en in een klein tijdsbestek gelanceerd is.
Dus tantra kan snel tot resultaten leiden .... of zie ik het weer helemaal verkeerd? :roll:

Enne... gaat het op muziek? of juist niet?.

Fiona-
Berichten: 347
Lid geworden op: do 08 september 2005, 19:54
Locatie: Limburg: studente

Berichtdoor Fiona- » vr 20 januari 2006, 2:17

pff het klinkt idd een beetje zweverig 8) 8)

ben niet zo spiritueel ingesteld naja maybe als ik de 40 ben gepasseerd ofzo nu is het gewoon meer actie :wink: :wink: :lol: :lol: :P :P

dan denk ik meteen aan mijn ma van 55 bij dat soort zweverige dingen, reiki etc tarot gedoe (vind mij ma echt helemaal leuk)
Proud to be faut

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 20 januari 2006, 5:11

ahum.. *kuch* (ohjee wat ga ik nou zeggen??!!) :shock:

Ik vind sommige reacties hier een beetje jammer..

Tantra... wordt net zoals met acapunctuur ed genoemd als 'zweverig' en zelfs geassocieerd met geitenwollensokken :roll:

Ik vind het frappant; als je kijkt naar veel Oosterse religies en gebruiken (Meditatie, Tai-Chi, Reiki, maar ook Tantra), je er ook maar een beetje in verdiept, zie je dat die overtuigingen voor een groot deel een fundament hebben in het begrip van eigen lichaam en geest.

Het Westen onderscheidt zich, in de geschiedenis, vooral door religie... Onze religie hangt ook samen met ziel.. maar in offering (ahw) voor een grotere macht. Het Westen verdiept zich, als Christen, in de macht, en niet ons 'zijn'.

Daarbij geloof ik dat we, generaliserend gesproken, de kijk zijn verloren op EIGEN lijf en ziel. En 'wij' in het heden... in de opgefokte consumptiemaatschappij etc (ik hou het maar kort).. nu zelfs zo 'nuchter' zijn dat we alles dat te maken heeft met 'geest' en wat er meer kan zijn, bestempelen als 'zweverig'.

Waarom? vraag ik me dan af... Vanuit de (Westerse) wetenschap weten we inmiddels wel hoe complex ons eigen lichaam en 'geest' (hersenen) is.. Ónze' hooggeleerde medici weten maar een miniem stukje van onze hersenen te ontcijferen, en zelfs het zenuwstelsel is voor een deel een groot vraagteken.

Dus... als wij zo 'nuchter' zijn... waarom zaken waar zelfs wetenschappers niet uitkomen als 'zweverig' bestempelen... en het fundament (waar de stempel 'zweverig vandaan komt) van de westerse wereld, namelijk de kerk.. als NIET of minder zweverig?

Ik noem nu toevallig een naam, omdat ik die laatst tegenkwam in studie.
-Ik kan net zo goed andere namen noemen als het gaat om de psychologie- Maslow had het over 'topervaringen'; een soort mystieke roes waarin men verkeert in diepe concentratie. Volgens hem hadden mensen dat alleen als ze in zijn piramide theorie op de piekfase staan van automie.
Later kwamen 'we'; erachter dat dit te maken heeft met een stof die ons lichaam zelf aanmaakt. Dezelfde stof die iemand krijgt bij meditatie.
Een 'high' krijgen we door ons zelfgemaakte stof adrenaline. Voor ons welbekend; bij spanning, sensatie, maar ook een stof die aangemaakt wordt bij sommige drugs...

We kennen dit allemaal in het Westen, als 'nuchtere' mensen.... toch zijn dit bestandsdelen in meditatie, en tantra is hier net zo goed een vorm van.

Wat ik wil zeggen; ik vind het gewoon erg jammer dat een groot deel van Westerse mensen zo lacherig doet over zaken waar we ten eerste niets van weten (zesde zintuig=>hersenen=>weten we nog bijna niets van) en ten tweede; die we kennen vanuit ONZE beleving... (vanuit onze verklaring)

en die beleving wil ik even op ingaan.. als laatste verdieping die wel zeer goed past op Shespot;

-lust voelen ;door ogen die kijken, of een gevoel dat je uitstraalt. EEN blik, en opwinding voelen (post)
-aan je tepel geknepen, gebeten, etc, worden, en een energiestroom voelen naar je poes, en hals -en andersom. (topic)
-'trippen' door drugs, grenzen verleggen door drank (&drugs)-(meerdere topics)
-nieuw niveau beleven in bdsm (topics)
-euforie (een trip; veroorzaakt door; gelukkige gebeurtenissen, nieuwe communicatie, je 'pad vinden) -(meerdere topics virtuele kroeg)
-G-spot! -voor velen een groot mysterie, voor anderen de sleutel (een trendtopic)


....en zo kan ik wel even doorgaan op onderwerpen die we hier bespreken en 'normaal' vinden... terwijl er zeker een geestelijke, en anders onverklaarbare-maar-zo-herkenbare- toestand bijzit.

En weet je... AL die dingen hebben te maken met wat wij als 'zweverig' bestempelen. We voelen en kennen het allemaal, maar geef het een naampie (reiki, tantra,meditatie) en het is zweverig :?

Omdat wij zo nuchter zijn... wij... Westerse mensen... met het Christelijke in ons fundament.

WAAROM zijn dingen die we TOCH stiekem kennen uit onszelf 'zweverig' en dingen die we toekennen aan de God (of; alles buiten onszelf plus dingen die algemeen zijn hier) niet?

Omdat we een mens zijn; en alleen dingen willen accepteren die we kennen of lezen in de algemene media. Maar stiekem is er zoveel dat we bestempelen als 'zweverig' terwijl we dan onbewust zelf 'zweven'.

Wil je nuchter zijn? Doe dan je ogen open!!

Jessebel -niet gelovig, niet bezig met tantra, reiki, etc, EN 24 (niet 40+ dus :roll: )

(dit komt misschien overdreven over... maar voor mij is het een druppel waar ik EVEN mijn bek niet over kan houden :wink: )

frans
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 12 augustus 2001, 1:01
Locatie: Alpha Quadrant

Berichtdoor frans » vr 20 januari 2006, 11:06

"Ademloos" je post gelezen, Jessebel, en het helemaal met je eens. Wie nu nog woorden als geitenwollensok of zweverig wil gebruiken moet wel van zeer goeden huize komen!

FrankPolder
Berichten: 1747
Lid geworden op: zo 03 maart 2002, 2:01
Locatie: op de matras

Berichtdoor FrankPolder » vr 20 januari 2006, 13:28

Jessebel, ik ben het van harte met je eens! Ik ben een radicale atheïst en volbloed rationalist zonder een spoortje gevoel voor religie... maar juist vanuit die houding vind ik het laakbaar alles wat niet overeenstemt met de westerse visie af te doen als zweverigheid of onzin. Het christelijk geloof is, zoals Jessebel terecht zegt, op heel veel punten volstrekt zweverig. In het Oude testament vliegt de ene mystieke ervaring na de andere je om de oren. Vergeleken met die taferelen is het beeld van mannelijke en vrouwelijke energiebanen toch niet erg buitenissig...

Juist tantra lijkt mij heel goed in overeenstemming te brengen met een humanistisch wereldbeeld. Je roept niet de hulp in van een opperwezen, maar je duikt in jezelf. En de gedachte dat je deel uitmaakt van een groter geheel is evenmin anti-rationalistisch. Kortom, voor een rationeel denkend mens is het niet zinnig allerlei denkwijzen en visies zomaar in de hoek te zetten.

En nu maar weer on topic!

Frank

Fiona-
Berichten: 347
Lid geworden op: do 08 september 2005, 19:54
Locatie: Limburg: studente

Berichtdoor Fiona- » vr 20 januari 2006, 13:42

jullie hebben wel gelijk hoor:)

maare ik heb der nu gewoon nog niet zoveel mee, kan toch???
en denk ook niet dat het bij mijn karakter past en ik zoek bij alles gewoon een wetenschappelijk verklaring.. en als die der niet is vind ik het al snel zweverig (ik geloof ook niet in god of in de wedergeboorte)Maar als andere mensen dat wel doen vind ik het prima 8)

Maare maybe als ik wat volwassener ben ga ik het wel leuk vinden wie weet :wink: :wink: :wink:

Fiona-->vertegenwoordiger van geitenwollensokken onderzoekers (saai en duf dus) 8) 8) 8) :lol: :lol:
Proud to be faut

Januce
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 20:48
Locatie: Yr.
Contacteer:

Berichtdoor Januce » vr 20 januari 2006, 13:43

E Btw, manlief was zelf nog niet zo lang geleden redelijk "down to earth" Maar nu ziek ik hem wel vliegen hoor :wink:

Januce - op een wolkje
Mag ik daaruit concluderen dat manlief sinds kort aan de tantra is en in een klein tijdsbestek gelanceerd is.
Dus tantra kan snel tot resultaten leiden .... of zie ik het weer helemaal verkeerd? :roll:

Enne... gaat het op muziek? of juist niet?.
Als ik spreek over "niet zo lang geleden) heb ik het over +- 6-7 maanden. Omdat we heel speciale ervaringen begonnen te krijgen, zijn we er meer over beginnen praten..en verder onderzoeken uiteraard. :wink: Ik had hier al een topic geplaatst over een heel speciale gevoel in mijn ruggengraat...op dat moment is DAT gevoel dus begonnen, en op dit moment ervaren wij alle twee heel aangename momenten zeg maar. Het IS moeilijk om uit te leggen als je het niet ervaren heb...hoe leg je in godsnaam uit aan iemand dat het voelt alsof heel je rug in brand staat? En dat je dat gevoel kan sturen? Is misschien zweverig voor sommigen, maar voor ons is het wel zo...dit voelen wij echt! Als ik zei dat mijn man vroeger redelijk "down to earth" was, bedoelde ik ermee dat hij niets gelooft voor dat hij het zelf gezien heeft, of meegemaakt heeft...Wel, hij heeft het nu meegemaakt, hij voelt het...heel sterk zelf bij momenten. En het leukste van al, hij geniet er enorm van! Ik ook uiteraard, het lijkt alsof we een heel andere evenwicht gevonden hebben in ons relatie...met nieuwe afspraken en nieuwe manieren om met elkaar om te gaan.

Of Tantra snel tot resultaten kan leiden? Tja, het is te zien hoe veel je er mee bezig ben denk ik, en of je er zelf eerst ervaringen gehad heb voor je je er echt in gaan verdiepen. Wij hebben het toevallig ontdekt, nu gaat het voor ons redelijk snel...nieuwe ervaringen (WOOOOOOw.....) enz... :wink:

Jessebel, heel erg bedankt voor je uitleg hier!

Het is inderdaad zo dat de meeste mensen spreken zonder ervaringen...ze hebben het niet gevoeld, dus bestaat het niet. Feit is (voor mij is dit een feit) dat ons lichaam tot veel meer in staat is dan wat wij die ervoor gebruiken. Feit is ook dat de meeste mensen vrijen met de oog op penetratie en ejaculatie....(wat bij ons ook wel gebeurd hoor!) maar geen rekening houden met de rest van de lichaam... Voor ons is heel de lichaam een erogeen zone..en dat mag je heel letterlijk nemen :wink:

Of het gaat met muziek Jipppie? Alles gaat met muziek, je moet alleen de muziek aanpassen aan wat je doet :wink:
Liefde is het enige goud
"Samuel Beckett"

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Berichtdoor Jippie » vr 20 januari 2006, 13:49

De KERK is geen blokkade..een blokkade is de ontkerkte mens zelf omdat hij veel te onrustig is en te veel is ingesteld op materiele dingen..snel. mooi, extreem, vet cool...blablabla.. soms niet eens wetend wat ze zelf zeggen.
Er zijn christelijke kloosters diei ZEN meditatie geven. Kerk en tantra ligt misschien wel dichter bij elkaar dan je denkt.

Nieuwsgierig als ik was ging ik op zoek naar tantra. Ik had er wel eens wat van gehoord en gelezen. Dan verzuip je meteen in een wazige wereld die voor mj totaal onbekend is.
Dus startte ik een topic om te zien of er mensen op het forum zijn die zich hier mee bezig houden. En daarbij zeg ik eerlijk dat ik het vanuit mijn visie en mijn beperkte kennis over tantra, zweverig vind en dat ik wat sceptisch ben. Maar dat wil niet zeggen dat mensen me niet kunnen overtuigen.
Ik zag afgeopen week een inpressie over Marianne Timmer. Zij is steeds op zoek naar "dat gevoel" en dat moet ze hebben om te winnen. Ze kan het niet onder woorden brengen en het gevoel is ook nooit hetzelfde.
Lichaam en geest gaan altijd samen. In de topsport en dus ook in de sex. Je moet denk alleen beter leren samenwerken met die twee.

Ant-Zen
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: België

Berichtdoor Ant-Zen » vr 20 januari 2006, 15:47

Ach ik ben het wel eens met Fiona hoor. Als zij dat zweverig vindt is dat toch haar goed recht. Zelf heb ik ook niets met tantra en al die dingen uit het Oosten (op de Zen-spiritualistische stroming Bukakke na dan) , ik ben immers atheïstisch en ook niet spiritualistisch. Ik kan me ook niets voorstellen rond "mannelijke en vrouwelijke energiebanen". Je hebt veel atheïsten die wel spiritualiteit zoeken (bij een gemis aan een religie?problemen met de "leegte" van de rationaliteit?who knows) , maar zo ben ik niet. Ik sta ook nogal kritisch tov bepaalde vormen spiritualiteit: niet omwille van het gegeven op zich, maar hoe ermee omgegaan wordt (er zit nogal veel geldklopperij tussen). Ik ben ook uit de Vrijzinnige beweging gestapt van toen zij begonnen teksten voor te dragen alla "volg mij naar het licht" etc...

En voor jongeren is tantra en consoorten een ver van mijn bed show: ik ken niemand van mijn leeftijd die daarmee bezig is :D . Het kan toch geen toeval zijn dat vooral 35+ers zich hiermee bezighouden? (ja OK OK, er zijn altijd uitzonderingen, maar je weet wat ik bedoel).

Anyway, live and let live.
bow down before the one you serve.

girl with a pearl earring
Berichten: 129
Lid geworden op: di 26 april 2005, 16:26
Locatie: la ville d'amour

Berichtdoor girl with a pearl earring » vr 20 januari 2006, 16:26

Spiritualiteit onder de vorm van een soort van zelfbezinning moet wel kunnen vind ik. Ik ben niet katholiek gelovig of zo, maar ik denk dat een vorm van geloof wel kan helpen met je gelukkig voelen. Een gemeenschap (sommigen noemen het kerk) kan er op een bepaalde manier toe bijdragen dat men zich goed in zijn vel kan voelen. Er gaat een soort van sociale controle vanuit, die bijvoorbeeld voorkomt dat men vervalt in egoïsme of extreem - materialisme.

Maar dat is dan weer spiritualisme op een ander niveau dan het spiritualisme dat men met tantra associeert. Men is er heel lang vanuit gegaan dat het lichaam geheel van de geest kan worden onderscheiden. Door niet langer dit onderscheid te maken, en het ene boven het andere te stellen, kan men komen tot een soort eenmaking. Zo kan de seksuele zin worden gezien als een beleving die aan het lichaam wordt opgedrongen, het is moeilijk vast te stellen of dit voortkomt uit de geest of het lichaam. En ja waar is men dan met de rationaliteit, vrij zijn in het controleren van onze handelingen?


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 7 gasten