De menopauze

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

De menopauze

Berichtdoor DIE_FORM » do 06 oktober 2005, 9:36

Hey iedereen,

Ik leef sinds kort terug dag in dag uit samen met een vrouw die temidden van haar menopauze zit, nl. mijn moeder. En OMG, dit is dus hopeloos hé: ze staat constant op huilen, heeft allerlei lichamelijke kwaaltjes en ze is compleet lusteloos. Ik heb al zelfs gedacht dat ze een depressie ofzo heeft, ze lijkt zo vreselijk ongelukkig te zijn :( Er zijn ook wel wat problemen thuis dit moment, maar niet van die aard dat ze daar helemaal depressief moet van worden.

Ik vraag mij nu af of hier ook vrouwen zijn die in de menopauze zitten... Wat deden jullie aan die kwaaltjes? Namen jullie pillen, natuurlijke producten, andere oplossingen,...? Hoe hadden jullie het liefst dat jullie omgeving reageert op die moodswings enzo?

Pm'en mag ook, als dit té persoonlijk wordt ofzo.

Ik moet gewoon mijn moeder wat helpen, want hoe ze nu doet, houden we dit hier allemaal niet lang meer vol :?

Alle tips zijn méér dan welkom!

Groet!

DF
So this is permanence, love's shattered pride.
What once was innocence, turned on its side.

Gebruikersavatar
Serendipity
Berichten: 507
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 15:31

Berichtdoor Serendipity » do 06 oktober 2005, 11:11

edit
Laatst gewijzigd door Serendipity op zo 22 maart 2009, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Shit happens.

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » do 06 oktober 2005, 12:36

Mn moeder is daarvoor al eens naar de huisarts geweest, maar die wou afwachten, en daarna bloed nemen. Is dat trouwens de normale gang van zaken, dat ze bloed prikken hiervoor? Ze is wel een angsthaas als het dokters en pillen - zelfs natuurlijke producten - betreft, ik kan haar ook moeilijk ompraten daarin.


En thx voor de site, Serendipity, ziet er leerrijk uit. Nu ik zie hoe mn ma ermee afziet, ga ik ook mijn mening over de menopauze herzien hoor, echt wel... Het lijkt mij inderdaad geen makkelijke periode in het leven van een vrouw :?
So this is permanence, love's shattered pride.
What once was innocence, turned on its side.

BiMyWillow
Berichten: 52
Lid geworden op: di 02 augustus 2005, 10:14
Locatie: saaidorp in Drenthe
Contacteer:

Berichtdoor BiMyWillow » do 06 oktober 2005, 12:55

Nog even mijn bijdrage: mijn moeder heeft veel baat gehad bij Ymea, een product op basis van sojaolie.
Bloedprikken is heel normaal omdat de hormoonspiegel daarmee bepaald kan worden en ook op andere zaken nagekeken kan worden die dezelfde klachten kunnen geven (bloedarmoede bijvoorbeeld of diabetes).
Er is maar een weg en dat is liefde.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » do 06 oktober 2005, 13:23

Jee DieForm... lijkt wel mijn moeder...
Wat goed van je dat je dit topic hebt gemaakt....
(Hmmm mijn ma wil er niets over horen :? )

Ik blijf meelezen.

1 vraagje; hoelang duurt de menopauze gemiddeld?

Jane
Berichten: 40
Lid geworden op: do 14 april 2005, 10:36
Locatie: midden NL

Berichtdoor Jane » do 06 oktober 2005, 19:55

Hoe lang het duurt is bij iedere vrouw weer anders... sommigen doen er wel 10 jaar over! :shock:

Mijn moeder deed er zo'n 6 jaar over maar zolang heb ik niet afgewacht.... ben zodra ik 18 was de deur uit gegaan.
Ze had toen nog 2 jaar te gaan zeg maar maar het was niet te houden :evil:

Nu ben ik 37 en kan door 2 soorten medicijnen al 'genieten' van opvliegers - bijwerking -
Ben gelukkig nog niet aan die beruchte overgang begonnen maar áls ie komt????
REKEN MAAR dat ik dan aan de hormonen ga... ik ben al zo gevoelig en dus sjaggie bij het stijgen/dalen van mijn hormonen, was zo labiel als wat tijdens mijn 2 zwangerschappen....
aanmenooitniet dat ik mijn 'dierbaren' wil aandoen wa ik allemaal met mijn moeder heb moeten doorstaan :roll:

Jane
Berichten: 40
Lid geworden op: do 14 april 2005, 10:36
Locatie: midden NL

Berichtdoor Jane » do 06 oktober 2005, 20:03

Hum... sorrie het ging over tips :oops: :lol:

Mijn moeder vond het fijn als ze zich na zo'n opvlieger of woedebui wat kon opfrissen... altijd lekker dus om even iets te drinken om rustig te worden zodat slachtoffer daar tussen door even kan terug trekken.
Verder schijnt niemand het fijn te vinden as er te veel aandacht aan geschonken wordt.. maar doodzwijgen is helemaal uit de boze :?

mijn tip is ... volg je hart en weeg alles een beetje af, een schepje van dit erbij en van dt en wat minder zo reageren en wat meer zo....
gewoon een beetje een middenweg en vooral je voelsprieten goed uitzetten....
een beetje alsof je zelf liefdesverdriet hebt of bijna ongesteld moet worden... je weet dan ook vaak niet wat je met jezelf aan moet

lieve vrouw
Berichten: 65
Lid geworden op: do 29 september 2005, 12:30
Locatie: twente

Berichtdoor lieve vrouw » zo 09 oktober 2005, 22:20

Hmm..staat mij nog heel wat te wachten dus! :?
Goed....wanneer die overgang/menopauze begint is voor iedereen verschillend,maar dat is ook bij iedereen bekend.
Wat ik me afvraag is of degene die het heeft/krijgt het zelf ook wel in de gaten heeft?
Mijn humeur is ook niet elke dag om over naar huis te schrijven,heb het soms overdreven warm...maar houdt dat dat in dat ik ook zover ben?
Ow...laat ik erbij vertellen dat ik 45 jr ben!

Tevens wil ik nog vermelden dat ik gewoon vind dat het erbij hoort,maar hopelijk hebben mijn medebewoners van dit huis er niet teveel last van.Ik hoop dat ze dan maar even een pot watjes op afel zetten om hun oren te kunnen dichten :lol: .
geniet van het leven....het is toch al kort zat

lieve vrouw
Berichten: 65
Lid geworden op: do 29 september 2005, 12:30
Locatie: twente

Berichtdoor lieve vrouw » zo 09 oktober 2005, 22:23

OOOwwwwwww...wat ik vergeten ben is:
mijn kids zitten nu allemaal in de puberteit :? ....hebben jullie er enig idee van hoeveel energie en ergernis dat bij de moeders des huizes kan opleveren?
Misschien een topicje waard?hihihi
geniet van het leven....het is toch al kort zat

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » ma 10 oktober 2005, 20:28

sorry gedeleted want dit moest een pm zijn .Het was inderdaad nogal persoonlijk , pff :oops:
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » wo 12 oktober 2005, 16:28

Ik ben voor mijn 42e last gaan krijgen van vreemde hitte-aanvallen en onregelmatige cyclus. Het heeft nog minstens 2 jaar geduurd eer ik door had dat ik in de overgang aanbeland was. Ik maakte me zorgen, dacht dat er iets akeligs met me aan de hand was en de huisarts weigerde botweg een uitstrijkje te maken of bloed te prikken. Ik had 2 jaar geleden al een uitstrijkje gehad, ééns in de 5 jaar was genoeg. Ik moest maar eens een keertje terug komen als het langer dan een jaar aanhield en misschien was acupunctuur intussen iets voor me voor me? Toevallig deed haar man dat, of ik het adres wou. Nee, in de overgang kon ik niet zijn, daar was ik veel te jong voor. (Laatst is deze dokter aangeklaagd om een andere redenen. Verbaasde me niet)

Gelukkig ben ik iemand die zich niet makkelijk laat doen in zulke situaties. Ik net zolang gezocht tot ik een gyn vond die me wilde helpen zonder verwijzing en de situatie uitgelegd. Ik bleek al volop in de overgang te zitten en totaal onvruchtbaar te zijn inmiddels met alle bijbehorende lage en hoge hormoonspiegels.

Inmiddels zit ik dus aan 5 jaar lang gemiddeld zo'n 15 opvliegers per dag.
Enigzins vermoeiend moet ik zeggen. Een nacht door slapen zonder wakker te worden met mieren overal in mijn lijf is een zeldzaamheid geworden. Ik heb vaak onverklaarbare spierpijnen overal. En mijn humeur heeft af en toe de neiging om te verduisteren .... als het opsteken van een storm op een mooie zomerdag. In deze zelfde periode is mijn dochter in de puberteit aangekomen. We hebben het erg gezellig zo samen !! :lol: :wink:

En toch vind ik het niet erg. En lijd ik er niet onder. En "lijden" anderen in mijn omgeving er ook niet noemenswaardig onder.

Ik vraag me dat wel eens af waarom dat bij mij zo is en ik zoveel anderen met verschrikkelijke verhalen hoor.
Ik denk dat dat zoals zoveel dingen deels tussen de oren zit.
Ik was namelijk erg blij dat ik nu al in de overgang zat/zit. Het levert me zoveel op. Geen gezeur met voorbehoedsmiddelen meer. Jippie...eindelijk gewone heerlijke vrije sex zonder polonaise van hormonen of condooms.
En mijn libido heeft daar zéér veel baat bij gehad. Nooit meer ongesteld worden! En jong genoeg zijn om hier allemaal volop van te genieten.

Nooit heb ik het gevoel gehad minder vrouw te zijn omdat ik niet meer vruchtbaar ben of omdat ik zogezegd aan het einde van een levensfase zou zijn. Tegendeel.... het werd / wordt nu pas echt leuk !
Ik geniet van mijn lijf meer dan ooit en voel mij vrouwelijker dan ooit en ben mij veel meer een sexueel wezen gaan voelen dan ooit.
Deze fase in mijn leven valt toevallig samen met mijn menopauze.... en maakt dat ik die laatste niet als een vloek maar eerder als een zegen ervaar. ( Ooit wel eens een orgasme en een opvlieger tegelijk gehad ?
Ik kan het iedereen aanraden ! :lol: :lol: )

Ik geniet van slapeloze nachten omdat ik de nacht heerlijk vind om alleen te zijn en al die dingen te doen waar ik overdag niet aan toe kom. Schrijven, lezen, plannen maken, uit het raam naar de sterren staren, met andere slapelozen telefoneren en uren kletsen of gewoon helemaal niets doen. De rust en stilte te hebben om helemaal niets te hoeven en te moeten. Dat geeft me soms meer energie dan een nachtje slapen.

Ik heb het mijn hele lang koud gehad... lage bloeddruk...koude voeten en handen.In de zomer zijn opvliegers een hel... maar in de herfst en winter... .... af en toe ..heerlijk ..heb ik het eindelijk eens lekker warm. :)

Ik geef toe, het is strontvervelend en doodvermoeiend af en toe. En slecht slapen als je toch al moe bent is geen lolletje wanneer er overdag veel van je gevraagd wordt. En je humeur op en neer te voelen gaan als een jojo en anderen daar niet de dupe van te laten worden vergt ijzeren zelfbeheersing :wink: en vergt veel energie.

Maar verder.... overgang? liever vandaag dan morgen ! ... alleen moet het ook wel een keertje stoppen natuurlijk :roll:

Tips:
let op je kleding. Synthetische kleding maakt dat je warmte niet kwijt kunt. Opvliegers zijn eigenlijk niet meer dan een kleine verstoring (halve graad) van je lichaamsthermostaat. Realiseer je dat het niet meer is dan dat. Houd altijd een flesje fris water bij de hand... drinken koelt af en zorgt dat je thermostaat weer snel daalt.

Opvliegers in aanwezigheid van mensen die niet weten wat er met je is kan genante situaties opleveren. Als iemand mij een vraag stelt en ik krijg net op dat moment een vreselijk rode kop is dan vind men dat op z'n minst vreemd. Vooral gewoon zeggen wat er met je gebeurt. Als je dat een paar keer gedaan hebt en merkt dat dat best meevalt dan wordt je daar op den duur ook meer ontspannen in... dat scheelt veel.

Zelfverwennerij is een absolute must tijdens de overgang. Ik laat mij bijv. tegenwoordig met regelmaat masseren, gewoon in een massage winkel in de stad. Dat is echt weldadig en zo ontspannend!
En ... een aangename minnaar. Is goed voor je lijf, je hormonen, het eigen gevoel over je lijf, je humeur.. etc. Doet echt wonderen! Maar ja... dat recept is helaas niet altijd voor iedereen beschikbaar :lol:

Mélixande*

_______________________________________

Wij zijn geen menselijke wezens op een spirituele reis,
maar wij zijn spirituele wezens op een menselijke reis.
________________________________________

*licht ontvlambaar ( letterlijk ! :lol: :oops: :lol: )

Bhodi
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 20 augustus 2004, 15:34

Berichtdoor Bhodi » wo 12 oktober 2005, 16:40

Hallo,

Ik ben 44 jaar en sinds een half jaar in de overgang, dus ik kan erover meepraten. Het is echt geen lolletje af en toe en dan heb ik nog geen eens last van opvliegers (bless me).
Je moet inderdaad proberen veel begrip te kweken voor de gemoedstoestand van je moeder, het kan een hele moeilijke periode zijn voor veel vrouwen. Zowel lichamelijk als geestelijk. Zelf heb ik gauw last van depressies (dit heb ik al mijn hele leven) en door de hormoonschommelingen werd dat weer zo heftig dat ik een anti-depressivum heb gekregen van de huisarts. Heb ik in het verleden ook gehad en ik moet zeggen, het werkt goed en mijn depressie is weg. In het begin van mijn overgang had ik last van slapeloosheid, kribbigheid, pijnlijke borsten en een zekere onverschilligheid (zo van: wat kan mij het schelen!) mede daardoor ben ik weer aan het roken (shit!)

Mijn huisarts heeft mij het homeopathische medicijn Famosan (ik meen van Dr. Vogel) aangeraden, voornamelijk tegen opvliegers, nachtzweten e.d. Hormoontherapie (HRT) is momenteel erg omstreden, omdat het borstkanker kan veroorzaken. Het wordt bijna niet meer voorgeschreven door artsen in verband met de risico's. En het is waar dat wanneer een vrouw ermee stopt, de overgang in zijn volle omvang alsnog zich aandient. Je krijgt het ahw als een boemerang terug.

Komt je moeder wel eens op internet? er is veel info te vinden en op een forum (van genoemde vrouwenovergang.nl) kun je ervaringen uitwisselen en tips vragen.

sterkte voor jou en je moeder!

groet Bhodi
GENIET NOOIT MET MATE

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » wo 12 oktober 2005, 16:47

Komt je moeder wel eens op internet? er is veel info te vinden en op een forum (van genoemde vrouwenovergang.nl) kun je ervaringen uitwisselen en tips vragen.

sterkte voor jou en je moeder!

groet Bhodi

Da's dus het probleem: ze wil alleen maar geloven wat haar huisdokter haar vertelt, en ik weet het niet, maar de huisdokter van mijn moeder :? Ik denk dat er veeeeeeeel betere zijn, maar goed, ik kan haar niet overtuigen om te veranderen. Ze heeft een tijdje Ymea - hoop dat dit correct gespeld is - genomen, maar daar kreeg ze duidelijk nog meer ongemakken van... En het internet :) Mijn moeder kan niet werken met de pc, ze denkt dat die dingen bijten :roll: Dus nu probeer ik haar dingen duidelijk te maken door zaken te zeggen als: "Hé, ik heb "toevallig" op het internet gelezen dat..." Ze moet namelijk niet afweten van mijn Shespot-bestaan, echt niet :wink:

Anyway, meiden, allemaal bedankt voor de tips, mn moeder zal er zeker wat mee zijn!

:kiss:
So this is permanence, love's shattered pride.
What once was innocence, turned on its side.

Rabbi_Yentl
Berichten: 350
Lid geworden op: za 08 oktober 2005, 14:15
Locatie: Oosten van het land, parttime muziekdocente en rabbi in opleiding

Berichtdoor Rabbi_Yentl » wo 12 oktober 2005, 23:59

Die_form,

Mijn moeder is sinds enkele jaren ook in de overgang en heeft ook van die klachten.
Meestal laat ik haar maar gewoon haar gang gaan en gun haar veel rust. Bij mijn moeder werkt dat het beste. Ze zit er zelf heel erg mee, maar weet dat het ooit over zal gaan. Geef haar de tijd en rust, dan help je je moeder denk ik het beste.

Ze gebruikt al heel lang homeopatische middeltjes om het te verminderen, maar bij haar helpen ze niet of nauwelijks.
Is aan het vechten en zal overwinnen!

Mélixande13
Berichten: 969
Lid geworden op: vr 29 november 2002, 2:01
Locatie: midden nederland

Berichtdoor Mélixande13 » zo 05 februari 2006, 22:45

UP

voor seventheaven


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten