Lichtje , ik ben het nochtans in grote lijnen met je eens hoor . Wat me trof en ik niet aanhaalde in de zinswending van Bloemen was ook de "aan en uit" knop .Dat komt omdat een aan en uit knop een eenzijdige handeling is .( sorry Bloemen ,ik weet dat het een beeld is , maar het voelt
bij mij niet zo goed )
Het voorbeeld dat werd aangehaald een mail binnen de 3 dagen of binnen de 3 maand te lezen ook . Wat mij daarin gaat storen is het onduidelijke vooral . ( hoewel ik ook wel begrijp dat dit maar een voorbeeld is )
Laat ik het proberen uitleggen : vrienden hoef ik niet voortdurend te zien om me er bevriend mee te voelen . Ik kan ook respect opbrengen voor het leven van anderen maar ik heb een minimum aan duidelijkheid nodig . Geen verantwoording maar wel bv weten dat mijn mail gelezen werd en eventueel een kort antwoord krijgen in de zin van : ik heb het even heel druk dus ik mail wat minder, en dat zal bij mij niet begrepen worden als "met het groot vuil buiten gezet worden "hoor
grappige uitdrukking trouwens .
De reactie die ik vanmorgen plaatste kwam meer in het licht van : als het om vriendschap gaat en het woord vriendschap gebruikt wordt is het geen aan en uitknop in die zin dat het contact dan niet alleen mag plaats hebben als de ander er behoefte aan heeft . Want dan wordt het een beetje eenzijdig . Even je mails doornemen en bij vriendschappelijke contacten attent blijven op de gevoelswereld van de ander lijkt me een minimum.Anders is het net alsof een vriendin een boodschap op je antwoordapparaat zet en je het helemaal niet nodig vind te reageren .
Daarom hoef je niet voortdurend aan je pc gekluisterd te zitten.
Wat ik bij dit toch ook nog gevoelig medium heb is soms gebrek aan duidelijkheid .
En zoals je terecht zegt irl vriendschappen gaan ook op golven .
Maar te vaak wordt volgens mij op internet te licht met "woorden " omgesprongen en dan lees je vaak getuigenissen van mensen daarover met heel wat teleurstellingen .
Wat ik wilde duidelijk maken met m'n voorbeeld over die chatboxvriend is dat hij "virtueel " teder wou zijn daar waar hij dat irl niet zou geweest zijn. En dat hij niet kon begrijpen dat ik dat virtueel niet kon hebben omdat ik niet op die golflengte was en er ook geen aanleiding voor gaf .Ik ben lang niet teder met veel vrienden .
Ik weet niet of ik dit goed uitleg , ik bedoel er alleen mee dat als ik iemand waar ik virtueel contact mee heb als vriend beschouw en omgekeerd het ook zo is , dat mijn gedrag dan niet anders moet worden dan met irl vrienden , misschien wel nog omzichtiger qua duidelijkheid .
Anderzijds kunnen mooie woorden verwachtingen scheppen en teleurstellen als het
alleen maar woorden blijven .Woorden, woorden , tot nu toe vrijwat het enige virtuele aspect .
Moeilijk uit te leggen allemaal
En wat je zegt : nu is het even genoeg kan ik best begrijpen hoor en soms is het ook moeilijk een
evenwicht te houden tussen wat je passies en je bezigheden zijn en je relaties met de mensen die je omringen en de langere afstandscontacten die je dank zij internet ook kan houden en die ook heel boeiend zijn .
het is wat lang en nog niet echt zoals ik het zou willen uitdrukken .