Ik vind vraag 1a wel leuk, maar geen goede vraag om de redenen die Robb noemt. Causaliteit is in de sociale wetenschappen nauwelijks aan te tonen, en hier al helemaal niet. Ik denk zelfs dat met een zeer goede operationalisatie de vraag gewoon niet te onderzoeken is. Of de taak van verduidelijken en operationaliseren van de vraagstelling bij Shespot of de Wetenschapsagenda ligt, weet ik niet.
Vraag 1b geldt al helemaal voor wat ik net heb opeschreven. Erg onrealistisch.
Wie heeft er meer verstand van onderzoek dan ik, die hierop kan aanvullen of kan betwisten?
Ik heb wel wat gezocht, maar kan niets vinden. Daarentegen moest ik wel denken uit een
onderzoek uit 2013 waar psychologische kenmerken werden onderzocht van mensen die aan BDSM doen. In tegenstelling tot de publieke opinie over BDSM bleek daaruit dat BDSM'ers een hogere mate van welbevinden hadden, minder neurotisch zijn, meer extravert, zich meer bewust van zichzelf zijn en minder gevoelig zijn voor afwijzing. Ook eerder onderzoek heeft aangetoond dat mensen die aan bdsm doen meer psychologisch sterker zijn en meer interpersoonlijke kwaliteiten bezitten.
Je zou kunnen beargumenteren (en in het artikel wordt dit ook benoemd), dat bdsm'ers deelnemers aanbdsm activiteiten vraagt om seksuel bewustzijn en acceptatie van hun eigen seksuele orientaties. bdsm'ers hebben ook meer nieuwe seksuele ervaringen. Er is dus misschien wel wat te zeggen voor een indirecte link tussen seksueel en psychologisch functioneren. Ook in dat artikel wordt onderzoek aangehaald naar de relatie tussen seksualiteit en Big Five persoonlijkheidskenmerken. Zo is er een positief verband tussen beleefde seksuele aantrekkelijkheid en extraversie, en neuroticisme negatief gelinkt met huwelijkse stabiliteit en tevredenheid (wat bepaald niet hetzelfde is als seksleven).
Hoewel ik hierboven grotendeels indirecte hypothetische verbanden beschrijf, en dit niet gaat over maatschappelijk functioneren, misschien toch wel interessant. Wat ik me afvraag is of als Shespot bovenstaande vragen echt had bedoeld voor de Wetenschapsagenda, Katja zelf ook een idee heeft van wat er is te verstaan onder goed seksleven en maatschappelijk functioneren. Ik vraag me af of zelfs wetenschappers op dit terrein iets hebben wat ook maar enigszins in de buurt komt van een definitie van 'goed seksleven.'
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince