Nelly:
Mijn observatie is dat er veel @Spiritueel gedoe is (of het nu een godsdienst is of niet) waarbij gedachten/theorie als feiten/ gevoelens worden gepresenteerd.
Voorbeeld: men vind zichzelf liefdevol, terwijl men stilzwijgend en nors in een kille ruimte naar een verzonnen verhaal zit te luisteren.
Mi. is echte spiritualiteit iets voelen/ ervaren (komt soms voor) en de rest is: willen dat je iets voelt of ervaart. Van dat soort spiritueel gedoe komen mensen inderdaad steeds verder 'in hun hoofd' te zitten & steeds verder van hun lichaam en het 'gewone leven' vandaan. Maar dan blijft nog steeds de vraag: waarom doet iemand dat???
Vanaf het begin van deze thread heb ik precies gedacht aan dit aspect, al kon ik het niet zo goed in woorden omzetten als Nelly. Misschien is de vrouw van de TS niet zo, maar het doet mij er wel een beetje aan denken. Maar wij lezen hier idd maar één kant, dus het is maar een bijdrage waar de TS misschien iets mee kan of niet.
Soms denk ik weleens dat het beroep dat we kiezen (als we kunnen kiezen) onszelf reflecteert. Bv. sommige psychologen die dat zijn gaan studeren om zichzelf te begrijpen omdat zijzelf psychologische problemen hebben (natuurlijk is dat maar een percentage), en ook de yogaleraren die dat zijn gaan doen omdat ze spiritualiteit zochten. Ik ken drie yogaleraressen (zegt statistisch ook niet zoveel, maar goed), en die praten heel zacht en lief maar uiten zich dan opeens agressief. Alsof ze eigenlijk helemaal niet blij zijn met het leven, een beetje moeilijk uit te leggen. Ze hebben iets agressiefs in zich. (Ik ken ook twee eh, online yogamensen die gewoon lekker in hun vel zitten) Ook sommige spirituele groepjes zijn vaak mensen die met veel moeite hun spiritualiteit of "echte zelf" ofzo aan het zoeken zijn, en zulk soort dingen vind je juist niet als je zo hardnekkig zoekt. Ikzelf ga spirituele groepjes met een grote boog uit de weg. Maar doe wel yoga...mmm...
Ja, ik heb dat wel nodig omdat ik hypernerveus ben en in mijn hoofd ga zitten. Anderen die geen yoga doen omdat ze daar geen behoefte aan hebben zouden weleens evenwichtiger dan ik kunnen zijn. (Waarschijnlijk.) Er zit wel wat in, denk ik.
In elk geval, ik dacht, ik deel hier eens een grappige parodie op dat soort van "spiritueel gedoe":
https://www.youtube.com/watch?v=1kDso5ElFRg" onclick="window.open(this.href);return false;