Hoi Suzette,
Ja, liefdesverdriet is toch al een zure appel waar ze door moet nu, kan toch erg heftig zijn en als je zo jong bent heb je nog niet de ervaring dat dat meestal ook overgaat, na verloop van tijd en vele tranen...
Lijkt me toch niet makkelijk voor je dochter, anders-zijn terwijl je op die leeftijd zo hard zoekende bent naar je identiteit, en alhoewel ik zelf ruimdenkende jongeren in huis heb, ze opgegroeid zijn met homokoppel in familie, merk ik toch dat er in de jongerengroepen nog altijd niet evident en/of gewoon wordt gedaan over anders-geaard-zijn...
En inderdaad, niet elke jongere praat vlot met zijn ouders over echt persoonlijke dingen, ik zou zeggen, stel je open, toon dat je betrokken bent, zoals je nu ook doet... en laat haar zelf komen...
Ikzelf durf wel es een artikel op de kids hun bureau leggen, of een link noteren, zelfs toevallig een boek laten rondslingeren ergens... is me al paar keer gelukt op die manier...
toitoitoi
Dat dus: niet anders willen zijn, er vooral bij horen. En daar heeft ze vroeger nooit last van gehad, ze was altijd al wel anders, voorkeur voor andere kleren en muziek op jonge leeftijd. Had nooit zozeer de behoefte om ergens bij te horen maar dat heeft haar nogal hard onderuit gehaald zeg maar verleden jaar.
Nu ontdekt ze dat het niet of-of is maar dat het ene het andere niet uitsluit.
Wat ik wel grappig vond, of opvallend dan, was dat ze ver voor de bekentenis een keer met mij een aantal docenten zat door te nemen. hoe ze er uitzagen, hoe ze les gaven, evt hobby's enzo en bij 2 docenten noemde dat die homosexueel zijn (een man en een vrouw).
Ik beaamde dat vanuit mijn gevoel, zij wist het. Ze vroeg toen hoe ik dat aanvoelde want zij wist het omdat het bij deze docenten wel eens ter sprake was gekomen. Ik heb mijn tong toen afgebeten en niet gezegd dat ik dat bij haar (=dochter) ook niet kon zeggen want ze had het er nog niet over gehad immers.
Toen ze het homo-zijn vertelde kwam ze op dat gesprek terug (was maanden daarvoor), om nogmaals te vragen hoe ik dat 'wist' want zij had dus haar neus nogal gestoten en verliefdheid vanuit haar kant verward met een warme vriendschap vanuit dat meisje. Ze vond dat namelijk heel naar en zei dat ze bang was dat haar dat vaker zou overkomen.
Ik kon, heel suf, alleen maar zeggen dat ik dat blijkbaar aanvoel zonder echte aanleiding. Op mijn werk, in mijn vriendenkring en op de sportclub is het me nog nooit overkomen dat ik daarover verbaasd ben geweest. En het is niet zo dat ik mensen zodanig indeel maar ach, ik 'wist' het gewoon.
en ik denk dat ik dat onderliggend met deze post bedoel, naast idd mijn verhaal ff kwijt willen Possiblyme
Dat ze met homo's in aanraking komt en wellicht daar ook een 6de zintuig voor ontwikkeld?
Dochterlief zit nog in een zeer flinke crisis (de homosexualiteit is daar slechts een miniem deel van, de onbeantwoorde liefde an sich een wat groter deel) waardoor de situatie niet 'normaal' is zeg maar. Dat maakt het wel wat lastiger maar niet onoverkomelijk.
Ik wroet nog even hoe het subtiel aan te pakken want ik denk dat we een evenwicht moeten vinden om het er niet over te hebben (pubers he) en haar te helpen
Dank voor alle input lieverds!, hier en prive