Wat mooi Dominique!
En inderdaad het is geen midlife crisis, maar een
awakening!
Daar zat ik dan op de bank eind 1995. Een paar maanden geleden 40 geworden, wat heel moeilijk voor me was (nu weet ik waarom), met een echtgenoot die al 5 jaar woonde en werkte in Den Haag en twee jongens van 8 en 10.
Was dat het nu?
Ik was al jaren bezig met nadenken, over hoe ik wilde dat mijn leven eruit zag.
Mijn leven was, door de week voor de kinderen zorgen, mijn werk en mijn huishouden doen en verder eigenlijk helemaal niets!
En niemand, maar ook werkelijk niemand om over mijn onrust te praten. (She bestond toen nog niet Venus
). Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik er gewoon niet over kòn praten. Hoe kon ik een relatie met een man en twee mooie zoons in twijfel trekken? Onbestaanbaar!
En ik geloof dat ik het net zo als Vir gedaan heb.
Op een gegeven moment was het gewoon op.
Ik weet nog heel goed dat ik toen dacht: ‘Dan maar liever alleen’.
Voor Kerst heb ik het hem verteld. Au!
Ik had het Kerstdiner al klaar; mijn schoonouders zouden komen eten; de kerstboom stond er al, maar die is nooit opgetuigd geweest. En toen…. Helemaal niets.
Ik heb schriften volgeschreven, mijn gevoelens neergepend; ik kon ze immers niet delen.
Maar idd, ik was liever alleen dan een leven te moeten delen met iemand die, naar mijn gevoel, mij niet waardeerde als het mens dat ik was.
Ik ‘mocht’ blijven werken, ik was een goede huisvrouw en moeder (mijn beleving), maar was dat wat ik wilde?
Neen!
Nu bijna 15 jaar later…
Hoe kijk ik daar op terug?
Toen was de eerste keer dat ik voor mezelf gekozen heb. Ik ben daar trots op. Ik heb daarna veel doorgemaakt (gewoon omdat ik nog niets had meegemaakt), heb verdriet gehad en ben gewoon doorgegaan met ‘fouten’ maken.
Ik heb me gelukkig wel kunnen ontwikkelen op de manier die ik wilde. Ik ben heel, ik ben een mens dat met zichzelf kan leven (you get my drift Dominique?).
Ik heb een nieuwe liefde en we doen het in onze relatie als de ‘egeltjes’; beschadigd als wij beiden zijn. Maar we doen het zoals wij beiden willen.
En dat is pure winst.
Daar waar ik op mijn 40e dacht dat ik ‘on the shelf’ terecht zou komen (wie wil nu een vrouw van 40+ met twee kinderen?) is mijn leven beter geworden. Omdat ik geleerd heb vanuit mezelf te denken. Niet meer er ‘zijn’ voor anderen, maar ook eens aan mezelf denken.
Ik heb er ruim drie jaar over gedaan om die keuze te maken. Dat had alles met mijzelf te maken. Ik durfde niet, ik leefde teveel in het stramien dat ik meegekregen had.
Maar uiteindelijk ben ik heel erg blij met de keuze die ik gemaakt heb.
In mijn geval was het scheiden. Dat hoeft natuurlijk niet; ik lees dat Dominique het anders gedaan heeft (WTG girl!)
Iedereen gaat op zoek naar zijn of haar eigen oplossingen.
En weet je, uiteindelijk lukt het.
Fuut.
(pffffuut, kwetsbaar)