ASMR, wie is er bekend mee?

Moderators: Oceann, JanWbr

Bear
Berichten: 11
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 18:58
Locatie: Drenthe

ASMR, wie is er bekend mee?

Berichtdoor Bear » ma 24 augustus 2015, 20:13

Geen idee waar dit te plaatsen .. dus doe ik het maar hier:

Onlangs kwam ik via Youtube op het fenomeen ASMR terecht.

Ik weet niet precies wat de exacte definitie is, maar volgens mij heeft het te maken met geluiden en hoe die bepaalde hersenactiviteit kunnen 'triggeren', danwel een prettig gevoel stimuleren.

Er zijn opvallend veel kanalen gewijd aan ASMR. De filmpjes die je ziet zijn vaak massages, of rollenspellen. Om het echt te begrijpen raad ik jullie aan even op Youtube te kijken.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, want ik merk zelf dat ik bij sommige filmpjes behoorlijk geïrriteerd kan raken, terwijl anderen me weer helpen een innerlijke rust te geven waardoor ik me beter kan concentreren op van alles en nog wat. Aan de comments te zien zijn er ook een boel mensen die opgewonden raken van dit verschijnsel, wat ik zelf dan weer niet heb.

Groetjes,


Bear

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: ASMR, wie is er bekend mee?

Berichtdoor Snoozie » di 25 augustus 2015, 9:26

Hierbij de uitleg zoals ik die vond op het www.

ASMR, of Autonomous Sensory Meridian Response, is het fenomeen waarbij mensen door bepaalde audiovisuele prikkels een tinteling in hun achterhoofd voelen, die zich kan verspreiden naar de rug en armen en soms gepaard gaat met het zien van lichtflitsen. Wat zo’n ‘braingasm’ veroorzaakt verschilt per persoon, maar veelvoorkomende ASMR-triggers zijn fluisteren, knisperende, tikkende, schurende of schrapende geluidjes en gedetailleerde beschrijvingen van alledaagse taken of spullen.

Omdat er nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, weet niemand precies hoe lang ASMR al bestaat, wat het veroorzaakt, waarom sommige mensen er wel en sommigen er niet gevoelig voor zijn, of hoeveel mensen het hebben. Wat wel zeker is, is dat er genoeg ASMR-enthousiastelingen zijn om ervoor te zorgen dat YouTube-kanalen als ASMRequests duizenden subscribers hebben, en sommige fluisterfilmpjes bijna een half miljoen keer bekeken zijn.

En omdat er door TS gevraagd wordt wat anderen er van vinden, ik word er wild van. Het doet me helemaal niets om er naar te kijken, behalve irriteren... De kans dat ik het dus ooit zal ondergaan is op basis van het voorhanden zijnde beeldmateriaal zo goed als nihil.

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: ASMR, wie is er bekend mee?

Berichtdoor zee » do 27 augustus 2015, 13:45

Als kind ervoer ik soms een hoogst merkwaardig doch heerlijk gevoel van verstilling als ik mijn tante zag breien. Het getik van de pennen, het geluid - ik kon het niet verklaren maar werd er totaal rustig en gelukkig van, stopte met dingen doen, en keek alleen maar. Ik voelde inderdaad een soort van "hoofdmassagegevoel" op mijn hoofdhuid, en kon eindeloos naar dat breien kijken.

Ik begrijp nu dat dit fenomeen ASMR heet.
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Re: ASMR, wie is er bekend mee?

Berichtdoor Massie » vr 28 augustus 2015, 16:42

Oh verrek is dat het, ik wist niet dat er een naam voor was!
Ik heb dat met het omslaan van papier, als iemand een boek bekijkt en de bladen omslaat, daar kan ik in een soort van trans van raken, ik vind dat een lekker geluid.
Net als vroeger de glazenwasser de ramen ging zemen, dat vond ik ook zo'n geluid, daar ging ik gewoon voor zitten.
Het geluid van iemand die schrijft met een pen op papier, ook zoiets, en dan het liefst een pen die een heel klein beetje een tikje geeft als de punt op het papier terecht komt.
Ik snap dat helemaal van die breipennen Zee!
Wat grappig!

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: ASMR, wie is er bekend mee?

Berichtdoor zee » vr 28 augustus 2015, 16:59

Met bladzijden omslaan heb ik dat ook, nou je het zegt - kijken naar hoe iemand leest, of nog beter: geconcentreerd leest of pagina's doorzoekt (op het gemeentehuis eens helemaal verstild geraakt toen een ambtenaar voor mij een of ander dik archiefboek ging doorpluizen, op zoek naar een oud adres).

Precies zoals jij het zegt Massie, een soort van in trance raken - heel apart doch prettig gevoel...
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry


Terug naar “Wetenschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten