Polyamoreus?

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Polyamoreus?

Berichtdoor Lord Chatterley » za 25 juli 2015, 2:58

Ik ken twee vrouwen die zichzelf 'polyamoreus' noemen. Had er nog nooit van gehoord. Komt er op neer dat ze als volgt redeneren: 'Een mens kan op meerdere personen tegelijk verliefd zijn en moet dat ook fysiek kunnen beleven.' Met andere woorden: in een huwelijk dat ontdekken kan nogal wat gedoe geven. Immers onze cultuur heeft dmv een sociaal contract bepaald dat als je getrouwd bent, het dan ook alleen met elkaar houdt. En dat belooft men elkaar ook in een relatie. 'Ik heb het alleenrecht op jou' en 'jij mag je niet verliefd worden op een ander.' Lijkt me eigenlijk een raar fenomeen: de cultuur dwingt iets af terwijl de natuur zijn (haar?) eigen weg gaat. Van de andere kant: is polyamoreus niet gewoon het 'opleuken' van vreemd willen gaan, maar daar een verheven klinkend argument voor willen hebben? En zijn er ook polyamoreuze mannen? Of mannen die ervaring hebben met een vrouw die ineens ontdekt dat ze polyamoreus is? Of vice versa?
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Polyamoreus?

Berichtdoor Jippie » za 25 juli 2015, 11:06

Ik heb dit onderwerp hier heel vaak voorbij zien komen.. probeer de zoekfunctie eens.

en ja, je kan gemakkelijk verliefd zijn op twee vrouwen. Maar je maakt je leven erg gecompliceerd als je daar aan toe geeft.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Polyamoreus?

Berichtdoor Lord Chatterley » zo 26 juli 2015, 2:02

Ik heb dit onderwerp hier heel vaak voorbij zien komen.. probeer de zoekfunctie eens.

en ja, je kan gemakkelijk verliefd zijn op twee vrouwen. Maar je maakt je leven erg gecompliceerd als je daar aan toe geeft.
Ai. Zal ik doen: zoeken. Kan ik als topicstarter deze draad verwijderen? Is op deze manier slechts vervuiling.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Polyamoreus?

Berichtdoor Anwen » zo 26 juli 2015, 10:17

Van de andere kant: is polyamoreus niet gewoon het 'opleuken' van vreemd willen gaan, maar daar een verheven klinkend argument voor willen hebben?
Dat zou ik zelf zeker niet zo zeggen, maar ik ken wel diverse mensen die het hoge percentage cijfers over vreemdgangers gebruikt als argument voor non-monogamie. Zo van: 'zie je wel dat de mens van nature niet monogaam is, want we gaan vreemd bij de vleet! We zijn er niet voor gemaakt om altijd bij dezelfde te blijven.'

Ik vind zelf dat iets waar je zelf van voelt dat het goed is, een normale menselijke variatie, niet hoeft te beargumenteren. Maar als ik het zou moeten doen zou ik inderdaad niet dat soort woorden kiezen.

Ik ken zat polyamoreuze mannen. En mannen die ervaring hebben met een vrouw die ontdekte dat er misschien wel meer is dan 'ik hou van jou en neuk daarom met niemand anders.' Mijn ex bijvoorbeeld. Die redelijk flipte, maar da's een ander verhaal.
en ja, je kan gemakkelijk verliefd zijn op twee vrouwen. Maar je maakt je leven erg gecompliceerd als je daar aan toe geeft.
Ik neem aan dat je het hebt over jouw leven. :wink:
Voor mij is het leven niet zo gecompliceerd, voor de meeste poly mensen die ik ken niet.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

EstherC
Berichten: 5079
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Polyamoreus?

Berichtdoor EstherC » zo 26 juli 2015, 11:01

Polyamorie is zeker niet voorbehouden aan vrouwen. In het verleden heb ik via een forum over dit onderwerp ook met veel mannen contact gehad hierover.
Zelf heb ik ook een tijd een polyamoreuze relatie gehad. Ik was getrouwd en had daarnaast een vriend die ik regelmatig zag. Eigenlijk was dat helemaal niet gecompliceerd, juist heel makkelijk. We waren met z'n drieën op de hoogte van wat er speelde en het vertrouwen tussen ons was heel groot.
Voor mij is het wel een soort relatie-ideaal. Vooral het open en eerlijke aspect vind ik daarin zo fijn. Je bent eerlijk tegen elkaar en er is respect voor ieders gevoel. En natuurlijk is het een kwestie van zeer goed communiceren, maar eigenlijk geldt dat voor elke relatie.
Dream it. Wish it. Do it!

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Polyamoreus?

Berichtdoor Mar » zo 26 juli 2015, 13:17

L.C.,
Zelf maak ik onderscheid tussen verliefdheid en liefde. Verliefdheid zie en ervaar ik als dwingend, soms is het een vleermuis, soms een vlinder. Liefde, als dat woord zo valt lijkt het wel een ding, maar is het niet meer een werkwoord? (retorisch, ik weet het). Verliefdheid geeft (gaf mij) een gigantische boost. Zonder sturing wordt dat dramatisch en liefde/liefhebben is dan een prettig sturend mechanisme.

Nee, poly-amoury is niet sekse-specifiek.
Je hoeft het ook niet allemaal (zelf) te dóén om bekender met het fenomeen te worden, al maakt je eigen invalshoek natuurlijk wel wat uit. Als in: Ben je onderdeel van het trio/kwartet of ben je toeschouwer? Ergens doorheen gaan is anders dan het langszij (er)varen.
Ontdekken dat je basispartner niet of niet meer de énige is, kan voor beide partijen een schok zijn. Zonder een taal en openheid ervoor communiceert het extra moeilijk.

Jippie heeft overigens wel gelijk: er is op She het nodige over geschreven.
In de Kroonjuwelen en in het Archief zijn er inhoudsvolle topics over.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Polyamoreus?

Berichtdoor Jippie » zo 26 juli 2015, 19:14

en ja, je kan gemakkelijk verliefd zijn op twee vrouwen. Maar je maakt je leven erg gecompliceerd als je daar aan toe geeft.
Ik neem aan dat je het hebt over jouw leven. :wink:
Voor mij is het leven niet zo gecompliceerd, voor de meeste poly mensen die ik ken niet.
Je kan gemakkelijk van meerdere mensen houden. Het venijn zit in het woord verliefd.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Polyamoreus?

Berichtdoor Mar » ma 27 juli 2015, 11:00

Kan ik als topicstarter deze draad verwijderen?
Dat kan en het mag, maar is het nodig?
Ik vind van niet!
Samen lopen door omstandigheden


Terug naar “Polyamorie, Open Relaties, Swingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten