Open huwelijk.

Moderators: Xenia, JanWbr

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Mar » do 15 mei 2014, 11:03

Maar wel een heel fijne manier om het leven te leven, LM'tje :)
Niet als het een norm gaat worden. Dan is het een ballast.
[het: open minded leven met als toegift open huwelijken aangaan]
Samen lopen door omstandigheden

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor LittleMonkey » do 15 mei 2014, 11:06

Ik veroordeel zijn levenswijze ook niet, integendeel. Ik vond hem alleen wel erg stellig ;)
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Laars » do 15 mei 2014, 11:13

Eh Mar? ik begrijp je nie heulemaal? :)
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zee » do 15 mei 2014, 11:40

Een norm is ook maar iets van buiten, waar je je al naar gelang je gevoeligheid ervoor naar schikt of niet.
Je kunt denk ik wel zeggen: hier wordt ik niet blij van, ik word ongelukkig als je met die of dat doorgaat. Dan laat je het aan de ander om te beslissen wat prevaleert: het eigen verlangen of het verdriet van de ander.

Verbieden is simpelweg een hek zetten en de ander beletten eroverheen te gaan. Dan laat je de ander niet de keus maar handel je (op basis van angst voor verlies of eenzaamheid) als autoriteit naar de ander.
Dan wint de angst (je mag hem niet meer zien) maar lost dat iets op...?
Het verlangen blijft, nu ingekapseld en opgesloten.
Crux is idd erover praten, om te beginnen je verlangens uiten in openheid naar elkaar, zonder er meteen gehoor aan te moeten geven.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Snoozie » do 15 mei 2014, 11:44

Het verlangen blijft, nu ingekapseld en opgesloten.

Zee
Knullige vergelijking, maar een kind dat iets verboden wordt wil ook alleen maar dat ene, het verbodene.
Een partner iets verbieden lijkt me ernstige stof tot nadenken én voer voor een heel diepgaande communicatie.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor droomvlinder » do 15 mei 2014, 12:00

Zee, je verwoord exact wat ik bedoelde. Ik denk dat het anders geklonken had indien Ciskes had geschreven : mijn partner vraagt me nu het contact te stoppen.
Dit zou blijk geven van een evenwichtig dialoog.
Een onvolwassen iemand of iemand die jammer genoeg niet meer autonoom is kan je en moet je wel sommige dingen verbieden.
Je kan je grenzen aangeven , en zeggen voor mij ga dit te ver : dit kan ik niet hebben .
Eens met Mar dat bedrogen mensen vaak gaan verkrampen, en dat ze dan eventueel een bezitterig gedrag kunnen vertonen, dat moet ook niet verweten worden maar in acht genomen en verzorgd .

Ik doe geen pleidooi voor open huwelijk of polyamorie, wat dit betreft kan ik alleen voor mezelf spreken.
In onze maatschappij is een gesloten huwelijk de norm . Of dit daarom dialoog of trouw brengt blijft me een open vraag, ik ken weinig mensen die 40 jaar hondstrouw bleven ook al verbiedt hun partner intiem contact met anderen.Ik ken er echter veel die nog samen zijn dank zij veel dialoog, veel schipperen en veel respect en liefde voor de partner(s)
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » do 15 mei 2014, 12:49

Bedankt voor de antwoorden.
Dit hoofdstuk is bij ons zeker nog niet afgesloten. (toch niet van mijn kant)
Wij hebben beiden weinig sekspartners gehad in het verleden, dus wat ik wil, wilt mijn partner ook (seks met iemand anders).
Hij zegt dat dit perfect kan, seks zonder gevoelens enkel lust.
Maar blijkbaar kan ik dat niet.
Maar ik ben wel zeker van mijn partner en van mijn gezin...en alles wat we al opgebouwd hebben. Onze relatie is speciaal. (vergeleken met andere koppels uit onze vriendenkring)
Het zit supergoed op alle vlak, we trouwen in juni! We hebben gekozen om voor altijd bij elkaar te blijven.
Het zou toch jammer zijn dat we nooit nog met iemand anders seks kunnen hebben.

Ik wil mijn 'kandidaat' terug. Wil hem beter leren kennen, genieten van zijn aandacht en dan de volgende stap heel graag met hem beleven.

Voor mijn vriend zet ik nu graag een stap achteruit. Hij is mijn prioriteit! Wil hem niet kwetsen.
Maar er zullen zeker nog gesprekjes volgen. Ik hoop dat hij bijdraait en dat hij mij kan vertrouwen, ook al zijn er gevoelens, hij moet weten dat hij mijn nr. 1 is.
En met die andere persoon hoop ik er (ben ik bijna zeker van) een mooie vriendschap aan over te houden.[/size]
Laatst gewijzigd door Ciskes op do 15 mei 2014, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » do 15 mei 2014, 12:50

Ik wil wel nog eens meegeven dat ik geen relatie wil met die andere persoon.
Groetjes,
Ciskes

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Mar » do 15 mei 2014, 19:08

Eh Mar? ik begrijp je nie heulemaal? :)
Dat komt mss omdat ik op LM reageerde ?! :idea:
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zee » do 15 mei 2014, 19:45

Je kunt het uitstekend verwoorden Ciskes, dat zal jou van pas komen in een goede dialoog met je nr. 1.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Massie » do 15 mei 2014, 20:00



Ik wil mijn 'kandidaat' terug. Wil hem beter leren kennen, genieten van zijn aandacht en dan de volgende stap heel graag met hem beleven.
Klinkt misschien stom, maar zit hier misschien de 'fout' die je partner ziet?
Beter leren kennen, genieten van zijn aandacht?

Dat is al veel meer dan seks alleen.
Seks alleen kan wat mij betreft zonder gevoel, lust is de drijfveer!
Maar beter leren kennen en genieten van aandacht gaat al veel meer richting gevoel hebben voor, gevoel delen met, snap je wat ik bedoel?
En dat kan misschien bedreigend zijn voor een partner.

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » do 15 mei 2014, 21:13

Ja, dat is zo.
Ah, ik mag nu geen contact meer met hem, dus die gevoelens zullen sowieso weggaan. Waar ik ook altijd heb ik geloofd. Mijn relatie is sterker dan die gevoelens.
T zal wel aan mij liggen en wachten op iemand waar ik wel lust voor voel en geen gevoelens. Ben benieuwd hoeveel jaar ik nu nog moet wachten :-/
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zee » do 15 mei 2014, 22:41

Ciskes, ik ben weliswaar een romanticus in zulke zaken, en ik wil niet een goed huwelijk naar de knoppen helpen, maar toch even mijn gevoel hierover...

Los van elke norm, zedelijk gebod, huwelijkseed of moraal : eenieder die mij waarachtig in mijn hart raakt en binnenkomt doet ertoe. Zoveel kom ik er niet tegen die dat klaarspelen, in de beperkte tijd van leven die ons gegeven is. Sommigen vallen ook nog eens voortijdig en voor altijd weg...
Dat kunnen ervaren door iemand maakt mij wezenlijk gelukkig, en gaat ver voorbij trivialiteiten als wel of geen sex. Een waarachtig gevoel voor iemand koesteren is zoveel meer dan dat.
Ik vind in beginsel dat we ons hart meer zouden moeten openstellen voor elkaar, en niet te snel moeten afsluiten. Hoewel afsluiten veiliger is dan met vallen en opstaan liefde, twijfel en risico's toelaten.

Hoe ik daarmee deal in verhouding tot mijn lief, kinderen, familie, andere dierbaren - dat zijn keuzes, voortkomend uit de afweging van de belangen en begrip voor de emoties van alle betrokkenen.
Dat kan in de uitwerking van alles inhouden: van een zuivere platonische vriendschap tot alles erop en eraan. En dat kan in de tijd bezien ook nog eens evolueren, al naar gelang hoe ieders leven verloopt en ontwikkelt.
Ik weet alleen dat elke keuze de mijne is, en dat ik daar ten volle voor verantwoordelijk ben. Die verantwoordelijkheid dwingt mij tot nadenken, afwegen, uit liefde afzien van, of juist ervoor gaan... Uit liefde dienen, of genoegen nemen met maar een deel van de mogelijkheden... Er zijn zoveel tussenwegen.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
zucht62
Berichten: 1636
Lid geworden op: zo 22 december 2013, 13:28

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zucht62 » do 15 mei 2014, 23:54

Pfff Zee, ik heb geen open huwelijk.
Was het maar zo'n feest.
Maar wat kan ik mij vinden in jouw posting.
Mensen die mij raken in welk opzicht dan ook,
zijn mij dierbaar!!
Daar sta ik voor open en geniet ervan.
Life's too short !!
Only dead fish go with the flow.

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » zo 25 mei 2014, 22:47

Mag ik jullie dan vragen of gevoelens dan echt niet kunnen als je seks zou hebben met iemand anders? Bij verschillende fora over 'open relaties' staat er - van zodra er gevoelens komen voor de ander moet je dit stoppen, blokkeren en alle contact vermijden.
Is dit dan het beste? Een basisregel die veel voorkomt als je kiest voor een 'open relatie'? Wat zijn jullie meningen hierover? Hebben jullie ook diezelfde regel?

Hier liet ook al iemand weten dat lust en verliefdheid dicht tegen elkaar liggen. Mss zijn het dan wel lustgevoelens die we hebben tov elkaar, want tenslotte kiezen we allebei voor onze relatie. Ik ben 100% zeker van mijn vriend. Ook al zijn er 'gevoelens' (welke dan ook) voor die ander, toch kies ik met heel m'n hart voor mijn relatie!
Groetjes,
Ciskes


Terug naar “Polyamorie, Open Relaties, Swingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten