Open huwelijk.

Moderators: Xenia, JanWbr

merel.arianne
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 april 2014, 20:45

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor merel.arianne » di 29 april 2014, 21:00

Een open huwelijk klinkt ideaal, juist om het seksleven een beetje spice te geven... Maar hoe verhoud dat zich in een open relatie vraag ik me dan af. Moet je als stel niet gewoon ontzettend sterk in je schoenen staan, seks én liefde weten te scheiden want anders is het gedoemd te mislukken? Of zie ik dit te 'negatief' in?

Gebruikersavatar
boku
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 10 januari 2011, 2:18
Locatie: Tilburg

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor boku » di 29 april 2014, 21:06

Dat hangt er maar net vanaf in welke vorm dat je je relatie wil 'gieten'. Een open huwelijk/relatie is in principe een huwelijk/relatie waarbij de partners elkaar vrij laten om ook met anderen 'om te gaan', lees sex te hebben. Polyamorie is de vorm waarbij men erkent dat je met meer dan één persoon een (liefdes)relatie kunt hebben. Dat gaat dus een stap verder. Toen ik in een vorige relatie een open huwelijk had, was de afspraak dat we er mee zouden stoppen als er verliefdheid of iets dergelijks bij kwam kijken. In mijn huidige (polyamoreuze) relatie is het hebben van een tweede liefdesrelatie (mét bijbehorende verliefdheid dus) voor zowel mijn vriendin als voor mij zeker een optie.
In de eerste variant moet je inderdaad sex en liefde zien te scheiden, in het tweede geval hoeft dat dus niet. Voor alle vormen geldt trouwens wel dat je relatie erg goed moet zijn, je moet goed kunnen en willen communiceren en er mag zeker geen 'oud zeer' zijn of gevoelens van jaloezie, want die kunnen behoorlijk roet in het eten gooien.

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » do 01 mei 2014, 1:39

Alvast bedankt voor het antwoord.
We praten er alvast veel over, en dat heeft ons al een goed gevoel, gewoon te weten wat de ander denkt of wilt doen.
We willen alle 2 dat we er ons niet hoeven schuldig over te voelen, mocht het er ooit van komen.
We weten natuurlijk niet hoe we gaan reageren als de een seks heeft gehad met een ander. Maar dat kunnen we maar pas te weten komen als het zich ooit voordoet.
We zien wel, we laten het gewoon op ons afkomen en vooral veel praten met elkaar.
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Carina » do 01 mei 2014, 14:17

en vooral veel praten met elkaar.
Dit is een van de belangrijkste dingen. En als er gepraat wordt, elkaars gevoel dan ook echt serieus nemen.

Het kan heel leuk zijn, maar het kan ook heel fout gaan.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » wo 14 mei 2014, 23:45

Hoe doen jullie dat dan.... seks zonder gevoelens voor de ander?
Ik had al een mogelijke kandidaat :D en had al een 'go' gekregen van mijn partner, maar er waren wel al gevoelens. Toch zag ik het al volledig zitten en had voor mezelf al voorgenomen dat ik met hem zeker geen relatie zou willen beginnen, dat ik 100% voor mijn huidige partner kies en voor mijn gezin. Heb hem dat ook direct gezegd en hij kon zich daar absoluut bij neerleggen.
Ik heb mijn partner niet op de hoogte gebracht van deze gevoelens omdat ik er van uit ga dat die gevoelens gaan minderen en uiteindelijk verdwijnen en dat ik er een goeie vriend zou aan overhouden. Het is tenslotte een toffe gast, waar ik mij wel goed bij voel.
Nu heeft mijn partner alle contact verboden. Ik mag hem niet meer zien, bellen, sms'en, kortom niets meer. Over en uit.
Ik natuurlijk in zak en as... mijn fantasie mag ik opbergen en ik ben mijn maatje kwijt.
Ik ben er zeker van dat die gevoelens over zouden gaan in een mooie vriendschap. Mijn relatie is mij veel meer waard dan deze verliefdheid.
Groetjes,
Ciskes

EstherC
Berichten: 5121
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006, 16:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor EstherC » wo 14 mei 2014, 23:51

Waarom heeft je partner al het contact verboden?
Is hij achter je gevoelens gekomen?
Dream it. Wish it. Do it!

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Carina » do 15 mei 2014, 0:38

Hoe doen jullie dat dan.... seks zonder gevoelens voor de ander?
Ik voel niet meer dan vriendschap voor de mannen waarmee ik seks heb. Vriendschap met een beetje extra spanning dus. Geen verliefdheid.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » do 15 mei 2014, 0:38

Ja.... Ik had het hem niet gezegd omdat ik wist dat hij alle contact zou verbieden, maar ik ben er zeker van dat dit zou verdwijnen. Ik ken mezelf. Dit zou een mooie vriendschap worden.
Mijn partner zijn visie is... Seks zonder gevoelens kan. Maar hij is een man...ik een vrouw...ik denk dat er sowieso altijd gevoelens zullen loskomen bij mij...maar ik ben wel 100% zeker van mijn huidige relatie.
Hem wil ik niet kwijt.
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » do 15 mei 2014, 0:40

Dus eigenlijk is het nu al gewoon om zeep....
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor droomvlinder » do 15 mei 2014, 7:37

In ieder geval blijven praten hierover Ciskes. Waarschijnlijk is je partner erg bang geworden je te verliezen. Zelfs als je over je gevoelens niet praat gaat het opvallen als je voortdurend bezig bent met de ander. Aantrekkingskracht en gevoelens kunnen soms erg op elkaar gaan lijken.
Dat smsjes sturen kan soms erg irritant gaan overkomen als het voortdurend heen en weer gaat.

Jullie hebben het in ieder geval bespreekbaar gemaakt , je teleurstelling is begrijpelijk. Probeer van je partner te horen waarom hij angst heeft en geef hem extra aandacht op dit moment .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zee » do 15 mei 2014, 8:22

Je kunt elkaar toch niet zomaar dingen verbieden...?
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor droomvlinder » do 15 mei 2014, 10:29

Zelfde gedachte hier Zee, je partner is je bezit niet. Maar we weten toch weinig van de context. Is het contact uit de hand gelopen? Is de partner gewoon gaan panikeren? Is Ciskes wat "op hol geslagen" ?
Ik sta altijd versteld van de angst voor gevoelens voor iemand anders, ook al had ik dat jonger ook.
Volgens mij kan je perfect van meerdere mensen houden, alleen worden we er in onze maatschappij helemaal niet naar opgevoed.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor LittleMonkey » do 15 mei 2014, 10:32

Misschien niet in the world according to Zee & Droomvlinder, maar echt niet iedereen is zo open minded als jullie, dat blijkt!
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Mar » do 15 mei 2014, 10:41

Je kunt elkaar toch niet zomaar dingen verbieden...?
Dat kan dus wel, maar je kunt niet álles verbieden. Gevoelens, bijvoorbeeld. Die laten zich heel slecht verbieden.

De partner is geen bezit, nee, maar je hebt niet zoveel aan een partner die zich van je verwijdert. Die zou ik geen partner willen noemen.

Voor veel mensen is houden van 1 persoon al een opgave, laat staan van meer. [wat is houden van? ik stel voor: de ander niet willen beschadigen en opbouwend samen willen leven. Oog hebben voor de wederzijdse behoeftes. Beetje leuke seks is de fijne extra.]
De samenleving barst uit zijn voegen van mensen die op jonge leeftijd in hun vertrouwen beschaamd zijn en dit meedragen. Het is niet meer dan een logisch dat mensen op latere leeftijd verkrampen als dat proces zich dreigt te herhalen. Dan ook nog eens met een verwijt komen dat ze zo bezitterig zijn - dat gaat niet werken.

Dus, Ciskes: het is twee stappen vooruit, één acheruit, ofwel: terug naar huis en je huiswerk doen.
Samen lopen door omstandigheden

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Laars » do 15 mei 2014, 10:52

Maar wel een heel fijne manier om het leven te leven, LM'tje :)
Het werkt niet alleen door in liefdesrelaties maar ook in andere contacten, wie ben je om iemand aan de ketting te leggen?
Echter..
over dingen praten is heel anders dan ook écht dingen doen, een wereld van verschil naar mijn idee.
Dan pas komt echt naar boven wat er werkelijk 'is'. Als dat paniek is kun je alleen zorgen voor elkaar.
Stappen terug naar waar je was, volgens mij kan niet iedereen zoiets (meteen) aan, jijzelf en je relatie wordt ongelooflijk op de proef gesteld. Beetje schaatsen met behulp van een stoel moet je jezelf ook wel gunnen, dit zijn geen stappen die je ineens neemt?

Laars, blijkt een stakkertje op dit gebied :D1
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.


Terug naar “Polyamorie, Open Relaties, Swingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten