Open huwelijk.

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
boku
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 10 januari 2011, 2:18
Locatie: Tilburg

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor boku » zo 25 mei 2014, 23:26

Mag ik jullie dan vragen of gevoelens dan echt niet kunnen als je seks zou hebben met iemand anders? Bij verschillende fora over 'open relaties' staat er - van zodra er gevoelens komen voor de ander moet je dit stoppen, blokkeren en alle contact vermijden.
Is dit dan het beste? Een basisregel die veel voorkomt als je kiest voor een 'open relatie'? Wat zijn jullie meningen hierover? Hebben jullie ook diezelfde regel?

Hier liet ook al iemand weten dat lust en verliefdheid dicht tegen elkaar liggen. Mss zijn het dan wel lustgevoelens die we hebben tov elkaar, want tenslotte kiezen we allebei voor onze relatie. Ik ben 100% zeker van mijn vriend. Ook al zijn er 'gevoelens' (welke dan ook) voor die ander, toch kies ik met heel m'n hart voor mijn relatie!
Dat ligt helemaal aan de voorwaarden waaronder je een open huwelijk hebt. Ik kan alleen voor mezelf spreken: mijn vriendin en ik zijn polyamoreus, dat wil zeggen dat we erkennen dat we ook liefde kunnen ervaren voor ánderen. Sterker nog, we zoeken niet zozeer seks bij anderen, maar méér daarachter. Dus daar horen zeker gevoelens bij. Anders is het 'gewoon' seks buiten de deur, die fase hebben we gehad...
Dat is overigens niet voor iedereen weggelegd: er zijn veel stellen die een open relatie zien als een relatie waarin seks met anderen wél is toegestaan, maar (te veel) gevoelens als bedreigend ervaren dus dat niet toelaten. Dat is een keuze die ieder stel zélf zal moeten maken.
Ik heb in mijn polyamoreuze contacten zéker meegemaakt dat er diepgaande gevoelens zijn of zijn geweest, zelfs tegen de verliefdheid aan. In mijn geval was dat geen probleem. Ik ben er door deze verliefdheid overigens niet minder van mijn vriendin (mijn eerste vriendin zeg maar) gaan houden =):

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » za 31 mei 2014, 0:28

We zijn nu al een paar weken verder... en de situatie is nog hetzelfde gebleven. We hebben al een paar discussies achter de rug, maar nog geen oplossing, vrees ik. Er is nog steeds geen contact mogelijk met die andere persoon. Ik respecteer de wil van mijn vriend omdat ik zielsveel van hem hou en hem niet kwetsen. Het ligt ook nog altijd heel gevoelig als we erover praten.
Hij zou er niet mee om kunnen dat er terug contact zou zijn (zoals voorheen bijv.op feestjes) en te bedenken dat ik gevoelens heb voor die gast.
We geraken er niet uit. Ik wil contact, op vriendschappelijke basis dan, maar mijn vriend ziet dit totaal niet zitten en vermits ik zijn wil respecteert, zal er nooit nog contact zijn, wat ik zo jammer vind. :(
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zee » za 31 mei 2014, 13:09

Geen hoopgevende situatie. Er is denk ik maar een manier (tenminste, als je het samen wilt oplossen): geef het tijd, en blijf het thema bespreken. Zie er niet vanaf, sluit je niet af, maar blijf je gevoel delen.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » za 31 mei 2014, 14:03

Ik geef mijn vriend alle aandacht die hij verdiend, maar soms wel moeilijk omdat ikzelf niet achter die beslissing sta en mij daarom niet 100% voel zoals ik mij zou moeten voelen. De toekomst heeft mij niet veel hoop, zie geen lichtpuntje en dat maakt het niet zo gemakkelijk. Maar ik doe mijn best voor mijn partner, tenslotte is het met hem waar ik mijn leven mee wil delen. Ik hou zielsveel van hem.
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zee » za 31 mei 2014, 15:35

De Franse auteur Houellebecq schreef ooit: een (huwelijks)relatie is een geluksmarkt waar de economische wet van vraag en aanbod geldt.
Je maakt je afwegingen en keuzes, en je houdt het relationele saldo in de gaten.
Indien - gaandeweg, chronisch - je behoeftes niet vervuld worden, ga je nadenken. Er is aanbod. Je ziet geluksopties. Ieder mens zoekt tenslotte het geluk, wil bemind, vervuld en gekend worden.

Je ziet vooralsnog af van verandering, de prijs die je daarvoor moet betalen is te hoog. Je bent in onderhandeling over je vaste gelukscontract, maar je leverancier wil de voorwaarden nog niet wijzigen - en verbiedt gelijktijdig geluksproeverijen bij andere leveranciers, bang als hij is het in de onderlinge concurrentie af te leggen.
Daar schik jij je in, maar het wringt. Je bent vooralsnog trouw aan je contract, maar ook jij weet: de markt beweegt, altijd. Prijzen wijzigen, op sommige gelukswaar zit een houdbaarheidsdatum. Ook op van wat je zelf op de geluksmarkt in de aanbieding hebt. Dat besef drijft ons allen voort, en doet ons nadenken over - en afwegingen maken in- de keuzes die we hebben.

Het is een cliché, maar ik wens je wijsheid en geluk, in je eigen eenzame weg, op zoek naar vervulling en verwezenlijking.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
zucht62
Berichten: 1636
Lid geworden op: zo 22 december 2013, 13:28

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zucht62 » za 31 mei 2014, 15:51

Erg mooie metafoor Zee.
En maar al te waar !
En Ciskes, ik wens je heel veel sterkte en geef het niet te snel op
Knuf van Zucht.
Only dead fish go with the flow.

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » zo 01 juni 2014, 2:27

Bedankt.
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor zee » zo 01 juni 2014, 10:28

Nog een nagekomen gedachte Ciskes.
Mocht ik in jouw situatie verkeren, en jouw dilemma het mijne zijn:
Ik zou denk ik mijn partners wens honoreren, maar evenzeer zou ik het belangrijk vinden dat de andere vriend weet wat ik voor hem voel. Dat het een 'wel willen' maar uit respect 'afzien van' is.
Dit zou ik denk ik schrijvend oplossen, en de vriend middels een brief of mail mijn gevoelens uitleggen. Zodat hij in ieder geval weet wat er in mijn hoofd en hart omgaat, en hij kan begrijpen waarom ik geen gevolg geef aan mijn gevoelens voor hem, uit liefde en respect voor mijn man.
Op deze wijze vind je misschien een uitweg om dat gespleten 'niet 100%' gevoel een plek te geven.

Tweede nagekomen gedachte: je schreef samen met je man in dat proces te zitten van verkennen, eventuele dates hebben - mits het maar, zoals je man zegt, om lust gaat en niet om liefde.
Dat houdt dus in dat er de komende tijd nog van alles kan gebeuren. Hij kan een fling hebben bijvoorbeeld. Het kan goed zijn dat door dit soort ervaringen de zaken alsnog gaan schuiven en minder absoluut worden.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Ciskes
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 07 juli 2013, 23:24
Locatie: WVL

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ciskes » zo 01 juni 2014, 15:45

De situatie is nu zo zoals je ze benoemd in je eerste gedachte.
Ik hoop dat toch nog ooit anders kan verlopen... mét contact (vriendschappelijk dan)
Groetjes,
Ciskes

Gebruikersavatar
boku
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 10 januari 2011, 2:18
Locatie: Tilburg

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor boku » zo 01 juni 2014, 16:38

Inderdaad géén gemakkelijke situatie Ciskes, ik wens jou/jullie heel veel sterkte en wijsheid...

Gebruikersavatar
Lolly1968
Berichten: 598
Lid geworden op: do 06 november 2014, 22:40
Locatie: Innerland

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Lolly1968 » di 11 november 2014, 11:44

Zie dat dit Topic al een paar maandjes stilligt.
Als nieuweling op SheSpot lees ik op het moment natuurlijk heel veel van wat jullie
allemaal al hebben neergezet!
Wat ik mij bij het lezen van dit onderwerp afvroeg?.......Hoe denken jullie dan in
dit verband over 'verantwoordelijkheid'?

Wij hebben als stel afgesproken dat als we beide ooit/eens(haha) onverwacht in de situatie komen
dat seks met een ander dus onverwacht op ons pad komt we dit niet hoeven af te slaan...mits..ja
en daar heb je het weer......als het maar louter om de lust om de seks gaat om de kortstondige liefst éénmalige bevrediging.

En dat bedoel ik denk met waar ligt de verantwoordelijkheid naar elkaar toe?
Je bent met elkaar in zee gegaan,wil met elkaar door het leven gaan maar kunt natuurlijk niet claimen en
alles via regeltjes dicht timmeren,want gevoelens laten zich niet dicht timmeren.
Dus - leg het weer veel te omstandig uit- lijkt het mij juist verantwoordelijk als je wel seks mag/kan hebben maar
wel een bepaald gebied afschermt om niet je relatie in gevaar te brengen.

Ben als vrouw in staat om seks te hebben zonder gevoelens(niet de lekkere haha) dat heb ik al meerdere
malen ervaren,kan dus rustig met een man aan de gang puur uit geilheid en lust,maar wel in
de wetenschap dat ik direct kap als ik meer voel als kameraadschap wat ik ook eerder las in een antwoord.

Voor Ciskes is denk ik het 'probleem' dat ze alleen(?) seks kan hebben als er gevoelens bij komen,denk
dat het bij iedereen dan moeilijk word,want laten we eerlijk zijn...het is niet de bedoeling dat je door vrij/open huwelijk of
swingen partnerruil e.d je relatie opblaast.

Klets weer veel te veel. :D8
'Vrouwen zij er om bemind te worden....niet om begrepen te worden'

Ella35.1
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 november 2014, 11:33

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Ella35.1 » di 11 november 2014, 12:04

Zo zie je dat het voor elk persoon heel anders is. Mijn man en ik hebben een open relatie. We bespreken alles met elkaar en tot kort geleden was de situatie dat ik seks had met andere vrouwen, hij had niet zo de behoefte om actie te ondernemen om met een andere vrouw het bed te delen. Kort geleden heeft hij een vrouw ontmoet die hij leuk vond. Ik ben erachter gekomen dat ik seks kan hebben met een ander uit pure lust (hoewel het ook erg leuk is wanneer ik iemand beter heb leren kennen en haar echt leuk vind), voor hem is juist alleen lust niet voldoende.... Dit is voor ons een nieuwe situatie, we praten ons suf en komen steeds achter dat je pas iets weet wanneer je het hebt ervaren. Je kunt van tevoren van alles bedenken, maar het is bizar hoeveel gevoelens erbij komen als het eenmaal zo ver is.
Ik denk dat het heel belangrijk is, met elkaar blijven communiceren en eerlijk zijn naar elkaar, ook al is het soms moeilijk of eng. Uiteindelijk gaat het om een verrijking van je relatie en niet het kapot maken van!
Alles blijft, alles verandert… alles blijft veranderen!

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor droomvlinder » di 11 november 2014, 19:32

Helemaal met je eens . Maar zelf heb ik in een lange polyamorische relatie ervaren dat ook al is er verliefdheid geweest dat deze overgaat in "kalmere" liefde of genegenheid die het bestaan van twee relaties helemaal niet in het gevaar brengt.
Zelf ben ik wel eens van m'n stuk geweest in een tweede relatie waarin ik verliefd werd, maar het was niet wederzijds en m'n partner was een flinke steun om me weer met m'n voetjes op de grond te zetten. Ik ben vrijgezel en hij heeft een open relatie , echt heel open en heel warm . Zijn vrouw steunt mij vaak op en top en binnenkort vieren we weer z'n verjaardag gezellig met z'n drietjes.
Denk niet dat het allemaal rozegeur is , hij is best een boeiend maar moeilijk iemand ...
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Lolly1968
Berichten: 598
Lid geworden op: do 06 november 2014, 22:40
Locatie: Innerland

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor Lolly1968 » wo 12 november 2014, 1:28

Ella,droomvlinder,

Mooie reacties die bij mij toch wel naar boven doen komen,'Wat een gevecht' en dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een open huwelijk/relatie? 'We praten ons suf',zegt Ella,dat kan toch nooit de bedoeling zijn toch? Bij ons mag het een pure toevoeging van seksueel genot zijn,sterker nog daar gaat het om,en het moet vooral leuk zijn en blijven. Als ik jullie reacties zo lees is het zo moeizaam,zo serieus. Oke,je kunt niet voorkomen dat je verliefd word of dat er sterkere gevoelens naar boven komen,dat is zo....maar je kunt dat wel afschermen om het leuk te houden vinden wij. Daarom is het bij ons altijd eenmalig bij één op één gebeuren om de relatie niet in gevaar te brengen,anders word het allemaal wel erg onzeker voor de ander. Zeker je kunt elkaar niet claimen,maar wel de verantwoording nemen om niet onnodig het mooie wat je samen hebt in gevaar te brengen met wat vaak een tijdelijke bevlieging is. En daarin nemen wij onze ' verantwoording' naar elkaar toe. Goed, ik weet je kunt ook zeggen dan moet je monogaam blijven da's veilig. En zeker,het is waar je weet iets pas als je het ervaren hebt. Wij hebben gekozen voor deze manier,we vertellen het elkaar ook niet altijd als er 'iets' is gebeurt. Zo heb ik een aantal jaren terug geweldige eenmalige seks gehad na een feestje van het werk. En tijdens de geweldige vrijpartij terwijl de golven door mij heen vlogen besefte ik me maar al te goed dat het eenmalig was en zou blijven en ik weet bijna zeker dat ik er daarom zo intens van genoot.
'Vrouwen zij er om bemind te worden....niet om begrepen te worden'

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Open huwelijk.

Berichtdoor droomvlinder » wo 12 november 2014, 10:16

Loly je schrijft : "En tijdens de geweldige vrijpartij terwijl de golven door mij heen vlogen besefte ik me maar al te goed dat het eenmalig was en zou blijven en ik weet bijna zeker dat ik er daarom zo intens van genoot." Het kan best dat je er daarom zo van genoot.
Zelf liggen mijn ervaringen dichter bij die van Boku. Maar ik ben veel ouder dan de meeste hier en heb twee monogame relaties gehad respectievelijk van 15 en 17 jaar. Ze liepen op de klippen , deels door het monogame denk ik . Maar zoals je zegt er zijn geen formules of recepten en wat voor de één leefbaar is is het niet noodzakelijk voor de ander en bovendien ben je op z'n minst met twee om te voelen ...
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....


Terug naar “Polyamorie, Open Relaties, Swingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten