In principe is BDSM tegen de strafwet

De plek om te praten over BDSM.

Moderators: Neena, JanWbr

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

In principe is BDSM tegen de strafwet

Berichtdoor Goldengirl » ma 29 september 2003, 17:39

is dat zo?
wie weet daar meer van af?

Cabrón
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 20:59
Locatie: België

Berichtdoor Cabrón » ma 29 september 2003, 17:43

Een paar jaar geleden is hier een rechter veroordeeld omdat hij zijn vrouw naar een bdsm-club bracht. De veroordeling was toen wel niet voor bdsm, maar voor het prostitueren van zijn vrouw.
Wie weet kan je voor bdsm in het 'openbaar' wel veroordeeld worden voor slagen en verwondingen, maar dat zou me toch sterk lijken als het 'slachtoffer' geen klacht neerlegt.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » ma 29 september 2003, 17:45

maar als 2 volwassen mensen uit eigen vrije wil aan BDSM doen kan dat toch nooit tot strafvervolging leiden?

Ant-Zen
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: België

Berichtdoor Ant-Zen » ma 29 september 2003, 17:51

Volgens mijn cursus Strafwetenschappen mag BDSM niet. Je kan je niet ontrekken aan het strafrecht (inquisitoir karakter).Ook al is men meerderjarig en bechikt men over een eigen verantwoordelijkheid,je kan geen afspraken maken onderling over handelingen die in strijd zijn met het strafrecht.


En die rechter werd ook veroordeeld voor slagen en verwondingen,naast het prostitueren van zijn vrouw.De vraag is wat men onder dit prostitueren verstond hé.Het kon een Meesteres zijn die mannen ontving tegen betaling in een pand van die rechter ofzo.......

http://users.skynet.be/slachtofferhulp. ... tie/recht/

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » ma 29 september 2003, 21:24

Via de website http://www.nvsh.nl/Pages/DeNieuweSekstant/DNS.htm kom ik aan volgend stukje tekst:

"SM is niet strafbaar, eenvoudig omdat het nergens in de wet voorkomt. Pedofilie is ook niet strafbaar, en om dezelfde reden. Veel mensen maken hier een denkfout, omdat ze bij het horen of lezen van woorden als sm of pedofiel aan verschrikkelijke dingen denken en dus ook denken dat het strafbaar is.
Maar ook u hebt niet helemaal gelijk. Dat SM niet strafbaar is komt niet omdat het tussen volwassenen (u bedoelt 'meerderjarigen') en met beider toestemming gebeurt. Nergens in de wet is SM wél strafbaar gesteld als het tussen minderjarigen of tussen minderjarigen en meerderjarigen gebeurt of wanneer er geen wederzijdse instemming is.
Maar dit laatste brengt ons wel bij de kern van de zaak. Als er geen wederzijdse instemming is, zijn alle seksuele handelingen strafbaar, ook schroomvallige aanrakingen en lieve kusjes, die voor de rechtgeaarde SM-er weinig om het lijf hebben. Dat alle seksuele handelingen waarbij een van de deelnemers jonger is dan 16 strafbaar zijn komt omdat iemand onder de 16 niet in staat geacht wordt instemming te verlenen (net zoals vroeger bij vrouwen, arbeiders, negers, e.d.).
De vraag waar het in de praktijk uitsluitend op neerkomt, is of bij politie en justitie een aangifte terechtkomt. Als u uw meester eens flink te grazen zou willen nemen, zou u aangifte kunnen doen van seksuele mishandeling, en ontkennen dat u daarmee had ingestemd, of zeggen dat u er aanvankelijk wel wat in zag, maar er toen mee wilde ophouden en dat hij tegen uw zin doorging. Bij een strafzaak wordt dan door de officier van justitie (en door de pers als die ervan hoort) uiteraard breed uitgemeten dat u seksueel gemarteld bent en daar voor de rest van uw leven een trauma aan overhoudt. De strafmaat en het smartengeld vallen dan ook waarschijnlijk hoger uit. Maar dat gebeurt dan dus niet omdat SM strafbaar is, maar omdat u verklaarde dat het tegen uw zin was, en natuurlijk ook omdat marteling en seks nu eenmaal sterk tot de verbeelding spreken.


Ik zoek lustig verder :)

groetjes
orchidee

Koekie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 september 2003, 21:57
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Koekie » ma 29 september 2003, 22:10

Wat betreft België is het antwoord als volgt:

In principe is SM strafbaar: het gaat om het toedienen van slagen en verwondingen. De toestemming van het slachtoffer (hij of zij die de SM ondergaat) is niet relevant. Ook al geef je toestemming, het misdrijf verdwijnt daardoor niet. Dit komt omdat het strafrecht van openbare orde is, burgers mogen dus niet afwijken van het strafrecht (en bijvoorbeeld een overeenkomst sluiten dat de ene de andere mag folteren, vermoorden, etc). Strafvervolging blijft dus mogelijk Goldengirl, maar waarschijnlijk zal niemand aangifte doen.

Nu is het zo dat er een aantal mensenrechten zijn zoals het recht op eerbiediging van het privé-leven. Met andere woorden: de overheid moet zich niet moeien met wat mensen in de slaapkamer uitsteken. SM valt daar in zekere mate ook onder. Dit geldt alleen in de SLAAPKAMER, niet in bijvoorbeeld een SM-club.
Laatst gewijzigd door Koekie op ma 29 september 2003, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ant-Zen
Berichten: 841
Lid geworden op: wo 02 januari 2002, 2:01
Locatie: België

Berichtdoor Ant-Zen » ma 29 september 2003, 22:12

Ok ,de term SM staat maybe niet letterlijk in de strafwet, maar hier in België valt het volgens de rechtspraak wel degelijk onder slagen en verwondingen.Of je ermee instemt of niet, dat doet er niet toe.Wetgeving is op zich vaag, zodat de rechters over voldoende ruimte beschikken om rechtspraak toe te passen.

Zo vind je bvb nergens in een wet de term "mp3", maar het is wel veboden om auteursrechtelijke gegevens te verspreiden zonder toestemming van de auteur of zijn uitgever (waaronder dus "mp3's" vallen).

Necrofelie is ook niet strafbaar an sich, maar je kan er wel voor aangeklaagd worden op basis van "aanranding van de eerbaarheid van de persoon"

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » ma 29 september 2003, 22:54

ik ben naarstig op zoek naar info hierover op het web, ik begrijp de reacties wel van de Belgische mede forummers, maar ik probeer ook info te krigen wat de Nederlandse situatie betreft....
wie o wie???????

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » ma 29 september 2003, 23:05

Goldengirl... mijn stukje komt van een NL website.....

Zelfde situatie dus ongeveer :)

o.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » ma 29 september 2003, 23:12

tja vind het oprecht onthutsende info....... :(

Marcel33
Berichten: 23
Lid geworden op: za 11 januari 2003, 2:01
Locatie: The middle of everywhere

Berichtdoor Marcel33 » ma 29 september 2003, 23:23

Volgens de Nederlandse Strafwet is mishandeling strafbaar. Het toebrengen van letsel kan mishandeling zijn. Mishandeling is echter een zeer brede term en zal dus ieder keer afhankelijk van de omstandigheden moeten worden avstgesteld. Op grond daarvan wordt een eventuele straf opgelegd.

Bij wederzijdse toestemming zal er bij SM niet snel sprake zijn van mishandeling, terwijl het aanbrengen van een snijwond met een keukenmesje dat al wel kan zijn.

Overigens moet ik nog wel een ding opmerken over pedofilie. Pedofilie als zodanig is misschien niet ind e wet genoemd, maar wel ontucht of gemeenschap met een kind, respectievelijk 6 en 12 jaar maximaal....

Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel33 op ma 29 september 2003, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
tja.......

Marcel33
Berichten: 23
Lid geworden op: za 11 januari 2003, 2:01
Locatie: The middle of everywhere

Berichtdoor Marcel33 » ma 29 september 2003, 23:24

dus als samenvatting zou ik zeggen

In principe is BDSM in Nederland niet strafbaar
tja.......


Terug naar “BDSM”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten