Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

De plek om te praten over BDSM.

Moderators: Neena, JanWbr

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Spelfje » wo 15 augustus 2012, 15:10

Aangespoord door het topic van Anwen waarin zij haar reis in de wereld van de BDSM beschrijft, open ik dit topic.
De titel "Wat bezielt je?" is géén oordeel maar een échte vraag wat het met je ziel als mens doet. Het is echt niet mijn bedoeling om een wellus/Nietus topic te maken. Ik ben me ervan bewust dat de gevoelens die bij BDSM komen kijken erg heftig zijn voor de desbetreffende personen en NIEMAND hoeft zich wat mij betreft te verantwoorden voor de dingen die hij/zij voelt. Maar (en daarom dit topic) als persoon zónder BDSM gevoelens ben ik altijd wel geintrigeerd door deze vorm van relaties.

Persoonlijk kan ik het ook erg opwindend en geil vinden als mij tijdens de sex dingen worden opgedragen; als ik hardhandig word aangepakt en zélfs als mijn handen worden gebonden. Maar maakt mij dat dan een sub?
Aan de andere kant vind ik het óók opwindend en geil om de controle te hébben en zelf de touwtjes in handen te nemen. Maakt mij dat dan Dominant? Een Switch?
Ik merk dat ik een beetje kriebelig word van die termen. Alsof je in een hokje wordt gestopt.


Kijk, hoe dat tijdens "het spel" tussen de lakens werkt, snap ik (denk ik)...maar daarbuiten?

Mijn oprechte vraag is dan ook: Wat bezielt je, als zelfstandig denkend en handelend mens om in een relatie precies te doen wat je Meester (ook daar krijg ik echt de kriebels van) zegt? Wat doet dat met je? Waarom buiten de sex (en het "spel") op de grond voor zijn voeten moeten zitten in plaats van lekker op de bank duiken? (omdat je daar lekker zin in hebt). Waarom zou jouw wil "gebroken" dienen te worden?

Nogmaals, het is géén veroordeling. Het is gewoon iets wat zó ver van mijn bed staat dat ik het niet begrijp.

Daar komt ook bij dat ik in mijn omgeving (niet veel maar wel genoeg om een mening te vormen blijkbaar) een paar keer heb gezien dat een Dom/sub relatie tussen 2 mensen in mijn ogen helemáál niet goed waren voor de sub en deze relaties dan ook geen stand hielden.(en ik gezien heb dat er een wrakje ovrbleef) Ik zag dat de Dom-persoon zijn macht misbruikte ten koste van de sub (in dit geval een vriendin van mij). Waar houdt het Dom-zijn op en begint het huftergedrag? (ooh ik hoop zó dat iemand snapt wat ik hiermee bedoel!)

Kortom, ik ben nieuwsgierig hoe zo'n relatie werkt zonder dat de sub in kwestie na een tijdje zó gewend is om op haar Dom te leunen, dat het ongezond wordt.

Deze vragen heb ik (denk ik) omdat het omgekeerde juist MIJN issue is. Ik ben geneigd me te plooien naar degene waar ik een relatie mee heb en dat is niet goed voor mij. Ik moet juist leren om me niet te laten overheersen door de dominantie van een ander. En misschien dáárom kan ik me slecht voorstellen dat iemand anders dat vrijwillig zou willen/kunnen....

Edit wegens taalfouten...
Laatst gewijzigd door Spelfje op wo 15 augustus 2012, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Anwen » wo 15 augustus 2012, 15:37

Fantastisch Spelf!

Ik geef je nu al een dikke zoen voor het openen van dit topic, ik krijg er in ieder geval een grote glimlach van op mijn gezicht. Het roept zo veel op, dat ik er later op in zal gaan.

En ik ben uiteraard benieuwd naar denkbeelden, vragen en meningen van anderen hier over. Inderdaad hopelijk niet uitmondend in welles/nietes.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Venus » wo 15 augustus 2012, 16:17

-
Laatst gewijzigd door Venus op ma 11 maart 2013, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mermur
Berichten: 92
Lid geworden op: za 03 oktober 2009, 10:34

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Mermur » wo 15 augustus 2012, 16:36

In aansluiting op de vragen van Spelfje: ik zou wel wat meer willen weten over het verband tussen BDSM (in het bijzonder een D/s-relatie) en seksualiteit.

Enerzijds krijg ik de indruk dat het bij D/s vooral om de (psychische) machtsverhouding gaat en dat seksualiteit slechts één van de gebieden is waarop die verhouding tot expressie kan worden gebracht. Maar anderzijds heb ik het gevoel dat het verband met seksualiteit niet zo toevallig/vrijblijvend is.

Ik heb het hier wel eens over gehad met een vriendin, die heel opgewonden werd van straf (al dan niet in de vorm van spanking). Zij kon mij niet uitleggen waarom haar behoefte aan onderdanigheid zich op zo'n seksuele manier uitte.

Errol
Berichten: 67
Lid geworden op: di 31 juli 2012, 12:56

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Errol » wo 15 augustus 2012, 18:02

Zeer interessante topic, wat ik me dan ook afvraag is, of de dom ook dom is als er geen sprake is van seks, dus de hele dag door zeg maar, het lijkt me moeilijk om de knop om te zetten van dom naar gewoon zeg maar.
Ik persoonlijk vind het niets, ik hou er niet van te domineren, waar ik dan wel weer van hou is me verbaal uit te drukken tijdens seks, lekker geil praten zeg maar.

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Spelfje » wo 15 augustus 2012, 18:48

Heel fijn Errol! Maar dat geeft niets te maken met dit topic...
"Women are made to be Loved
....not understood"

Anvers
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 14:05

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Anvers » wo 15 augustus 2012, 19:11

Al die berichten daarover hebben mij ook laten nadenken.
Ik hou ervan als een man de touwtjes in handen heeft, maar niet teveel. 't Is iets met je laten meeleiden.
Ik voel me dan veel vrouwelijker. Het is net alsof de essentie van man en vrouw tegenover mekaar staan (en als het kan versmelten bij momenten) en je mekaar veel beter kan aanvoelen. Die topics vind ik dan ook vaak opwindend, omdat er een zelfde soort dynamiek en spanning lijkt mee te spelen, maar ook een sterk committment. Dat is een heel opwindende combinatie.

Ik heb het nog nooit beschreven gezien, en heb me wel eens afgevraagd of D/s iets voor mij zou zijn. Maar voetenbankjes, zwepen en zo: tja, dan haak ik weer af 8)

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Suzette » wo 15 augustus 2012, 20:33

In aansluiting op de vragen van Spelfje: ik zou wel wat meer willen weten over het verband tussen BDSM (in het bijzonder een D/s-relatie) en seksualiteit.

Enerzijds krijg ik de indruk dat het bij D/s vooral om de (psychische) machtsverhouding gaat en dat seksualiteit slechts één van de gebieden is waarop die verhouding tot expressie kan worden gebracht. Maar anderzijds heb ik het gevoel dat het verband met seksualiteit niet zo toevallig/vrijblijvend is.

Ik heb het hier wel eens over gehad met een vriendin, die heel opgewonden werd van straf (al dan niet in de vorm van spanking). Zij kon mij niet uitleggen waarom haar behoefte aan onderdanigheid zich op zo'n seksuele manier uitte.
Er zijn D/s relaties die dit spel alleen tijdens de seks spelen, dan zie ik het ook al spel, hoe serieus het ook kan zijn hoor.

Maar het kan ook buiten de seks. Een dagdeel, een weekend, in de vakantie tot zerlfs 24/7. Me dunkts dat dat dan niet alleen seks is :P

BDSM is een verzamelnaam en houdt heel veel in. Er hoeft helemaal geen pijn aan te pas te komen, domineren/laten domineren is ook een onderdeel. Kan zonder pijn. Vastbinden theoretisch ook.

er zijn subs die maar weinig pijn aankunnen, het wel willen, maar dan zacht ;)
En er zijn subs die heel erg opgewonden raken van veel pijn, van striemen, blauwe plekken etc

Maar dat geldt ook voor Dom's. het zijn net echte mensen he? Allemaal verschillende wensen, fantasieen, voorkeuren.

Er kan hele kinky seks bij komen maar hoeft niet.
Er zijn indrukwekkende whips die toch geen hard effect hebben, maar het ziet er heftig uit. Dat kan ook nog

Het hele BDSM gebeuren is zo groot en breed, heeft zoveel verschillende verschijningsvormen en de seksuele relatie is daar 1 onderdeel van en zelfs die is net zo gevarieerd als de rest.


(ik heb me hier best een tijdlang in verdiept, dacht dat ik sub-gevoelens had, met een ex ermee gestoeid en later mee verder gegaan. Ik ken een hele heuse echte Dom die het tijdens de seks leuk vindt, een dagdeel of een dag met dat spel verder bezig zijn, zonder seks maar verder de meest zachtaardige man is die ik ken.)

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Suzette » wo 15 augustus 2012, 20:34

Zeer interessante topic, wat ik me dan ook afvraag is, of de dom ook dom is als er geen sprake is van seks, dus de hele dag door zeg maar, het lijkt me moeilijk om de knop om te zetten van dom naar gewoon zeg maar.
Zi emijn vorige bericht.

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Suzette » wo 15 augustus 2012, 20:55

Al die berichten daarover hebben mij ook laten nadenken.
- KNIP -
Ik heb het nog nooit beschreven gezien, en heb me wel eens afgevraagd of D/s iets voor mij zou zijn. Maar voetenbankjes, zwepen en zo: tja, dan haak ik weer af 8)

Hoeft ook niet he?

BDSMzaken is een site, zie nu dat de site is veranderd, waar veel info te halen is, al zijn het maar links naar andere sites. Via verhalen/dagboeken daar heb ik de brede verschijningsvormen leren kennen.

Van de drama's van het datingcircuit in dat wereldje (maar ook weer niet anders dan andere dating-drama's), van zeer heftige SM tot subtiele zaken.
Japanse knoopkunst (!!! mooi), uitleg over je met huis-tuin-en keukenspullen aan de slag kunt met je sub :P tot echt hele subtiele dominantie.

echt, er is zoveel meer dan die zweep en de pijn.

Of je echte subgevoelens hebt, kun je denk ik alleen ontdekken bij een echte Dom.

je kunt het ook intergreren in je gewone seksleven of zelfs in je gewone relatie, zie het als een spel. Kan ook prima zijn.

Dan hangen daar niet zulke grote consequenties aan. een echte D/s relatie, puur seks of meer, is echt something else. een sub wil niet anders, veel mensen willen het denk ik af en toe

Gebruikersavatar
Spelfje
Berichten: 5489
Lid geworden op: di 13 juli 2010, 12:31
Locatie: Bij Utrecht

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Spelfje » wo 15 augustus 2012, 21:18

Zoals ik al in mijn openingspost aangaf: BDSM bedrijven als spel snap ik. Dat het leuk/geil/opwindend/enz is om een rol te spelen tijdens de sex begrijp ik helemaal. Ook zijn er topics genoeg om mensen te verwijzen waar ze, als beginnende of geinteresseerde BDSM'er terecht kunnen. Het lijkt me zo mooi om de gevoelens te bespreken.
Vanmiddag bedacht ik me ook ineens dat ik vooral nieuwsgierig ben naar de relatie tussen Dom en sub BUITEN de sex. Hoe maak je ruzie samen? Mag de sub mopperen op de Dom omdat hij niet genoeg doet in het huishouden bijvoorbeeld :lol:
"Women are made to be Loved
....not understood"

Gebruikersavatar
Noortje
Berichten: 2187
Lid geworden op: vr 01 juni 2012, 21:05
Locatie: R'dam

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Noortje » wo 15 augustus 2012, 22:33

Ik vraag me ook af hoe dat buiten sexsessies gaat. Hoe gaat dat met een sociaal leven? Naar vriendinnen? Eerst toestemming vragen? Wat als er 'nee' gezegd wordt? En als je kinderen hebt, hoe integreer je een D/s relatie hier in?

Goed topic!

Gebruikersavatar
tes
Berichten: 2172
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 19:24

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor tes » wo 15 augustus 2012, 23:05

Zoals ik al in mijn openingspost aangaf: BDSM bedrijven als spel snap ik. Dat het leuk/geil/opwindend/enz is om een rol te spelen tijdens de sex begrijp ik helemaal. Ook zijn er topics genoeg om mensen te verwijzen waar ze, als beginnende of geinteresseerde BDSM'er terecht kunnen. Het lijkt me zo mooi om de gevoelens te bespreken.
Vanmiddag bedacht ik me ook ineens dat ik vooral nieuwsgierig ben naar de relatie tussen Dom en sub BUITEN de sex. Hoe maak je ruzie samen? Mag de sub mopperen op de Dom omdat hij niet genoeg doet in het huishouden bijvoorbeeld :lol:
hmm, dat is nou een vraag die bij mij nog niet was opgekomen, maar nu je het zegt ben ik eigenlijk ook wel heel erg benieuwd.. Nou moet ik heel eerlijk bekennen, ik ken ook geen mensen met een dergelijke relatie (behalve degene die het daar op she over hebben, maar die tel ik niet mee omdat ik jullie nooit irl heb gezien).. Wat ik me altijd wel erg heb afgevraagd is wanneer je over BDSM gaat praten en wanneer nog niet.. Waar ligt die grens/ overgang?

Ik kan me trouwens ook helemaal vinden in jouw vraag onder welk "kopje" je valt op het moment dat je van beide kan genieten, controle hebben en controle weg geven. Ik heb echt geen idee!

Ik vind het overigens ook heel apart hoe lang zo'n rollenspel (En ja zo zie ik de bdsm toch een beetje, is absoluut niet neerbuigend bedoelt of iets dergelijks!) door kan gaan. Voor mij eindigd alles op het moment dat de sex ook voorbij is, ik zou daarna niet anders kunnen zijn dan gewoon lekker mezelf zonder rekening te houden met wat dan ook omdat ik me dan volledig ontspannen kan, geestelijk en lichamelijk.

Overigens zijn er echt wel dingen die mij aantrekken, en dingen die mij niet aantrekken, maar ik denk niet dat het voor mij ooit iets zou kunnen zijn in een relatie.. Ik zou het best een keer uit willen proberen deels uit nieuwschierigheid en deels om écht te weten waar ik het over heb en hoe ik daar in sta. Maar vooral om het een keer mee gemaakt te hebben, niet omdat ik daar echt in verder wil.

poeh volgens mij draaf ik alweer door :mrgreen:
live your life to the fullest!

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor Anwen » wo 15 augustus 2012, 23:14

Ok, where to begin. Een waarschuwing vooraf, dit wordt een tikkie spiritueel (spiritualiteit betekent voor mij bewustwording, niets meer, niets minder) verhaal. Verder is dit mijn kijk op dingen. Vraag aan tien mensen die BDSM doen wat het is en je krijgt elf verschillende antwoorden.

Met de vraag, wat het met je ziel doet, sla je wat mij betreft de spijker al meteen op zijn kop. Het gaat wat mij betreft namelijk om het laten zien van je diepste zelf binnen BDSM. Je ziel, als je het zo wilt noemen. Je wezen, wat dan ook. Je diepste gevoelens. Zijn daar geen andere manieren voor? Jawel, plenty. Ook in liefdesrelaties zonder BDSM kan je denk ik prima op dat punt komen. Als je je openstelt voor elkaar, je diep in jezelf durft te kijken, en daarmee ook open naar de ander. Dan kan je samen hele mooie dingen beleven. BDSM en dan vooral de invulling die je er samen aan geeft (want Suus zegt er zijn vele verschijningsvormen), is wat mij betreft gewoon een soort kers op de taart (uitgaande van BDSM in een liefdesrelatie en niet los spelen).
Het is inderdaad een paraplu term, de zweep hoort er niet automatisch bij.

Je vraagt: “wat bezielt je, als zelfstandig denkend en handelend mens om in een relatie precies te doen wat je Meester (ook daar krijg ik echt de kriebels van) zegt?”

Even los van dat ik geen meester heb (maar dat wist je wel), en waarschijnlijk nooit dat soort relatie zou willen, is er voor nu maar een antwoord die ik kan geven op die vraag. En het is waarschijnlijk een ontoereikend en frustrerend antwoord.
Omdat ik dat fijn vind.

Klinkt simpel, is veel gecompliceerder dan ik nu kan vermoeden.
Waarom vind ik dat fijn?
Een deel van het verhaal is dat ik het simpelweg fijn vind om het goed te maken voor mensen. Altijd al gehad. Maar daarin ben ik in het verleden zo ver gegaan dat ik er zelf ongeveer aan onderdoor ging. Dus, met veel moeite af en toe, ben ik daar mee opgehouden. Ik ga er nog steeds te ver in, maar daar kom ik later op terug.
Dus als ik weet dat het hem pleziert als ik doe wat hij wil, dan geef ik hem dat graag. Net zoals waarschijnlijk het grootste deel van de mensen hier, het fijn vind om hun partner af en toe ontbijt op bed te brengen. Of voor hen de belastingaangifte in te vullen, omdat de ander dat lastig vindt, en jij dit goed kan en leuk vindt. Of hen te verassen met een weekendje weg. Je maakt de persoon waar je van houdt, blij.
Dat is dus een stukje van het verhaal. Maar een klein stukje. Ik doe niet alles voor iedereen ofzo. Ik doe het omdat ik hem respecteer om wie hij als persoon is. Dat respect is nodig voor psychologische dominantie. Verder is er vertrouwen nodig omdat je je lijf, en bij meer psychologisch spel een stuk van je geest in andermans handen legt.

Anyway. Een stukje altruïsme maakt er zeker deel van uit. Maar dat betekent niet meer dat ik van alles doe voor iedereen die wat van mij wil. Zelfs als ik hen erg respecteer (en dat kost mij nog moeite genoeg, om daar niet te ver in te gaan).
Veel belangrijker is het uit handen geven van de controle.
Aangezien wij als volwassenen vooral veel bezig zijn onszelf en de wereld om ons heen te controleren, is het uit handen willen en durven geven van controle een groot cadeau aan de ander, vooral als diegene er van geniet om die in handen te hebben. Alweer, omdat diegene dat leuk vindt.
Waarom vinden mensen het hebben dan wel opgeven van controle fijn? Waarom zijn ze onderdanig? Dat vind ik lastig. Het raakt ook een beetje aan de discussie of dominantie danwel submissie aangeboren is of aangeleerd. Die laat ik nu even voor wat het is.

Goed, altruïsme, vertrouwen, respect, controle.
Die kunnen samen leiden tot overgave. En dan bedoel ik niet zozeer in de zin van: ‘ik geef me over, wees de baas over mij’, maar over het loslaten van denken, het vrij zijn in je eigen geest. Door je lichaam uit handen te geven.
Om voor mezelf te spreken: dat ervaar ik al regelmatig in bijvoorbeeld dans en meditatie. Ik geef weliswaar niet mijn lichaam uit handen, maar geef het terug aan mezelf door het weer te voelen.
BDSM is wat mij betreft een ander soort manier waarbij het niet alleen om jezelf draait, maar om de wisselwerking met de ander. Waarbij de ander jou kan helpen op het punt te komen waar je wil komen.

Maar Anwen; dan doe je het dus eigenlijk allemaal voor jezelf?! Ehm. Ja. Eigenlijk wel. Denk ik. Uiteindelijk zullen we toch altijd ons eigen geluk blijven nastreven. Paradoxale in de BDSM is dat het jou een fijn gevoel geeft als je iets doet wat je niet uit jezelf zou doen of willen. Op die manier kom je dichter tot jezelf.

Waarom buiten het spel aan zijn voeten zitten en niet op de bank? Voor mij: omdat het mijn plaats bevestigt, bevestigt dat ik niet degene ben die de beslissingen maakt. Omdat het klein (klein maar fijn!) voelt. Omdat het veilig voelt. Het heeft wat mij betreft niets te maken met ongelijkwaardig zijn.
Sterker nog: een onderdanige die voor zijn/haar verlangens uitkomt is wat mij betreft gelijk aan de partner omdat hij./zij volledig voor zichzelf gaat staan. Onderdanigheid is enkel een ogenschijnlijke zwakte. Ik voel me juist sterk en zelfverzekerd op die momenten. Omdat ik doe wat ik het liefste wil.
Wat mij betreft heeft dat niets te maken met een wil die ‘gebroken’ dient te worden. Sterker nog; als iemand dat tegen mij zou zeggen, zou ik hard wegrennen. Tuurlijk is er af en toe wat weerstand, waar je doorheen moet. Maar daar kies je dan zelf voor. Je hoeft nergens doorheen als je niet wilt. Als je dat wel wilt, kan een Dom je helpen daarmee. Als er iets gebroken dient te worden zodat diegene onderdanig kan zijn of wat dan ook, dan is er mijns insziens iets goed mis.
Ik denk dat je juist mag laten zien aan de ander: ‘dit is mijn wil, die bied ik aan jou aan, om er mee te doen wat jij wilt (binnen de grenzen uiteraard. Waardoor de sub eigenlijk meer macht heeft dan de Dom. De sub bepaalt in wezen).
Dom en sub hebben beiden macht, want beiden moeten zij de voorwaarden blijven scheppen waaronder de relatie kan blijven bestaan, want in die relatie kunnen zij doen wat zij graag doen. Ze kunnen dus niet buiten elkaar, ze hebben allebei macht over de ander. Ik vind dat een heel mooi, complex spel waarin je het evenwicht dient te bewaren.

Waar houdt het Dom zijn op en begint het huftergedrag? My two cents: als dat het geval is, dan is diegene geen Dom en is dat ook nooit geweest. Dan was het altijd al een hufter. Simpel. Een beetje schreeuwen en de bullebak spelen en zorgen dat iemand uit angst doet wat je zegt, dat kan ongeveer iedereen wel. Zelfs ik zou dat met een hoop moeite wel kunnen. Het gaat erom dat je iemand zo ver krijgt dat hij uit zichzelf dingen doet die hij zich in eerste instantie niet zag doen.
Dat kan heel ver gaan, ja. Tot aan zgn. Total Power Exchange aan toe, waarbij de sub alle aspecten van zijn/haar leven in handen van de Dom legt. Van uiterlijk, financiën tot aan werk en uitingsvormen aan toe. Wat die mensen bezielt, geen idee. Ik heb er niets mee, ik geloof nog altijd in autonomie. Misschien niet zo politiek correct, maar als een sub zo op de Dom leunt dat hij/zij niets meer zelf kan en wil beslissen, dan vind ik dat inderdaad een teken van psychische ongezondheid. Hard gezegd, maar ik vind dat eigenlijk wel…..

Ok, dat is mijn eerste reactie.... ik hoop dat het wat antwoorden geeft of eventueel wat handvaten. Ga later in op andere vragen.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
tes
Berichten: 2172
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 19:24

Re: Wat bezielt je? Over de gevoelens bij BDSM

Berichtdoor tes » wo 15 augustus 2012, 23:22

wat een fantastische reactie anwen! Dat is nou eens een reactie waar ik is even rustig over na ga denken als ik zo meteen in mn bedje lig..
live your life to the fullest!


Terug naar “BDSM”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten