Kijktip: My fucking problem

De plek om te praten over televisie, films, kijktips, kunst, tentoonstellingen, fotografie enz

Moderators: Oceann, JanWbr

Xenia
moderator
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 december 2006, 20:23
Contacteer:

Kijktip: My fucking problem

Berichtdoor Xenia » wo 08 maart 2017, 10:07

ANNE MAAKTE EEN DOCUMENTAIRE OVER VAGINISME: 'HET IS EEN HELE INGEWIKKELDE KLACHT'

Afbeelding
Anne van Campenhout (27, foto) maakte ‘My Fucking Problem’: een docu over vijf vrouwen voor wie penetratie zeer pijnlijk is, of is geweest. Één van deze vrouwen is de regisseur zelf.


Wij belden Anne op.

THERAPIE
Veel vrouwen met vaginisme volgen therapie na therapie om erachter te komen wat er aan de hand is. Ze moeten ingewikkelde afwegingen maken in hun liefdesleven. Hun zelfbeeld kan er door worden aangetast. Voor veel mensen is vaginisme een taboe-onderwerp en dat wil Anne graag doorbreken met haar documentaire.

VORIG JAAR RIEP JE VROUWEN OP OM HUN VERHAAL TE DOEN OVER VAGINISME. WAT IS ER SINDSDIEN GEBEURD?
“Ik heb ontzettend veel reacties gekregen van vrouwen die zich in mijn verhaal herkenden: bijna tweehonderd. Dat was superfijn en overweldigend. Een aantal vrouwen wilde gewoon hun verhaal kwijt. Sommige vrouwen heb ik thuis opgezocht en gefilmd. Uiteindelijk komen in mijn documentaire vijf vrouwen aan het woord over hun liefdesleven en vaginisme.”

WAAROM WILDE JE HET TABOE OP VAGINISME DOORBREKEN?
“Ik was al vijf jaar met dit onderwerp bezig, maar ik kon bijna geen informatie vinden. Tegelijkertijd zag ik de getallen: vaginisme komt voor bij één op de twintig vrouwen. Waar zijn die dan? Ik had zelf de behoefte om een film te zien over dit onderwerp. Daarom besloot ik er zelf een film over te maken.”

KAN JE UITLEGGEN WAT VAGINISME IS?
“Je hebt allerlei soorten vaginisme. Soms past er door verkramping geen vinger of tampon in. In andere gevallen is er wel ruimte, maar doet penetratie toch veel pijn. Het is ook een cirkel: als je vagina verkrampt, gaat je huid pijn doen en dat veroorzaakt weer verkrampingen.”

IS ER IETS AAN TE DOEN?
“Er zijn zeker therapieën en je kunt er vanaf komen. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Vrouwen die überhaupt een diagnose krijgen, hebben al veel artsen gezien. Het is namelijk een hele ingewikkelde klacht. Bij mij hebben de therapieën niet gewerkt en ik heb het al tien jaar. Bij sommige mensen werkt het en bij anderen niet. Na een tijdje ga je jezelf afvragen: ‘Is dat het allemaal het waard?'”

HOE KOMT HET DAT ER EEN VERTEKEND BEELD IS VAN HOE SEX HOORT TE ZIJN?
“Ik denk dat het komt dat er te weinig wordt gepraat over sex. Films en andere media zijn heel penetratie-gericht. In films kijken mensen elkaar aan en het volgende moment liggen ze al te krikken. Ik weet wel dat mensen weten dat dat niet zo is, maar als er niet over sex wordt gepraat zoals het echt gaat, dan is dat het enige beeld dat ze kennen. Het is dus belangrijk om ook te praten over sex zoals het echt gaat: het is leuk, maar ook ingewikkeld. Tachtig procent van sex is ontdekken en communiceren over wat je lekker vindt. Ik denk dat het voor veel mensen belangrijk is dat ze ook zien wat vaginisme is.”

De documentaire My Fucking Problem wordt woensdag om 20:30 uur uitgezonden bij BNN op NPO 3

(Bron:Linda tv)
Groet Xenia; moderator shespotforum.

Zwart Zwaantje83
Berichten: 261
Lid geworden op: do 21 april 2016, 16:40
Locatie: Amsterdam

Re: Kijktip: My fucking problem

Berichtdoor Zwart Zwaantje83 » do 09 maart 2017, 13:56

Ik vond het een interessant programma , bedankt voor de tip :D11 !
~Art is the only way to run away without leaving home~ Twyla Tharp

Lilywashere
Berichten: 30
Lid geworden op: di 13 december 2016, 17:21

Re: Kijktip: My fucking problem

Berichtdoor Lilywashere » vr 17 maart 2017, 10:25

Vond het een super mooie docu. Je zal het maar hebben. Erg naar.. :D9 :love:


Terug naar “Kijken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten