Tantra of Polyamore?

De plek om te praten over televisie, films, kijktips, kunst, tentoonstellingen, fotografie enz

Moderators: Oceann, JanWbr

Beheer
Site Admin
Berichten: 667
Lid geworden op: za 14 april 2001, 1:01
Contacteer:

Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Beheer » zo 12 juli 2015, 12:07

Ik heb net naar alle afleveringen van "Laura! en de Liefde" gekeken. Het is echt een aanrader en heeft veel raakvlakken met Shespot.
zag ook diverse bekende mensen in beeld komen.
http://www.avrotros.nl/lauren/item/AT_2 ... efde-delen" onclick="window.open(this.href);return false; …
Nog te zien op uitzending gemist http://www.avrotros.nl/lauren/gemist" onclick="window.open(this.href);return false;

Er werden verschillende onderwerpen behandeld:
oa.
Tantra, en oosterse liefdes kunsten en de kunst van de energiestromen vrijmaken en laten stromen.
Polyamore, en het liefhebben van meerdere mensen.
Het bijzondere was wel, dat beide vormen een gemeenschappelijke deler hebben: probeer zoveel mogelijk en zo dicht mogelijk bij je eigen gevoel te komen.

Ik denk, dat beide items raakvlakken hebben met Shespot.
Maar welke meer dan de ander?
Of wel, als je aan liefde denkt, tot welke voel jij je aangetrokken?
Tantra of Polyamore?

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Inya » zo 12 juli 2015, 21:07

Leuke tv-tip :D Zojuist aflevering 1 gekeken, ik ben gelijk heel nieuwsgierig naar tantramassage...
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Anwen » ma 13 juli 2015, 0:49

Tantra of Polyamore?
Ik zou zeggen beiden, en bedankt voor de tip.

Wat me wel vaak opvalt en soms ook irriteert is dat mensen tantra benaderen als een soort leuk extraatje, interessant iets om te doen (wat? Tantra is geen werkwoord!), ofwel tantramassage, tantraseks of iets vaags met energie, en niet als datgene wat het altijd is geweest: een stroming binnen het boeddhisme die in eerste instantie weinig met seks te maken heeft.

Je zegt toch ook niet: boeddhisme is een item?
Laatst gewijzigd door Anwen op ma 13 juli 2015, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Inya » ma 13 juli 2015, 6:57

Wat me wel vaak opvalt en soms ook irriteert is dat mensen tantra benaderen als een soort leuk extraatje, interessant iets om te doen (wat? Tantra is geen werkwoord!), ofwel tantramassage, tantraseks of iets vaags met energie, en niet als datgene wat het altijd is geweest: een stroming binnen het boeddhisme die niet an sich weinig met seks te maken heeft.

Je zegt toch ook niet: boeddhisme is een item?
Maar is interesse niet het enige wat ervoor zorgt dat de mens zichzelf verrijkt met kennis? Als mensen zich niet interesseren in iets dan slaat datgene dood en wordt het niet meer verspreid. Het zou jammer zijn als zoiets moois als tantra zou verdwijnen.
Daarnaast, waarom mag men het niet zien als iets leuks erbij? Het is toch heel leuk en mooi? Of moet men dan gelijk volledig hun leven wijden aan die ene stroming? We hebben tegenwoordig zoveel keus uit allerlei dingen dat we ons leven kunnen inrichten zoals we willen, hier een stukje van, daar een stukje van, en zo maken we het het leukst voor onszelf. Die opties gaan niet weg, dus laten we er dan het beste van maken en laten we vooral mensen zelf kiezen voor wat goed voor hen voelt.
Ik zou niet in een 'alles of niets' wereld willen leven... Er zijn veel stand punten van Groenlinks waar ik achter sta, maar echt niet alles. Er zijn veel waardes in het christendom die ik als logisch bezie bij de omgang met mensen, maar god bestaat voor mij echt niet. Het boeddhisme spreekt me voor een heel groot deel aan, maar sommige aspecten zorgen dat ik jeuk krijg aan mijn gut feeling.

Natuurlijk lijkt het me niet goed als iemand iets lichtelijk opvat, maar ik denk dat de leermeesters dan de verantwoordelijkheid hebben om bij hen aan te geven dat hun insteek niet strookt met hoe datgene zou moeten worden ingestapt. Licht die mensen in, geef ze opties en laat hen dan een keuze maken.

Maargoed, dat is maar mijn mening op een vroege maandagochtend :D
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Anwen » ma 13 juli 2015, 19:00

Ik zal me even nuanceren. Ik ben all for de krenten uit de pap halen, maar waar ik soms moeite mee heb is de beperkte westerse kijk op zaken als deze. Ik heb een keer een informatief stuk geschreven over tantra waar ik benoem dat het grootste probleem wat mij betreft de spraakverwarring die ontstaat als het over tantra gaat. De meeste mensen denken niet veel verder dan tantramassage en tantraseks. Tantramasseurs doen trouwens zelf net zo hard aan mee door supervage verhandelingen te houden over chakra´s en energie. Ik vind het jammer dat tantra daarmee wordt omgevormd tot een seksuele tantra, terwijl het in de basis daar voor veel mensen (en mijzelf) niet over gaat.

Begrijp me niet verkeerd, als mensen op enige wijze elementen uit tantra gebruiken en daar happy van worden, hartstikke tof. Maar ik zou het ook wel tof vinden als mensen tantra ook nog voor andere dingen zouden zien dan wat techniekjes om je seksleven mee up te spicen.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Laars » wo 15 juli 2015, 1:49

Mooi topic! Leuke tip!

Ik vind het af en toe heerlijk zulke dingen te ontdekken en dingen te 'gebruiken' in mijn bestaan. Wel op mijn manier, mijn invulling en mijn grenzen. Dat is juist zo fijn aan zulke dingen.
Het kan mij, als ik tantrisch lig te doen, geen ruk schelen hoe mijn buurman/vrouw tantra invult. Ik vind dat juist het tegenovergestelde van wat tantra probeert te 'vertellen', of ben ik nou gek?? :love:

Laars, blijft kritisch
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor droomvlinder » za 18 juli 2015, 18:24

Laars :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: goed moment !
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Robb
Berichten: 145
Lid geworden op: do 10 mei 2012, 23:42
Locatie: Brabant

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Robb » wo 22 juli 2015, 22:38

Leuk Laars, dat linkje naar 30 minuten, een stukje eigen ik! Hilarisch!

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor zee » do 23 juli 2015, 1:04

Hilarisch indeed... Gottogottogot :mrgreen: :DD
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Tantra of Polyamore?

Berichtdoor Anwen » vr 24 juli 2015, 12:35

Laars, jij berooft me van al m'n vertrouwen in de mensheid... :mrgreen:
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince


Terug naar “Kijken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten