Taal

Boekentips, mooie verhalen en gedichten.

Moderators: Oceann, JanWbr

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Taal

Berichtdoor Lichtje » wo 21 augustus 2013, 20:40

Taal. Het instrument waarvan we ons allemaal bedienen. Pratend, schrijvend, SMS'end.
Hier, op het She-forum, op de sociale netwerksites, in het dagelijkse leven, op het werk, in brieven, in mails, in chatberichten, en ga zo maar door.

Taal, wat zouden we zijn zonder?
Taal.
Taal. Het Nederlands is een taal.
De Nederlandse taal.
Een mooie taal.

Mijn taal.
De taal waarin ik mij het beste uitdruk, de taal waarin ik het beste mijn gevoelens kan verwoorden. Misschien klinkt het allemaal wat exotischer in het Frans, maar het Frans voel ik toch net iets minder aan dat mijn Nederlands. Hetzelfde voor Engels. En Spaans. Wat ik overigens maar matig beheers, maar het klinkt wel sexy. Of heeft dat te maken met de link naar warme dagen, zee, strand, lekkere cava en overheerlijke tapas? Tapas om de vingers vanaf te likken. Of te laten likken. Cava, gedronken uit 1 glas. Of een ganse fles, gedeeld op het strand. Zonder glazen. Heerlijk dronken. Un poco mas, por favor!

Taal. Taal gebruiken is een kunst. Een kunst waarvoor ik een mateloze bewondering heb. Bewondering voor mensen mensen die met onze taal kunnen spelen.
Taalspelletjes, taalgevoel.
Mondeling, schriftelijk.

Het gesproken woord. Dialecten. Zoveel taal. Zoveel dialecten. En toch, allemaal uiteindelijk de Nederlandse taal.

Taalgevoel. Ook op schrift. Het geschreven woord. Kunst.
Een kunst waaraan ik verslaafd ben. Geschreven woorden. Boeken, fora, sociale netwerksites. Ik lees het allemaal.
En soms, soms zitten er tussen die geschreven woorden pareltjes. Pareltjes die mij raken, pareltjes die mij doen lachen, pareltjes die mij doen huilen.

Taal. Ik beleef het. Elke dag weer.

En jij... hoe beleef jij taal?
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Taal

Berichtdoor droomvlinder » wo 21 augustus 2013, 21:56

Mooi en boeiend onderwerp Lichtje. Voor mij is taal iets heel aparts : ik leef nu al 37 jaar in Wallonië en als vlaming denk ik in het frans wanneer ik frans spreek tenminste, ik werk nog steeds in Vlaanderen, in het nederlands,maar ook in het frans, duits, en engels.
Ik ben minder preuts (als ik het zo mag noemen) in het frans dan in het nederlands en heb dikwijls gedacht dat dit te wijten is aan "voelen" , in het nederlands lijk ik nog steeds gevoeliger. Soms geeft het leven in een andere cultuur een soort indruk van dubbel leven.Daarom blijf ik ook zo gehecht aan shespot, er posten heel wat mensen die de taal fantastisch beheersen en ik geniet daarvan.
Ik lees heel veel in beide talen en kan echt genieten van sommige echt vlaamse teksten omdat er woorden gebruikt worden die me terug brengen naar een ver verleden. ( Ik denk hierbij bv aan Dimitri Verhulst in Dinsdagland...)
Ik vind taal een heerlijk middel om contacten te leggen, en net als jij geniet ik in Spanje wanneer m'n spaans langzaam maar zeker terugkomt.
Ik heb het gevoel dat verscheidene talen spreken eigenlijk verschillende levens laat leven. Jammer dat m'n engels zo summier is, vaak worden hier mooie teksten gepost maar ik kan in het engels alleen praten over bearings en ball screws en andere sexy speeltjes =):

Ja taal raakt me diep !
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Pleasure
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 09 augustus 2013, 22:39

Re: Taal

Berichtdoor Pleasure » wo 21 augustus 2013, 22:39

Taal, mijn grote (voor)liefde, mijn manier om subtiel te zijn, grof, gedegen, lichtvoetig, zwaar op de hand, of gewoon puur en rauw.

Zo veel verschijningsvormen, zoveel mogelijkheden, zoveel beperkingen... want om het schrift echt recht te doen, heb je een lezer nodig, die het ziet en snapt. Tenzij je schrijft voor jezelf, en het schrijven als activiteit op zich je voldoening geeft.

Voor mij geldt beiden, de passie voor het geschreven woord, het schrijven, het lezen, het gelezen worden en het herlezen.

Mijn grote liefde, het geschreven woord. Zo beleef ik het, Lichtje.

En ja, met Droomvlinder raakt jouw taal me diep, Lichtje. En de taal van Droomvlinder evenzeer!
met plezier,
Pleasure

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Re: Taal

Berichtdoor Savanne » wo 21 augustus 2013, 23:05

Oei taal, tja, niet zoals bovenstaande postings totaal verliefd op taal. Meer een haat-liefde verhouding er mee.

Mijn taalgebruik is verre van perfect, en hoewel ik een aantal talen vloeiend spreek zal mijn dislectie me er waarschijnlijk altijd van weerhouden een taal perfect te schrijven.

Nu ben ik een behoorlijke perfectioniste, maar in geschreven woord ligt mijn lat al lang niet meer zo hoog daar ik weet dat het niet beter zal worden. Wellicht dat ik door automatiseren nog wat verbetering kan gaan zien, maar dat zal lang niet altijd van toepassing zijn.

Toch heb ik een voorkeur voor taal, ik lees graag en veel , ben altijd bezig met leren van talen... maar nu ben ik ook auditief aangelegd, dat wil zeggen dat ik beter nog kan luisteren dan schrijven ... dat zal wellicht voor mij de reden zijn dat ik met geschreven taal een haat liefde verhouding heb.

Sav
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Taal

Berichtdoor Iago » do 22 augustus 2013, 9:19

Taal... Hoofdzakelijk gewoon wat het is. Taal dus. Ik ben volledig tweetalig, droom soms in het Engels, soms in het Nederlands. Communiceer op verschillende niveaus, waardoor ik in staat ben me zodanig uit te drukken dat ik meestal wel begrepen word.

Het beleven van taal overkomt me. Ik merk dat sommige schrijvers me boeien, raken, roeren.
Ik ben van mening dat alles gelezen kan worden, en dat je dus aan elk stuk tekst dat je publiceert aandacht moet besteden. Of dat nu op social media is of anders, naar de eventuele lezers toe is het respectloos om er geen aandacht aan te besteden. Dat is meteen ook mijn valkuil, ik reken hard af op onbenullig taalgebruik.

Op dit moment in de kranten het idee om in de grote steden kinderen op nog jongere leeftijd het onderwijs in te trekken, voornamelijk omdat de taalbeheersing te wensen overlaat. Persoonlijk denk ik dat dat te beperkt is, het Nederlands zou als vreemde taal onderwezen moeten worden.

Onlangs is er een documentaire uitgezonden met Kees van Kooten en Wim de Bie. Koot en Bie, voor de kenners. Twee mannen die de taal op een heel hoog niveau beheersen, gezegend met een prachtig gevoel voor humor en zeer intelligent. Deze oudere jongeren hebben woorden en begrippen aan de taal toegevoegd, hoewel dat voor velen over zal komen als gelul van een dronken aardbei. Ik kan daar van genieten, omdat het verrijkingen zijn.

Ik ken mijn beperkingen en mijn sterke kanten, probeer me niet meer te spiegelen aan anderen maar kan intens genieten van woordspelingen, vondsten en vooral beschrijvingen.

Het gesproken woord zal een ander topic zijn, vermoed ik?

Iago, met dt.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Taal

Berichtdoor Peter50 » do 22 augustus 2013, 17:06

Mijn woorden kies ik graag zorgvuldig. Ik ben redelijk goed in spelling, terwijl ik na mijn schooltijd tot de overtuiging ben gekomen dat dat helemaal niet zo belangrijk is. Het gaat erom dat je begrepen wordt, in welke context dan ook. Ik gebruik vaak expres spreektaal, omdat de bedoeling van schrijven is dat je de spraak nabootst. Zowel in spelling als in woordgebruik. Zo schrijf ik soms bijvoorbeeld effe in plaats van even. Een collega van mij schreef vaak "duzze ...", een samentrekking van "dus euh...", als je het even niet meer weet. Dat vond ik leuk. Sms-taal is ook leuk, hoewel ik eigenlijk niet van afkortingen hou. Afkortingen gaan in tegen het principe dat je schrijft zoals je het zegt.
Ik ga niet mee met de nieuwste spelling, ik schrijf expres "pannekoek" en "insekt", omdat ik het niet eens ben met de nieuwe regels. Dat doe ik ook in bijvoorbeeld sollicitatiebrieven en dat valt toch niemand op, want wie kan er tegenwoordig nog redelijk spellen?
Vreemde talen vind ik erg moeilijk. Ik ben nu veertig jaar aan het prutsen met Engels, maar het blijft lastig. Ik heb een enorme bewondering voor mensen die een vreemde taal wel redelijk leren beheersen. En ik begrijp niets van mensen die een boek in het Engels lezen omdat ze liever het origineel lezen. Ik lees ook Engelse boeken, maar dat is om mijn kennis van het Engels te vergroten. Als ik iets echt moet weten, lees ik het liever in het Nederlands. Als ik een Engelse tekst lees, gaat dat half zo snel als een Nederlandse tekst (heb ik gemeten). Ik denk dat ik het begrijp, maar als ik het boek uit heb, dan is de inhoud in mijn hoofd toch wat vaag, alsof ik het een jaar geleden heb gelezen.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
zee
Berichten: 2376
Lid geworden op: za 14 juli 2001, 1:01
Locatie: Ultima Thule

Re: Taal

Berichtdoor zee » do 22 augustus 2013, 20:41

En jij... hoe beleef jij taal?
Wisselend.
Ik kan het droog als communicatiemiddel nodig hebben, maar ook als kunstuiting zonder enig praktisch doel gebruiken.
Ik maak graag de vergelijking met architectuur, ook een toegepaste kunst waar het onderscheid tussen doel en middel evenmin even zuiver te maken valt.
Men bouwt met een praktisch doel voor ogen (bijvoorbeeld huisvesting realiseren) maar er is meer te bereiken dan dat ene oogmerk: met huizen ontwerpen is het mogelijk een aantrekkelijke straat te maken, een mooi uitzicht te kaderen (waardoor de oude kerk ineens een voorname setting krijgt)... Daarnaast een bepaald gevoel erin te leggen: wil ik de huizen laten harmoniëren met de omgeving, of juist een contrast aanbrengen om een plek te verbijzonderen...? Wil ik van de straat afgekeerd wonen, of juist uitzicht op dat gemeenschappelijke voorplein bieden?

Met taal werkt het voor mij precies zo. Ik kan functioneel droog feitelijk communiceren, maar tegelijkertijd door mijn toon, vorm en woordkeus veel meer betekenislagen aanbrengen. Een humorvolle lijn eronder leggen, of met een slim steekwoord teruggrijpen op een oude kwestie, enkel voor die ene betrokkene te snappen. Spanning opbouwen, iets uitstellen. Gezag tot uitdrukking brengen, me onttrekken, of juist verbinden en schilden en zwaarden doen zakken. En dat alles met enkel een goede keus van woorden in de juiste volgorde.

Waarbij er zoveel woorden zijn met zoveel nuances, in elke setting weer anders van betekenis. Dubbele bodems, foute effecten...
Er zijn meiden, meisjes, meiskes, meisje-meisjes, oude meisjes, jonge meisjes, jongensmeisjes, troostmeisjes, meisjeskleding, kledingmeisjes, nette meisjes, foute meisjes, faute meisjes... Paulien Cornelisse is een goede in het blootleggen van al dat soort subtiliteiten.

Dit zijn nog concrete communicatieve doelen die ik met taal als middel kan beogen; daarnaast blijft staan de taal als doel op zich: de schoonheid van een volzin, het aanstekelijke ritme van een alliteratie, de kracht en lading van ... goed getimede simpele puntjes. Tekst die haakt of juist vloeit, omfloerst rookkringen maakt of juist straalt in zijn eenvoud.

Of, zoals nu, nuchter starten en lyrisch eindigen.

Zee
it's much more difficult to judge oneself, than to judge others - A. de Saint-Exupéry

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Taal

Berichtdoor Mar » do 22 augustus 2013, 22:38

Taal is 'natuurlijk' een handige manier om met elkaar van gedachten te wisselen en zo :DD
Laatst gewijzigd door Mar op di 27 augustus 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Taal

Berichtdoor Jippie » do 22 augustus 2013, 23:24

"Taal zal alleen verwoesting zaaien en van ons doen geen daad beklijft."

Een prachtige zin van Huub Oosterhuis.
Ik ga eens even over dit topic nadenken want taal kan een machtig wapen zijn en tevens teder en ontwapenend werken.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Taal

Berichtdoor Twijg » wo 11 september 2013, 1:09

Taal is voor mij heel belangrijk. Niet alleen hoe iets wordt verwoord, maar ook het effect dat het vervolgens kan hebben als het precies klopt met een moment, een situatie, een persoon, een sfeer, een daad, een emotie etc.

Taal is voor mij echt iets waar ik me aan laaf, waar iemand me mee kan vervoeren, verleiden en raken. Maar ook taal die zich op het scherpst van de snede beweegt kan me zeer bekoren, omdat het dwingt tot nadenken en weloverwogen argumentatie die de ander weer prikkelt tot nieuwe scherpheid in de goede zin van het woord.

Het meest houd ik van beeldrijke taal met een dynamiek erin die niet alles invult. Alsof je kijkt naar een schilderij waarin de contouren van alle elementen zichtbaar zijn, maar de rest door het eigen voorstellingsvermogen kan worden aangevuld.

Mijn eigen neiging tot breedsprakigheid houd ik niet van, waar het me van sommige anderen vaak helemaal niet stoort gek genoeg. Misschien dat het ondanks uitvoerigheid toch ook boeiend is en blijft bij die sommigen :-)

Taal verbindt mensen.

Waar het een wapen wordt /is, kan het twee dingen doen:
1. Iets doorbreken wat niet goed is (gewenst effect).
2. Iets afbreken wat goed is (ongewenst effect).
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Taal

Berichtdoor runningslim » wo 11 september 2013, 10:34

Wauw. Ik vermoed dat een kroonjuweel geboren is. Aan de voorgaande auteurs: veel is herkenbaar. Misschien is de belangrijkste functie van taal instrumenteel. Voor mij is taal veel meer dan gewoon een instrument. Het is een synoniem van "leven" en van "mens". Ze kan groots, luid, bombastisch, vervoerend, overweldigend druisen zoals een woeste zee zich op rotsen smijt. Ze kan ook stil en klein, eindeloos geduldig en zacht, breekbaar zelfs, onder je vel kruipen. Ik denk daarbij bvb aan een mooi tekstje op een rouwkaartje. Taal kan mensen opbouwen, groter maken maar ook vernietigen, aantasten, in je sluipen als een gif. Taal is meer dan ademen, drinken, eten. Het is smaken, proeven, groeien, vallen en weer opstaan. Taal doet hoe dan ook iets met mensen, bewust of onbewust. Op de grote momenten in je leven is er taal. Het fijne ervan is dat iedereen, werkelijk iedereen kan groeien in taal (even abstractie maken van ongelukken/herseninfarcten ed). Ik zou er heel wat voor over hebben om mooier en correcter te spreken, met een diepere stem ook. Dom voorbeeldje misschien: als ik Jan Decleir op de radio reclame hoor maken voor een abdijbier BEN ik in de middeleeuwen, zo kan die man met die tekst mij meenemen.
@peter, misschien kleine tip: je kan Hemingway in het Engels lezen. Er staat geen woord teveel in zijn zinnen. Zo heb je het beste van beide werelden. In het Nederlands is Elsschot zo'n schrijver.
@iedereen: het Holstee manifest kan door iedereen op een eigen manier gelezen worden. Mooi toch, niet?

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Taal

Berichtdoor Twijg » wo 11 september 2013, 13:19

@runningslim

Ik moest even opzoeken wat dat Holstee manifest is, maar eenmaal gevonden kende ik het wel. De naam was me alleen niet bekend en het verhaal erachter ook niet echt. Het is mooi, maar natuurlijk ook wel erg idealistisch. Daarmee bedoel ik dat een leven leiden zoals je wilt wel erg lastig wordt voor mensen die te maken hebben met veel beperkingen die hen dwingen tot een leefstijl waaraan ontsnappen amper mogelijk is. Denk aan de zorg voor een zieke geliefde die aan huis gebonden is, dat soort situaties. Je kunt dan heus bepaalde keuzes maken die zorgen voor een gevoel van vrijheid, maar je moet tevens een besef en acceptatie hebben dat het een gebonden vrijheid is, een vrijheid binnen een omheining die je niet kunt passeren zonder veel leed te veroorzaken bij de ander en jezelf.

Vrijheid bestaat bij de gratie van waar je geweten geen problemen mee krijgt en bij de gratie van wat anderen je gunnen of verlenen. Dat kan voor de ene een wereldreis opleveren, voor de anderen de achtertuin thuis :-)

Als inspirerende tekst en eye-opener, mindsetter etc, vind ik het een prachtige tekst. Taal als katalysator voor het volgen van je dromen, ook al zijn die dromen soms alleen maar mogelijk op een vierkante meter of in het hoofd.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Taal

Berichtdoor runningslim » wo 11 september 2013, 13:30

Wel twijg, ik kan het niet meer met je eens zijn. Ik heb zelf het manifest ongeveer een half jaar geleden leren kennen via een chatmaatje op Secondlove. Het bevat richtsnoeren (of aanbevelingen zo je wil) die voor mezelf praktisch niet haalbaar zijn. Andere dingen kan je dan wel weer implementeren in je leven, misschien bewuster dan voorheen. Ik heb twee kleine kindjes, dochtertje, zoontje en voor hun 16e verjaardag wil ik hun graag dat Holstee-manifest cadeau doen. Dank je voor de fijne reactie, Twijg.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Taal

Berichtdoor Twijg » wo 11 september 2013, 13:37

Taal is lenig zeg ik altijd, leniger dan wijzelf :-)
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Taal

Berichtdoor runningslim » wo 11 september 2013, 14:04

en onvergankelijk meandert ze door de tijden heen.


Terug naar “Lezen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten