Kennismaking met tantra

"Je lichaam als tempel".
Voor onderwerpen als massage, saunabezoek, tantra, meditatie en yoga.

Moderators: Xenia, JanWbr

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Kennismaking met tantra

Berichtdoor Dimpf » zo 29 augustus 2004, 10:20

Een paar mensen deden me de suggestie om 'iets' met tantra te doen.
Spannend?! maar de moeite waard.
Zodoende ontvingen we niet lang geleden een massage... Wie daarover een voorspelling bij me deden: jullie hebben gelijk. Het past me. Het is een plek waar je behoeften aan ontvankelijkheid, openheid en sexualiteit samen kunnen komen, in geven en nemen.

Een plek voor reacties, mededelingen, ervaringen en zo meer.

Dimpf
edit: eerste alinea verwijderd wegens niet meer relevant, laatste regel toegevoegd
Laatst gewijzigd door Dimpf op zo 30 januari 2005, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaak met woorden, een enkele keer zonder.

star
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 14 november 2003, 21:15

Berichtdoor star » zo 29 augustus 2004, 14:46

Hallo Dimpf, zou je daar wat meer over willen schrijven?
Wat houdt zo'n massage precies in en van wie ontvingen jullie die? Hoe was je ervaring, en beleven jullie ook tantra met elkaar? Zo ja, wat houdt dat voor jullie in?

Ik heb wel eens gelezen over tantra seks. (Ik weet niet meer waar, misschien wel hier.) Dat je dan bijvoorbeeld 'ingekoppeld' ligt en niet beweegt, alleen als zijn erectie verdwijnt, en dat je dan uiteindelijk (na uren) tot een gezamenlijk hoogtepunt komt, wat je door je hele lichaam zou voelen, en dat je daarbij zowel lichamelijk als mentaal helemaal een met elkaar bent. Een heel spirituele ervaring dus. We hebben het een beetje geprobeerd, was erg lekker maar we begonnen uiteindelijk toch te bewegen :lol:, dus we hebben het ultieme nog niet bereikt...

Dat spirituele in de tantra en seks trekt mij erg, dus vandaar dat ik graag meer over je belevingen lees...

Liefs, Star

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 29 augustus 2004, 15:23

Star, ik zal proberen je te beantwoorden.
Mijn partner en ik hebben niet veel ervaring met het oosters gedachtengoed, ik ben vertrouwd met yoga en weet een weinig over theorieen. Voor ons is van belang dat er begrip is voor huiver voor 'zweverigheid', en dat er niets opgedrongen wordt. Omdat ik de 'aanjager' ben van ons tweeen, ben ik degeen die het duidelijkst voor ogen heeft wat ik er mee wil - voor mij en voor ons beiden. Dit heb ik voorgelegd aan een koppel (man en vrouw) dat massages en workshops verzorgt. Hun advies was dat mijn partner en ik ieder afzonderlijk een sessie zouden ontvangen, ik van hem, mijn partner van haar. Het was zonder meer heel goed om die eerste keer onafhankelijk van elkaar te beleven, als een individu en niet als paar.

Voor de massage begint was er een gesprekje (en daarvoor email-contact). De masseurs willen zich er ook goed bij voelen, want hoewel er een prijskaartje aanhangt, en dito professionaliteit: ook zij zijn in zekere zin kwetsbaar.
Voor ons beiden gaf de massage de beleving dat sexuele prikkels een logisch gevolg zijn van een zorgvuldig begeleide intense beleving van je hele lichaam.

Hmm, het laat zich niet makkelijk in woorden pakken, Star...

edit: tiepvouten
Laatst gewijzigd door Dimpf op zo 29 augustus 2004, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

star
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 14 november 2003, 21:15

Berichtdoor star » zo 29 augustus 2004, 15:36

Nou, toch maakt het al iets meer duidelijk Dimpf.
Misschien kun je, als je tijd en zin hebt, de massage beschrijven?

Gaan jullie nu verder op de ingeslagen weg, bijvoorbeeld samen zo'n workshop volgen en tantra beleven met elkaar? Of was het leuk voor een keer? (Waarschijnlijk eerst even laten bezinken, denk?)

Volgens mij gaat het hier echt om 'voelen', en dat moet je dus beleven. En pas als je het uitgeprobeerd hebt weet je of dat voor jou iets extra's geeft of dat het niets met je doet. Niets zweverigs aan, lijkt me?

Star

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 29 augustus 2004, 15:53

Nee, niet zweverig - maar anders.
Het criterium is niet : sexuele opwinding, maar ontvankelijkheid.
Het was zo leuk (understatement) voor een keer dat we ermee verder gaan, misschien kan ik niet eens anders...

star
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 14 november 2003, 21:15

Berichtdoor star » zo 29 augustus 2004, 16:51

Wat fijn voor je Dimpf! :D

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » zo 29 augustus 2004, 16:54

Het lijkt mij dat niet iedereen dit kan ondergaan... moet je je niet enorm kunnen 'overgeven', al een enorme innerlijke rust vanuit jezelf hebben? Het lijkt me zo mooi, ik kan me er wel iets bij voorstellen.. maar denk niet dat wij het kunnen (hebben het eens geprobeerd, maar hadden enorme problemen met nuchterheid en ongeduld :roll: )

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 29 augustus 2004, 17:12

@Jess: ik dacht niet dat dit iets is van 'kunnen' - nah, toch: het kan met kleine stapjes. Maar, wat weet ik ervan...

Een mooi moment dat iets weergeeft van hoe ik het ervoer:
ik lag op mijn rug, ogen gesloten, een hand ontpannen geopend boven mijn hoofd, de andere arm al even ontspannen naast me. De hand van deze arm werd gesloten tot een niet-krampachtige vuist, zoals je iets kleins vasthoudt.
Het zacht aanraken van mijn lichaam voelde ik als een ontvangen, door of via de geopende hand. De gesloten hand hield het vast, alsof me gezegd werd: het is van jou, je kunt, of mag, het vast blijven houden. Voor mij is dit een krachtig symboliek. Met enige verbeeldingskracht kun je je misschien voorstellen dat het er op dat moment niet toe doet waar je verder gestreeld wordt. Het gaat erom, zo neem ik het met me mee, dat het voor mij is, en dat ik de ander de achting, ruimte (weet niet zo het goede woord) gun dit te geven en te het mij te laten behouden.
Laatst gewijzigd door Dimpf op zo 29 augustus 2004, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie
Berichten: 406
Lid geworden op: za 10 juli 2004, 11:35
Locatie: Zuidelijk

Berichtdoor Joepie » zo 29 augustus 2004, 17:13

@ Jessebel: De bedoeling van tantra is juist dat tijd onbetekenend wordt. Zoals Einstein al zei: tijd en ruimte zijn relatieve dimensies.
Met die wetenschap kun je dus een atoombom maken - stel je eens voor wat het met je seksleven kan doen....!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joepie op zo 29 augustus 2004, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 29 augustus 2004, 19:49

hihi,. zoals oost en west bij elkaar kunnen komen... :)

star
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 14 november 2003, 21:15

Berichtdoor star » zo 29 augustus 2004, 20:41

Nou das ook toevallig zeg, toets ik op de adresregel www.tantra.nl in, kom ik op een uitgebreide site over tantra! Dat wilde ik jullie niet onthouden! Voor ieder die er ook meer over wil weten misschien een startpunt!

Star

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » zo 29 augustus 2004, 22:04

Haha die is goed Joepie :lol: ! Ik weet dat ook wel, toch heb ik het gevoel dat je een knopje moet hebben om je over te kunnen geven, buiten de grenzen van tijd en ruimte. Ik weet niet waar dat knopje zit, kan zowieso al moeilijk rust vinden in dingen en heb toch een 'controle-issue'.. wat ik bedoel eigenlijk, volgens mij is het voor de een moeilijker dan voor de ander om mee te gaan in die diepte, het kost meer tijd denk ik... Vandaar idd, wat Dimpf schreef; stapje voor stapje..

Thanx voor de tip Star! Ik ga er ook even kijken :)!

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » ma 30 augustus 2004, 9:16

Eeeh, Jess, even om te relativeren...mijn partner zit in de Vut. Dat doet wel iets met tijdbeleving, ook al omdat je het een en ander aan persoonlijke geschiedenis meeneemt.

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 30 januari 2005, 14:22

Een paar maanden later en een aantal ervaringen rijker met tantra heb ik goed nieuws voor Noord-Nederlanders: ook het noorden heeft een sympathieke locatie met, naar mijn oordeel, kundige en integere begeleiders.
Gevonden via de genoemde tantra- pagina. Meer info geef ik alleen per pm.

Dimpf


Terug naar “Wellness en spiritualiteit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten