jezelf gelukkig maken

"Je lichaam als tempel".
Voor onderwerpen als massage, saunabezoek, tantra, meditatie en yoga.

Moderators: Xenia, JanWbr

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » za 22 november 2003, 20:44

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » za 22 november 2003, 21:58

@Binkie

Je studie-vergelijking vind ik wat scheef gaan hoor. Ik geloof best dat je weinig geld had toen (ik heb ook een aantal jaar heel zuinig geleefd) maar de lol is dat je toch ergens in je achterhoofd weet dat het niet de rest van je leven zo zal blijven. En dat is een enorm verschil.

Met 'geluk is een keuze' ben ik het wel voor een groot deel eens, en met het feit dat materiële zaken niet gelukkig maken ook. Maar alles heeft z'n balans.
Ik heb niet veel geld, maar als ik zo weinig zou hebben dat ik mijn huis (in ronnie's woorden 'een klein rotflatje ergens midden in de grote stad', maar voor mij is het een paleisje) niet meer kon betalen, zou ik daar toch een poosje behoorlijk ongelukkig van worden.

Geluk is voor mij een vrij makkelijke keuze, omdat ik heel sterk een doel heb in mijn leven, en zo lang ik de kans krijg (en creëer!) dat doel na streven, ben ik verdomd gelukkig. Maar er zijn legio mensen met een veel minder duidelijk doel, en ik weet niet of je ze dat kunt verwijten. Ik weet dat ik voor een groot deel mijn eigen geluk creëer door mijn dromen te volgen, hoe lastig dat in praktisch en materiëel opzicht soms ook mag zijn, maar ik denk dat ik met die dromen (en de godzijdank bijpassende talenten) ook wel wat geluk heb gehad.

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » za 22 november 2003, 22:01

Nog even een toevoeging: Zowel bij Mopje als Rusteloze zie ik dat geluk deels gelijk wordt gesteld aan rust. (hiermee Rusteloze's 'op je gemak voelen' wat vrij geinterpreteerd hebbende) Dat geldt voor mij echt helemaal niet, in periodes van rust kan ik wegzakken in een soort gezapigheid, die op zich niet onaangenaam is, maar het extreme geluksgevoel dat ik in hectischer tijden ken (ik pleeg dat nog weleens mijn 'natural high' te noemen) raakt dan kwijt. Chaos en hectiek heb ik toch wel nodig om echt gelukkig te zijn merk ik, al moet het natuurlijk ten allen tijden wel een beetje in balans blijven.

Manneke
Berichten: 45
Lid geworden op: za 02 augustus 2003, 13:56
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Manneke » za 22 november 2003, 22:27

Was ik maar wat rijker en niet zo knap... voor de rest ben ik gelukkig, zelfs met de nodige tegenslagen, tis ook hoe je er mee om gaat en kijkt naar wat je nog wel hebt en niet wat je nog allemaal wilt hebben, tis inderdaad een hectische prestatiewereld geworden en de pleuro's hebben niet veel goeds gebracht waardoor je je inderdaad wat minder gemakkelijk kan voelen. Maar mijn kijk kan komen doordat ik ooit eens alles kwijt ben geweest...

star
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 14 november 2003, 21:15

Berichtdoor star » zo 23 november 2003, 12:17

Hoogtes en laagtes in je emoties...
Het klinkt in mijn oren alsof je echt leeft. Ik herken dit gevoel en vind de laagtes inderdaad niet fijn. Vroeger zou ik erg over de oorzaak gepiekerd hebben maar nu laat ik dat soort momenten maar een beetje over me heen komen en probeer alleen het gevoel te voelen. Ik weet namelijk dat er aan mijn huidige leven geen essentiele dingen mankeren. Ik heb goede contacten met mijn vrienden en mijn partner, weet dat er veel mensen van me houden en ik vind mezelf ok. Ik besef me dat na zo een dal weer een piek komt en die zou ik voor geen goud willen missen.

Ik ben erg blij met mijn huidige leven maar continu een gelukkig gevoel is niet haalbaar. Het enige wat je actief kunt doen om gelukkig te zijn is mijns inziens voorwaarden scheppen. Voorbeelden: Werk aan een relatie of beëindig deze als deze niet goed voor je is. Zorg dat je vrede sluit met jezelf. Sta in contact met je eigen behoeftes en gevoelens...

En als het geluksgevoel dan komt, koester het moment!

Toon Hermans verwoordde de essentie mooi in een lief versje . Ik weet het niet meer helemaal, maar uit mijn hoofd ging het ongeveer zo:

Hij zocht het geluk, het grote HET
Hij zocht maar vond het niet
Hij belandde telkens met een kluitje in het riet
Pas toen hij zei, ik geef het op
ik ben het zoeken moe
Toen kwam het naar hem toe

Star

Sensueleman
Berichten: 581
Lid geworden op: wo 27 augustus 2003, 19:08

Berichtdoor Sensueleman » zo 23 november 2003, 14:30

Haha, ik kan - net als Rusteloze - heel goed formuleren hoe je gelukkig kunt worden, maar als puntje bij paaltje komt, gun ik het MEZELF niet!

Sens. - wiens zelfafbraak meestal groter is dan zijn eigenliefde... :? Ja, schiet niet op zo....

mopje
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 maart 2003, 2:01
Locatie: gent

Berichtdoor mopje » zo 23 november 2003, 14:35

@ star: Waaaw kon ik dat maar, het gewoon over me laten komen, ik ga ook altijd op zoek naar het hoe en waarom van de laagtes en doordat ik het dan niet kan vinden, doordat ik op alle vragen die ik mezelf stel ik weet het niet moet antwoorden zink nog dieper weg.
En van die piek heb je wel gelijk die zou ik ook niet willen missen maar op het moment van een dal lijkt die piek zoooo ver weg, alsof ik dat alleen ooit maar eens gedroomd heb.

Mopje

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » zo 23 november 2003, 15:25

Tja Sens, en dat is nou net de basis denk ik, eigenliefde... Maar ik geloof niet dat ik je nu iets nieuws vertel :)

Stars verhaal is heel herkenbaar, en het verhaal over de pieken en dalen heel essentieel, voor mij. Is het 'weten' dat er na een dal weer een piek komt niet een vorm van zelfvertrouwen? Ik had bijna willen schrijven dat mijn dalen ook meestal niet onmetelijk diep zijn, maar misschien komt dat juist door mijn oneindige vertrouwen in het feit dat die piek er weer aan zit te komen.

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » zo 23 november 2003, 16:22

Pip is begonnen aan het boek Een ongewoon gesprek met God van Neal Donald Walsch. En dat is ook heel goed te lezen als je niet in God gelooft. Strekking van het boek: Je bent de schepper van je eigen leven. Ik zit zelf even in een beetje rare periode in mijn leven waarin ik keuzes moet maken die gevolgen kunnen hebben voor mijn gelukkig zijn, maar ook dat van mijn Lief. Dit boek helpt.

sproetje
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 11 augustus 2003, 16:23

Berichtdoor sproetje » zo 23 november 2003, 19:54

En ik sluit mij aan bij Pip,het boek met zijn duidelijk omschreven taal,
heb ik zelf heel veel aan zet mij aan tot doen en handelen en het blijft niet bij denken scheppend zijn in en bij je eigen geluk.

het recht om in de wereld te zijn en te staan het is een geboorte eis het op dat stukje geluk en dat ieder vult dat in op zijn /haar eigen manier>

gr sproetje
Leef nu pak en pluk de dag.
die nu op dit moment echt met mijn neus op de feiten word gedrukt

sieske
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 november 2003, 21:01
Locatie: Zuiden des lands

Berichtdoor sieske » zo 23 november 2003, 21:22

ChiXio, ik ben het weer eens roerend met je eens. Ik vind de reactie van Ron ook behoorlijk zielig, bovendien zou ik op een van zijn punten zelfs het tegendeel willen beweren: Ik denk dat intelligentie geluk eerder in de weg staat dan dat het het bevordert. Intelligente mensen hebben namelijk eerder de neiging te piekeren, zelfs over zaken waar ze geen invloed op hebben.

De kreet "de enige die jou gelukkig kan maken ben je zelf" behoort ook tot mijn favorieten. Hoe je dat doet? Eem uitzendbureau heeft daarover een goede kreet in een reclamecampagne: "Het leukste dat je kunt worden is jezelf". Je moet op zoek gaan naar wie je bent (hoe vaag dat ook klinkt) en wat het is waar jij je positieve energie vandaan haalt. Voor mij is dat bijvoorbeeld paardrijden, wandelen in het bos op een herfstdag en tijd doorbrengen met mensen die mij waarderen. Veel geluk met het vinden van jouw geluksbrengers.

X sieske[/i]

M
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01

Berichtdoor M » ma 24 november 2003, 10:32

Ik heb soms het idee dat er te veel verwacht wordt van geluk. Het is onmogelijk om dag in dag uit met een euforisch gelukgevoel rond te lopen, zo zit het leven (helaas) niet in elkaar. Voor mij is echt geluk slechts een heel kort moment, een moment waarin ik besef dat ik één ben met mezelf en mijn omgeving. Voorbeelden: 's ochtends vroeg de Ngorongoro krater in Tanzania inrijden. Boven is het koud en mistig, langzaam trekt de mist weg en ontvouwt het prachtigste dat er op aarde bestaat. Ineens voel je een brok in je keel en denk je "zo is het leven goed". Of op een steen bij een waterval zitten, kijken naar een vogel die aan het vissen is en helemaal opgaan in de omgeving en het moment. Maar even later wordt je toch afgeleid en is het gevoel van euforie weer verdwenen.

Voor de rest prijs ik me gelukkig als ik 'slechts' tevreden kan zijn. Met mijn werk, huis relatie enz. Niet het gevoel hebben van "is dit alles?"

Voor mij (ik zat met dezelfde vragen) was het een zoektocht in mezelf om dan toch te ontdekken en te accepteren dat echt geluk in kleine dingen zit en van korte duur is. Het klinkt pessimistischer dan het werkelijk is hoor, zo lang ik niets te klagen en veel te dromen heb ben ik al heel blij :)

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » ma 24 november 2003, 11:17

Om pieken te kunnen hebben, moet je ook dalen hebben...
Geluk is een moment. Een bewustwording dat je lekker in je vel zit en dat het goed is wat je doet.
In dat kader kan ik ronnie best volgen. De momenten van geluk komen maar niet. En jammergenoeg ervaart hij dat dat geluk er nooit zal komen. (wat overigens niet waar hoeft te zijn, want je weet nooit wat er op je pad zal komen)

En laten we eerlijk zijn. De periode waarin we het meest euforisch voelen is meestal een periode waarin rust ver te vinden is. Denk maar eens aan verliefdheid, spanning, aftasten van wie je partner is.....

M

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » ma 24 november 2003, 11:26

Lieve Sens,

Zolang je tegen jezelf blijft zeggen dat je destructief bent, jezelf je geluk niet gunt, zal je niet gelukkig worden ook. Begin daar eens mee. En dan hoef je dat nog niet te voelen, maar ga er naar handelen. Zet jezelf over die vreselijke hoge drempel, kijk terug en zie dat het eigenlijk maar een loszittende stoeptegel was. Ik zeg niet dat alles altijd maar makkelijk is. Ik zeg wel dat de dingen moeilijker worden, als je jezelf dat dag in dag uit blijft zeggen. Pak aan! Ga doen! En dat hoeft niet alleen. Je hebt gemerkt dat half bezoekend She Spot met je mee leeft (letterlijk bijna!!) en mee denkt en mee voelt! Ik ben er heilig van overtuigd dat geluk maakbaar is! En van alle mensen in de wereld weet JIJ wat JOU gelukkig maakt.
Succes ermee!!

Liefs van Pip (die zelf ook haar geluk maakt en knopen heeft doorgehakt dit weekend) houdt zich altijd aanbevolen voor een inspirerende wandeling langs strand of door bos

mopje
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 maart 2003, 2:01
Locatie: gent

Berichtdoor mopje » ma 24 november 2003, 12:08

Dus Pipje wat je eigenlijk zegt is dat als je tegen jezelf zegt dat je gelukkig bent, je ook iets gaat doen om gelukkig te worden en in the end ook gelukkig gaat zijn?

Zou dat niet te mooi zijn om waar te ziijn?

mopje


Terug naar “Wellness en spiritualiteit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten