Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

"Je lichaam als tempel".
Voor onderwerpen als massage, saunabezoek, tantra, meditatie en yoga.

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Peter50 » wo 15 juli 2015, 15:29

Dat de meno pauze voorbij is betekend niet dat het hier niets mee te maken heeft, door de verandering in hormoongestel kan het ook zijn dat hierdoor iets blijvend veranderd is.
Zoals Tes perfect aangeeft: de overgang is de veranderperiode die eindigt in de menopauze. Een vrouw na haar overgang is meno-pauzaal tot haar dood.
Ik dacht dat de menopauze tijdelijk was. Zoals iedere pauze. En ik dacht dat meno midden betekent, dus een pauze in het midden van het leven.
  Echte liefde is niet blind.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Mar » wo 15 juli 2015, 20:00

@Laars :D11

Peter, je hebt gelijk. De menopauze is de laatste menstruatie., daarna komen de spiritualiteit en sexloosheid.
Van die meno-pauze weet je pas na een tijdje (een jaar. 1 spatje bloed en je moet overnieuw gaan tellen. Kan járen duren).
HIER staat er meer over.


Ondertussen blijf ik het raar vinden om te zeggen 'We hebben de menopauze afgesloten' . Dat klinkt mij veel te veel als 'Ziezo klaar is kees en nu gewoon weer verder', en dat vind ik knap klote klinken. Gelukkig zijn mijn partners met al die fases en wat erbij komt kijken subtieler omgegaan - en daarom ook een partner.
Samen lopen door omstandigheden

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Nelly » do 16 juli 2015, 1:24

'Daarna komen de spiritualiteit en de sexloosheid' - pardon??? Je schrijft dit op alsof dat een algemeen gegeven is voor alle vrouwen??

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Jippie » do 16 juli 2015, 9:44

'Daarna komen de spiritualiteit en de sexloosheid' - pardon???
Yep, en daarna ga je dood :D4
Ik zou de vrouwen dus aanraden om maar flink door te gaan met seks.

Gelukkig is mijn vriendin nog halsstarrig afkering tegen elke vorm van godsdienst. Hoewel ik wat gerust ben gesteld nu ik lees dat Laars wel een lustopwekkende kerk heeft gevonden.

Wat ik van vrouwen weet is dat ze geen van allen gelijk zijn. Waar de een met veertig de handdoek al in de ring gooit als het om seks gaat daar is de ander nog vrij actief na de menopauze. En dat hoeft niet altijd te liggen aan de saaiheid of de vindingrijkheid van de man des huizes. Niet iedere vrouw wordt met dezelfde "sexual drive" geboren. Mannen zitten wat dat aan gaat wat meer op 1 lijn.
Wij weten helemaal niets van mevrouw chattedinges zelf, alleen wat lord chattedinges over haar vertelt vanuit zijn beleving. Nu moeten we hem advies geven hoe zijn vrouw een boost te geven zodat hij zijn seksleven weer op de rails krijgt. Een relatietherapeut zou hier, waar deze met beide een gesprek heeft, al een hele kluif aan hebben als je onderstaande quote van hem leest.
e basis is loyaliteit. Lag die eerst bij mij, nu kennelijk bij haar vriendinnen en haar spirituele 'een' zijn. Het 'hogere' niveau (met even zoveel gemak even later weer het 'diepere' - om maar even aan te geven hoe betekenisloos het kennelijk is) waar ik 'dan niet aan toe kom' en 'niet begrijp'. Ik ben er langzamerhand klaar mee. ZIJ wendt zich af en ik moet me dan in allerlei bochten wringen om iets (dwz onze relatie) 'heel' te houden (om maar eens in hetzelfde vocabulair te blijven)?
Hij is gewoon klaar met dat zweverige gedoe en wil zijn oude leven terug met een vrouw waar hij af en toe seks mee heeft. Ergo; zij moet nokken met dat spirituele gedoe of in ieder geval het masker weer afzetten als ze weer thuis is bij hem.
Iemand tips?
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Mar » do 16 juli 2015, 9:45

'Daarna komen de spiritualiteit en de sexloosheid' - pardon??? Je schrijft dit op alsof dat een algemeen gegeven is voor alle vrouwen??
Nee joh :kiss: - dat is in reactie op TS. Ironisch bedoeld, want uiteraard weet ik dat het onzin is/ vind ik de koppeling onzin (dat had ik eerder al geschreven).

Psies Jip.

Maar goed, aangezien TS niet reageert en de woorden weer op diamanten goudschaaltjes moeten gaan komen houd ik het ook voor gezien. Voor iedereen die er nog doorheen moet: weinig opvliegers en onverstoorbare sex gewenst.
Samen lopen door omstandigheden

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Nelly » do 16 juli 2015, 10:00

Mijn observatie is dat er veel @Spiritueel gedoe is (of het nu een godsdienst is of niet) waarbij gedachten/theorie als feiten/ gevoelens worden gepresenteerd.

Voorbeeld: men vind zichzelf liefdevol, terwijl men stilzwijgend en nors in een kille ruimte naar een verzonnen verhaal zit te luisteren.

Mi. is echte spiritualiteit iets voelen/ ervaren (komt soms voor) en de rest is: willen dat je iets voelt of ervaart. Van dat soort spiritueel gedoe komen mensen inderdaad steeds verder 'in hun hoofd' te zitten & steeds verder van hun lichaam en het 'gewone leven' vandaan. Maar dan blijft nog steeds de vraag: waarom doet iemand dat???

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Jippie » do 16 juli 2015, 11:47

Om geestelijk te groeien
(niet dat je wat aan dit antwoord hebt maar het duidt er wel op dat de geestelijke groei in de relatie is gestopt
Een mens heeft behoefte aan wat diepgang en hoe ouder je wordt hoe groter dat blijkbaar is. Mijn ouders begonnen zich ook pas op latere leeftijd met de politiek e.d. te bemoeien.)


Dan was de vroegere kerk duidelijker: de vrouw mocht de man niet weigeren
(ik weet alleen niet of het toen beter was.. denk het niet he..)
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » do 16 juli 2015, 13:56

Jij veronderstelt nu direct een causale relatie tussen de interesses van je vrouw en haar verminderde belangstelling voor seks, maar waar bestaat die vermeende relatie eigenlijk uit, behalve dat het tegelijk begonnen is? Heb je haar wel eens gevraagd wat zij nog belangrijk vindt in het leven en jullie relatie zonder over je eigen frustraties te beginnen? Misschien zit er wel meer achter wat je schrijft over dat zij zichzelf niet aantrekkelijk vindt.
In een eerdere posting vertel ik dat ze zelf die link legt. En ja, we hebben genoeg met elkaar gesproken, waarbij van alles aan de orde kwam. Op verschillende 'toonaarden.' Wat zij belangrijk vindt zijn 'hogere spirituele waarden.' Meestal draait dat uit op vooral en oeverloos 'bezig zijn me je 'zelf'. Nu heb ik best belangstelling voor spiritualiteit, maar niet elke vorm van 'spiritualiteit' is de mijne. En waarom zouden mijn frustraties daarin niet aan de orde mogen komen? Dat is het toch waarom je (oa) met elkaar spreekt?
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » do 16 juli 2015, 14:11

Ik ben het niet eens met de link die je legt tussen spiritualiteit en sex. Spiritualiteit maakt naar mijn smaak niet sexloos. Hormoonveranderingen wel, en die kunnen uitmonden in een andere levenshouding.

Ik heb er geen goed antwoord op je vragen, en elk antwoord wordt meegekleurd door mijn eigen transitie (de menopauze).
ZIJ legt die verbinding, niet ik. De menopauze is al een jaar of 4 geleden afgesloten. Daar heeft het dus ook niets mee te maken.
Dat de meno pauze voorbij is betekend niet dat het hier niets mee te maken heeft, door de verandering in hormoongestel kan het ook zijn dat hierdoor iets blijvend veranderd is.

Overigens is mijn ervaring ook dat als je zelf ergens klaar mee bent je het probleem eerst bij jezelf moet zoeken, misschien ben jij ook wel veranderd in je bewegingen en reacties naar haar toe in de laatste jaren. Mensen veranderen nou eenmaal continu. Dus misschien als je iets in jou veranderd jouw vrouw wel weer de toenadering naar jou zal zoeken.. wat maakte voorheen dat ze die wel zocht en wat is er nu anders in jou en in haar?

Ik begrijp ook uit andere reacties, dat de 'schuld' toch vooral ook wel bij mij moet liggen. 'Misschien dit... misschien dat ...' Het gaat niet over schuld, het gaat erover dat zij andere keuzes heeft gemaakt en dat ik daardoor ook voor belangrijke keuzes komt te staan. Of ik daar nu wel of niet zin in heb wordt me niet gevraagd. Dat maakt me boos. En ja, mensen veranderen continue. Klopt. Maar dan moeten ze consequenties daarvan ook aanvaarden. En dat is dat ik dan OOK keuzes ga maken. Erotiek, fantasie, tederheid en intimiteit zijn een belangrijk onderdeel van mijn leven.

En zelfonderzoek, zelfreflectie, enz., OK. Geen problemen mee. Maar op een gegeven moment ben je uitgezocht en voegt verdere introspectie op dat moment niet veel meer toe. Eindeloos navelstaren en in jezelf rondroeren is voor sommigen kennelijk een doel op zich. Voor mij zijn het momenten, fases. Tussendoor valt er ook nog te leven en wil je het prettig hebben.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » do 16 juli 2015, 14:14

Tja, als er problemen zijn dat de vrouw geen of weinig seks wil is er voor een man maar 1 oplossing voor het probleem.. ze moet weer zin krijgen in seks.
Als de seks voortvloeit uit een soort onbeschreven rechten/plichten vanuit een huwelijkse convenant wordt het betiteld als genadebrood… we willen gepassioneerde seks terug en hebben geen zin om verder te leven als een monnik.

Als je het probleem op bovenstaande manier leest dan klinkt dat best egoïstisch maar ergens ook ook onrealistisch.
Aan alles komt een eind, en wellicht ook aan de lichamelijke passie met elkaar. Ik ben zelf nog niet zo ver maar ik zou me dat kunnen voorstellen.
Is dat erg?. Als het door lichamelijk disfunctioneren komt of geestelijk op slot zitten dan is het vervelend. (maar niet onoverkomelijk)
Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat de lichamelijke seks plaats maakt voor iets anders, een soort intense liefde waarin het voldoende is om elkaar vast te houden en te knuffelen?
Ik zou me zoiets kunnen voorstellen. Het gebeurt niet van de ene op de ander dag maar het is een proces wat er in slijt, waarbij de een er eerder aan toe is als de ander.
Als zo’ n proces bestaat zou je daar dan in kunnen schikken?

Het is gewoon eens iets om over na te denken. Misschien heeft Anwen wel een punt en is het spirituele avontuur gewoon een excuus, een smoes om het „geen zin hebben” plausibel te maken. Geen zin meer omdat ze zich b.v. onaantrekkelijk voelt, de voorspelbaarheid zat is en geen zin meer heeft in nieuwe fratsen...weetikveel... En is het genadebrood wat ze geeft uit liefde voor je omdat ze weet dat jij nog niet zo ver bent.
.. 'Nog niet zover bent.' ben ik allergisch voor, voor zulke woorden. Suggereert namelijk dat de spreker zichzelf in een hogere dimensie waant, waar 'jij nog niet aan toe bent.' Dat lijkt me, om te beginnen, niet erg spiritueel.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » do 16 juli 2015, 14:20

Jaaa Mar!
Ze is in ieder geval op zoek, dat staat voor mij als een paal boven water :) Machtig! Wees niet zo schijterig, lord Chattdinges. ( wil je iets vertellen met die naam?)
Ik zou zeggen: wees nieuwsgierig! Vraag je af wat ze allemaal wil... Vraag je af waarom ze niet saai achter de geranium zit, maar nog op zoek is naar....?? Hoe mooi is dat eigenlijk?? Wat wil jij dan? Dat ze elke avond bij jou op de bank zit en reutelt over brei en haakwerk? ( Kan ook gezellig zijn, trouwens :D4 )
Ik vind jouw eigen voorstel top! Ga zelf iets leuks ondernemen, geniet ervan en deel het met haar.. Doe het dan niet vanuit rancune maar oprechte belangstelling, iets waar jij van geniet.

p.s. juist na onverwachte spiritualiteiten kreeg ik veel meer belangstelling voor mijn seksualiteit en alles en iedereen die daaraan vastzit. Als jij je open kan stellen voor dit nieuwe deel van je vrouw zou ik mijn borst maar alvast nat maken :DD

Laars, vertelt maar een beetje uit eigen werk
Wie zegt dat ze 'achter de geraniums' zat en 'op de bank reutelt over brei en haakwerk' zat toen ze nog niet in andere sferen verkeerde? En dat mij dat wel beviel? Kom op zeg. Dat maak jij er van en dan moet ik me daartegen 'verweren?'

En ja, ik ga [andere] leuke dingen ondernemen. Geen zorg. Ik vermaak me wel. Maar of ik het dan nog 'deel?' Zij haar eigen weg, dan mag ik het ook.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » do 16 juli 2015, 14:28

Tja, als er problemen zijn dat de vrouw geen of weinig seks wil is er voor een man maar 1 oplossing voor het probleem.. ze moet weer zin krijgen in seks.
Als de seks voortvloeit uit een soort onbeschreven rechten/plichten vanuit een huwelijkse convenant .
Daar ben ik idd flink mee bezig. De tegenstelling cultuur - natuur. Wij mensen kunnen natuurlijk van alles met elkaar afspreken en vast leggen (VAST) leggen in contracten en al dan niet geschreven codes, maar het is de natuur (in brede zin) eigen dat alles verandert, onophoudelijk. Daarin niet meegaan en je vasthouden aan vastgelegde 'contracten' brengt dan vanzelf spanning met zich mee. Dat heb ik eerder meegemaakt. Dan krampachtig vasthouden aan de oude setting zorgt er alleen maar voor dat de bom vroeg of laat toch een keer barst - en dan is het ook chaos & crisis. Dan kun je beter eerder breken met de oude situatie en 'met beleid' (klink stom, ik weet het, maar de bedoeling zal duidelijk zijn) over gaan naar een andere, nieuwe, onbekende situatie. Die reis heeft ieder in zijn leven wel een aantal keren te gaan, denk ik.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » do 16 juli 2015, 16:06

Overigens ga ik met deze 'draad' stoppen. Heb er toch spijt van er aan te zijn begonnen en het voelt niet goed. Vind het niet respectvol tegenover mijn vrouw. Ondanks alles. Tenslotte gaat het (ook) over haar en dit medium is zo publiek als wat. Dat vind ik wringen. Ik dank ieder voor zijn/haar bijdrage en goede of goedbedoelde raad.
't kan vreemd gaan ...

Levendig Foutje
Berichten: 529
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 13:44

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Levendig Foutje » do 16 juli 2015, 19:34

Nelly:
Mijn observatie is dat er veel @Spiritueel gedoe is (of het nu een godsdienst is of niet) waarbij gedachten/theorie als feiten/ gevoelens worden gepresenteerd.

Voorbeeld: men vind zichzelf liefdevol, terwijl men stilzwijgend en nors in een kille ruimte naar een verzonnen verhaal zit te luisteren.

Mi. is echte spiritualiteit iets voelen/ ervaren (komt soms voor) en de rest is: willen dat je iets voelt of ervaart. Van dat soort spiritueel gedoe komen mensen inderdaad steeds verder 'in hun hoofd' te zitten & steeds verder van hun lichaam en het 'gewone leven' vandaan. Maar dan blijft nog steeds de vraag: waarom doet iemand dat???
Vanaf het begin van deze thread heb ik precies gedacht aan dit aspect, al kon ik het niet zo goed in woorden omzetten als Nelly. Misschien is de vrouw van de TS niet zo, maar het doet mij er wel een beetje aan denken. Maar wij lezen hier idd maar één kant, dus het is maar een bijdrage waar de TS misschien iets mee kan of niet.

Soms denk ik weleens dat het beroep dat we kiezen (als we kunnen kiezen) onszelf reflecteert. Bv. sommige psychologen die dat zijn gaan studeren om zichzelf te begrijpen omdat zijzelf psychologische problemen hebben (natuurlijk is dat maar een percentage), en ook de yogaleraren die dat zijn gaan doen omdat ze spiritualiteit zochten. Ik ken drie yogaleraressen (zegt statistisch ook niet zoveel, maar goed), en die praten heel zacht en lief maar uiten zich dan opeens agressief. Alsof ze eigenlijk helemaal niet blij zijn met het leven, een beetje moeilijk uit te leggen. Ze hebben iets agressiefs in zich. (Ik ken ook twee eh, online yogamensen die gewoon lekker in hun vel zitten) Ook sommige spirituele groepjes zijn vaak mensen die met veel moeite hun spiritualiteit of "echte zelf" ofzo aan het zoeken zijn, en zulk soort dingen vind je juist niet als je zo hardnekkig zoekt. Ikzelf ga spirituele groepjes met een grote boog uit de weg. Maar doe wel yoga...mmm... :lol:

Ja, ik heb dat wel nodig omdat ik hypernerveus ben en in mijn hoofd ga zitten. Anderen die geen yoga doen omdat ze daar geen behoefte aan hebben zouden weleens evenwichtiger dan ik kunnen zijn. (Waarschijnlijk.) Er zit wel wat in, denk ik.

In elk geval, ik dacht, ik deel hier eens een grappige parodie op dat soort van "spiritueel gedoe":
https://www.youtube.com/watch?v=1kDso5ElFRg" onclick="window.open(this.href);return false;

:lol:

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor droomvlinder » do 16 juli 2015, 20:05

Lord Chatterley je schrijft : "Overigens ga ik met deze 'draad' stoppen. Heb er toch spijt van er aan te zijn begonnen en het voelt niet goed. Vind het niet respectvol tegenover mijn vrouw. Ondanks alles. Tenslotte gaat het (ook) over haar en dit medium is zo publiek als wat. Dat vind ik wringen. Ik dank ieder voor zijn/haar bijdrage en goede of goedbedoelde raad."

Als iets niet goed voelt voor je kan je er inderdaad best mee stoppen. Maar bedenk ook dat de reacties op je post helemaal geen rekening kunnen houden met dat wat je vrouw betreft . Ik druk het misschien niet goed uit . Als vrouw reageren we vaak uit onze ervaring, maar zoals Jippie terecht zegt : niets mag veralgemeend worden .En we kennen het verhaal aan de kant van je vrouw alleen uit het jouwe. ( dit is trouwens meestal zo gezien je zelden met z'n tweetjes hier een probleem gaat bespreken)

Jammer dat je afhaakt door een gevoel van tekort aan respekt. Soms is het goed gevoelens hier anoniem kwijt te kunnen.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....


Terug naar “Wellness en spiritualiteit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten