Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

"Je lichaam als tempel".
Voor onderwerpen als massage, saunabezoek, tantra, meditatie en yoga.

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » zo 12 juli 2015, 16:21

Ben nieuw op het forum. Raar om zo 'open en bloot' over je intimiteit te praten. Maar OK. Ik ben man, een 'jonge' 60er ( :wink: ). Mijn vrouw is iets jonger dan ik. Ze zier er nog steeds goed uit. (Al vindt ze zelf van niet). Ik snap dat je tegen de 60 niet meer strak in je vel zit en je benen en billen niet meer zo mooi zijn als vroeger. Ze raakt met een stel vriendinnen steeds meer 'op hogere niveau's' in spirituele zin. Kennelijk hoort daar bij dat je alle belangstelling voor erotiek dan verliest. ALS het er al eens van komt, is het net of je genadebrood krijgt te eten. 'Voor mij hoeft het niet, maar omdat jij zo nodig moet ..' Ik weet niet wat erger is: geen intimiteit meer of dat laatste. We hebben het er paar keer over gehad, maar er is niets aan te doen. Komt steeds vaker en steeds feller ruzie van. En nee, ik ben geen bruut, niks 'erop en eraf'. Is mijn lot nu: de rest van mijn leven als een monnik? Daar heb ik geen zin in. Maar vreemd gaan is ook al zo wat .... Iemand daar ervaring mee?
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor droomvlinder » zo 12 juli 2015, 17:26

Welkom hier Lord Chatterlay.

Een moeilijke situatie, en ik begrijp dat je je afvraagt wat erger is : geen intimiteit of genadebrood eten. Met ruziën komen jullie er zeker niet uit. Misschien speelt de menopause mee? Zelf ben ik een iets oudere leeftijdsgenote. Als vrouw ervaar ik dat in een lange relatie de libido voor mij erg vermindert.Ik heb meer behoefte dan vroeger aan een lang voorspel en ook wat verandering . Je zegt dat je vrouw meer en meer met vriendinnen spirituele sferen opzoekt . Waarom niet eens proberen het over een andere boeg te gooien en bv een Tantra massage met haar beleven? Ik weet niet waar je woont maar in Brussel bv is er het instituut Marie Hash waar je fijne tantramassages kan beleven, het is wel prijzig maar kan misschien wat los maken. Ik denk ook dat een vrouw soms libido kan verliezen als ze zich met hart en ziel in een project stort dat heel veel werk vraagt .
Misschien zijn hier wel mannen die met hetzelfde probleem kampten en eruit raakten?
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
bestwomanlover
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 oktober 2011, 20:15

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor bestwomanlover » zo 12 juli 2015, 18:38

Probeer eens een knuffelsessie met je vrouw zonder sex.
Gewoon allebei in je nakie op bed (of op de bank in de kamer) en elkaar strelen, vasthouden, zoenen, maar geen sexuele handeling verrichten (dus geen geslachtsdelen aanraken). Dan is de 'dwang' van 'het' er af en kun je na een aantal keren toch eens wel sexuele handelingen doen ook al doe je nog geen penetratie, dat kan weer in een volgende stap.

Heb ik zelf erg goede ervaringen mee.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Mar » zo 12 juli 2015, 20:35

Ik ben het niet eens met de link die je legt tussen spiritualiteit en sex. Spiritualiteit maakt naar mijn smaak niet sexloos. Hormoonveranderingen wel, en die kunnen uitmonden in een andere levenshouding.

Ik heb er geen goed antwoord op je vragen, en elk antwoord wordt meegekleurd door mijn eigen transitie (de menopauze).
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » ma 13 juli 2015, 14:29

Ik ben het niet eens met de link die je legt tussen spiritualiteit en sex. Spiritualiteit maakt naar mijn smaak niet sexloos. Hormoonveranderingen wel, en die kunnen uitmonden in een andere levenshouding.

Ik heb er geen goed antwoord op je vragen, en elk antwoord wordt meegekleurd door mijn eigen transitie (de menopauze).
ZIJ legt die verbinding, niet ik. De menopauze is al een jaar of 4 geleden afgesloten. Daar heeft het dus ook niets mee te maken.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » ma 13 juli 2015, 14:38

Welkom hier Lord Chatterlay.

Een moeilijke situatie, en ik begrijp dat je je afvraagt wat erger is : geen intimiteit of genadebrood eten. Met ruziën komen jullie er zeker niet uit. Misschien speelt de menopause mee? Zelf ben ik een iets oudere leeftijdsgenote. Als vrouw ervaar ik dat in een lange relatie de libido voor mij erg vermindert.Ik heb meer behoefte dan vroeger aan een lang voorspel en ook wat verandering . Je zegt dat je vrouw meer en meer met vriendinnen spirituele sferen opzoekt . Waarom niet eens proberen het over een andere boeg te gooien en bv een Tantra massage met haar beleven? Ik weet niet waar je woont maar in Brussel bv is er het instituut Marie Hash waar je fijne tantramassages kan beleven, het is wel prijzig maar kan misschien wat los maken. Ik denk ook dat een vrouw soms libido kan verliezen als ze zich met hart en ziel in een project stort dat heel veel werk vraagt .
Misschien zijn hier wel mannen die met hetzelfde probleem kampten en eruit raakten?
Menopauze is allang afgesloten, dus dat is het niet. En Tantra heb ik ook aan gedacht. Maar de ene spiritualiteit is de andere natuurlijk niet zo maar. Het gaat wat mij betreft ook verder dan intimiteit. De basis is loyaliteit. Lag die eerst bij mij, nu kennelijk bij haar vriendinnen en haar spirituele 'een' zijn. Het 'hogere' niveau (met even zoveel gemak even later weer het 'diepere' - om maar even aan te geven hoe betekenisloos het kennelijk is) waar ik 'dan niet aan toe kom' en 'niet begrijp'. Ik ben er langzamerhand klaar mee. ZIJ wendt zich af en ik moet me dan in allerlei bochten wringen om iets (dwz onze relatie) 'heel' te houden (om maar eens in hetzelfde vocabulair te blijven)? Ga ik in mijn uppie Tantra doen. Kijken hoe zij reageert.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
Lord Chatterley
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 juli 2015, 20:08

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Lord Chatterley » ma 13 juli 2015, 14:40

Probeer eens een knuffelsessie met je vrouw zonder sex.
Gewoon allebei in je nakie op bed (of op de bank in de kamer) en elkaar strelen, vasthouden, zoenen, maar geen sexuele handeling verrichten (dus geen geslachtsdelen aanraken). Dan is de 'dwang' van 'het' er af en kun je na een aantal keren toch eens wel sexuele handelingen doen ook al doe je nog geen penetratie, dat kan weer in een volgende stap.

Heb ik zelf erg goede ervaringen mee.
Dank voor je tip BWL. Mss een optie.
't kan vreemd gaan ...

Gebruikersavatar
tes
Berichten: 2167
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 19:24

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor tes » ma 13 juli 2015, 16:38

Ik ben het niet eens met de link die je legt tussen spiritualiteit en sex. Spiritualiteit maakt naar mijn smaak niet sexloos. Hormoonveranderingen wel, en die kunnen uitmonden in een andere levenshouding.

Ik heb er geen goed antwoord op je vragen, en elk antwoord wordt meegekleurd door mijn eigen transitie (de menopauze).
ZIJ legt die verbinding, niet ik. De menopauze is al een jaar of 4 geleden afgesloten. Daar heeft het dus ook niets mee te maken.
Dat de meno pauze voorbij is betekend niet dat het hier niets mee te maken heeft, door de verandering in hormoongestel kan het ook zijn dat hierdoor iets blijvend veranderd is.

Overigens is mijn ervaring ook dat als je zelf ergens klaar mee bent je het probleem eerst bij jezelf moet zoeken, misschien ben jij ook wel veranderd in je bewegingen en reacties naar haar toe in de laatste jaren. Mensen veranderen nou eenmaal continu. Dus misschien als je iets in jou veranderd jouw vrouw wel weer de toenadering naar jou zal zoeken.. wat maakte voorheen dat ze die wel zocht en wat is er nu anders in jou en in haar?
live your life to the fullest!

Benno
Berichten: 334
Lid geworden op: za 24 november 2001, 2:01

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Benno » ma 13 juli 2015, 17:03

Net als hetero-, bi- en homoseksualiteit komt ook aseksualiteit voor. Enig verband tussen eender welke seksuele oriëntatie en spiritualiteit lijkt echter vrij twijfelachtig.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Mar » ma 13 juli 2015, 17:04

Tes :!: Jij bent (nu al) een crone :kiss: :st:

De methode van BWL zou voor mij een hoop deuren dichtgooien, want het gaat dan toch om sex als einddoel. Best wel sneaky.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Anwen » ma 13 juli 2015, 19:21

Jij veronderstelt nu direct een causale relatie tussen de interesses van je vrouw en haar verminderde belangstelling voor seks, maar waar bestaat die vermeende relatie eigenlijk uit, behalve dat het tegelijk begonnen is? Heb je haar wel eens gevraagd wat zij nog belangrijk vindt in het leven en jullie relatie zonder over je eigen frustraties te beginnen? Misschien zit er wel meer achter wat je schrijft over dat zij zichzelf niet aantrekkelijk vindt.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Jippie » di 14 juli 2015, 22:53

Tja, als er problemen zijn dat de vrouw geen of weinig seks wil is er voor een man maar 1 oplossing voor het probleem.. ze moet weer zin krijgen in seks.
Als de seks voortvloeit uit een soort onbeschreven rechten/plichten vanuit een huwelijkse convenant wordt het betiteld als genadebrood… we willen gepassioneerde seks terug en hebben geen zin om verder te leven als een monnik.

Als je het probleem op bovenstaande manier leest dan klinkt dat best egoïstisch maar ergens ook ook onrealistisch.
Aan alles komt een eind, en wellicht ook aan de lichamelijke passie met elkaar. Ik ben zelf nog niet zo ver maar ik zou me dat kunnen voorstellen.
Is dat erg?. Als het door lichamelijk disfunctioneren komt of geestelijk op slot zitten dan is het vervelend. (maar niet onoverkomelijk)
Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat de lichamelijke seks plaats maakt voor iets anders, een soort intense liefde waarin het voldoende is om elkaar vast te houden en te knuffelen?
Ik zou me zoiets kunnen voorstellen. Het gebeurt niet van de ene op de ander dag maar het is een proces wat er in slijt, waarbij de een er eerder aan toe is als de ander.
Als zo’ n proces bestaat zou je daar dan in kunnen schikken?

Het is gewoon eens iets om over na te denken. Misschien heeft Anwen wel een punt en is het spirituele avontuur gewoon een excuus, een smoes om het „geen zin hebben” plausibel te maken. Geen zin meer omdat ze zich b.v. onaantrekkelijk voelt, de voorspelbaarheid zat is en geen zin meer heeft in nieuwe fratsen...weetikveel... En is het genadebrood wat ze geeft uit liefde voor je omdat ze weet dat jij nog niet zo ver bent.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Nelly » di 14 juli 2015, 23:28

Of godsdiensten zijn 'waar' of het zijn projecties/ fantasieen van de eigen geest. (Of van een groep mensen gezamenlijk).
Als je het als het tweede opvat dan kan praten over de godsdienst ook een manier zijn om uit te vinden:
-wat je vrouw graag wil, waar ze op hoopt, wat haar bang maakt etc.
&
-of er binnen de godsdienst mensen zijn die op dit moment een band met haar aangaan. Of ze van hen iets krijgt of denkt te krijgen (want ook hersenspoeling komt voor) wat ze op dit moment niet heeft.

Verder begrijp ik je machteloosheid - het lijkt of je opeens met 3 in een relatie zit. Probeer telkens als ze aangeeft dat iets zo "is" of "moet" op basis van de godsdienst, te vragen wat zij daar verder zelf van vindt. Want godsdienst is een perfect schild om je achter te verschuilen en meer macht te krijgen dan je had. Dus geen tijd naar 'de godsdienst' zelf (=boekjes, kerkdiensten of whatever), maar wel veel tijd naar de band die je vrouw ermee heeft. Wat beleeft ze daar, wat haalt ze eruit, wat spreekt haar aan, wat zoekt ze etc. En hopelijk kom je dan toch weer met haar in gesprek....

Want sex is communicatie - als jij ergens totaal in opging en het kon haar totaal niet boeien zou je ook uit elkaar raken. & de inhoud van wat er gebeurd gaat mi. (maar ik ben dan ook niet godsdienstig) wel degelijk over je vrouw.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Mar » wo 15 juli 2015, 12:24

@Nelly, een spirituele levenshouding is m.i. niet hetzelfde als een godsdienst aanhangen, en al helemaal niet hetzelfde als een soortement van externe godheid in je beleving (denken, hart, ziel, hoe je het noemen wil) toelaten.

Zoals Tes perfect aangeeft: de overgang is de veranderperiode die eindigt in de menopauze. Een vrouw na haar overgang is meno-pauzaal tot haar dood.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een vrouw in de soms wel veertig menopauzale jaren niet verandert. Maar haar eventuele sex dient definitely níét meer voor verwekking van nageslacht. De drive verandert vaak, en wie weet, zit (ook) zij met ('alleen maar') herinneringen aan stomende nachten die niet meer terugkeren. Gesteld dat die er wel geweest zijn natuurlijk :D12
Samen lopen door omstandigheden

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Laars » wo 15 juli 2015, 13:02

Jaaa Mar!
Ze is in ieder geval op zoek, dat staat voor mij als een paal boven water :) Machtig! Wees niet zo schijterig, lord Chattdinges. ( wil je iets vertellen met die naam?)
Ik zou zeggen: wees nieuwsgierig! Vraag je af wat ze allemaal wil... Vraag je af waarom ze niet saai achter de geranium zit, maar nog op zoek is naar....?? Hoe mooi is dat eigenlijk?? Wat wil jij dan? Dat ze elke avond bij jou op de bank zit en reutelt over brei en haakwerk? ( Kan ook gezellig zijn, trouwens :D4 )
Ik vind jouw eigen voorstel top! Ga zelf iets leuks ondernemen, geniet ervan en deel het met haar.. Doe het dan niet vanuit rancune maar oprechte belangstelling, iets waar jij van geniet.

p.s. juist na onverwachte spiritualiteiten kreeg ik veel meer belangstelling voor mijn seksualiteit en alles en iedereen die daaraan vastzit. Als jij je open kan stellen voor dit nieuwe deel van je vrouw zou ik mijn borst maar alvast nat maken :DD

Laars, vertelt maar een beetje uit eigen werk
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.


Terug naar “Wellness en spiritualiteit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten