Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

"Je lichaam als tempel".
Voor onderwerpen als massage, saunabezoek, tantra, meditatie en yoga.

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Peter50 » wo 29 juli 2015, 11:47

Ik denk trouwens niet dat Nelly het over dit fenomeen heeft maar eerder over een soort lichamelijke blokkage, weerzin, of zomeer .
Ik weet het niet, maar Nelly schrijft over niet luisteren naar het lichaam en het lichaam dat meer tegengas geeft. Zij heeft het dus over lichamelijke verschijnselen (lichamelijke problemen). Volgens mij heeft ze het zeker niet over zoiets als weerzin. Het lichaam dat meer tegengas geeft kan ik niet anders lezen dan het lichaam dat iets anders wil dan de persoon. Zij wil wel meedoen, maar haar lichaam niet. Heel interessant en Nelly heeft in een topic over pijn ook een keer iets dergelijks geschreven. Ik ben benieuwd of ze in deze richting ook oplossingen ziet. Volgens mij staan droomvlinder en Nelly op dit punt lijnrecht tegenover elkaar. Nelly schrijft over het lichaam dat protesteert tegen de manier waarop de psyche met haar omgaat en droomvlinder sluit een dergelijke psychologische twist uit.
@droomvlinder, wat bedoel je met een soort lichamelijke blokkage? Aan wat voor verschijnselen denk je dan?
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor droomvlinder » wo 29 juli 2015, 12:22

Peter ik denk hierbij aan allerlei lichaamspijnen die kunnen voortkomen uit weerzin : spierpijn, hoofdpijn . Weerzin is inderdaad psychologish en ik kan Nelly best volgen in wat ze zegt over het lichaam dat tegengas geeft . Maar vaginadroogte komt ook voor bij vrouwen die van sex houden, het is een lichamelijk symptoom dat voortkomt uit tekort aan aanmaken van oestrogeen. Dat verhelp je niet met een psychologe. Ik reageerde alleen op jou een beetje ongelukkig gekozen voorbeeld: vaginadroogte. Andere lichamelijke klachten misschien wel als ze het gevolg zijn van een sexleven dat tot dan toe weinig voldoening schonk,of nog weinig voldoening schenkt .E n ik begrijp wat Nelly hier bedoelt , dat het dan echt makkelijk kan zijn om klachten over symptomen die fysiologisch zijn of een psychologische oorsprong hebben, maar daarom niet minder verdraaglijk zijn, te gebruiken om te ontkomen aan een partner die niet voldoet .En ook dat sommige vrouwen deze symptomen onbewust naar boven doen komen. Maar soms kan de uitkomst van een psychologische behandeling geen oplossing bieden als de partner niet openstaat voor wat die uitkomst biedt .
Maar als ik het goed gelezen heb, gaf Lord Chatterley aan dat zijn echtgenote geen klachten heeft die zouden voortkomen uit de menopause, ik heb het gevoel dat deze discussie eigenlijk beter hoort bij het in het verleden gestartte topic Menopause.Ik merk dat er nog heel wat misverstanden bestaan over de menopause, die aan een overgang doet denken maar de overgang is maar een periode ervan. Daarna gaat een vrouw niet opeens opnieuw meer hormonen produceren, ze went (of ze went niet ) aan de fenomenen die haar het leven soms moeilijk maken, een van die fenomenen is ook een minder goede slaap .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Peter50 » wo 29 juli 2015, 18:56

Dank je voor je uitgebreide beschrijving. Ach ja, een beetje ongelukkig gekozen voorbeeld. Maar wel nuttig om af te bakenen wat we nou precies bedoelen en wat niet.
Dat Nelly zou bedoelen dat vrouwen soms klachten gebruiken om te ontkomen aan een partner die niet voldoet, had ik er niet uitgehaald!
We dwalen misschien af, maar als je dat bezwaarlijk vindt dan kun je ook antwoorden in het menopauze-topic of een nieuw topic openen.
  Echte liefde is niet blind.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Peter50 » di 04 augustus 2015, 16:57

[…] pijn is de noodkreet van het eigen lichaam om ergens onmiddellijk mee te stoppen. Daaraan voorbij gaan 'ten behoeve van een ander' maakt het zelf kapot. Omdat haar lichaam toch wil dat ze naar zichzelf luistert zal de pijn steeds erger worden tot ze de boodschap begrepen heeft.
Ik heb juist het idee dat Nelly behoort tot de school die denkt dat ALLES een psychische oorzaak heeft.
  Echte liefde is niet blind.

Morna
Berichten: 592
Lid geworden op: zo 24 december 2023, 15:00
Locatie: Noord brabant
Contacteer:

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor Morna » vr 16 februari 2024, 23:16

Hoe spirituele hoe sekslozer mmm dan ben ik toch het tegenover gestelde
Best wel erg spiritueel, niet in de zin van geloof maar anders en ik ben heel seksueel en geniet er ook van. En ik heb vakantie geboekt, het leven weer oppakken.
Go with the flow :wink:

Gebruikersavatar
NelisBrunink
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 01 april 2024, 12:19

Re: Hoe spiritueler, hoe sexlozer?

Berichtdoor NelisBrunink » ma 01 april 2024, 12:22

Probeer nieuwe manieren te vinden om intimiteit te vernieuwen, die niet alleen fysiek maar ook emotioneel kunnen zijn. Soms kunnen gedeelde interesses, hobby's of romantische dates helpen. Overweeg ook om naar een seksuoloog of een relatietherapeut te gaan - zij kunnen oplossingen bieden waar je nog niet aan gedacht had.


Terug naar “Wellness en spiritualiteit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten