Vaginaal bacterie als condoom

De plek voor onderwerpen als borstkanker, uitstrijkjes, overgangsklachten en alles dat te maken heeft met het lichaam.

Let op: Bij lichamelijke klachten raadpleeg altijd de huisarts. Het forum is geen vervanging voor deskundige medische zorg!

Moderators: Xenia, JanWbr

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Vaginaal bacterie als condoom

Berichtdoor Goldengirl » za 04 oktober 2003, 16:58

Een aangepaste bacterie, die normaliter aanwezig is in de vagina, zal in de toekomst vrouwen kunnen beschermen tegen AIDS. Een test in het laboratorium met de bacterie heeft veelbelovende resultaten aangetoond. Een onderzoek opdieren zal meer uitsluitsel moeten geven. Voor het onderzoek gebruikten de wetenschappers de melkzuurbacterie of ‘lactobacillus’ jensenii, die zich normaal gesproken ten overvloede in het gezonde slijmvlies van de schede bevindt. De bacteriën zijn zo aangepast, dat ze proteïne maken. Deze proteïne maakt de virusdeeltjes van HIV onschadelijk.
Dat AIDS nog altijd via heteroseksueel contact kan worden overgebracht, wordt wel eens vergeten. Vooral vrouwen uit landen waar condooms en andere voorbehoedsmiddelen minder of moeilijk beschikbaar zijn, zijn extra kwetsbaar.Het onderzoek in reageerbuizen was positief. Dierenproeven en tests op mensen zullen nog moeten plaatsvinden. De studie laat het prototype zien van een natuurlijk condoom dat volgens de onderzoekers in de toekomst in productie kan worden gebracht.

bron: New Scientist

Lenny
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 25 juli 2003, 21:33
Locatie: België

Berichtdoor Lenny » za 04 oktober 2003, 18:09

chic

mor ik vrees dat de functie van condoom als contraceptie een beetje verwaarloosd zal worden, moest dit 100% aids-proof worden.


nuja, we zullen wel zien.
Tis goed om weten dat er vorderingen in het Aids-onderzoek zijn.

mark
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 1:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor mark » za 04 oktober 2003, 18:13

ik ben benieuwd.
Misschien is het ook te gebruiken door homofielen, maar dan op een andere plek? Dit om die groep dus maar ook niet te vergeten!

Maar ik heb zo mijn twijfels over het bericht.... Maar mag niks zeggen, want ik ben geen arts.

Mark

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » zo 05 oktober 2003, 10:24

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Goldengirl
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 01 juni 2001, 1:01

Berichtdoor Goldengirl » zo 05 oktober 2003, 12:26

Golden is altijd erg geinteresseerd in wat er zich nu weer in de wereld voordoet aan nieuwe ontwikkelingen :wink:

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

Berichtdoor mykittens » zo 05 oktober 2003, 13:08

interressant! Het heeft natuurlijk niets met een condoom te maken, als er niet ook sprake is van een rubberzakje...
Die mooi gemodificeerde bacterie is eigenlijk te beschouwen als een genetisch gemodificeerde yoghurt bacterie, die in het vagijn ingebracht stofjes maakt dat HIVvirus afbreekt.
De aardigheid van dit onderzoek zit 'm dus juist in het modificeren van een bacterie die zich van nature zeer thuis voelt in da vagina, daar lekker kan groeien en ondertussen beschermende stoffen maakt.

Zal dus voor Homo's niet echt werken haha! Hier zou een variant denkbaar zijn, maar waarschijnlijk op andere wijze eenvoudiger bereikbaar: de proteinen die de lactobacil maakt zouden misschien in een condoom en of glijmiddel aangebracht kunnen worden...

Leuk voor Mona: bulgaarse yoghurt, "verrijkt met lactobacillus huppeldepup met natuurlijke HIV bescherming"
Laatst gewijzigd door mykittens op zo 05 oktober 2003, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » zo 05 oktober 2003, 13:13

Rusteloze,

Volgens mij beschermt een condoom al tegen HIV, dus op de manier waarop jij het beschrijft zou het een onnodige ontdekking zijn :)

De grap is juist dat je geen condoom meer nodig zou hebben en toch beschermd zou zijn tegen HIV, omdat bacterieen die gewoonlijk al in de vagina aanwezig zijn zo veranderd worden, dat ze het virus doden. Oftewel, op de een of andere manier zouden vrouwen 1 keer een behandeling krijgen waardoor de bacterieen die functie krijgen, en ze zouden blijvend beschermd zijn tegen HIV, en dus niet meer afhankelijk zijn van de verkrijgbaarheid van condooms.
Ik denk dat het voor minder ontwikkelde landen een fantastische oplossing zou zijn, als er tenminste een manier gevonden wordt om heel veel vrouwen die behandeling te geven. Maar het zal waarschijnlijk wel leiden tot een toename van andere geslachtsziekten, omdat mensen toch het bangst zijn voor HIV, en als je dat niet meer kunt krijgen minder met condoom zullen gaan vrijen.

mykittens
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 15:58
Locatie: Gelderland

mona!

Berichtdoor mykittens » zo 05 oktober 2003, 13:27

Ja Moose: ik zei het toch al: de distributie wordt door Mona gedaan...

rusteloze dame
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 06 juli 2003, 11:25

Berichtdoor rusteloze dame » zo 05 oktober 2003, 14:04

...
Laatst gewijzigd door rusteloze dame op wo 13 juli 2016, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » zo 05 oktober 2003, 14:55

MK

Ik had je nog niet gelezen toen ik op Post Antwoord drukte. Het lijkt me een geweldig idee, maar zou je die yoghurt dan niet vaginaal dan wel anaal moeten inbrengen? :)


Terug naar “Lichaam&Medisch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten