Humaan Papillomavirus

De plek voor onderwerpen als borstkanker, uitstrijkjes, overgangsklachten en alles dat te maken heeft met het lichaam.

Let op: Bij lichamelijke klachten raadpleeg altijd de huisarts. Het forum is geen vervanging voor deskundige medische zorg!

Moderators: Xenia, JanWbr

brother
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 28 juli 2014, 19:42

Humaan Papillomavirus

Berichtdoor brother » di 29 december 2015, 23:09

Mijn vriendin al van voor we elkaar kenden is drager van het Humaan Papillomavirus, dat weet ze.
Volgens haar was de eerste manifestatie ervan het verschijnen van genitale wratjes.
Omdat ik uit een lange monogame relatie kom was ik vermoedelijk geen drager.
Vandaag zal dat waarschijnlijk wel anders zijn, echter is er geen middel om het bij mannen te detecteren.
Kort geleden toonde een uitstrijkje het op één na gevaarlijkste stadium van het virus en diende een ingreep "curetage" van de baarmoeder gedaan te worden, ook voerde men een conisatie van de baarmoederhals uit.
Ondertussen weten we dat de bioptie van het weefsel geen kanker aantoonde.
Een hele opluchting dus.

Vermits wij in een monogame relatie zitten is er eigenlijk nooit aan gebruik van SOA beschermende middelen gedacht.
Want ja eigenlijk is het virus de meest verspreide SOA ter wereld.

Toppunt is dat dit virus eigenlijk niet echt gestopt kan worden door condoom gebruik, immers de ganse schaamstreek kan het virus dragen het zit immers zo lees ik op de huid.

Stel dat ik drager ben, mijn vriendin niet meer en we hebben penetratie zonder condoom dan draag ik haar het virus terug over.

Zo kunnen we als het ware in een ping-pong spelletje terecht komen.

Zijn er nog Shespotters die dit voorhebben, hoe gaan jullie ermee om. Blaas ik het probleem op ?
Vrouwen komen van Venus maar mannen zijn de originele aardbewoners !

brother
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 28 juli 2014, 19:42

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor brother » di 29 december 2015, 23:13

Dat is vreemd, kunnen de moderators één van beide deleten ?
Vrouwen komen van Venus maar mannen zijn de originele aardbewoners !

Nelly
Berichten: 431
Lid geworden op: wo 15 februari 2012, 15:44

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor Nelly » di 29 december 2015, 23:19

Het lijkt me dat je vriendin het nog steeds heeft als het 'in de hele schaamstreek voorkomt'. Verder misschien toch jullie huisarts vragen om dit tot op de bodem uit te zoeken....

brother
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 28 juli 2014, 19:42

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor brother » di 29 december 2015, 23:40

Neen Nelly, Dat heb je even fout gelezen. Het virus bij wie er drager van is komt altijd bij iedereen in de schaamstreek voor. Je zou verkeerdelijk kunnen denken dat het enkel bij ons zo is.
Vrouwen komen van Venus maar mannen zijn de originele aardbewoners !

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor Savanne » zo 24 januari 2016, 12:41

Vreemd... mij is ooit verteld dat het virus ook weer kan verdwijnen. .
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

Jeanny
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 september 2015, 11:37
Locatie: dorpje in ZH

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor Jeanny » zo 24 januari 2016, 20:35

Bij mijn weten tov de uitstrijkjes periodes, heeft iedereen deze cellen . Bij de ene vrouw groeit het tot kanker en bij de andere niet?
Net als bij alle andere kanker soorten.

Gebruikersavatar
Savanne
Berichten: 4696
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 12:49
Locatie: midden van het land

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor Savanne » zo 24 januari 2016, 21:07

Nee het virus heb je of niet... en er wordt apart op getest. Maar je kan het ook gehad hebben en het niet meer dragen heb ik begrepen
"In zijn ogen verdrinken , je hart verliezen , en dan maar zeggen dat liefde gezond is."

AniMAN
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 januari 2005, 10:13
Locatie: Belgium

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor AniMAN » di 26 januari 2016, 21:40

ze blijft altijd drager....
is nu kwestie van tijdig op te volgen om nieuwe proliferatie te voorkomen...
Je geest is als een parachute: hij werkt pas als hij open is.

Dolce Vita
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 21 januari 2007, 19:55
Locatie: Het hoge Noorden

Re: Humaan Papillomavirus

Berichtdoor Dolce Vita » di 08 maart 2016, 18:55

Hier zijn hele topics over volgeschreven. Allereerst bestaan er meer dan 100 HPV varianten varierend van voetwratten tot genitale wratten tot soorten die kans geven op baarmoederhalskanker en zelfs 10-20% van de keelkankers schijnen hr-HPV (high risk HPV gerelateerd te zijn. 80 % van de vrouwen is één of meer keer in haar leven hr.-HPV positief. Meer partners = meer kans maar condoom geeft maar heel beperkt bescherming (30%) per keer!

De meeste infecties zijn zelf limiterend en verdwijnen ogenschijnlijk binnen twee jaar (95%). Sommigen blijven dragen en hebben een verhoogde kans op baarmoederkanker 1promille of vaak tijdelijke baarmoeder hals veranderingen 10% vd vrouwen 1 of meermalen in haar leven.

HPV is dus bijna synoniem met sex. Er wordt niet op getest bij een SOA test omdat 5-10% van iedere man/vrouw toch positief test en je er niets aan kunt doen en in 99% vd gevallen ook niet aan hoeft te doen omdat het vanzelf verdwijnt. In hoeverre het virus toch persisteert is onduidelijk maar gezien het hoge % vrouwen en mannen die besmet worden is zullen er dragers zijn en negatieve mensen 5x zeldzamer dan positiever.

Guardasil is een vaccin dat voor beschermt tegen de varianten die voor 90% genitale wratten geven en voor de twee stammen die samen 70% van de hr-HPV baarmoederhalsinfecties geven. Door de lange tijd dat iemand besmet is is het onmogelijk aan te geven wie het van wie heeft gekregen en op 25jarige leeftijd is al 60-70% van de vrouwen besmet. Daarom moet men vaccineren voordat men sexueel actief wordt (meisjes voor hun 15e) en eigenlijk ook de jongens!

Er gaan stemmen op het uitstrijkje te vervangen door een HPV test maar dan zullen er veel vrouwen opgeroepen worden waar niets mee aan de hand is, aan de andere kant wordt de "mis"kans ook kleiner.
Geluk is een geschenk voor hen die het durven uit te pakken.


Terug naar “Lichaam&Medisch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten