onvoorwaardelijke liefde

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Angel76
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 26 april 2006, 18:56
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Angel76 » ma 08 mei 2006, 17:05

Fiona, niet om iets goed te praten:
Als je je schoonouders zou vragen waarom ze zo doen zullen ze zeggen om hun zoon te beschermen. Als je ze vraagt of ze van hem houden, zullen ze JA zeggen. Je kunt niet voor een ander spreken. Misschien ervaar jij dat zo, dat ze niet van hun zoon houden ( anders zouden ze dat nooit doen? ) maar zij zullen zeggen dat ze het juist doen uit liefde...

Nogmaals ik praat niks goed, want uit eigen ervaring weet ik dat ouders compleet kunnen doorslaan, wat betreft het beschermen van hun kinderen tegen de "boze buitenwereld "

Angel76

Fiona-
Berichten: 347
Lid geworden op: do 08 september 2005, 19:54
Locatie: Limburg: studente

Berichtdoor Fiona- » ma 08 mei 2006, 18:12

ja uit `` liefde `` je kind kapot maken.. kan ook!

bv door te zeggen we schoppen je uit huis, we onterven je, je heb geen respect voor ons..


ik noem dat geen onvoorwaardelijke liefde.. en daar ging het toch om....
Proud to be faut

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » ma 08 mei 2006, 22:03

je kan je in dergelijke gevallen of het gaat om de liefde voor iemand ( in dit geval kinderen) of dat het gewoon verkapte eigenliefde is. Dan zijn de kinderen een verlengstuk van de ouders en accepteren ze geen grenzen, al varen ze wel onder de vlag 'liefde'.
ik denk dat liefde in principe onvoorwaardelijk kan zijn. Het uiten ervan is wel voorwaardelijk. Als een relatie bv destructief is, kan iemand afstand nemen. Dat doet pijn, vooral omdat de liefde voor iemand niet ineens ophoudt ( en dus in die zin niet te sturen is)

paulusdebkb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 april 2006, 18:13
Locatie: omgeving A'dam

Berichtdoor paulusdebkb » di 09 mei 2006, 9:52

Ik denk dat onvoorwaardelijke liefde wél bestaat, maar het wordt wel een kwestie van definities ben ik bang: kan je van iemand houden, ongeacht wat die persoon doet/ hoe die zich gedraagt? Jawel, maar het wordt wel makkelijker als je er wat verder van af staat. Altijd blijven houden van je eerste grote liefde is redelijk makkelijk omdat je je niet of nauwelijks een voorstelling kunt maken van de situaties waarin je NIET meer van die persoon zou houden. In een relatie lijkt onvoorwaardelijke liefde me heel lastig te bewijzen. Sterker nog: ik denk dat onvoorwaardelijke liefde en relaties elkaar uitsluiten. Onvoorwaardelijke liefde voor je kinderen, daar kan ik wel inkomen, al heb ik ze zelf niet.

hadewijch
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 21:16

Berichtdoor hadewijch » di 09 mei 2006, 12:46

In een relatie lijkt onvoorwaardelijke liefde me heel lastig te bewijzen. .
moet liefde bewezen worden?
Sterker nog: ik denk dat onvoorwaardelijke liefde en relaties elkaar uitsluiten.
hoe bedoel je dat? doel je op de afstand die je noemde?

karink
Berichten: 56
Lid geworden op: za 11 maart 2006, 4:03

onvoorwaardelijke liefde.

Berichtdoor karink » wo 10 mei 2006, 2:00

Ik denk dat er geen onvoorwaardelijke liefde bestaat.
Ik hou zielsveel van mijn kids, maar er zijn altijd grenzen, mijn zoon heeft mij zo vaak gekwetst, dat mijn deur niet meer open staat. Ik hou nog wel van hem, maar........ Hij is tig keren over mijn grenzen heen gestapt en ik denk dat ouders soms uit zelf bescherming, de stop eruit trekken.

Aan de andere kant, ken ik mensen, ooit de kinders van verslaafde ouders, die nu hun benen onder hun lijf lopen om hun te helpen, steunen en noem maar op.

Ik weet niet of dat liefde is, of verplichting.

Wat is eigenlijk houden van?
Jezelf wegcijferen zeker niet.
Je zelf ondergeschikt maken aan?


Ik vergelijk houden van met een tuin, die moet je onderhouden, anders wordt deze door onkruid overwoekerd, kan mooi zijn onkruid, maar altijd prikt het weer en dan moet je wegebree zoeken om dat op te lossen.

Angel76
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 26 april 2006, 18:56
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Angel76 » wo 10 mei 2006, 8:13

Tja, wat is eigenlijk houden van? Karink, ik vind jouw vergelijking met een tuin wel heel treffend.

Angel76


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten