Relatie zonder sex

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Relatie zonder sex

Berichtdoor DIE_FORM » ma 31 oktober 2005, 14:44

Een stelling waar ik graag zoveel mogelijk meningen zou over horen:
Kan een relatie zonder sex? In de veronderstelling dat er wel andere "lichamelijkheid" is, die wel los staat van het louter seksuele...

Ik ben van de mening dat het niet kan, maar dat doet nu niet veel ter zake. En ik heb ook niet veel zin om uit te wijden over mijn persoonlijke situatie, echt niet :?

Maar ik had gewoon graag zoveel mogelijk visies, ervaringen, meningen,... in verband met dit onderwerp gehad.


Thx,

DF
So this is permanence, love's shattered pride.
What once was innocence, turned on its side.

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » ma 31 oktober 2005, 14:53

Een relatie zonder sex? Er zijn zat relaties zonder sex. Moeder, vader, broers, zussen, vrienden.
Maar ik neem aan dat je dat soort relaties niet bedoelt.

Een liefdesrelatie zonder sex? Ehmmm, het zou wel kunnen, het zal ongetwijfeld bestaan. Maar IK zou er niet mee kunnen leven. Ik zou het intieme te veel gaan missen. De bevestiging van houden van. (niet dat het alleen via sex tot uiting komt natuurlijk)
Er zijn ook relaties die noodgedwongen sexloos zijn. Ivm ziekte van 1 vd partners bijvoorbeeld.
En dat schijnt te werken. Maar het zou ook kunnen dat de sex (al dan niet in overleg met de partner) ergens anders gehaald wordt.

Ik vind het moeilijk om er een heldere mening over te geven DF, sorry daarvoor.


Shazzz
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

Moose
Berichten: 2091
Lid geworden op: vr 25 januari 2002, 2:01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Moose » ma 31 oktober 2005, 14:56

Tja, mijn vorige relatie werd op een gegeven moment wel nagenoeg sexloos, maar toen was de relatie ook al lang niet best meer...
Mijn huidige ervaring, met voor het eerst een lief waar ik me seksueel ook heel erg tot aangetrokken voel, is dat ik het toch vreselijk belangrijk vind. (Goede) seks betekent gewoon dat je elkaar een heel lekker gevoel geeft, en dus telkens weer even een 'uplift' in je waardering voor elkaar. 't Is een vorm van ultiem samenzijn toch, voor mij, en dat is iets wat ik niet zou missen in een relatie.

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » ma 31 oktober 2005, 15:12

een relatie kan absoluut zonder sex, soms kom je in een fase waarin sex erg moeilijk is, dat betekent niet dat je partner schap daarmee verdwenen is.
je kan soms in ontwikkeling zijn en dan opeens kan je in hele andere rollen schieten naar elkaar.
Waardoor er in die openheid geen ruimte is voor sexualiteit.
Dat kan op den duur weer terug komen.
Dat er even geen sex is, mag nooit een graad meter zijn voor niet eenrelatie hebben
Jammer genoeg doen mensen dat wel.
En als de relatie echt voor bij is, dan kan als reactie daarop ook betekenen dat er geen sex meer is, maar dan is dat niet de oorzaak, maar een reactie.
Dus als jij nog steeds dat partnerschap voelt, en verbinding voelt vertrouw daar dan op
Lana

lizzy
Berichten: 363
Lid geworden op: ma 06 juni 2005, 18:41
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lizzy » ma 31 oktober 2005, 16:17

Het lijkt mij niet onmogelijk om een relatie zonder seks te hebben maar het lijkt me wel heel moeilijk.

Seks is een manier om aan te geven hoeveel je van iemand houdt en om diegene te laten voelen dat hij/zij nog steeds aantrekkelijk is. Als je lang geen seks hebt met je partner omdat deze daar geen zin in heeft kan het bijna niet anders dan dat je je gaat afvragen waarom dat zo is. De "schuld" bij jezelf zoeken is dan een logisch vervolg. Want die partner wil geen seks met jou, en dus zal het wel aan jou liggen.

Je hoort mij overigens niet zeggen dat dit ook echt zo is, maar ik denk wel dat veel mensen zo dan gaan denken.

Als je al zo denkt word je waarschijnlijk heel onzeker omdat die ander jou kennelijk niet meer aantrekkelijk genoeg vindt om seks met je te hebben. Daardoor ga je alleen maar meer aan jezelf twijfelen, en als je eenmaal in zo'n negatieve spiraal zit is het heel moeilijk om daar weer uit te komen.

Wat ik hiermee wil zeggen weet ik eigenlijk niet maar ik denk dat als je zo onzeker wordt in een relatie, over jezelf of over de ander dat het dan geen gezonde relatie meer is, en dat het moeilijk is om er echt gelukkig mee te zijn.

Nou ja in ieder geval, ik hoop dat dit stukje een beetje te begrijpen is (ik ben er niet zo goed in om mijn gedachten duidelijk op te schrijven).


En DF sterkte! Ik merk uit je posting(s) dat je het wat moeilijker hebt. Uiteindelijk komt het allemaal wel weer goed, op wat voor manier dan ook. Afbeelding

Lizzy
De enige echte liefde is de onmogelijke liefde.
(Goethe)

DIE_FORM
Berichten: 885
Lid geworden op: wo 10 april 2002, 1:01
Locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor DIE_FORM » ma 31 oktober 2005, 17:57

@ iedereen,

Thx voor de bijdrages, er zitten een paar doordenkertjes tussen...



@ lizzy,

Ik zit idd ferm in de knoop, zowel met mezelf als op relationeel vlak... Het loopt helemaal niet goed, terwijl we nochtans op een belangrijk moment in een relatie zijn aangekomen :?
So this is permanence, love's shattered pride.
What once was innocence, turned on its side.

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » ma 31 oktober 2005, 18:03

Lieve schat kom nu maar even een dagje naar Amsterdam, dan kletsen we eens lekker.
Lana

empeejeetje
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 12 maart 2004, 12:57
Locatie: Haarlem

Berichtdoor empeejeetje » di 01 november 2005, 1:46

@ Lizzy,

Je verwoordt je heel goed zelfs...........
En wat je schrijft is waar!!!
Als je relatie geen toenadering meer zoekt naar je.......of gewoonweg zegt dat hij/zij geen zin heeft..........en dit steeds vaker voorkomt, ga je inderdaad aan jezelf twijfelen.......

Ik kan hier niets aan toevoegen..

kuss

empeejeetje
ff niks....kzou niet weten wat!!

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » di 01 november 2005, 9:48

Kan een relatie zonder sex? In de veronderstelling dat er wel andere "lichamelijkheid" is, die wel los staat van het louter seksuele...

Die veronderstelling is voor mij voorwaarde. Toen er om een bepaalde reden maandenlang geen mogelijkheid was om sex te hebben ging dat niet ten koste van de relatie, maar toen er geen intimiteit meer was holde het bergafwaarts.

Als er 'gewoon' geen lust meer in de relatie zit is het een tijdbom, dan zou ik uiteindelijk zwichten en er met een ander van tussen gaan.

Iago

eL04
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 25 april 2004, 21:47

Berichtdoor eL04 » di 01 november 2005, 13:05

Ik denk dat het kan, ik weet dat IK het NIET kan.
Een hot item hier, weinig tot geen sex.
Liefde genoeg, aanrakingen genoeg, maar door het gemis aan lust (van de kant van mijn partner) en dus sex, voel ik me soms in de steek gelaten, niet aantrekkelijk, afgewezen, niet de vrouw van 40 die midden in het leven staat en volop kan genieten van sex (als die er is).

Het zou een ander verhaal zijn als ik net zo voelde als mijn partner. Moeite hebben met lustgevoelens, maar wel stapel zijn op hem, hem regelmatig aan willen raken, knuffelen. Maar geen/weinig opwinding voelen en er enorm moeite voor moeten doen om opgewonden te raken.
Als dat het geval was bij mij, net als het nu bij mijn partner is, zouden wij volmaakt gelukkig zonder sex in onze relatie zitten. Maar ik ben wel die vrouw van 40 die midden in het leven staat en geniet van sex....
Dus wat mij betreft een krachtige nee
eL

lana
Berichten: 4855
Lid geworden op: ma 21 mei 2001, 1:01
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lana » di 01 november 2005, 13:30

Nu ga ik even een flink stapje verder, [beetje psychologie]soms kan het zo zijn dat je door zoveel nabijheid en vertrouwd heid in je relatie opeens in een kind stuk schiet van jezelf.
Je voelt je veilig, of je herkent patronen die je vanzelf daarin brengen.
Je voelt opeens het meisje of jongetje heel sterk in je.
Dan kan het zijn dat je tijdelijk sex als te bedreigend gaat ervaren.
Veel mensen zullen dit niet zien, of durven toe te geven in zich zelf.
En betitelen of definiéren het als iets anders.
Jammer genoeg gaan ze dan voor bij aan het groei proces wat je nog dieper met elkaar zou kunnen aan gaan.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat je het beeld wat je had van je eigen vader en of moeder op je partner projekteerd.
En zeg nu zelf niemand wil met zijn eigen vader of moeder in bed liggen, en een kind heeft ook geen behoefte aan sex.
Meestal eindigen relatie;s dan omdat mensen niet weten hoe ze hier uit moeten komen.
De enorme confrontatie durft niemand echt aan te gaan.
EN het ontaard in ernstig verdriet en of ruzie's, en het gevoel van afwijzing, en wanhoop.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat er teveel intimiteit bij de relatie komt kijken, de ander komt te dicht bij.
Sex is dan al helemaal bedreigend.
Sex met een buiten staander is nog wel te doen, dat kan je nog op een afstand houden.
Lana

Rabbi_Yentl
Berichten: 350
Lid geworden op: za 08 oktober 2005, 14:15
Locatie: Oosten van het land, parttime muziekdocente en rabbi in opleiding

Berichtdoor Rabbi_Yentl » di 01 november 2005, 15:17

Een relatie zonder sex komt op mij over als een (heel hechte?) vriendschap. Al kun je als je vriendschap met iemand hebt ook met diegene sexen.
Wat is sex eigenlijk, waar begint het? Er zullen veel relaties zijn waarin alleen maar geknuffeld wordt, is dat ook sex? Of is sex meer dan dat? Waar ligt de grens?
Is aan het vechten en zal overwinnen!

deFine
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 30 maart 2003, 2:01
Locatie: oost-nederland

Berichtdoor deFine » di 01 november 2005, 15:39

Als de eerste intieme relatie (met sex) , sexloos wordt lijkt mij persoonlijk een onmogelijke zaak. Ik ga nu niet op event. ziek zijn van partner of jijzelf want daar gaat het (denk ik) niet om.

Zoals lizzy al verwoorde zou ik me afgewezen voelen, idioot misschien dat ik mij vrouw "moet voelen.

Sex is maar een onderdeel daarvan, maar juist het begeerd voelen, het gevoel op te kunnen wekken bij mijn partner, daar kan ik niet buiten. Ik zou de intimiteit missen.

Personal note: heb ooit eens in een relatie dip gezeten, relatie toen verbroken maar hij bleef komen en juist die ow zo verboden vruchten (we hadden immers geen relatie meer) maakte dat alles opbloeide als een gek! ongekende passie.

Maar als mijn partner zou melden dat hij geen sex meer zou willen met mij, dan zou de relatie zeker doodbloeden.

((((((((((( die-form)))))))))))))))

Liefs deFine
"After thirty, a body has a mind of its own"
Bette Midler

eL04
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 25 april 2004, 21:47

Berichtdoor eL04 » di 01 november 2005, 17:00

Zoals lizzy al verwoorde zou ik me afgewezen voelen, idioot misschien dat ik mij vrouw "moet voelen.Sex is maar een onderdeel daarvan, maar juist het begeerd voelen, het gevoel op te kunnen wekken bij mijn partner, daar kan ik niet buiten.
Precies zoals ik het voel en wat ik zo mis. En waar ik soms voel dat ik, de relatie aan kapot gaat.
Ik zou de intimiteit missen.
Intimiteit kent vele vormen, ik heb mijn relatie wel de intimiteit; het elkaar vertellen wat we voelen (diepgaand), tegen elkaar aan in slaap vallen, het kusje in de nek, een knuffel, samen in de schouwburg met de ander op elkaars been, zachtjes fluisteren 'ik hou van je' als we tussen mensen zijn, enz enz. Maar intimiteit hoeft geen sex te zijn. Ik zou niet zonder deze intimiteit kunnen, dan heeft het inderdaad te veel weg van een goeie vriendschap. Of zoals een goeie vriend hier zegt: 'dan kan ik net zo goed met mijn leuke buurvrouw gaan'. :wink:
Wat is sex eigenlijk, waar begint het? Er zullen veel relaties zijn waarin alleen maar geknuffeld wordt, is dat ook sex? Of is sex meer dan dat? Waar ligt de grens?


Moeilijk een grens aangeven. De Dikke van Dalen zegt: seks (de ~ (m.))
1 handelingen en gevoelens die te maken hebben met lichamelijke opwinding en vrijen => geslachtelijke omgang, geslachtsverkeer.
Om dan maar even verder te gaan met vrijen: 1 liefkozen door te strelen en te kussen => minnekozen, minnen
2 geslachtsgemeenschap hebben => bekennen, bonken, cohabiteren, coïteren, de koffer in duiken met iem., de liefde bedrijven, een nummertje maken, een punt zetten, eroverheen gaan, flensen, fleppen, /gemeenschap/geslachtsgemeenschap/ hebben met iem., het bed delen met iem., het doen, kezen, naaien, naar bed gaan met iem., neuken, palen, pezen, poepen, pompen, rampetampen, rollebollen, seksen, slapen met, van bil gaan, vogelen, vozen, wippen
3 vaste verkering hebben.

Met dank aan de woorden....maar daar schieten we niet veel mee op.

Sex heeft bij met lust te maken, intimiteit met liefde.

lila
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 06 juni 2004, 14:36
Locatie: zuiden

Berichtdoor lila » di 01 november 2005, 17:24

@ lana; goed verwoordt, ik denk ook dat t zo is.


kus, lila
live and enjoy


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten