Vertrouwen verliezen en winnen

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » wo 05 oktober 2005, 22:42

@janny , voor mij moet je nooit een onderschrift weghalen hoor , ik begrijp wel dat het jou anders aanspreekt dan mij , dit komt dus wel degelijk door die vreselijke film die ik over vertrouwen kapot maken zag . De goed gemeente zoals men dat soms noemt gaat graag uit van de idee dat waar er rook is vuur is , en dit is minder genuanceerd dan zoals jij het aanvoelt .

fijn dat je dit zo mooi omschrijft .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

yanni
Berichten: 467
Lid geworden op: wo 06 juli 2005, 14:17
Locatie: dromenland

Berichtdoor yanni » do 06 oktober 2005, 9:29

OKE!! :D
A heart that hurts, is a heart that beats. Bono.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » do 06 oktober 2005, 23:45

Ik vertrouw eigenlijk niemand 100 %

Dat kán je naar mijn mening eigenlijk ook niet. Je kan ook niemand 100% kennen... dus..

Ik weet wel dat het een licht manko'tje van me is... maar het deert me niet. Ik ben gewoon mezelf en doe alles wat ik anders ook zou doen. Maar dan met open ogen.

Als iemand mijn vertrouwen geschaad heeft , en ik weet dat het opzettelijk was, tja dan geldt 'vergeven, niet vergeten'. Maar er moet wel normaal over gesproken kunnen worden. Alleen dan kan ik het een plek geven.

knipoog
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 december 2001, 2:01

Berichtdoor knipoog » vr 07 oktober 2005, 8:45

[/quote]
Als iemand mijn vertrouwen geschaad heeft , en ik weet dat het opzettelijk was, tja dan geldt 'vergeven, niet vergeten'. Maar er moet wel normaal over gesproken kunnen worden. Alleen dan kan ik het een plek geven.

Jessebel daar ben ik het met jou helemaal eens.
Dachten we maar allemaal zo dan zou de wereld er soms heel anders uitzien.
Ook de langste reis begint bij de 1e stap.........

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » vr 07 oktober 2005, 12:49

Het is in mijn beleving makkelijker vertrouwen te verliezen dan het weer te winnen.
Relationeel heb ik daar geen bijzondere ervaring mee, wat familiebanden betreft wel.

Als daar de vertrouwensband eenmaal geschonden is, dan is die zeer, zeer moeilijk te herstellen. In mijn geval is er een soort status quo ontstaan. Er is wel degelijk vertrouwen, behalve op dat ene punt. Over dat ene onderwerp kan niet, of in ieder geval heel moeizaam, gesproken worden. Het ligt teer, zowel voor hem als voor mij.

Ook met internetrelaties wil het nog wel eens fout gaan. Ik had een paar maanden een zeer intensief msn-contact. Behoorlijk intiem, zowel erotisch als persoonlijk. Op een gegeven moment kwam uit, dat hij helemaal niet was wie hij zei te zijn. Ik was hierdoor behoorlijk uit het veld geslagen en heb een poosje aan al mijn virtuele contacten getwijfeld. Maar, ik heb die twijfel uitgesproken. En zo filterde zich mijn vriendenlijst. Ik weet nu wel wie mijn echte vrienden zijn, irl en ivl. En af en toe stoot ik nog mijn hoofd.
Argwanend ben ik niet (meer), op mijn hoede altijd. Altijd. Maar dat geldt voor virtuele en "echte" contacten.

RichardW
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 10 december 2001, 2:01
Locatie: ver van de haven

Berichtdoor RichardW » vr 07 oktober 2005, 23:53

[quote="Dimpf"][quote="Jeanne"]Dat is wel heel lang geleden! Welkom terug.
Je klinkt verbitterd :? Jammer.[/quote]
Jeanne - je schrijft wat ik dacht.

RichardW, ik heb je teruggelezen, (ik kende je niet van 'toen' want toen was Dimpf nog niet geboren) en net als jij heb ik een grenzenloze bewondering voor jouw co-schrijfster en ik meen iets te kennen van de desorientatie die internetliefde kan teweegbrengen in het fysieke leven.

.........................................................

Richard, in je terugwinnen van vertrouwen kun je anderen, die niets met de oorzaak te maken hebben, bezeren. Ongewild. Petje af voor het lef om dat te onderkennen :)................

Hai Dimpf en Jeanne!

Echt weg ben ik niet geweest, altijd zo eens in de zoveel maanden meelezend. Maar ik moet maar net zin hebben om te reageren... Nu ben ik ineens weer (even) actief op het forum. Als de liefde tussen Millie en Ric (mijn andere, voor iedereen van toen, bekende nick hier) niet opgebloeid was, was ik ook toen ongetwijfeld ook weer weggezakt in de mist van geïnteresseerden, maar geen reden om te antwoorden.

Nu ineens een paar onderwerpen (en toegegeven, veel zoeken en vragen bij mezelf, maar meer psychisch, weinig seksueel) dat ik toch reageer.

Genoeg daarover. Laat één ding duidelijk zijn. Millie en Ric was een gepassioneerde internetliefde! Vooral de liefde van 2 personen elkaar verbaal uit te dagen. Binnen het thema van de site, hoever kun, durf je te gaan. Binnen een topic ruimte opeisen om een hemelse flirt met woorden op te zetten. De wil samen een verhaal te maken, hoewel we niets meer van elkaar wisten dan onze nicks. Met heel veel dank aan Koning in Ballingschap om er een menage à trois van te maken! Nog steeds denk ik dat onze escapades ervoor gezorgd hebben dat de virtuele kroeg is ontstaan met later een aantal andere internet(liefdes)verhalen op deze site (hut, sauna etc)

MAAR Millie en ik hebben elkaar pas ontmoet toen internet voorbij was. Na e-mail contact waarin heel duidelijk bleek dat we vanaf het begin beiden bezig waren verbale grenzen op te zoeken, misschien verliefd op onze alter-ego's, maar zeker geen interesse hadden in wat dan ook dat leek op een een kennismaking irl. Uiteindelijk hebben we elkaar ontmoet, we zijn nu gewoon verre vrienden. Weinig contact, maar als het er is, is het contact goed. Elkaar uitdagend in allerhande gedachtenexperimenten en ook onze intiemere gevoelens komen aan bod, vanwege de intimiteit die we als schrijvers onder pseudoniem met elkaar hadden. (ja, Millie, als je meeleest, ik moet je nu eindelijk eens bellen...)

Geen gezeik, Millie en ik (en KoninginBallingschap) speelden een spel waarin we wisten wat we deden. Een verhaal maken en daarbij je eigen misschien (!) geschiedenis gebruiken. In die zin was het zeker een eerlijk verhaal. Maar geen irl verliefdheid, liefde, affaire of wat dan ook.

Dus mijn verbitterdheid geldt niet Millie, absoluut niet. Het was en is een schat, Millie in irl. Dat cynisme geldt dames waar ik verliefd (in het echie) op geworden ben en op één of andere manier door genaaid ben, emotioneel of materieel. Maar uiteindelijk was ik er zelf bij, heb ik het ook gedaan. En in het om me heen slaan in mijn ellende, of juist niets doen binnen die ellende, heb ik ook bij anderen hun vertrouwen in mij beschaamd.

Kortom, dicht bij of verder af, je zult beschaamd worden in het vertrouwen in mensen. En jij zult het vertrouwen van anderen schaden. Het gaat erom wat je verder met je leven doet. en dat je het (al is het te laat) durft te erkennen. En als het nog kan (als het jouw schuld is) bied je excuses aan...

Inderdaad verbitterd, maar ook nog altijd met goede moed

Ric(ardW)

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » za 08 oktober 2005, 17:07

verbitterd, maar ook nog altijd met goede moed
Het ene zal bijdragen aan waardering van het andere, schat ik in?

Natuurlijk met goede moed.
De uitwerking van vertrouwen geven kan immers ook uitermate positief zijn!


Dimpf

Reddy
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 15:54

Berichtdoor Reddy » za 08 oktober 2005, 20:18

Vertrouwen is mijn besluit
tot de zekerheid
dat de ander in mijn afwezigheid
mijn belang niet zal schaden

M.a.w.
Ik vertrouw je
tot ik er zeker van ben
dat je ... als ik er niet ben
mij niet zal besodemieteren

M.a.w.
Kan je niet alleen zijn zonder mij
Wil je me besodemieteren
Dan is het vertrouwen weg
En komt nooit meer terug

RichardW
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 10 december 2001, 2:01
Locatie: ver van de haven

Berichtdoor RichardW » zo 09 oktober 2005, 17:40

[quote="Sagan"]...................

Ik ben zelf nogal open en eerlijk, stel me bij voorkeur kwetsbaar op. Wat je geeft, krijg je immers ook terug?

Mooi topic Dimpf![/quote]

Juist daar zit mijn verbitterdheid...

Financieel (1x, maar wel grondig, maar ook mijn fout, vertrouwen geven en uiteindelijk merken dat dat beschaamd werd, in een liefdesrelatie) en emotioneel (vaker en onlangs weer zien gebeuren)

Ik geef het vertrouwen, stel me kwetsbaar, open op en uiteindelik vraag ik me af of ik niet gewoon een klootzak moet zijn. Want je kwetsbaar opstellen betekent dat je geraakt kan worden. Betekent ook dat je makkelijker bent om "over heen te lopen" Omdat ik zo makkelijk vertrouwen geef, is dat ook na "een foutje" weer makkelijker terug te halen. En zo krijg je een zieke situatie, die uiteindelijk toch ontploft.

Kortom, misschien is het maar het beste om maar één keer je vertrouwen aan iemand te geven. Excuses aanvaarden, maar geen 2e kans...

Want inderdaad, het zelfvertrouwen krijgt weer een tik en het wordt voor een volgende liefde alleen maar meer moeilijk mij te overtuigen.

Vertrouwen geef je, maar je neemt het niet, dat is mijn conclusie

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » zo 09 oktober 2005, 18:00

Ric, oude rot...heb je ooit je pm-box wel eens gevonden?

Dimpf

Gebruikersavatar
millie
Berichten: 827
Lid geworden op: di 22 januari 2002, 2:01

Berichtdoor millie » ma 10 oktober 2005, 9:44

Lieve Ric, ben blij je weer te lezen en ook geraakt door het feit dat je zo lief over me praat. Kus!

Nadenlend over dit topic vraag ik me af wanneer je eigenlijk dat gevoel krijgt dat iemand je vertrouwen beschaamd heeft...

Is dat niet meestal wanneer iemand iets zegt / doet of juist nalaat wat je op basis van de relatie met die persoon niet verwacht had . En juist die verwachting, al dan niet duidelijk uitgesprokenen, een belangrijke pijler is waar de relatie op rust.

Waardoor je niet alleen gekwetstst bent, maar ook onzeker over de aard van de relatie, omdat er blijkbaar dingen gebeuren die daar naar je eigen stellige overtuiging niet thuis horen?

Uiteindelijk gaat beschaamd vertrouwen en de pijn die daar bijhoort over je eigen ( subjectieve) behoeftes en de daaruit voortvloeiende verwachtingen die dan vervolgens vaak omgezet worden naar (objectieve) normen over hoe mensen al dan niet met elkaar om horen te gaan.

Ik denk dat het ook wel slim is om bij beschaamd vertrouwen eens goed bij jezelf te rade te gaan. Zijn je eigen verwachtingen wel zo zuiver? Heb je niet teveel van de verantwoordelijkheid voor je eigen welzijn bij de ander neergelegd?

Millie, al moe voor de maandag goed en wel op gang is ;))
Welcome to my world of makebelieve. Check your reality at the door!

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » ma 10 oktober 2005, 13:44

Hm, ja. Een heldere uiteenzetting is dat, Millie.

Roept vooralsnog een paar vragen op:

Kan er sprake van zijn dat 1 partij wel en 1 partij niet met verloren vertrouwen te maken heeft? Ik bedoel: raakt het niet beide partijen, dus wederzijds?

Hoe zit het dan bij ouder-kind-relaties of andere notoire afhankelijkheids-situaties? Of situaties waarin beide partijen, misschien ongewild, onbewust, een afhankelijkheids-situatie hebben gecreeerd, of waarbij een partij de afhankelijkheid heeft aangemoedigd? (ik had niet specifiek m-v-relaties op het oog)

Wat zijn 'zuivere verwachtingen'?


Dimpf

RichardW
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 10 december 2001, 2:01
Locatie: ver van de haven

Berichtdoor RichardW » ma 10 oktober 2005, 15:30

@Dimpf, uh, nee, je bent de eerste die me met een pm verblijdt op dit forum...maar je hebt antwoord.

@Millie, je kent me te goed. :wink:

Ja natuurlijk zijn het mijn verwachtingen die de boel zwaar beïnvloeden. Natuurlijk heb ik grote manco's (zeker het afgelopen jaar, kom ik nu ook pas achter) die de boel gefrustreerd hebben. Vandaar die excuses o.a.

xxxxxxxxxxx

ik ging nu teveel het verhaal vertellen, teveel woorden, te weinig relevant.

Ja, het zijn vooral projecties van mijn eigen behoeftes, mijn eigen verlangen me veilig te voelen bij de ander. Echter, in dit geval ook gedane beloftes die binnen enkele uren worden gebroken. Dat heeft weinig te maken met hoe mijn perceptie is, maar veel met de bereidheid moeite te doen voor mij door de ander.

Al ben ik degene die waarschijnlijk het meest heeft misgezeten in deze relatie, dat wil ik ook bekennen, maar de details hou ik even buiten het forum, misschien later.

Slot: @Dimpf, ik denk dat bij beiden er een vertrouwensprobleem ontstaat. Is het niet in de "ander" dan is het wel bij jezelf.

@Millie, zal ik je dan maar als de goede oude Ric een nekmassage geven tegen die maandagmoeheid? Kus terug!

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » ma 10 oktober 2005, 16:19

Pfew, een ouderwets hoog tempo is dit - ik krijg er zere kuiten van. 8)
Krijg ik dan ook een massage? [aaahtoe, ik wil best nog een primeur op touw zetten :roll:


Overigens...Ric, het is allerminst mijn opzet om gevoelige ervaringen op de pijnbank van de openbaarheid te leggen .. dus....:st: .... :wink:


Verder mijmerend in de heerlijke nazomerzon bedacht ik een variatie op Millie haar woorden:

Uiteindelijk gaat beschaamd vertrouwen en de pijn die daar bijhoort over je eigen ( subjectieve) behoeftes en de daaruit voortvloeiende verwachtingen die dan vervolgens vaak omgezet worden naar (objectieve) normen over hoe mensen al dan niet met elkaar om horen te gaan.


Kan dat ook worden?:

Uiteindelijk gaat gewonnen vertrouwen en de blijdschap die daar bij hoort over je eigen ( subjectieve) behoeftes en de daaruit voortvloeiende verwachtingen die dan vervolgens vaak omgezet worden naar (objectieve) normen over hoe mensen al dan niet met elkaar om horen te gaan.

Maja, dat is niet direct problematisch he? En is volgens mij hetzelfde maar dan omgekeerde richting 8)


Dimpf

RichardW
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 10 december 2001, 2:01
Locatie: ver van de haven

Berichtdoor RichardW » ma 10 oktober 2005, 17:24

Dimpf,

als RichardW wil ik je best een massage geven, als Ric, nee, onder die naam doe ik het alleen met Millie :)

Gevoelige ervaringen, openbaarheid en de pijnbank. Slechts Millie weet wie ik ben, ze woont behoorlijk ver weg en ze kent verder niemand uit mijn omgeving. Zo openbaar is dit forum dus niet. Jij zou bij wijze van spreken iemand kunnen zijn die ik elke week zie en niet weten dat ik het ben. (erger! je zou mijn laatste teleurstelling kunnen zijn.... al weet ik zeker dat je dat niet bent, het zou kunnen)

Over Millie's en jouw versie, of het gaat om familie, vrienden of liefdes, Het gaat wat mij betreft om vertrouwen geven. Aan jezelf en pas dan (!) aan die ander. Vertrouwen nemen kan niet, je geeft/krijgt het (of niet dus) En het niet krijgen van vertrouwen zal ook altijd te maken hebben met jezelf en jouw persoonlijkheid. Maar het is altijd subjectief, het is altijd gebaseerd op de invulling die de één bij de ander heeft/geeft. Projectie van ideeën, gevoelens, verlangens en verwachtingen.

Projectie die waarheid kan worden in een jaren durende en harde strijd, of projecties die vals blijken na een kort gevecht (en alle tussenvormen)

Als de projectie waar blijkt, wordt je er blij van. Als ze tegengesproken wordt is het een bron van verdriet, gebroken vertrouwen.Het is, absoluut zeker, je eigen invulling. Maar bij beschaamd vertrouwen niet minder pijnlijk....

Maar dit zegt een man die het beter weet voor iedereen, behalve zichzelf.

Dit zegt een man die eens totaal eerlijk moet zijn.

Dit zegt een man die zeker ernstige vraagtekens heeft bij het gedrag van zijn laatste liefde, en dat zal houden.

Maar dit zegt ook de man die zichzelf pas net (h)erkent als alcohlverslaafde en wie kan er leven met, houden van een junkie? "Zij" weet dat nog steeds niet, maar "iets" heeft ze wel goed aangevoeld, dus schrap eigenlijk alles wat ik gezegd hebt.

Sta overigens al wel 4 dagen droog, dus rechtdoor denken lukt weer redelijk...

Resultaat, ik met mijn grote bek ben de laatste die mag beginnen over vertrouwen.....


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten