Een relatie verbreken en de draad weer opnemen

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Een relatie verbreken en de draad weer opnemen

Berichtdoor droomvlinder » do 22 augustus 2002, 22:49

Mijn vriend heeft onze ( vijftienjaarlange) relatie willen stoppen om innerlijk te groeien en het onzekere als motor te gebruiken. Wij hielden nog steeds ontzettend veel van elkaar en hadden een fijne sexbelevenis.De breuk is niet te wijten aan onze relatie maar deze was wel te geborgen voor hem op dit moment . Ik voeg eraan toe dat hij ook een erge ziekte heeft waardoor mettertijd minder valide wordt.Ik moet onze huidige relatie dus opgeven en vraag me af of andere mensen dit ook al ervaren hebben en elkaar later met een verdiepte relatie hebben weergevonden.

Malawi

Berichtdoor Malawi » do 22 augustus 2002, 23:52

Hoi hoi droomvlinder,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je bij deze wel even sterkte toewensen.

Gegroetjes malawi

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » vr 23 augustus 2002, 0:16

Hai Droomvlinder,

Ik vraag me af wat je vriend denkt te krijgen aan meer ervaring en geluk.
Ik denk, dat hij daar een keer vreselijk spijt van zal krijgen.
Mogelijk, dat zijn ziekte hem drijft om vrijer het leven te ontdekken, maar moet je daarvoor een zeer goede relatie verlaten?
Is er geen vrijere omgang mogelijk?
Een zeeman gaat soms ook enkele maanden weg.
En is dan zielsblij bij terugkomst een liefde te vinden, die op hem wachtte.

Ik denk dus, dan een scheiding jullie beiden meer verdriet geeft dan dat het aan meerwaarde geeft.
Ik snap wel, dat hij een grotere vrijheid nodig heeft. Vindt die dan samen.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 23 augustus 2002, 0:20

Dank je malawi,
ik denk dat mijn vraag niet echt realistisch is . Iedereen heeft ervaringen die daarom niet voor een ander opgaan. Eigelijk hoop ik mezelf een beetje een riem onder het hart te steken .Ik denk zelf wel dat een liefdesrelatie verbroken zonder potscherven gemakkelijker is te hervatten dan na een schrijnend conflict.
Wat dit forum betreft , vind ik het fijn dat je er echt wel wat kwijt kan en dat je ook kan genieten van de gelukkige momenten van anderen.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 23 augustus 2002, 0:27

Beste Ryan,
ik begrijp je opmerking maar al te best . Wij lieten heel wat ruimte en vrijheid in onze relatie . Mijn vriend (ex voor het ogenblik althans) reisde verschillende maanden in zuid amerika en we leefden echt niet zo fusioneel .Hij is zich zeer bewust van het risico dat hij neemt . Het lijkt wel voor hem z'n enige en laatste kans om innerlijk te veranderen. Ik heb natuurlijk "losgelaten" maar ik vind het erg pijnlijk . Hij beleeft een crisis en ik kan alleen maar hopen dat hij snel een gelukkig man wordt of snel inziet dat het opgeven van ons geluk de zaken niet echt vergemakkelijkt .Voor mezelf ga ik tijdens deze periode proberen ook wat te "groeien "
Hartelijk dank voor je reactie

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 23 augustus 2002, 11:15

Selene-missilene,

je antwoord is heel belangrijk voor mij, het is constructief hoewel ik natuurlijk je leven niet ken . Wij hebben dit gebeuren door en door besproken en ingezien dat indien we ooit de draad weer opnemen dat het nooit dezelfde draad zal zijn. Onze belevenissen en het verwerken hiervan zal ons erg veranderen. een vraag wel : heeft je vriend zijn levenswijze tijdens die periode ingrijpend veranderd? ( behalve dan het feit dat hij je "los " laat ? Is hij er ook innerlijk door versterkt? Heb je nog steeds intensiteit met hem .
Veel liefs

droomvlinder

tientje
Berichten: 250
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 1:01
Locatie: Gent, Belgie

Berichtdoor tientje » vr 23 augustus 2002, 11:46

Dag lieve mensen,

Ik kan de zoektocht naar persoonlijke groei, naar wie je bent en wat je wil, zeker begrijpen.
Groeien kan, mijns inziens, door nieuwe dingen te ervaren, uit te proberen, nieuwe mensen te leren kennen enz.
Maar, even terugkijkend naar mijn eigen groeiproces (nog volop aan de gang), weet ik dat ik vooral gegroeid ben door gezamenlijke ervaringen met mijn partner en anderen die van mij houden.
Waar ik dan vooral uit leer, is uit eerlijke gesprekken en oprechte feedback, positief of negatief. Daardoor wordt mij een "spiegel van mijzelf" aangeboden. Zo leer ik hoe anderen mij ervaren en leer ik wat mijn sterke en zwakke kanten zijn.
Die kennis biedt mij dan de mogelijkheid om de sterke kanten uit te diepen en te proberen aan die zwakke kanten iets te doen = groei.

Zo werkt het voor mij, en ik kan dus moeilijk begrijpen dat je de nood voelt om je partner los te laten om te kunnen groeien.

Alleszins veel sterkte, droomvlinder!

10tje

[This message has been edited by tientje (edited 23-08-2002).]

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » vr 23 augustus 2002, 12:18

Kijk , het onherroepelijke komt pas, als je partner de vrijheid kiest en je zelf dan ook op een keer iemand anders tegenkomt.
Je blijft niet eeuwig wachten op iemand, die zelf niet weet of hij wel wil nog.
En zelf staat je gevoel niet stil, met alle behoeften, die aan het hebben van een vaste relatie verbonden zijn.
Je komt dus op een dag iemand anders tegen, die je wel die behoeften kan en wil geven en dan is het kiezen.
Je ex-vriend komt er dan achter, dat hij naast het net vist, zodra hij er in het vrije leven er achter is gekomenen in zijn groei, dat het bij jou toch alles was, wat hij nodig had.
Dan pas komt bij hem de leegte.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 23 augustus 2002, 15:49

Ik ben echt geraakt en geholpen door al jullie reacties .Ryan ik weet wat je bedoelt en ik ben ook maar een mens en zeker geen penelopetype. Maar we hebben het hierover samen ook gehad . Mijn vriend wilde eerst definitief breken omdat hij dat voor mij correcter vond. Ik heb hem een "tussen haakjes periode" voorgesteld. Ik stelde een jaar voor . Maar gezien zijn diepgaand probleem zei hij dat hij aan een "inhoudspause" behoefte had daar hij niet weet of hij in een jaar met zichzelf in het reine komt en gelukkiger zal zijn. Hij heeft me gezegd dat er drie mogelijkheden zijn en 2 mijlpalen : hij blijft van me houden , wil nu zeker geen andere relatie en zal niets vernietigends doen. Ofwel is hij gelukkig(er) en dan doet hij de haakjes weer open en probeert me te contacteren om te zien of we een nieuwe (andere) relatie aankunnen gaan. Ofwel ziet hij in dat hij zich vergist heeft en doet hij hetzelfde . Ofwel is het ondraaglijk voor hem en heeft hij me gevraagd na welk tijdsspanne het voor mij acceptabel is hem weer te ontmoeten . Ik moet hem dit nog mededelen want ik denk hier diep over na en dit tijdstip is alleen in functie van mij , van wat ik op touw gezet heb om te overleven .

Amarige

Berichtdoor Amarige » vr 23 augustus 2002, 15:56

Ik heb onnoemelijk veel respect voor je droomvlinder. Je benadert dit hele gebeuren met een sereniteit die me van mijn sokken blaast. Net als Djengiz wilde ik reageren, maar ik wist niet hoe of wat. Sommige verhalen hier maken dat ik heel even mijn kop in het zand wil steken ... .

Sterkte, droomvlinder.

Cleo.

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 23 augustus 2002, 15:58

Lieve missilene,
Je geeft me echt wel sterkte zonder valse hoop. Het is wel zo dat wij nooit bij elkaar woonden . Wij waren 15 jaar geleden allebei gescheiden en hadden toen elk 3 pubers . Nu woonden wij nog niet samen maar leefden afwisselend in beide huizen . Ik heb nu nog 2 jonge volwassenen thuis maar niet meer voor lang . We hebben ook niet altijd alles samen gedaan en ik ben vaak afwezig omdat mijn job heel ver van huis is .Dus ik maak nu geen plannen naar de toekomst . Ik ga wat aan mezelf werken en genieten van wat het leven van dag tot dag biedt.
Dit forum helpt me echt hoewel ik een beetje het gevoel heb dat ik te zeer buiten het erotische ga . En toch is de erotiek voor mij vitaal en nooit uit mijn relatie weggeweest zelfs niet gedurende de laatste dagen met hem . Veel liefs

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 23 augustus 2002, 16:02

Lieve tientje en Djengiz,

Dank voor jullie reactie. Ik heb ook altijd het gevoel gehad van jou tientje dat je samen groeit en enkel bij je partner en vrienden zonder masker leeft en leert wat je bent en waar je naar toe wil .
Djengiz jij geeft ook een boodschap met hoop hoewel het voor mij dus niet om al dan niet samenwonen gaat . En ik denk dat je gelijk hebt . Miscchien krijgen we ooit een nieuwe kans en dan zullen we zeker beter inzien wat onze band is . Thanks

Ryan
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 15 mei 2002, 1:01
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ryan » vr 23 augustus 2002, 16:45

Ikzelf heb ook behoefte naar een stuk eigen ik binnen de relatie.
Ik ben dan 32 jaar getrouwd met dezelfde vrouw en samenwonend in een huis. En lang niet altijd harmonieus. Ook met grote verschillen. Verschillen, waar we overigens nog niet uit zijn.
Gezien de leeftijd van je kinderen zitten jullie in een tijdfase, die je een midlifecrisis kunt noemen. Het zoeken naar de inhoud voor de rest van je leven.
Daar hoort het zoeken naar de balans in vrijheid in verbondenheid bij.
Een basis van vertrouwdheid, ook al leef je niet steeds samen. Maar wel degene, waar je terecht kunt met je diepste gevoelens.
De erotiek speelt daar dus een zeer belangrijk woordje mee in die vertrouwdheidsrelatie. In de intimiteit.
Die persoon kwijtraken is een zeer groot verlies.
Ik leef met je mee.

tientje
Berichten: 250
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 1:01
Locatie: Gent, Belgie

Berichtdoor tientje » vr 23 augustus 2002, 17:35

Hé meisje,

Wat Ryan zegt is zeker waar, ik hoop voor jullie dat jullie je eigenheid kunnen behouden en toch op één of andere manier elkaar weer vinden.

Heel veel sterkte!

Liefs, 10tje

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » za 24 augustus 2002, 1:20

je hoeft me niet te bewonderen Amaridge, ik ben helemaal niet sereen . Het lijkt zo .
Steek je kop ook niet in het zand. Het leven is soms hard maar steeds boeiend . Ik heb wel een flinke schok gekregen en voel hier ook wel positieve effecten van . Ik ga in ieder geval meer tijd maken voor mezelf ( werktijdsverkorting) .Het is ook zo dat ik in vijftien jaar echt bemind en met liefde omringd werd . Als het nu niet meer kan voor hem , als hij nu niet kan geven dan kan ik echt niets anders dan daar begrip voor opbrengen. Onze relatie is niet de oorzaak maar toch moet ik voor mezelf heel wat veranderen want in mijn leven had ik de laatste jaren heel weinig tijd . Deze week heb ik echt begrepen wat het betekend tijd te hebben want ik had een week vrij waar ik " niets in gepland" had . Mijn vriend heeft dit tekort aan tijd altijd opgevangen voor me maar hij kwam vast ook tekort . Ik denk dat voor liefde en erotiek echt tijd moet vrijgemaakt worden en we deden dat ook maar alleen binnen de weinige tijd dat ik nog overhad .


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast