Vrijheid binnen een relatie

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Q
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 maart 2005, 0:35
Locatie: Zuid-Holland

Vrijheid binnen een relatie

Berichtdoor Q » do 12 mei 2005, 2:08

Ik las ergens een discussie over in hoeverre vrijheid belangrijk is in een relatie en ben nu erg benieuwd hoe dit voor jullie is.

Een stukje hieruit:

"Elkaar wel de ruimte moet geven om je eigen dingen te doen en elkaar vrij te laten (TOT een bepaalde hoogte). Vroeger in de jaren 60 en 70 was het normaal dat je met elkaar doorging, want een relatie beeindigen dat deed je niet zomaar. Nu is die keuze veel sneller gemaakt, uitmaken gebeurd zo erg vaak, de tijd is anders, en een relatie met veel vrijheid is vaak wat vrouwen nu willen."

Mijn vraag aan jullie is, is dit inderdaad erg belangrijk voor vrouwen en tot in welke mate je bepaalde vrijheden wenst (en eist).

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » do 12 mei 2005, 8:59

Nou, eisen stellen binnen een relatie lijkt me hoe dan ook niet gezond.

En op welke manier bedoel je vrijheid, Q? De vrijheid om te gaan stappen? Om te eten wat en wanneer je wil? Om de hele dag niks te doen? Om buiten de deur te sexen? Om geld uit te geven als was het water?

Wat bedoel je precies met vrijheid binnen een relatie?


Pipje, vrij.

Loek
Berichten: 16
Lid geworden op: do 07 oktober 2004, 8:48
Locatie: omg. Alkmaar

Berichtdoor Loek » do 12 mei 2005, 9:36

Vrijheid binnen een relatie is heel belangrijk. Met vrijheid bedoel ik de kans om jezelf te ontwikkelen, je eigen ik te behouden en zo af toe ook eens zonder elkaar leuke dingen doen. Bijvoorbeeld een dag weg met een vriendin, je partner een keertje op stap met zijn vrienden enz. Maar kijk uit wat je doet. Er zijn grenzen, elke week naar de kroeg zonder je partner vind ik niet normaal, lijkt me ook een te groot risico. Bovendien als het goed zit tussen partners gaat dat een beetje vanzelf, dat vrijlaten. Dus geen jaloezie. Jaloezie maakt alles kapot. Als er jaloezie in het spel is is er aan de basis al iets goed fout volgens mij. En wees vooral open naar elkaar.

Loek
kansen moet je pakken, je krijgt ze niet.

Q
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 maart 2005, 0:35
Locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Q » do 12 mei 2005, 14:52

Nee Pipje, die dingen bedoel ik nou niet bepaald nee, dan ben ik hem meteen gepeerd als zij die opvattingen erop nahoud :wink: :lol:

Meer zoals Loek het zegt, een eigen leven leiden, ook zodat je niet jezelf kwijtraakt. ik kom gewoon zelf ook een hoop vrouwen tegen die ik dat vaak hoor zeggen, dat ze veel hun eigen gang kunnen gaan, eigen dingen en weleens hun vriend zien.. op deze manier lijkt hun vriend dan meer iets voor erbij en lijkt het voor mij een beetje uit balans. Op elkaars lip hangen is weer het andere uiterste natuurlijk, ook niet gezond.
Een goeie balans vinden lijkt me erg belangrijk.

Mijn vraag berust dan ook meer op of het door de 'emancipatie' komt (of laten we zeggen, NU) dat vrouwen binnen een relatie nu een hele andere kijk hebben en toch wel bepaalde dingen 'eisen' anders zijn ze snel weg..

Nog een klein stukje uit die tekst:

"De moderne vrouw, die leidt haar eigen leven. Daarin moet je niet gaan eisen en vooral niet geven! Wat zij belangrijk vinden in een relatie is volgens mij de vrijheid, carrierekansen, emancipatie (ahum), niet aan elkaar hangen maar op eigen benen kunnen staan."

En Loek, bedoel je met jaloezie eigenlijk niet te zeggen: bezitterigheid, angst en onzekerheid bij een van de twee? Want dan is het een kwestie van naar binnen kijken en met jezelf aan de slag gaan, dat ligt niet aan de relatie, maar aan iemands eigen onzekerheid en kan zeker een relatie slopen.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » do 12 mei 2005, 16:30

Ik ben het geheel met Loek eens... "Ontplooing"was dan ook het eerste waar ik aan dacht bij vrijheid...

Ik eis niet... maar het is simpelweg zo dat een man die mij niet wil laten ontplooien , niet een man is waar ik van kan houden. Ik geloof dan eigenlijk ook niet dat hij werkelijk van mij houdt.
Mijn vriend geeft me dan ook veel vrijheid, niet omdat ik dat eis, maar omdat hij 'zo is'.

En jaloezie... ja daar kunnen zoveel redenen achter zitten. Persoonlijk denk ik dat er zeer veel weinig relaties, of mensen, bestaan die TOTAAL geen jaloezie kennen. TEVEEL jaloezie, of een teveel waardoor het uit balans raakt inderdaad (tov elkaar, of jezelf) maakt kapot... ja dat geloof ik wel.

Typisch eigenlijk dat er bij de topic 'Temptation Island' iemand was die schreef dat een relatie juist niet goed kon zijn als er geen jaloezie bij zit.

deFine
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 30 maart 2003, 2:01
Locatie: oost-nederland

Berichtdoor deFine » do 12 mei 2005, 16:43

Liefde is vrijheid, althans zo hoort het te zijn. Niet het soort vrijheid waar de ander niet mee kan leven.. het bespreekbaar maken van alles wat er in een mens omgaat, zonder veroordeelt te worden.

Maar vrijheid in een relatie is voor iedereen anders.

deFine
"After thirty, a body has a mind of its own"
Bette Midler

carmen
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 april 2005, 12:04

Berichtdoor carmen » do 12 mei 2005, 17:08

Ik wou even reageren op dit topic, interessant onderwerp!! Ik zag in een reactie van Q staan dat een relatie geen eisen stellen is en vooral geen geven (quote uit het item dat je had gelezen toch?)

?? Hoe kan een realtie overleven als je niet bereidt bent dingen te geven. Ik denk dat een relatie pas goed werkt als je beiden bereid bent concessies te doen. In een vorige relatie ging ik duidelijk te ver daarin, de ralatie raakte volledig uit balans en ik heb mijzelf dan ook voorgenomen zover niet meer te gaan. Ik wil mijzelf niet weer verliezen en ja, vrijheid is daarbij belangrijk.

Maar toch: de grenzen komen uiteindelijk te liggen bij degene die de grenzen het laagst legt. Als jij meer toestaat dan je partner (zoals in mijn geval) kun je nu eenmaal niet alles doen wat je misshien wel zou willen. Aan de andere kant, als jij minder toestaat dan je partner, kun je dat als extra vrijheid ervaren.

Maar, en ik vind dat dit moet gezegd: een relatie is ook vrijheid, want JIJ kiest ervoor om bij iemand te zijn en te investeren in die relatie (wat soms kan betekenen dat je idd concessies moet doen). Maar het is een keuze, je kunt ook compleet je eigen leven gaan leiden, je niet veel aantrekken van de ander (is ook een keuze). Alleen loop je dan het risico dat je relatie op de klippen loopt. Wat het wordt bepaal jij uiteindelijk toch zelf. Je mag jezelf afvragen waar je gelukkiger mee bent.

Tenslotte wil ik nog even wat zeggen over jaloezie. Jaloezie is heel gezond, mits het geen obsessie wordt. Je laat immers merken, en je staat er zelf ook bij stil, dat je je partner waardeert, mooi vind, om hem of haar geeft en diegene niet kwijt wilt. Ook als je je partner volledig vertrouwt betekent dat nog niet dat jaloezie geen rol kan spelen. Wat kan hij doen aan loslopend vrouwelijk/mannelijk wild? :D

kiss Carmen

AppleBlossom
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 13 april 2005, 2:35
Locatie: Antwerpse studente

Berichtdoor AppleBlossom » do 12 mei 2005, 17:11

Ik spreek effe volledig voor mezelf, als jonge vrouw die het grootste gedeelte van de tijd alleen woont. Kben momenteel wel single, maar uit ervaringen uit vroegere relaties, waar ik dus ook NIET mee samenwoonde, weet ik wel dat vrijheid voor mij erg belangrijk is.

De vrijheid om weg te gaan wanneer ik wil, met wie ik wil; geen verantwoording aan hem te hoeven afleggen over alles wat ik doe en waar en wanneer... Niet dat ik die verantwoording niet afleg, hij weet meestal wel waar ik mee bezig ben; maar dan niet als een verplichting. Mekaar elke dag zien hoeft voor mij niet, kheb een druk sociaal leven buiten hem, een sociaal leven dat voor een groot deel overlapt met het zijne, maar ook een deel waar hij niet deel aan neemt. Kben zelf vrij onafhankelijk en heb die vrijheid nodig om mezelf te zijn en me niet opgesloten te voelen. Kheb al wel gemerkt dat veel mannen het hier moeilijk mee hebben...

Dit is puur voor mezelf gesproken he, en dat verandert waarschijnlijk ook wel van zodra ik met iemand samenwoon; maar dat is dan weer een stap verder lijkt me.
Ass nasty ass I wanna be.

Q
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 maart 2005, 0:35
Locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor Q » do 12 mei 2005, 19:34

In elke relatie moet je je kunnen ontplooien, dat is in mijn ogen ook de essentie van een relatie. En liefde is zeker vrijheid, alleen denk ik dat er ook een groot verschil is tussen hoe vaak en veel je bij elkaar wilt zijn. Of je veel tijd met elkaar door wil brengen of het tegenovergestelde, zoals Appleblossom verteld. Ik weet van mezelf dat ik daar nooit voor zou kiezen, dus snap de 'moeite van andere mannen' hier wel heel goed in. Maar dit is een goed voorbeeld van een soort vrijheid die iemand kan willen. En consessies lijken mij ook onvermijdelijk tot op een bepaalde hoogte dat je niet jezelf erin verliest inderdaad.

@carmen: met niet geven werd iets anders bedoeld, namelijk niet geven van kadootjes, teveel aandacht, ass-kissing..etc. waarmee je juist het tegenovergestelde bereikt van het gewenste. Je moet dus weten hoe je de spanning en aantrekkingskracht blijft behouden tussen jullie 2... maar dat is weer een heel ander iets op zich waar ik een boek vol over kan schrijven :wink:
Maar zoals in de contect dat jij het bedoeld, tuurlijk, dat is ontzettend belangrijk 8)

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » do 12 mei 2005, 19:44

Vrijheid in een relatie is voor mij:

* de ruimte krijgen om "mijn dingen" te doen, zoals af en toe een avond op stap met vriendinnen.
* de tijd en ruimte krijgen om mezelf te ontplooien.
* mijn eigen hobbies kunnen blijven beoefenen.
* Dagjes/avondjes weg kunnen gaan, of ergens blijven slapen.
* mijn eigen keuzes en beslissingen kunnen nemen.
* Financieel vrij zijn (onafhankelijk dus)


Dit zijn de eerste dingen waar ik op kom, als ik aan mijn persoonlijke vrijheid denk.
Uiteraard is dit 2 richting verkeer, wat voor mij geld, geldt ook voor Shazman. (al heeft hij minder behoefte aan bepaalde vrijheden)

Shazzz-vrijheid-blijheid? :lol:
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

bloem
Berichten: 20
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 23:51

vrijheid binnen relatie

Berichtdoor bloem » do 12 mei 2005, 20:35

Als je over vrijheid binnen je relatie spreekt, komen de twee belangrijkste en tevens kostbaarste dingen om de hoek kijken .Respect voor elkaar en vooral elkaars waardigheid en integriteit niet ondermijnen.Geef de ruimte voor zelfontplooiing en onafhankelijkheid. Als twee mensen van elkaar houden moeten zij elkaar juist stimuleren in het doen van dingen die voor de ander heel belangrijk zijn.Behoudt je eigen vrienden die dikwijls ook de vrienden worden van de ander. Dat is vaak heel verrijkend voor een relatie.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten