Recht op privacy / vertrouwen

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » do 24 februari 2005, 11:43

maar ik lees hier dus dat er zowieso een verschil is in de opvatting wat privacy eigenlijk is...
Privacy gaat voor mij op diverse vlakken.

Je hebt dus privacy op vlak van geheimen, dingen uit het verleden, fantasietjes, hoe je over bepaalde personen denkt, emails, smsjes, telefoongesprekken enz enz

Je hebt ook privacy op ander vlak, bvb badkamerbezoek, toiletbezoek enz enz enz.

Beetje fysieke / emotionele privacy geloof ik.

VanDale.nl is nou ook niet echt meedeelzaam

pri·va·cy (de ~ (v.))
1 privéleven

groetjes

orchidee
die nu eerst één en ander ff laat bezinken
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

SaN
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 02 augustus 2004, 15:46
Locatie: Rotterdam, student
Contacteer:

Berichtdoor SaN » do 24 februari 2005, 11:58

toevallig had ik met mijn vriend gister oven iets, dat je kan plaatsen onder het kopje 'open zijn tegen elkaar'. Tenminste, zo zag ik dat gisterenavond. Nu ik dit toopic lees, ben ik toch over mijn eigen mening na gaan denken..

Ik zat gisteren in de kroeg met mn beste vriendin en mn vriend. Hij organiseert allerlei dingen hier in de stad, en zij vroeg daar naar.
Toen 'ineens' kwam het hele verhaal eruit, dat hij wat nieuws aan het opzetten was.
Hartstikke leuk zou je zeggen, dat vond ik ook!
Wat mij op dat moment alleen dwars zat, was het feit, dat als hij terugkomt van zn werk, of vergadering of wat dan ook, en ik vraag hoe het was, of er wat nieuws uitgekomen was, of wat zijn (nieuwe) plannen zijn, dat hij tegen mij dan altijd vaag is.
Kortom: ik weet dan nog niks. :?
Vind ik niet een groot probleem, tot het punt dat mensen (inclusief vrienden/vriendinnen) aan mij vragen: Hey, hoe zit dat nou met wat die doet of gaat doen?
Ik merkte dat ik dan eigenlijk heel eerlijk moet zeggen: eh.. ik heb eigenlijk geeeeen idee! :shock:
En het deed me gister enigzins zeer, dat hij toch tegen anderen alles verteld, en juist tegen mij niet..
Hij zei later, dat hij na zn werk nooit zo'n zin heeft om erover te praten, omdat zn hoofd dan heel de dag zo vol heeft gezeten.
Mijn gevoel in eerste instantie was, dat hij mij niet de goede (?) persoon vind om dingen van zn werk te delen, hoewel ik toch juist diegene ben, waar hij alles mee kan delen?

Maar nu ik dit topic lees, overdrijf ikmisschien ook wel.. Misschien is dat zijn manier om zijn privacy te behouden, want uiteindelijk als het puntje bij paaltje is, betrekt hij me altijd bij zijn nieuwe plannen. (zoals Orchid zegt, uiteindelijk verteld hij wel altijd alles)
Ik denk toch nu, dat er inderdaad, zoals Tinkerbell zegt, een verschil is tussen openheid en privacy. en dat ik die in dit geval wat verward heb met elkaar.
Want verder openen we nooit elkaars post, kijken we nooit elkaars mail, of smsjes. Het MAG wel, maar we doen t (uit gewoonte?) nooit.

Bedankt in iedergeval Orchid (en iedereen die heeft gereageerd) voor t openen van deze topic.. Ik ga er nog eens even over nadenken :)

Liefs, SaN
enigzins nog verward, maar wel meer gerustgesteld...
It is better to have loved and lost than never to have lost at all.
Samuel Butler (1835 - 1902)

cachicamo
Berichten: 78
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 20:50
Locatie: Home is where the heart is

Berichtdoor cachicamo » do 24 februari 2005, 12:06

ik kan mijn eigen ideeen en gevoelens hierover niet genoeg structureren om ze op papier te zetten, maar ik volg dit topic met veel heel interesse - er worden wijze dingen gezegd en dingen die tot nadenken aanzetten... :)

dank! aan de topic-oprichtster en alle bijdrages! :P

patrick
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 06 oktober 2004, 14:36

Berichtdoor patrick » do 24 februari 2005, 12:42

Ja en zo lokt de ene reply een andere uit. Een mooi verhaal SaN, waarbij je weer eens ziet dat je aan de buitenkant bij iemand niet altijd kan zien wat de intenties, gedachten, beweegredenen etc. aan de binnenkant zijn.
Ik denk dat deze reacties vaak voorkomen in relaties. Als een vriendin met haar partner bij ons is valt haar vaak op, dat die man zoveel te vertellen heeft, terwijl zij er vaak geen woord uitkrijgt. Niet dat de relatie slecht is, maar blijkbaar werkt communicatie niet zo simpel.
Er zijn veel mannen die bekend staan als zwijgzaam; je moet er de woorden uittrekken. Die mannen voelen zich ook onder druk staan als hun vrouw.vriendin vragen naar hun binnnenkant, naar hun gevoelens, meningen.
Mannen zijn soms bang, dat dit dan weer een uitgebreid gesprek moet worden over emoties die voor hen ook vaak niet zo goed te verwoorden zijn.
Mannen en vrouwen zitten zo wezenlijk verschillend in elkaar wat dat betreft.
Ik zou het recht op zwijgzaamheid van de man niet bepaald onder de noemer recht op privacy willen brengen.
Juist in een relatie moet je allebei toch de bereidheid hebben om met elkaar te kijken hoe je die relatie voor beiden goed kan maken en houden.

Privacy die een ander buitensluit lijkt me geen goede zaak.

Patrick
AANRAKEN........raakt je

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » do 24 februari 2005, 16:18

Orchid, houdt de partner aan wie je in principe alles wat je bezighoudt vertelt nog wel tijd voor zichzelf over?
Waar is zijn mogelijkheid om zijn eventuele behoefte aan privacy te claimen gebleven, komt hij wel aan zijn rust? Of kan hij besluiten dat hij zich voor je afsluit?

Dimpf

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » do 24 februari 2005, 17:07

Ik geef vrijwillig het recht op privacy op Dimpf en gezien de relatie tussen ons, hij niet. Ik vertel zoveel mogelijk inderdaad, maar op een tijdstip dat hij bepaalt. Het werkt bvb wel eens zo dat ik aangeef hier of daar mee te zitten en dan, afhankelijk van het onderwerp natuurlijk, kijkt hij wanneer we erover kunnen praten.

Let op, nu niet gaan denken dat het therapie is of zo :-)

Een voorbeeld, de meesten onder jullie weten wel al dat ik chronisch pijnpatient ben en tegelijkertijd onderdanig en maso.
Ook daar komt om de hoek kijken dat ik hem heel sterk moet vertrouwen om mij volledig aan hem te geven. Soit, waar wil ik heen? Mijn lichaam is vaak onvoorspelbaar, ik weet soms zelfs niet hoe het zou reageren en heel soms lijken dingen "onredelijk", is bijvoorbeeld al een heel lief bedoelde streling een pijnprikkel. Vaak moeilijk te begrijpen als je dat nog niet ervaren hebt. Heel, heel soms reageert hij dan met ongeloof, denk dat ik er een dolletje wil van maken (wat natuurlijk ook soms wel eens gebeurt....). Dat maakt het moeilijk. Voor mij. Voor hem.
Dus heb ik al aangegeven daar eens over te willen praten.

Om verder in te gaan op het soort relatie edm, zou ik trouwens liever een nieuw topic openen dan er hierover in verder te gaan.

Hier gaat het over algemeen privacy en vertrouwen in eerste instantie in het algemene leven.

groetjes

o.
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

Dimpf
Berichten: 1426
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 13:33

Berichtdoor Dimpf » do 24 februari 2005, 21:27

(1) Let op, nu niet gaan denken dat het therapie is of zo :-)
(2)Hier gaat het over algemeen privacy en vertrouwen in eerste instantie in het algemene leven.
Wat 1. betreft: Nee hoor, dat denk ik echt niet! (hoe kom je erbij, zou ik zeggen, maar doet verder niet ter zake)
en 2. I see, het was voor mij niet duidelijk (genoeg) dat je je vragen in algemene zin stelde (juist omdat ik die die andere zaken van je weet + dat ik enige ervaring heb met chronische pijn-patienten).

Dimpf

Zora
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 januari 2005, 14:28

Berichtdoor Zora » vr 25 februari 2005, 13:19

Beste Orchid,
je vraagt hoeveel recht je op privacy hebt
Ik denk dat privacy geen duidelijk omschreven recht is maar een behoefte!
Daarom kan je het recht op privacy ook niet concreet omschrijven. Het is voor iedereen verschillend. Het gaat erom dat je per relatie elkaar de ruimte behoort te geven die je partner nodig heeft. (binnen een zeker kader misschien)
Als jij zelf van mening bent dat je het in je relatie niet nodig hebt, lijkt me dat okay. Ik heb bewondering voor het grote vertrouwen dat jij in je relatie hebt en hoop dat dit nooit beschaamd wordt.

Zora
some ways lead to nowhere

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » vr 25 februari 2005, 13:53

In een goede relatie, moet je erop kunnen vertrouwen, dat je partner jouw privacy respecteert.
Privacy is in mijn ogen wat anders dan geheimen hebben. Vertel ik alles aan Pipjeman? Nee, maar wel alles waarvan ik weet dat we dat hebben afgesproken en waarvan ik weet dat het voor hem, of ons allebei, van belang is.

Sommige dingen vertel ik niet. Niet omdat ze stiekem zijn, maar omdat ze van mij zijn. Hij respecteert dat, en andersom is dat precies zo!

Geen probleem, het vertrouwen is er, dat we elkaar die ruimte geven.

Privacy en vertrouwen, voor ons onlosmakelijk verbonden!

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » vr 25 februari 2005, 19:58

heel mooi pipje , ik zou ook zo wel een vlinderman willen soms.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten