Recht op privacy / vertrouwen

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Recht op privacy / vertrouwen

Berichtdoor Orchid » wo 23 februari 2005, 11:07

Een ander topic doet bij mij de vraag rijzen:

Hoeveel recht heb je op privacy binnen een relatie?
Wat is het verband met het vertrouwen dat je in elkaar hoort te hebben?

Ik weet dat het antwoord op die vraag voor iedereen anders is, dat het vaak ook een heel onstabiele balans is die heel snel aan het wankelen kan worden gebracht.
Volgens mij ook iets waar mensen te weinig over praten bij aanvang van een relatie of bij de opbouw ervan en dat het pas aan bod komt eens er al problemen zijn.

Even uit eigen beleving vertellen nu. In de vorm van relatie die ik nu aan het opbouwen ben, hebben we duidelijk gesteld dat ik geen enkele vorm van privacy heb. Geen enkele.
Niet op vlak van sexualiteit, niet op vlak van emoties, fysiek, fantasie-en, enz enz. Kortom je kan het zo gek nog niet bedenken of het valt er wel onder.
Ik merk ook dat dat me goed doet, maar dat het soms even heel moeilijk is. Het is namelijk niet niks. Blijkbaar zit de behoefte aan privacy er toch op één of andere manier ingebakken. Aangeleerd, weet ik veel.

Aan de andere kant heb ik dan ook weer ontdekt dat ik die "regel" kan misbruiken. Ook al heeft hij er op dat moment geen zin in of tijdens het uitpraten van een meningverschil kan ik me erop beroepen "ik mag toch geen geheimen voor je hebben, dus zou ik nu graag vertellen wat het met me doet" ;)

Hoe zit het met vertrouwen in zo'n relatie zonder privacy voor mij? Hij vertrouwt me erop dat ik me aan die regel hou want verder valt ze heel moeilijk tot in de puntjes te controleren.

Ik wijk af van mijn oorspronkelijke vraag...

groetjes

o.
nadenkend en soms creatief
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » wo 23 februari 2005, 11:20

Even aanvullen...

Stel dat je één of andere fantasie hebt die je voor jezelf nog niet duidelijk hebt of je er iets mee wil of niet. Je weet dat je partner de betreffende fantasie verafschuwt.
Vertel je je partner dat je erover fantaseert of vind je dat je eigen recht op privacy?

o.
die blijkbaar liever hier haar hoofdje over breekt dan aan een ziekenhuisbezoek straks...
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

Glu
Berichten: 142
Lid geworden op: do 08 mei 2003, 22:32
Locatie: Almere

Berichtdoor Glu » wo 23 februari 2005, 11:22

Sterkte straks meid!

Knuffel

8) Glu

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » wo 23 februari 2005, 11:43

Dank je

Nu on topic graag? :P

o.
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Berichtdoor Iago » wo 23 februari 2005, 11:50

Die regel komt op me over als het toppunt van wantrouwen, maar ik neem aan dat dat mijn beperking is :)

Privacy is belangrijk, maar er is denk ik maar een heel dun lijntje tussen privacy en stiekum, en het zal per persoon en per relatie verschillen in hoeverre je zaken voor jezelf houdt.

Ikzelf vind dat alles bespreekbaar moet zijn, maar niet alles gezegd hoeft te worden.

Iago

empeejeetje
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 12 maart 2004, 12:57
Locatie: Haarlem

Berichtdoor empeejeetje » wo 23 februari 2005, 14:05

In een relatie zou alles bespreekbaar moeten kunnen zijn.....
Je fantasieën, je emoties, je gevoel.......noem maar op....
Maar.....

er is een maar........
Ooit heb je een gevoel of emotie wat je nog even voor jezelf wilt houden....
Wat je niet meteen wilt delen met die ander.....
Ikzelf heb dat wel eens.....

Ik wil dat eerst zelf analyseren en trek me dan vaak terug....
Dan pas.......als ik het kan "plaatsen" dan kan ik er wel weer over praten met mijn partner......

Dus misschien wil ik graag een "tijdelijke" privacy????

kusjes,

empeejeetje
ff niks....kzou niet weten wat!!

Shazzz
Berichten: 6930
Lid geworden op: wo 02 juni 2004, 14:25
Locatie: Randstad

Berichtdoor Shazzz » wo 23 februari 2005, 14:16

Ik vind dat een ieder recht heeft op zijn/haar privacy. Mijn gedachten of fantasieen zijn van mij, totdat ik besluit ze openbaar te maken.
Wel of geen relatie, wat tussen mijn oren zit, is van mij. Netzoals wat tussen zijn oren zit, van hem is.
Ik denk dat je in geen een relatie ALLES met elkaar deelt. (mss naief van mij, of mss hebben wij een vreemde relatie)

Voorbeeldje: Mijn mobiele telefoon is mij heilig. Hij blijft er dan ook vanaf, zonder dat we daar ooit afspraken over gemaakt hebben. Is mijn inziens een stukje privacy. (andersom natuurlijk hetzelfde)
Mijn mail, zijn mail, mijn en zijn ----> bezittelijke voornaam woorden, dus enige uitleg is overbodig.
Wat hij op zijn mail binnenkrijgt, is van hem. Als hij het wil delen, hartstikke leuk, maar is geen moeten. Andersom precies het zelfde.

En soms wil je wel iets delen maar durf je dat niet. Omdat je van jezelf weet dat die bepaalde gedachte niet in goede aarde zal vallen, of omdat je weet dat het de relatie kan veranderen. Dan is het alsnog MIJN beslissing om te bepalen wat ik ermee doe.

Zelfs hier op shespot heb ik een bepaalde privacy voor mezelf ingebouwd. Hij kent mijn nick en leest af en toe mijn postings (hoiiiiiiiii schat! :lol: ) maar ik heb nog een nick, die hij dus niet weet. Met die nick deel ik de voor mij privacy gevoelige dingen hier. Dingen die hier thuis ongetwijfeld nog een keer ter sprake gaan komen, maar op een moment dat ik het wil. Het moment dat ik mijn privacy dus openstel naar hem.

Warrig verhaal, maar zo zie ik het.

Shazzz
Dan tonen wij elkaar de liefde
want wij zijn samen één.

mereltje
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 december 2003, 20:54

Berichtdoor mereltje » wo 23 februari 2005, 14:17

Tja, moeilijke vraag als ik mijzelf in die situatie moet inbeelden. Tuurlijk heb ik ook dingen die ik niet onmiddellijk vertel, dingen waar ik zelf eerst eens moet over nadenken, of het nu wel of niet verschil uitmaakt of hij het nu weet of niet. Ik denk dat het feit is dat ik nog nooit 'ernstige' zaken heb gehad die ik echt niet wil delen met mijn vriend. Maar ik denk dat ik het toch zou vertellen aangezien je partner toch de persoon is met wie je alles wilt delen. Zoals in mijn topic vermeld ben ik dingen te weten gekomen van mijn vriend die mij enorm gekwetst hebben ook om het feit dat het eigenlijk stiekem was. Het is zoals Iago schreef er is idd een heel dunne lijn tussen privacy en stiekem. Zeker op gebied van seksuele zaken! Daarm dat ik ook verwacht van mijn partner dat hij eerlijk is en geen 2 jaar dingen geheim houdt...
kwiet kwiet

TinkerBell
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 19 januari 2005, 12:29
Locatie: Neverland

Berichtdoor TinkerBell » wo 23 februari 2005, 14:41

Mereltje, in jouw geval zie ik meteen het stukje van Orchid;
"Stel dat je één of andere fantasie hebt die je voor jezelf nog niet duidelijk hebt of je er iets mee wil of niet. Je weet dat je partner de betreffende fantasie verafschuwt. Vertel je je partner dat je erover fantaseert of vind je dat je eigen recht op privacy?"

Een moeilijke... ik weet niet wat ik zou moeten doen als ik zou weten dat mijn partner een fantasie of zelfs een wezenlijke behoefte van mij zou verafschuwen. Moeilijke kwestie...

Tja.. gelukkig weet ik dat niets mijn vriend meer kan verbazen wat fantasieen betreft. Maar voor we werkelijk álles eruit hebben gegooit gingen er ook een paar jaartjes voorbij :wink: Dat was dus eigenlijk helemaal niet nodig geweest hahaha...

Privacy... ik herinner me zo'n topic van vorig jaar... en heb stellig gezegd dat er in 'mijn' relatie echt zoveel mogelijk openheid en eerlijkheid moet zijn. Daar blijf ik nu ook bij.
Mail, telefoon ed... ja daar bemoeien we ons niet mee.. maar als hij graag zou willen mag hij kijken en vice versa. Maar natuurlijk wil ik eerst weten waarom :wink:

Nee het heeft niets met wantrouwen te maken maar het gevoel hebben een eenheid te zijn..

ofzoiets :roll:

Verder helemaal eens met empeejeetje.. En.. jahoor, mijn vriend wist dat al aan het begin. Openheid en eerlijkheid zijn belangrijke dingen voor mij, dat ontdekte ik al heel snel
"All you need is trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan

amazone10
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 05 april 2004, 16:39
Locatie: overal...en nergens

Berichtdoor amazone10 » wo 23 februari 2005, 19:42

Hoeveel recht heb je op privacy binnen een relatie?
Wat is het verband met het vertrouwen dat je in elkaar hoort te hebben?

Wat voor mij een ander aantrekkelijk maakt en ook iemand maakt tot een persoon waar ik een relatie mee heb is dat de ander naast de dingen die we samen hebben ook zijn of haar eigen dingen heeft.

Ik denk dat je samen de regels bepaalt binnen een relatie en als je met elkaar afspreekt dat je alles met elkaar deelt, is dat zo. Praktisch lijkt me dat redelijk ondoenlijk want er is zoveel wat er in een mens om kan gaan, ik zou veel zaken niet persee willen weten van de ander envenzo een hoop dingen vind ik iets van mezelf wat niet in de "ruwe versie" bij mijn partner terecht hoeft te komen. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Dus recht op privacy om je vraag te beantwoorden Orchid, in een relatie die ik heb zouden zowel ik als partner recht hebben op eigen werelden, zolang er ook maar duidelijk is wat je wel samen hebt. Ik zou bepaalde zaken wel willen weten van de ander, bijvoorbeeld of de ander op voorhand andere seksuele contacten heeft, of aan zou willen gaan en of ik daar dan wel of niet in gekend wil worden is iets waar over gesproken wordt.

Ik zou ook willen weten of de ander"een justitieel verleden heeft, en in hoeverre dit nu nog van invloed is. Dat soort dingen wil ik weten, om vervolgens een keuze te maken of ik wel of niet met die ander iets wil opbouwen(dus ik vraag a priori naar dit soort zaken :wink: :D ) Maar dat is het stukje samen wat er is, waarbij ik het uitwisselen van emoties, gedachten belangrijk vind.

Vertrouwen hebben in de ander...dat betekent voor mij weten wat ik aan iemand heb, en dat beeld ook bij kunnen stellen. Als de ander zich ontwikkeld in het leven en daarmee veranderd en ik doe dat evenzo is het voor mij belangrijk dat je van elkaar weet waar je mee bezig bent...niet meteen maar als die ander of ik dat met elkaar willen delen, zodat het samen ook in ontwikkeling is.



groetjes,

amazone10

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Berichtdoor droomvlinder » wo 23 februari 2005, 21:45

Een moeilijke vraag Orchid , vooral door het gegeven dat je over jou beleving vertelt .
M'n eerste reactie was , als je geen recht op privacy hebt heb je ook geen vertrouwen van de ander .Maar je weerlegt dit heel juist , want inderdaad het is moeilijk te weten of de ander niets voor zichzelf houdt .Wordt dit gecontroleerd ?

Zelf heb ik heel wat privacy nodig , ik zou het bv niet leuk vinden dat een vriendin aan komt lopen en m'n eventuele partner er automatisch bij komt zitten ( wat niet wegneemt dat hij wel even goeidag mag komen zeggen bv . ) Telefoongesprekken voer ik niet graag in nabijheid van anderen dus ik blijf ook niet meeluisteren als het even kan .Mail is heilig , broekzakken , bankgegevens , briefwisseling en mobieltje natuurlijk ook .
Verder laat ik alleen iemand in de badkamer toe als we dat afspreken want ik ben ook graag alleen in de badkamer tenzij voor leuke momenten als badspelletjes of zo .
Mijn dochters kwamen altijd keuvelen rond m'n bad maar wisten dat ik graag alleen uit bad kom en dan de badkamer graag alleen voor me heb .
Ik zal ook nooit in m'n kinderen hun kamers komen als ze hier zijn zonder vooraf te kloppen en te wachten .

Verder sluit ik me bij Amazone aan , er zijn enkele gegevens die ik graag weet en blijf weten wanneer ze evolueren om het in relatie zijn te kunnen accepteren en naderhand bijstellen .
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

TinkerBell
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 19 januari 2005, 12:29
Locatie: Neverland

Berichtdoor TinkerBell » do 24 februari 2005, 2:34

Oke.. als ik dit hier lees zou ik zeggen dat ik wel privacy wil...

maar er is een verschil tussen open zijn en privacy.....

Ik pleit tegen het gevoel van privacy, maar het moet ook geen controle zijn.. en dat is het verschil; in mijn relatie oefenen we geen controle uit.. maar hoever gaat privacy dan?

Ik zeg dat er geen privacy is, daarmee bedoel ik dat er geen geheimen zijn... privacy heb ik atijd gezien als; geheimen voor elkaar hebben...

maar ik lees hier dus dat er zowieso een verschil is in de opvatting wat privacy eigenlijk is...
"All you need is trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan

patrick
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 06 oktober 2004, 14:36

Berichtdoor patrick » do 24 februari 2005, 10:45

Natuurlijk heeft ieder mens recht op privacy; ook in een relatie heb je dat recht. Niemand kan je dat recht ontnemen.
Waar het omgaat is, denk ik, hoe je er mee omgaat en welke afspraken je daar in je relatie over maakt.
Nu worden er in relaties veel afspraken gemaakt, maar nog talrijker zijn de al- of niet uitgesproken, al of niet bewuste- of onbewuste verwachtingen die je naar elkaar hebt.
Ik las laatst een mooi stuk in het blad Ode (te lezen http://www.ode.nl/article.php?aID=4066) dat ging over de illusie die we tegenwoordig hebben dat alles maar bespreekbaar moet zijn. Nou ik denk, dat dat inderdaad niet klopt met de realiteit, waarin je over veel zaken niet altijd kunt praten. Soms omdat je bang bent voor wat je partner daar van vindt, soms ook omdat je dit zelf nog niet goed aankan en soms ook omdat je helemaal niet helder hebt hoe het nu van binnen zit.

Orchid vraagt zich ook af wat het verband is met vertrouwen wat je moet/kan hebben en hoe zich dat verhoudt met het recht op privacy.
Eén van de belangrijkse zaken in een relatie is wel je inzet dat je niets zal doen wat de ander zal kwetsen en dat je samen je relatie op de 1e plaats zet.
Je kunt dan een discussie voeren hoe zich dat verhoudt tot het recht op privacy. Ik vind dat vertrouwen hoger staat dan het recht op privacy. En dan bedoel ik niet dat alles zegbaar moet zijn, maar wel dat je je niet kunt beroepen op het recht op privacy als dat effect heeft gehad op het vertrouwen van je partner.

Patrick
AANRAKEN........raakt je

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » do 24 februari 2005, 11:31

Natuurlijk heeft ieder mens recht op privacy; ook in een relatie heb je dat recht. Niemand kan je dat recht ontnemen.

Nou ik denk, dat dat inderdaad niet klopt met de realiteit, waarin je over veel zaken niet altijd kunt praten. Soms omdat je bang bent voor wat je partner daar van vindt, soms ook omdat je dit zelf nog niet goed aankan en soms ook omdat je helemaal niet helder hebt hoe het nu van binnen zit.
Niemand kan je dat recht ontnemen, dat is juist, maar je kan het wel vrijwillig opgeven :-)

Met dat bang zijn voor wat je partner er van vindt enz, heb ik onmiddellijk de impulsieve reactie: vertrouwen.

Mijn vertrouwen is (meestal ;)) zo stevig dat ik gewoon weet en voel dat ik werkelijk alles mag zeggen, ook al zou dit of dat idee hem dat in eerste instantie niet bevallen. Dat is dan gewoon een ander trekje van me. Ik kan niet in alles perfect of ideaal zijn.
De band die we hebben gaat diep en is intens en is van die aard dat dergelijke zaken die oorspronkelijke band niet kunnen aantasten.
Daar geloof ik in en dat maakt dat ik het vertrouwen in hem heb om ook (bijna) alles te vertellen.
Bijna tussen haakjes ja, omdat ik in het verleden te vaak werd afgewezen, compleet, om één of andere trekje van me. Daar zit nog wat "restschade" zeg maar. Een gevoel dat geleidelijk aan verdwijnt....

Hij aanvaardt me en houdt van me zoals ik werkelijk ben. Met alle voor- en nadelen die er bij komen.

groetjes

o.
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):

Orchid
Berichten: 1425
Lid geworden op: ma 04 maart 2002, 2:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, beroep: optimist

Berichtdoor Orchid » do 24 februari 2005, 11:38

Maar je weerlegt dit heel juist , want inderdaad het is moeilijk te weten of de ander niets voor zichzelf houdt .Wordt dit gecontroleerd ?
Wat heet controle... eigenlijk wel ja, wellicht op onbewust niveau.

Ik ben zo'n persoon als ik iets beloof en ik hou me er niet aan, dan gaat het knagen. Heel hard. Dan merk je het vanzelf aan de manier hoe ik me ga gedragen. Of gaat het zo hard knagen dat ik het uiteindelijk vanzelf "opbiecht", om toch maar van dat vervelende knaaggevoel van af te zijn.
Ook hier komt weer vertrouwen om de hoek kijken. Hij weet dat ik soms nog in bepaalde dingen tijd nodig heb. Omdat ik het voor mezelf nog niet helemaal helder heb, of omdat ik nog niet durf, enz enz. Maar uiteindelijk vertel ik het wel. Altijd.

liefs

orchidee
die zich afvraagt of ze nog te volgen is
While I kiss his feet, the rest of the world can kiss my ass. =):


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten