Vreemgaan

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Nien
Berichten: 11
Lid geworden op: di 31 januari 2017, 17:55

Vreemgaan

Berichtdoor Nien » do 03 augustus 2017, 14:36

Als je vele onderzoeken moet geloven, gaat iedereen wel eens vreemd.
Maar waarom? En betekent vreemdgaan automatisch dat er altijd iets fout is in de relatie? Ik ben benieuwd naar jullie mening..

Gebruikersavatar
Vaudeville
Berichten: 2406
Lid geworden op: ma 04 juni 2012, 11:17
Contacteer:

Re: Vreemgaan

Berichtdoor Vaudeville » do 03 augustus 2017, 14:50

Vreemdgaan kan alleen in een relatie van 1 op 1 denk ik. In een open relatie is het eerder"regel" dat je met andere mensen vrijt. Als je er binnen die relatie niet eerlijk over spreekt, dan lijkt het me ook vreemdgaan. Of de andere wil het gewoon niet weten maar dan is er wat anders aan de hand denk ik.

En waarom? Kunnen zoveel redenen voor zijn! Een relatieprobleem, spanning, het moment van, ga zo maar door..

Gebruikersavatar
deco
Berichten: 2441
Lid geworden op: zo 17 februari 2002, 2:01
Locatie: belgie Vlaams-brabant

Re: Vreemgaan

Berichtdoor deco » do 03 augustus 2017, 20:35

Wat bedoelen ze dan met vreemdgaan?
Welke criteria werd er gegeven om "vreemdgaan" te noemen?

Vreemdgaan is bij mij bvb een sexuele daad hebben met iemand anders dan je partner/vriend/man......zonder dat deze er weet van heeft.

Of je nu een open relatie, polyamoureus bent, gewoon getrouwd, samenwonend of zelfs een Lat-relatie hebt....éénmaal dat je de afspraken niet naleeft en je partner weet het niet...ga je vreemd.

Er zijn mensen bij wie vreemdgaan al is als je via whatsapp, messenger of andere middelen contact hebt met een persoon zonder medeweten van de partner.

Ben jij dan ook al vreemd gegaan Nien? :mrgreen:
aangezien je ook bij "iedereen" hoort 8)

gr
De Nare Man
Better cross the line,suffer consequences than just stare at it and regret never taken that step

Nien
Berichten: 11
Lid geworden op: di 31 januari 2017, 17:55

Re: Vreemgaan

Berichtdoor Nien » vr 04 augustus 2017, 10:53

@deco
Nee, persoonlijk ben ik nooit vreemdgegaan, (intiem zijn met iemand anders dan je partner, zonder dat deze er weet van heeft) maar ik kan mij wel situaties voorstellen waarin het zou kunnen gebeuren. Vraag mij alleen af of dit echt te maken heeft met de relatie waarin je zit..

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1794
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Vreemgaan

Berichtdoor Inya » zo 06 augustus 2017, 0:43

Ik denk dat mensen vreemdgaan omdat ze gewoonweg soms behoefte hebben aan iets anders dan wat ze al hebben. Net zoals mensen niet elke dag spruitjes willen eten (en ik ben echt verzót op spruitjes), op zoek gaan naar een andere baan, hun smaak van muziek kan veranderen/uitbreiden, of een shift van elke andere interesse hebben.

Vreemdgaan is een uiting in lust, één van de vele manieren waarop de mens hun eigen lichaam en/of geest voedt. Ik vind het zelf eigenlijk heel normaal. Al had ik dat 5 jaar geleden niet gezegd hoor, maar nu ik meer gezien, gevoeld en meegemaakt heb, weet ik in mijn hart dat het normaal is.

Ik moet hierbij wel expliciet vermelden dat ik het gevoel en de wil om vreemd te gaan normaal vind. Ik vind het namelijk niet normaal dat je je partner in het ongewisse laat want dan lieg je gewoonweg tegen iemand. Vertel het, misschien liever zelfs nog vooraf, wie weet wat er gebeurt of mogelijk is.

/edit: p.s. Ik ben overigens geen heilige, ik ben vreemdgegaan en heb weleens dingen achtergehouden. Maar achteraf wel verteld, wat een paar pijnlijke situaties opleverde.
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

AniMAN
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 januari 2005, 10:13
Locatie: Belgium

Re: Vreemgaan

Berichtdoor AniMAN » di 05 september 2017, 12:57

Vreemdgaan kan verschillende 'oorzaken' hebben, elke mens is anders en dikwijls is het vermoed ik een samenloop van factoren...

Enkele jaren terug eens wetenschappelijk onderzoek beginnen lezen, maar die focus vnl op de assumptie dat 'vreemdgaan', of eerder bepaald de drang om naar iemand te zoeken buiten je relatie, iets 'abnormaals' is en dat er oorzaken zijn BINNEN de relatie die dit veroorzaken...

Ik zelf ben het daar persoonlijk niet mee eens, en veronderstel eigenlijk dat de mens door de band bekeken niet gemaakt is om monogaam te zijn. Dit is iets dat is gegroeid doorheen de evolutie omdat het beter uitkwam. Iets in de trant van: Door rechtop te gaan lopen werd het bekken smaller en dus bevallen moeilijker, dus moest de zorg voor het nageslacht vergroot worden en dit werkte dan best als beide partners voor het nageslacht zorgen...

Maar ik denk dus eerder dat EXTERNE factoren (maw die buiten de relatie) een rol spelen, zoals persoonlijke beleving. Zoals Inya al aanhaalde: een mens eet niet graag elke dag spruiten!
Er treedt gewenning op bij ALLES dat een mens doet, dat is nu eenmaal hoe onze hersenen werken: gewenning zorgt ervoor dat onze hersenen patronen herkennen en dit in en 'hokje' steken zodat alledaagse of veel voorkomende taken makkelijker worden, dat is nu eenmaal iets dat nodig is (stel je voor dat je elke dag terug moet leren lopen!).
Die gewenning treedt op bij alle soorten sensaties zoals gevoel (vb dragen van horloge, voel je na tijdje niet mer) en gehoor (zit je ergens in een restaurant met veel achtergrondlawaai, dan ga je na een tijdje dit minder horen en meer focussen op de gesprekspartner).
Dus ook bij relaties zie je dit fenomeen denk ik. Dat is eerder menselijk en iedereen gaat daar anders mee om.
Sommigen gaan zich verdrinken in't werk, of zoeken een fanatieke hobby.... anderen dan weer gaan vreemd....

Dit is zo een menselijk iets dat er door de eeuwen is "uitgehamerd" en waarvoor men zich nu schaamt.
Pas op, ik zeg niet dat je je partner moet bedriegen he, maar volgens mij is het wel normaal dat het al eens kan beginnen kriebelen als je over de haag naar het gras van de buren kijkt...
Je geest is als een parachute: hij werkt pas als hij open is.

Onderweg
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 05 december 2016, 11:18
Locatie: In het zuiden van Nederland

Re: Vreemgaan

Berichtdoor Onderweg » wo 06 september 2017, 11:31

Ik denk inderdaad dat we aangeleerd hebben dat we bij 1 partner blijven.
Zo ook ik, getrouwd, tevreden daar over, maar ook nieuwsgierig en zoekend.
Ik wil mijn relatie dolgraag houden zoals die is. Binnen die relatie is er geen ruimte voor vrijheid. Toch neem ik heel af en toe wel die vrijheid.
Daar geniet ik dan enorm van. En deel het niet. Net niemand.
Dat lukt me heel goed. Het risico is enorm, dat ben ik me wel bewust.
Ik ga er heel voorzichtig mee om, stap nooit zomaar ergens in.
Maar af en toe spreek ik eens iets af, en soms komt er dan iets meer uit.
Nou, dat is dan geweldig :D11
spannend, inspannend, ontspannend

AniMAN
Berichten: 162
Lid geworden op: di 18 januari 2005, 10:13
Locatie: Belgium

Re: Vreemgaan

Berichtdoor AniMAN » vr 08 september 2017, 9:49

... tot je tegen de lamp loopt... Je gaat toch eens een keer een fout maken en het gaat uitkomen...
Maar ik begrijp je volledig...
Je geest is als een parachute: hij werkt pas als hij open is.

GJW2
Berichten: 86
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 15:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vreemgaan

Berichtdoor GJW2 » wo 11 juli 2018, 14:12

Vreemdgaan is een begrip net als ontrouw zijn. Ze hebben veel gemeen maar de een is seksueel gericht en het andere is relationeel gericht. Ik vind een seksuele relatie geen exclusiviteit mag eisen. ontrouw daarentegen vind ik een eerste vereiste voor een langere relatie.
mensen geniet van het leven, het duurt maar even

tuktuk
Berichten: 38
Lid geworden op: di 08 september 2015, 21:58
Locatie: Utrecht

Re: Vreemgaan

Berichtdoor tuktuk » vr 30 november 2018, 22:15

Mijn vriendin en ik kennen elkaar al lange tijd. En daardoor is de romantiek en erotiek ver te zoeken...Persoonlijk heb ik daar nog steeds veel behoefte aan.
Ondanks er herhaaldelijk over blijven praten, is de situatie niet veranderd.
Daarom heb ik de stoute schoenen aangetrokken....Als er een leuk contact ontstaat wil er wel eens iets meer uit voort komen. En daar kan ik dan enorm van genieten!
Maar hoop nog steeds iemand te vinden die naast haar relatie een langdurige buitenechtelijke relatie aandurft....
Sommigen zullen het veroordelen. Maar er zullen er ook zijn die kunnen bevestigen dat het heel spannend is om een geheime minnaar of minnares te hebben.
En als je elkaar niet te veel ziet, blijft het vuurwerk in bed. En kan je dit heel lang volhouden zonder dat het opvalt.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten