Liefde is

De plek om van gedachte te wisselen over onderwerpen als daten, ontmoeten, trouwen, kinderen, scheiden, co-ouderschap en relaties in het het algemeen.

Moderators: Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
erofun69
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 16:25
Locatie: er gaat niets boven...

Liefde is

Berichtdoor erofun69 » wo 02 december 2015, 21:49

Vandaag zag ik een foto van Mark Zuckerberg en z’n vrouw Priscilla Chan. Smaken verschillen maar mevrouw Zuckerberg kan mij niet echt bekoren qua uiterlijk. Ik kan me zo voorstellen, dat Zuckerberg vrouwen voor het uitkiezen heeft en mompelde in mezelf : “dat moet echte liefde zijn”.

Ik heb het hier wel eens ergens neergepend. Hoe ik na een huwelijk van 18 jaar Efinnetje ontmoette. Head over heels verliefd werd en wist: met haar word ik oud.
Inmiddels dateert die ontmoeting alweer van 15 jaar geleden. Dus ik ben nu al wel behoorlijk oud ja. Maar sinds bijna 2 jaar niet meer samen met Efin.
Ik vind dat nog steeds raar. Want alle ingrediënten voor een gelukkige relatie till death do us part leken, nee wáren aanwezig.

Welke ingrediënten? Als ik alles meteen op zou lepelen, wordt dit een hele lange opener. Ik kom er wel mee terug. Maar “you complete me” van Jerry Maguire vat wel een groot deel samen.
En ondertussen vraag ik me af: wat zijn volgens jou de cruciale voorwaarden voor ‘eeuwig’ geluk?
Niets is blijvend, alleen de verandering

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Liefde is

Berichtdoor Carina » wo 02 december 2015, 22:10

Voor mij betekent het heel simpel: bij elkaar willen zijn en van elkaar houden.

Klinkt makkelijk maar dat is het zeker niet. Maar voor mij is het de enige manier om uit te leggen waardoor en hoe Hubbie en ik nog steeds samen zijn. En dat is best al een paar jaar. Toen ik 19 was, kreeg ik verkering met hem. 1 Oktober 1983 was dat. Samen hebben we toen Leidens ontzet gevierd. En dat doen we nog steeds.


Ik kijk er trouwens van op dat jullie niet meer samen zijn. Dat had ik nooit verwacht.
Mag ik je dan wel even een dikke knuffel geven? Afbeelding



Afbeelding
Ik bedenk me ineens iets... Afbeelding

Je hebt het witte bankje toch nog wel? Afbeelding
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
230volt
Berichten: 4030
Lid geworden op: ma 26 november 2012, 18:17

Re: Liefde is

Berichtdoor 230volt » wo 02 december 2015, 22:18

Daar stip je wel even een onderwerp aan, Erofun.

Ik neem aan dat je bedoelt 'eeuwig' geluk in de liefde, of iets minder hoogdravend, 'eeuwig' geluk in een relatie.

Wij waren onlangs 29 jaar getrouwd. Wanneer andere mensen dat horen dan is vaak de reactie: 'Tsjonge, wat goed van jullie' en soms daar achter aan '... en dat in deze tijd'.

Ik kan gerust stellen dat we nog steeds verliefd op elkaar zijn. Verliefd op de persoon, hoe hij/zij zich gedurende de jaren als mens ontwikkeld heeft, verliefd op de manier waarop hij/zij zich inspant voor de ander in de breedste zin van het woord.

En met dat laatste denk ik een wezenlijk onderdeel te pakken te hebben, voor een grote voorwaarde voor 'eeuwig' geluk in liefde/relatie.
Ik weet en zie dat er anderen zijn, die elk (kennelijk) hun eigen leven leiden, maar voor ons beiden is het belangrijk tijd voor elkaar te hebben, interesse te tonen in het werk, de gedachten, de bezigheden van de ander etc. etc.

Behalve hetgeen ik schreef, is er wat mij betreft ook iets ondefinieerbaars, iets wat ik niet kan 'pakken', wat er voor zorgt dat ik nog steeds verliefd ben op mijn vrouw en misschien is dat nog wel het mooiste.
En garanties? Die kreeg ik er niet bij, toen ik met mijn vrouw trouwde.

Er valt nog veel meer over dit onderwerp te schrijven, maar ik houd het hier eerst maar even bij.
'Gezondheid is het mooiste bezit, tevredenheid is de grootste schat, vertrouwen is de beste vriend'

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Liefde is

Berichtdoor Inya » wo 02 december 2015, 23:14

Een heel erg lastige vraag om te beantwoorden, vind ik...

Liefde voel ik, in m'n lijf, zonder nadenken. Maar geluk... Voor mij is het tot nu toe zo geweest dat ik gelukkig ben met iemand anders als ik compleet mezelf kan zijn. En soms moet ik wel eens intomen, maar zolang ik dat zelf wíl doen voor die persoon, dan ben ik nog steeds gelukkig.

Er zijn vast nog meer factoren die misschien later nog in woorden vormen, maar dit is voor mij toch wel de belangrijkste :D
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

Gebruikersavatar
erofun69
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 16:25
Locatie: er gaat niets boven...

Re: Liefde is

Berichtdoor erofun69 » do 03 december 2015, 10:55

Dank voor de reacties.
Tijdens m’n huwelijk wist ik, wisten wij al spoedig dat we niet samen oud zouden worden. Bij Efin had ik die overtuiging wél. Ze verpersoonlijkte al m’n wensen. Een uitgesproken beauty, jonge meid en sophisticated lady ineen, zelfde humor, zelfde voorkeuren voor films, eten, waanzinnige sex etc. You name it, we had it all. We waren op en top soulmates.

Maar na zeven vette jaren gebeurde er iets waardoor ik m’n blindelingse vertrouwen in haar verloor. Tot die tijd was ze voor mij een geschenk uit de hemel, een engel. Ik realiseerde me toen dat ze weliswaar een engel was, doch van vlees en bloed. Dat leek ruimschoots voldoende om samen oud te worden. Maar het level van ooit behaalden we niet meer. Het akkefietje op zichzelf en ook een paar latere herhalingen daarvan zijn niet de directe oorzaak van de breuk geweest. Maar er ontbrak daarna voor ons iets, wat kennelijk van cruciaal belang voor ons was. Maar ik kan er de vinger niet echt achter krijgen. Wellicht iets ondefinieerbaars zoals Volt schrijft. In elk geval leidde het ertoe dat Efin uiteindelijk voor zichzelf i.p.v. “ons” koos, zoals een Spotster haarfijn concludeerde.

Achteromkijkend denk ik dat onze relatie op het moment van de breuk beter was, dan van menigeen die de relatie in stand houdt. Da’s ook raar. Maar misschien omdat we niet accepteerden dat we dat level van ooit niet meer bereikten. En hoopten, dat elders met een ander wel weer te bereiken.
Niet dus. Efin heeft er inmiddels een handvol relaties op zitten, ik zit al geruime tijd in een nieuwe relatie. Efin en ik hebben de overtuiging, dat we geen relatie meer zullen krijgen, zoals wij ooit hadden. Ik vind dat confusing. Want niemand heeft ooit zoveel van me gehouden als m’n huidige lief. En ik houd zielsveel van haar. Ik heb om uiteenlopende redenen tomeloze respect voor haar, ze is een schoonheid, ik kan vreselijk lachen met haar, we hebben overeenkomende interesses, met haar heb ik de beste sex van m’n leven etc. En niet onbelangrijk: ik vertrouw haar meer dan ik ooit iemand vertrouwd heb.
En toch heb ik om de een of andere reden niet de overtuiging dat ik samen oud word met haar. Alsof er iets doorslaggevends ontbreekt. Maar wat?
Wat houdt mensen bij elkaar door dik en dun?

Jezelf kunnen zijn zegt Inya. Klopt denk ik en daar wringt een beetje de schoen. Want m’n Lief is vreselijk onzeker/jaloers en ik moet dus behoorlijk indammen qua flirten. Maar dat gaat best goed. Ook Volt kan ik goed volgen, maar het ondefinieerbare is juist de crux, ben ik bang.
Bij elkaar willen zijn zoals Crien schrijft is veelomvattend ja. Maar waarom juist bij die ene en niet bij een ander?



PS: Tuurlijk heb ik dat witte bankje nog steeds Crien. Sweet memories :P
Niets is blijvend, alleen de verandering

LittleMonkey
Berichten: 2512
Lid geworden op: di 04 december 2007, 22:32

Re: Liefde is

Berichtdoor LittleMonkey » do 03 december 2015, 17:28

Lieve EF,
Je geeft het antwoord zelf al: jezelf kunnen zijn. Dat lukt/kan/mag bij de een beter dan de ander. Dan ben je toch liever bij de een?

Ik weet niet goed wat het voor mij inhoudt, ik heb het nog nooit gehad..
"The only disability in life is a bad attitude." © Scott Hamilton

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Liefde is

Berichtdoor Carina » vr 04 december 2015, 11:44

Maar waarom juist bij die ene en niet bij een ander?
Dat is een moeilijke vraag. Het is een gevoel en gevoel kun je niet echt uitleggen, vind ik.
Ik had al heel snel bij Hubbie het gevoel: dit zit wel goed. Nog voor we verkering hadden. Het gevoel is tot op heden nog steeds gebleven. Natuurlijk hebben we ook problemen op z'n tijd. Net als iedereen. Maar we willen nog steeds samen oud worden.

Ik kwam deze pagina tegen en herken hier heel veel in. Dus wil ik m je niet onthouden.
http://www.sunnyskyz.com/blog/1155/Thes ... all-Things
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
erofun69
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 16:25
Locatie: er gaat niets boven...

Re: Liefde is

Berichtdoor erofun69 » vr 04 december 2015, 17:38

Mooi :D
Niets is blijvend, alleen de verandering

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Liefde is

Berichtdoor droomvlinder » vr 04 december 2015, 19:36

:D Leuke link Carina. Erofun, het heeft me ook getroffen dat je niet meer samen bent met effinnetje.En ik weet ook niet wat dat ondefinieerbare is waardoor je samen oud kan worden. Onlangs zei een vriend van me die toch al een veertig jaar gehuwd is : je moet je relatie nooit als gewonnen beschouwen. Ik denk dat compliciteit het belangrijkste element is. Mijn relaties stopten wanneer dat over was. En dat vind je toch vaak in die kleine dingen die Carina aanhaalt. Verder denk ik dat beide partners samen moeten evolueren, wanneer de ene een heel andere evolutie beleeft dan de ander kan het moeilijk worden.
Ik ben er dus ook tot nu toe niet in geslaagd met m'n vorige partners samen oud te worden. Jammer, mijn vorige partner was '' de man van m'n leven" ...
In mijn huidige relatie krijgen we te kampen met verschil van energie en interesses; dus heel wat werk aan de winkel..want we houden van elkaar en van onze relatievorm .Het is ook moeilijk een flink buikje erotisch te blijven vinden en voor hem misschien mijn enorme passie voor cultuur en soms tekort aan libido. Niet simpel dus.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Liefde is

Berichtdoor Carina » vr 04 december 2015, 21:21

Onlangs zei een vriend van me die toch al een veertig jaar gehuwd is : je moet je relatie nooit als gewonnen beschouwen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ondanks dat wij (Hubbie en ik) beiden nog het gevoel hebben dat we samen oud willen worden, is dat zeker geen garantie. Die krijg je nooit. Je zal altijd energie moeten steken in je relatie en blijven praten. Niets vanzelfsprekend vinden. Het kan ten alle tijden stuk gaan ook al ben je nog zo lang samen.

(@Nachtvlinder
Of begrijp ik het verkeerd en bedoelde hij het anders? Je kan het ook nog op een andere manier opvatten, bedenk ik me net. :mrgreen: )
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
erofun69
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 17 maart 2007, 16:25
Locatie: er gaat niets boven...

Re: Liefde is

Berichtdoor erofun69 » za 05 december 2015, 8:47

wanneer de ene een heel andere evolutie beleeft dan de ander kan het moeilijk worden.
Helemaal mee eens Droomvlinder. Daar wrong inderdaad bij ons de schoen. Dat ze een andere passie ontwikkelde vond ik aanvankelijk geen probleem. Wel, toen het ál haar tijd in beslag nam en er geen tijd meer was voor 'ons'.Zelfs niet voor onze zaterdagavond. Dat was onze heilige quality-time-avond. Mobieltjes uit,geen email, geen tv. Maar kaarslicht, wijntje, muziekje etc. just the two of us.
Op een gegeven moment heb ik haar ook duidelijk gemaakt, dat als ze haar nieuwe passie in deze mate zou hebben gehad ten tijde van onze eerste ontmoeting, dat het dan bij die eerste ontmoeting gebleven was. En aangezien ze zich daarop met nog meer tijd en energie in haar nieuwe passie stortte, gingen we uiteindelijk elk onze eigen weg.

Ik denk dat hier het element "rekening houden met elkaar en elkaars wensen" verdween.

Het ondefineerbare lijkt een optelsom te zijn van grote en kleine dingen, zoals de link van Carina toonde. Of om met Aristoteles te spreken: het geheel is meer dan de som der delen.
Niets is blijvend, alleen de verandering

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Liefde is

Berichtdoor droomvlinder » za 05 december 2015, 10:36

@Carina, het was bedoeld zoals jij het beschrijft. Ik heb trouwens de laatste jaren een paar huwelijken zien stukgaan na meer dan 30 jaar... Bij ouder worden kan het gevoel : "is dit MIJN leven dan maar" flink gaan spelen. Sommigen krijgen hierover geen dialoog met hun partner en dan wordt het :nu of nooit ...
Maar het is wel erg om te zien hoe de partner in kwestie zich geen rekenschap gaf van wat voor anderen wel duidelijker was, en soms ook schampere opmerkingen maakte over : hij wil weer jong zijn, hij of zij vergeet dat we ouder zijn.. De een berust in een soort kalm doorkabbelend watertje , de ander wil nog wel eens naar een woeligere oever zwemmen om nog wat te ontdekken.Ik geloof dat we als partner hier zeker begrip voor moeten opbrengen en er niet mee gaan lachen, het is diepe ernst. Maar zoals Erofun terecht zegt : de passie mag de plaats van de ander niet gaan innemen, dan blijft er iemand met lege handen achter. Delen in de mate van het mogelijke dus.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Liefde is

Berichtdoor Jippie » za 05 december 2015, 13:19

Vandaag zag ik een foto van Mark Zuckerberg en z’n vrouw Priscilla Chan. Smaken verschillen maar mevrouw Zuckerberg kan mij niet echt bekoren qua uiterlijk. Ik kan me zo voorstellen, dat Zuckerberg vrouwen voor het uitkiezen heeft en mompelde in mezelf : “dat moet echte liefde zijn”.
Alles zit er op en er aan hoor... ik zie niets onaantrekkelijk aan haar.

Afbeelding
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Liefde is

Berichtdoor Jippie » za 05 december 2015, 13:21

Oei... da' s wel een hele grote foto.. :shock:
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Oceann
moderator
Berichten: 496
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 1:01
Locatie: WvhL - Shespot Mod
Contacteer:

Re: Liefde is

Berichtdoor Oceann » za 05 december 2015, 14:03

Gerepareerd, kleinere afbeelding ingevoegd.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten