Adhd en relatie

Moderators: Xenia, JanWbr

JessieJ
Berichten: 27
Lid geworden op: za 07 oktober 2017, 13:10

Adhd en relatie

Berichtdoor JessieJ » za 07 oktober 2017, 13:54

Hi there,
Ik heb een super leuke en fijne relatie met een man met adhd. Dit betekent wel iets in de relatie ( communicatief maar ook seksueel bijv ook in combinatie met medicatie als concerta, ritalin ed). Wie heeft hier ook ervaringen mee? En wat doen jullie of doe jij om de relatie goed te houden? Als ik met vriendinnen praat, merk ik vaak onbegrip omdat zij onvoldoende kennis van adhd hebben (wordt meestal alleen geassocieerd met hyper zijn).
Jessie J :D33

Nalu
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 17 september 2017, 10:35

Re: Adhd en relatie

Berichtdoor Nalu » zo 08 oktober 2017, 11:31

Dag Jessie,
Ik ben toevallig de ADD-er in de relatie hier thuis (concentratieproblemen, impulsiviteit, ... maar net zonder de H van hyper).
We zijn nu al 23 jaar samen. Mijn vriend is zelf een heel gecontroleerd iemand, helemaal niet impulsief, dus soms lopen we echt wel tegen elkaar aan. Hij wordt bv echt wel kwaad als ik alweer m'n handtas, of jas, of laptop, ... op de trein vergeet. Kan zich niet inbeelden waarom ik dan toch niet 'gewoon' aan denk :D9
Ik vind hem langs de andere kant eerlijk gezegd een dwangmatige kant hebben, vergeleken met mij :wink:
Wat helpt voor ons?
humor vooral
geduld van beide kanten uit
er zijn ook heel veel heerlijke kanten die we zien bij elkaar
Medicatie neem ik momenteel niet (al merk ik wel dat ik door middel van een stevige cafeïneverslaving aan zelfmedicatie doe ..., ook niet al te best soms want heeft ook ongewenste effecten).

JessieJ
Berichten: 27
Lid geworden op: za 07 oktober 2017, 13:10

Re: Adhd en relatie

Berichtdoor JessieJ » za 14 oktober 2017, 13:16

Hi nalu,

Jouw verhaal klinkt me bekend in de oren. Humor en heel veel geduld werkt ook voor ons. En idd ik moet eerlijk bekennen dat ik ook de controlefreak in onze relatie ben.
Dank voor jouw reactie!
Jessie J :D33

Dax
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 05 oktober 2003, 13:54
Locatie: Wassenaar

Re: Adhd en relatie

Berichtdoor Dax » ma 14 juni 2021, 16:17

Ik ben zelf Adhd, en mijn impulsiviteit is naast irritatie ok mijn redding. Door mijn creatieve aard en beroep kan ik het juist goed gebruiken

Ik gebruik zelf Ritalin, omdat ik dat kan gebruiken op de momenten dat nodig heb , ik kan dat beperken tot 2 uur...maar daarna heb ik wel even een terugslag van extra hyper...

Het vergt veel van je partner, maar wat helpt is veel te relativeren.

Door mijn adhd is het ook wel makkelijker om te zien bij wie het klikt of niet ;)

Ik wil je wel op wijzen dat het vaak ook voorkomt dat AD(H)D-ers vaak een of meerdere vorming van verslaving hebben...bij mij uit dat zich vooral in sex.....gelukkig heb ik mijn creativiteit, en mijn werk om daar vorm aan te geven.....

Het is niet makkelijk om te gaan , maar besef dat je ook veel terug kan geven, vooral de spontane momenten, maar besef dat je partner af en toe op adem moet komen ;)

Wat mij ook helpt als mijn partner op dat moment, aangeeft dat ik te druk ben, om SA-TA-NA-MA oefening te doen....kost 30 seconden maar brengt je wat meer to rust voor je partner
Essentie is inspiratie


Terug naar “Vrouw en Relatie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten