spiraal; koper of mirena??

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Mirena of Koper?

Ik heb koperspiraal; en heb geen bijwerkingen
5
17%
Ik heb koperspiraal; en last van de bijwerkingen
0
Geen stemmen
Ik heb Mirena-spiraal; en geen last van bijwerkingen*
18
62%
Ik heb Mirena-spiraal; en last van bijwerkingen.
6
21%
 
Totaal aantal stemmen: 29

annaxx
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 juli 2004, 9:25
Locatie: Provincie Groningen

Berichtdoor annaxx » wo 10 december 2008, 17:41

Ik heb geen verdoving gehad, een uur voor het plaatsen moest ik een Naproxen gaan slikken, mijn schoonzus heeft vorige week een Mirena gekregen en die kreeg een verdoving.............ik denk dat het ook afhangt in welk ziekenhuis je de Mirena ingebracht krijgt...


Anna
Raak me waar ik voelen kan.......

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 10 december 2008, 18:20

Ja de gyn zei het volgende;
"Omdat je nog geen kinderen hebt gehad en het daardoor pijnlijker kan zijn krijg je sowieso een verdoving. Voordeel daarvan is dat je niet per se ongesteld hoeft te zijn bij het plaatsen"

Dus ik denk dat het eraan ligt of je wel of geen kinderen hebt gehad...
(maar volgens mij kan je er altijd om vragen als je dat wilt :))

Bloemen
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 2:01

Berichtdoor Bloemen » wo 10 december 2008, 20:30

(Das mooi kud! :-) grapje)

Heb twee kinderen gebaard, vandaar dat ik één of twee dagen na mijn menstruatie kon komen om de mirena te laten plaatsen (omdat je baarmoedermond dan nog wat open staat volgens mijn huisarts).
Dat lijkt mij inderdaad ook als ik het zo allemaal eens nalees het grote verschil tussen de pijn van het plaatsen bij een vrouw die wel of een vrouw die nog geen kinderen heeft gehad!

Ook mijn huisarts heeft me verzocht minimaal 4 weken 'veilig' te vrijen, in ieder geval totdat de controle waarvoor ik terug moet komen over een maand heeft plaatsgevonden. Ben benieuwd hoe hij dat gaat doen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat wel door middel van inwendig onderzoek zal plaatsvinden. Geen berichten over echo's gehad, zo'n aparaat heeft hij ook überhaupt niet in zijn praktijk!

Ik zal me de komende weken iig verantwoordelijker gedragen! Dank je voor je info Jessebel!

Bloemen(moeten af en toe buiten worden gezet!)

Suzanne-74
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 28 mei 2007, 14:33

Berichtdoor Suzanne-74 » wo 10 december 2008, 21:08

Ik heb sinds een half jaar een Mirena: geniale uitvinding! Ik ben sindsdien niet meer ongesteld geweest, geen last van spotting, geen last van de hormonen, voel geen draadjes zitten, dus voor mij werkt het prima.

Madeliefje
Berichten: 1984
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 12:05
Locatie: Somewhere only we know

Berichtdoor Madeliefje » za 13 december 2008, 11:00

ik heb nu bijna een jaar zo'n ding...
Het plaatsen vond ik niet eens zo onprettig :oops:
Volgens mijn huisarts heeft het vanaf moment van plaatsing de gewenste uitwerking
ik hoefde dus niet voorzichtig te doen... :wink:
vreemd al die verschillende adviezen :shock:

ben overigens niet zwanger geraakt...hoe ik ook mn best deed..het lukte maar niet...dus het zal toch wel goed gewerkt hebben.
Echo ook nooit gehad.
Ik ben overigens wel elke 4 weken ongesteld, al is het wel minder..het lijkt wel langer te duren.
The music is all around us...you only have to listen..

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Sannetje » zo 14 december 2008, 13:03

Eerste keer een koperspiraal gehad: heb toen op voorhand een pijnstiller ingenomen en de gyneacoloog heeft mijn baarmoedermond verdoofd met een soort van verdovende pasta, maar ik vond t toch nog wel zeer doen!

Voordat mijn Mirena geplaatst kon worden, moest die ander er eerst uit. Dat bleek zo verschrikkelijk veel pijn te doen dat ik bijna van mijn stokje ging. De gyn heeft toen besloten om dat ding er onder narcose uit te halen, waarna hij meteen de volgende er in gezet heeft. Niks van gevoeld dus ;)
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » ma 15 december 2008, 0:36

Ohja, shit; dat ding moet er ooit ook nog UIT

:?

lijkt me inderdaad wel.. 'au'

Pip
Berichten: 3817
Lid geworden op: wo 20 augustus 2003, 22:24

Berichtdoor Pip » ma 15 december 2008, 0:39

Zowel het plaatsen als verwijderen was bij mij een fluitje van een cent. En mijn 2 kinderen zijn met een keizerssnede geboren....

Heb er amper pijn aan gehad, zonder verdoving.

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » ma 15 december 2008, 13:37

Hij is 5 jaar veilig, daarna moet hij vernieuwd worden, ik ben in juni aan de beurt.
Het plaatsen ging bij mij oke.
Een Naproxen van te voren en geen last gehad.
Ik heb geen kinderen, en heb ook geen verdoving gehad.

Mme Bentinck
Berichten: 433
Lid geworden op: vr 11 januari 2008, 16:59

Berichtdoor Mme Bentinck » ma 15 december 2008, 16:05

Ohja, shit; dat ding moet er ooit ook nog UIT

:?

lijkt me inderdaad wel.. 'au'
Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken Jes! Dat is echt een fluitje van een cent (en voor jou nog heeeeeeeeeeel ver weg!).
if you have it, flaunt it!
(E. Jinek)

lavendeltje
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 31 augustus 2008, 7:43

Berichtdoor lavendeltje » ma 15 december 2008, 18:25

hier ook eerst een verdovende pasta aangebracht door de gynecoloog. Het plaatsen van een nieuwe was toch pijnlijker dan het eerder verwijderen van de vorige.

Maar dit weegt natuurlijk niet tegenop de 'periodieke" voordelen en het "lustplezier", men zegt je door de hormonen er geiler van wordt.....je wordt er zeker niet heiliger van, dat is zeker :)

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » za 10 januari 2009, 16:25

eergisteren de controle gehad voor de Mirena, en jawel; met echo :)

duurde een minuutje en was voor de verandering (in DE STOEL) eens erg leuk! "hier is je baarmoeder, en kijk, daar ligt je spiraaltje (aaahw), en dit blaasje is je eifabriek, en kijk, daar is de ander. Helemaal goed zo!"

:lol:

de eerste paar weken wel erg last van krampen gehad btw. Iedere keer dat ik zo'n kramp kreeg had ik gelijk bloedverlies. Kon wel vervelend (beetje pijnlijk/zeurderig) zijn. Maar sinds mijn laatste ongesteldheid heb ik hier geen last meer van.

Gosh, ik geloof dat ik bij de positievelingen ga horen, zou het dan echt werkelijkheid worden dat ik eindelijk eens gelukkig ben met anti-conceptie?? :lol: *klopklop*

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 28 augustus 2009, 2:31

Even een update; ik heb het Mirena spiraaltje nu dus zo lang als de uiterste inwerktijd moet duren..

Zoals sommigen weten keek ik er tegen op om meerdere redenen.. ten eerste omdat er toch hormonen inzitten, ten tweede omdat ik JUIST NIET niet meer ongesteld wilde zijn (niet dat het voor mij een pretje is, zeker niet, maar nooit ongesteld vind ik ook niet helemaal oke)

Bij deze mijn update dus, die blijkbaar een beetje afwijkt:

-geen hormonale probs, hoogstens een tikkie sjaggo voor de periode (maar dat is niet te meten, is maar een gevoel, en die had ik ook zonder hormonen.. een BEETJE.. niet als 'pms' te benoemen)
-ongesteld zijn; dit is het frappante, bij mij is het nu verder uitgespreid over de dagen. Zit met lichtere krampen maar langer. Minder bloedverlies, maar nu soms tot 10-12 dagen.

Ik klaag verder niet. Bij lange na niet, ben er hartstikke blij mee :D Maar voor de dames die het willen doen om minder/nihil ongesteld te zijn; Ga daar dus maar niet vanuit;)

Guusje
Berichten: 151
Lid geworden op: di 14 april 2009, 19:25

Berichtdoor Guusje » vr 28 augustus 2009, 10:56

Ik heb een koperspiraaltje laten plaatsen een paar jaar geleden....en die kon er na 6 weken ook weer uit...was namelijk verzakt. Ze zouden toen een ander model of merk voor me bestellen, meer geschikt voor (jonge) vrouwen die nog geen kinderen hadden gebaard.
Maar uiteindelijk heb ik die afspraak nooit meer gemaakt. Mijn menstruatie was namelijk enorm zwaar en hevig, en dat vond ik echt niet leuk! Het schijnt na een jaar of zo wel ietsjes minder te worden, maar met de ervaringen van mijn zusje erbij opgeteld (die heeft al zeker 5 jaar een koperspiraal) heb ik toenertijd besloten om helemaal hormoon- en spiraalloos door het leven te gaan :wink:

Hormoonspiraal lijkt me op zich ideaal...maar ik vind 't toch wel fijn om te menstrueren...een soort van bevestiging van niet zwanger zijn? En hoe vervelend ik het ook vind, het hoort er bij...

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 28 augustus 2009, 11:12

Dat laatste wat jij noemt Guusje, heb ik dus ook. Vandaar dat ik wel blij ben dat ik nog menstrueer (altijd op tijd ook). Dat uitblijven van menstruatie geldt niet altijd dus... gelukkig

Ik heb jaren geen anti-conceptie meer gebruikt behalve condooms. Ik twijfelde ook over koper maar dat zou niet geschikt zijn voor mij (ik heb ook geen kids gehad, en ik was al vrij hevig ongesteld).

Ik ben nu echt blij met Mirena; het geeft precies wat ik wenste; bescherming tegen zwangerschap, daardoor hoef ik geen vervelende condooms meer (na jaren heb ik het daar echt mee gehad! :lol: ), ik ben gewoon nog ongesteld, en heb verder geen bijwerkingen die ik wel met allerlei Pillen had (heb meerdere varianten gehad over de jaren; steeds met heftige bijwerkingen).

happyhappyjoyjoy :lol:


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten