spiraal; koper of mirena??

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Mirena of Koper?

Ik heb koperspiraal; en heb geen bijwerkingen
5
17%
Ik heb koperspiraal; en last van de bijwerkingen
0
Geen stemmen
Ik heb Mirena-spiraal; en geen last van bijwerkingen*
18
62%
Ik heb Mirena-spiraal; en last van bijwerkingen.
6
21%
 
Totaal aantal stemmen: 29

marianne
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:27
Locatie: bij water, bos en zandverstuiving...

Berichtdoor marianne » ma 10 november 2008, 23:12

ik heb een mirena.
de 3de.
de 2de ging niet helemaal goed: zat voor mn baarmoeder ipv erin...
zorgde voor een hoop vervelende klachten!
gelukkig wel tijdig achter gekomen!!

nu de 3de...
ik ben behoorlijk gevoelig voor hormonen, dus gelijk weer een paar kilo aangekomen... die er niet afwillen trouwens! :x
ook zeeeeeer gevoelige borsten, heb gewoon keiharde schijven in mn borsten! erg pijnlijk...
iemand anders hier ervaring mee??

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » vr 28 november 2008, 19:04

ZO! applausje voor mezelf! Ik heb dat ding erin zitten!!! (EN nog deadlines gehaald vandaag, EN vandaag gehoord dat mijn eerste bod op een huisje is aangenomen... op 1 dag?!?)

:shock: Echt waar Massie, echt waar! Na jaren is het eindelijk gebeurt!!! :shock:

:roll: :lol:

Had mijn moeder mee, en die werd helemaal emo en begon over mijn geboorte (SHUT UP!!??). Mijn moeder werd overigens ook versierd door de vriendelijke gyn.. :twisted:

Naar gevoel, echt wel.. but I'm still standing; kon gewoon weer werken erna.
Zit nog steeds aan de pijnstillers, dat wel; je voelt het echt wel..

Ik ben een beetje emo merk ik (eigenlijk niet zo gek met alle andere drukte). Na de behandeling moest ik een traantje laten ook, maar dat was meer uit een soort frustratie vanuit de control-freak Jess; "Nouzeg.. nu heb ik er gewoon wat inzitten dat ik er niet zelf weer mag uithalen" (ja, raar gevoel, slaat nergens op).

anyway.. nu maar afwachten dan.. over 6 weken echo..

bedankt voor jullie adviezen (ook die van anderen die in de afgelopen jaren hun verhaal hierover hebben neergepent/getikt)!

:)

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » vr 28 november 2008, 22:13

:mrgreen: :mrgreen:

You go girl!!

Ik hoop dat je er veel gemak van zult hebben!

Gr. Mas.

lizzy
Berichten: 363
Lid geworden op: ma 06 juni 2005, 18:41
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lizzy » za 29 november 2008, 0:45

Jeeeej! :D Gefeliciteerd! Echt goed dat je de knoop nu eindelijk eens hebt doorgehakt


dat was meer uit een soort frustratie vanuit de control-freak Jess; "Nouzeg.. nu heb ik er gewoon wat inzitten dat ik er niet zelf weer mag uithalen" (ja, raar gevoel, slaat nergens op).


Ik herken dit gevoel overigens wel. Hoe ongelofelijk tevreden ik ook ben met mijn spiraaltje soms wil ik hem er gewoon uittrekken omdat ik dan zelf weer even de controle erover heb ofzo. Maarja om het er dan zelf weer in te doen gaat wat lastiger dus ik laat het toch altijd maar zitten :wink:

Eigenlijk best vreemd om zo'n control-freak te zijn..
De enige echte liefde is de onmogelijke liefde.
(Goethe)

Anneniem
Berichten: 246
Lid geworden op: do 16 juni 2005, 14:38
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Anneniem » di 09 december 2008, 17:18

Even gezocht en gevonden.
Ik ben vandaag bij de ha geweest en bij mijn volgende menstruatie gaat de ha een mirena plaatsen. Ik ben benieuwd, hopelijk ga ik me er beter van voelen, minder klachten rondom menstruatie, geen hormoonschommelingen waardoor ik ook hoop dat mijn bekken zich nog iets beter gaat gedragen.

Hoe bevalt je spiraaltje Jess???
Ik ben meer dan dat wat mij overkomt.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » di 09 december 2008, 18:26

@Lizzy; fijn dat het toch herkenbaar is.. :)

@Annemiem; tot nu toe bevalt het, maar het is nog te kort om er wat over te zeggen... Ik vloei nog steeds, maar dat is normaal.. ook heb ik af en toe van die zeurende 'spierpijntjes' (onderrug, bovenbenen, onderbuik) maar niet heftig ofzo.

Ik vind het alleen wel een naar puntje dat uitsteekt.. voelt zowat als een naald joh :shock: Ik weet dat die bij de controle 'bijgeknipt' kan worden.. maar dan lijkt het me weer zo'n naar idee dat dat puntje dan weer aan de binnenkant van de baarmoeder zit (en het ankertje ahw 'loszit'). Maarjah ik vraag het ze wel..

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » di 09 december 2008, 20:32

De draadjes worden bewust niet te kort afgeknipt. Als ze wat langer zijn gaan ze, oa agv lichaamswarmte, om de baarmoederhals heen krullen. Zijn ze t ekort dan kunnen ze niet buigen en steken ze recht naar beneden en blijven dat dan ook doen.

Het duurt een week of wat voordat zo is. En dan nog kan je partner het bij sommige standjes voelen. Maar dat heeft dan wel het voordeel dat je weet dat het ding er nog zit. Mn de 1ste 2 menstruaties heb je een theoretische kans dat je hem verlies tijdens die menstruatie.

Suus

Bloemen
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 2:01

Berichtdoor Bloemen » di 09 december 2008, 21:10

Mirenaspiraaltje! (Vooral indrukwekkende reusachtige verpakking vond ik)

Huisarts had er me jaren geleden al eens op geattendeerd omdat ik om de drie weken totaal leegmenstrueer maar vorige week laten plaatsen, viel mij reuze mee trouwens. Beetje onvoorzien dezelfde nacht flink regen en wind gemaakt (blijf een Giphardiaanse) en de volgende dag weer stormachtig de liefde bedreven.. Geen centje pijn, het was verrukkuluk dus zal ie inmiddels drie keer omgetuimeld zijn in mijn baarmoeder, maar dat zal wel loslopen neem ik aan. Ik ben hem (ontaarde vrouw die ik ben) eigenlijk al 'vergeten'.. totdat..

Ik eigenlijk dacht; mijn eisprongen gaan voorlopig wél door (denk ik)... maar een bevrucht eitje kan zich niet nestelen (ten minste, zo denk ik dat ze werkt)... Wat ik me nu toch begin af te vragen is of ik dat ook goed heb; is het werkelijk zo dat er wel bevruchting plaats kan vinden maar geen innesteling? En als dat zo is, is het dan zo dat je in feite maandelijks een soort bewuste 'mirena'miskraam' creeërt?

Ik moet het wel fout hebben! Want als het goed is is de hoofdreden in mijn geval, menstruatiemanko's verminderen dus minder (hopelijk geen of dan maar minder) bloedverlies. Anticonceptie is een prettige bijwerking! En als je wél zwanger zou raken, hoe weet je dat dan eigenlijk in hemelsnaam want je menstruatie blijft misschien wel helemaal weg?

Kan iemand deze knoop uit mijn hoofd praten?

Bloemen(niet altijd rozengeur en maneschijn :-) )

Anneniem
Berichten: 246
Lid geworden op: do 16 juni 2005, 14:38
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Anneniem » wo 10 december 2008, 1:22

Bloemen dat was altijd de weer zin die ik had tegen een spiraal, wel de bevruchting mar geen innetseling, MAAR doordat de mirena een hormoonspiraaltje is, maakt deze het baarmoederslijmvlies ook ondoorgrgankelijk voor de zaadcellen.

Als vrouw ben je een paar dagen per maand vruchtbaar, op dat moment verandert ook de doorgankelijkheid van het baarmoederslijmvlies, het wordt soepeler en dunner waardoor de zaadcellen er gemakkelijk doorheen kunnen zwemmen. Op de andere momementen en ook onder invloed van het mirena spiraaltje wordt het slijmvlies als het ware een soort van dikke modder. Spermacellen lopen erin vast als het ware en komen er niet doorheen.

Ooit mogen aanschouwen onder de microscoop bij de gyn, en echt dat redden die dingen niet. Dus onder invloed van de hormonen gen doorgankelijkheid en dus geen bevruchting.

Ik slik de pil nog en moet nog even uittellen wanneer ik hem kan laten plaatsen. Hebben jullie het plaatsen als pijnlijk ervaren???
Ik ben meer dan dat wat mij overkomt.

dalinka
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 21 april 2008, 20:11
Locatie: brabant,redelijk actief

Berichtdoor dalinka » wo 10 december 2008, 10:09

Nee ik vond het heel erg mee vallen.Even een vervelend gevoel maar niets bijzonders verder.
Ik ben ook gewoon weer aan het werk gegaan. :)

Bloemen
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 2:01

Berichtdoor Bloemen » wo 10 december 2008, 11:35

Dankje Anneniem!

Vond het ook heel erg meevallen. Huisarts was minuut of vijf bezig met allerlei instrumenten te verzamelen terwijl ik in genante pose op de onderzoekstafel lag te wachten. Hij was heel aardig en vertelde stap voor stap wat hij deed en of het ging. Enige vervelende gevoel vond ik de klem die hij om de baarmoedermond zet. Het is gewoon vervelend, maar verder echt heel goed te doen. Duurde al met al een minuut of twintig!
Beetje gevloeit (had een maandverbandje vergeten dus de huisarst kwam met een enorme aanzetten waar we beiden hartelijk om gelachen hebben)

De tandarts vind ik persoonlijk erger!

Bloemen

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 10 december 2008, 13:21

Bedankt Suzette :) (bij mij is die nog niet 'omgekruld')

Anneniem, de gyn vertelde me dat de pijn ook te maken heeft met of je al een kind hebt gehad of niet. Als je nooit een bevalling hebt gehad wil de baarmoedermond nog moeilijker open gaan en dat is juist hetgeen wat vooral onplezierig is (zoals Bloemen ook aangeeft).

Maar je wordt plaatselijk verdooft ;) (ja de prikjes waren ook niet fijn, nee)

Al met al vond ik het gewoon een heel naar gevoel; een gevoel dat je lijf nog niet kent, en ook daarom vreemd en naar voelt (zo ervaarde ik het althans). Ja het deed wel een beetje pijn maar met de pijnstillers kan je niet van erge pijn spreken ;)

Ik was net een paar uur ervoor ongesteld geworden en dan heb ik sowieso altijd erg veel krampen. Dit werd na de plaatsing nog wat erger, maarjah (nogmaals) met pijnstillers kon ik gewoon alles doen. Ik heb 2 dagen last van krampen gehad, maar niets ernstigs dus.

Nu ook af en toe wat 'ongesteldheidskramp'-gevoel, maar dat valt te verwaarlozen (je voelt het wel, maar echte pijn is het niet. gewoon zeurderigheid ;)). Tenminste, zo is het bij MIJ.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 10 december 2008, 13:26

@Bloemen;

ik mocht de komende weken geen onbeschermde seks hebben. Na de 6 weken komt er een echo om te controleren of alles goed zit daarbinnen;
daarna pas mag ik uitgaan van de anticonceptiewerking... Thats what they told me...

Van wat ik weet is Mirena tav zwangerschap nòg veilig dan het normale spiraaltje (juist, ook door de hormonen erin waardoor er uberhaupt, in de regel, geen conceptie plaats kan vinden).

Anneniem
Berichten: 246
Lid geworden op: do 16 juni 2005, 14:38
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Anneniem » wo 10 december 2008, 16:39

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb 2 kinderen gebaard en ben via medische weg zwanger geraakt, dus al eens nader "bekeken" door de gyn, het zal dus wel lukken om te ontspannen en de ha zijn ding te laten doen. Nu nog aftellen naar mijn volgende menstruatie en dan kan ie dr in.

De instrumenten ga ik maar niet naar kijken. Het enige lastige is dat de ha pas nieuw is en ik hem verder helemaal niet ken, maar goed ook hij zal wel eens vaker wat gezien hebben, en het is tenslotte een normale medische handeling. Maar dus niet vergeten maandverband mee te nemen, bedankt voor de tip.
Ik ben meer dan dat wat mij overkomt.

Mme Bentinck
Berichten: 433
Lid geworden op: vr 11 januari 2008, 16:59

Berichtdoor Mme Bentinck » wo 10 december 2008, 17:18

Maar je wordt plaatselijk verdooft ;) (ja de prikjes waren ook niet fijn, nee)
Goh... dat wist ik niet! Bij mij is er 1 keer een zonder verdoving geplaatst, en dat deed verrekte pijn! Ik had er geen idee van dat het ook met plaatstelijke verdoving kon.

Nu ben ik even benieuwd of hij bij jullie allemaal met plaatselijke verdoving geplaatst is. Of is dit wellicht het verschil tussen de gezondheidszorg in Nederland en België?
if you have it, flaunt it!
(E. Jinek)


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten